ATC och äldre förarventiler (Fordon: lok)

av Anders_W, Monday, April 18, 2022, 20:34 (738 dagar sedan)

På Postvagnen efterlyste jag i veckan material om förarventil D3(L), vilken verkar ha varit dominerande i fordon som nybyggdes eller väsentligen moderniserades under 1960-80-talet.
På D3 tar man vid ATC-inbyggnad bort en direkt rörledning från tryckregleraren till utjämningsbehållaren och stoppar där in den elektriska reglerventil RgV som ATC-datorn använder för driftbromsning. (Nödbromsning sköts istället av en elektrisk SIFA-ventil kopplad direkt till huvudledningen.)

Men hur gick det till när fordon med äldre förarventiler, som K8/K16, fick ATC? Gjorde man en motsvarande inkoppling på ledningen till utjämningsbehållaren även på dessa?
Fanns det fordon utan utjämningsbehållare som fick ATC? Då borde ombyggnaden ha blivit knepigare.


Apropå förarventiler - är någon bekant med de följande typerna Knorr G1 (T45) eller Knorr G2 (V5)?

ATC och äldre förarventiler

av D Olson, Monday, April 18, 2022, 21:40 (738 dagar sedan) @ Anders_W

Hg2 hade förarbromsventil typ K16. Dessa byttes ut till D3L vid ATC-utrustning. Om det fanns några T44 kvar med K16, när de fick ATC, är okänt för mig. Men om det fanns, så lär de ha bytts ut till D3L vid ATC-ombyggnaden.

Du2 hade också K16, men dessa utrustades aldrig med ATC. Om någon T21 utrustades med ATC, är okänt för mig. De hade förarbromsventil typ K8.

T45 slopades redan 1977, så de torde inte ha utrustats med ATC. Mig veterligen fick ej heller någon V5 ATC-utrustning.

ATC och äldre förarventiler

av HP, Monday, April 18, 2022, 22:11 (738 dagar sedan) @ D Olson

Hg2 hade förarbromsventil typ K16. Dessa byttes ut till D3L vid ATC-utrustning. Om det fanns några T44 kvar med K16, när de fick ATC, är okänt för mig. Men om det fanns, så lär de ha bytts ut till D3L vid ATC-ombyggnaden.

Du2 hade också K16, men dessa utrustades aldrig med ATC. Om någon T21 utrustades med ATC, är okänt för mig. De hade förarbromsventil typ K8.

T45 slopades redan 1977, så de torde inte ha utrustats med ATC. Mig veterligen fick ej heller någon V5 ATC-utrustning.

T21 fick ej ATC och ej heller T45.
Mig veterligen är Du 432 hos JVM enda lok med K16 som fått ATC, och det skedde för bara några år sedab. Men det luft-tekniska ger jag mig (av okunskap) inte in på att diskutera./HP

ATC och äldre förarventiler

av -ch-, Monday, April 18, 2022, 22:41 (738 dagar sedan) @ Anders_W

T45 328 fick ATC moterad i Östersund 1995, Kenth Bitéus från CVÖ granskade och godkände utförandet. Inga konstigheter i själva montaget än att en backventil monterades in i kretsen för Rgv-ventilen. Dokumentationen bör finnas kvar hos IBAB i Östersund.

ATC och äldre förarventiler

av D Olson, Monday, April 18, 2022, 23:59 (738 dagar sedan) @ -ch-

Mycket intressant att en T45 fick ATC-utrustning. Loket skrotades året efter, 1996.

ATC och äldre förarventiler

av Måns Johannesson, Wednesday, April 20, 2022, 00:07 (737 dagar sedan) @ D Olson

Mycket intressant att en T45 fick ATC-utrustning. Loket skrotades året efter, 1996.

Loket köptes av ett bolag som hette SP-Järnvägsservice och avsikten var använda loket att dra arbetståg åt Banverket, på denna tid var det flertalet bolag som gav sig in i den branschen med olika begagnade eller inhyrda äldre lok. Loket gick dock sönder relativt snart och var tydligen inte värt/möjligt att reparera, enligt uppgift här i forumet (eller möjligtvis postvagnen) förstördes generatorn av övervarvning pga. ett trasigt övervarvsskydd.

/Måns

ATC och äldre förarventiler

av HP, Tuesday, April 19, 2022, 21:53 (737 dagar sedan) @ -ch-

T45 328 fick ATC moterad i Östersund 1995, Kenth Bitéus från CVÖ granskade och godkände utförandet. Inga konstigheter i själva montaget än att en backventil monterades in i kretsen för Rgv-ventilen. Dokumentationen bör finnas kvar hos IBAB i Östersund.

Se på tusan!/HP

ATC och äldre förarventiler

av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 19, 2022, 08:05 (737 dagar sedan) @ -ch-

Tack för det! Antar att G1 är av fabrikat Knorr. Den påminner i alla fall mycket om Westinghouse WF2 (med reläventil WR1) som exempelvis fanns på TGOJ:s dieslar från Henschel.
Berra

ATC och äldre förarventiler

av Anders_W, Tuesday, April 19, 2022, 13:52 (737 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Både G1 och G2 skall vara från Knorr.

ATC och äldre förarventiler

av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 19, 2022, 20:22 (737 dagar sedan) @ Anders_W

Vad är det för skillnad på G1 och G2? Har du månne beskrivning?
Berra

ATC och äldre förarventiler

av Anders_W, Tuesday, April 19, 2022, 22:07 (737 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag har tyvärr ingen mer information om dem. De fanns med i en lista över utrustning i olika typer av lok hos SJ. I övrigt hade alla lok K16 eller D3 (om det alls stod vilken ventiltyp som användes).

ATC och äldre förarventiler

av Anders_W, Tuesday, April 19, 2022, 07:36 (737 dagar sedan) @ Anders_W

Tackar och bockar!

ATC och äldre förarventiler

av -ch-, Tuesday, April 19, 2022, 17:20 (737 dagar sedan) @ Anders_W

Både Tb och Tc loken hade K16 förarbromsventil och mycket enkla styrventiler.
När ATC monterades på dessa fordon fick de en Ke-styrventil och en elpneumatisk förarbromsventil, RHZ från Knorr. Skall se om jag fortfarande har kvar luftschemat för dessa fordon.

ATC och äldre förarventiler

av -ch-, Tuesday, April 19, 2022, 17:37 (737 dagar sedan) @ -ch-

[image]
Det schema vi fick hålla tillgodo med efter att Tb och Tc hade fått ATC monterat

ATC och enkla styrventiler

av Jim Hansson, Tuesday, April 19, 2022, 20:07 (737 dagar sedan) @ Anders_W

På Postvagnen efterlyste jag i veckan material om förarventil D3(L), vilken verkar ha varit dominerande i fordon som nybyggdes eller väsentligen moderniserades under 1960-80-talet.
På D3 tar man vid ATC-inbyggnad bort en direkt rörledning från tryckregleraren till utjämningsbehållaren och stoppar där in den elektriska reglerventil RgV som ATC-datorn använder för driftbromsning. (Nödbromsning sköts istället av en elektrisk SIFA-ventil kopplad direkt till huvudledningen.)

Men hur gick det till när fordon med äldre förarventiler, som K8/K16, fick ATC? Gjorde man en motsvarande inkoppling på ledningen till utjämningsbehållaren även på dessa?
Fanns det fordon utan utjämningsbehållare som fick ATC? Då borde ombyggnaden ha blivit knepigare.


Apropå förarventiler - är någon bekant med de följande typerna Knorr G1 (T45) eller Knorr G2 (V5)?

Enligt -ch- fick Tb och Tc sina enkla styrventiler utbytta mot KE-ventiler i samband med ATC-installationen. Mig veterligen är de de enda som fick det. Såväl Da som Hg och T43 fick behålla de enkla styrventilerna. Eller har jag missat något?
Jim

ATC och enkla styrventiler

av Bertil Bengtsson, Tuesday, April 19, 2022, 20:21 (737 dagar sedan) @ Jim Hansson

De Ma som tillhörde TGOJ fick sina enkla styrventiler utbytta mot KE. Möjligen kan de ha fått ventilerna utbytta redan innan TGOJ övertog SJ:s lok, vet inte. KE satt i den ena sidogången, stack ut intill den ena kompressorn. Vet heller inte om det var A. eller B-ände - men i vilket fall var det på "biträdessidan".
Berra

ATC och enkla styrventiler

av -ch-, Tuesday, April 19, 2022, 22:42 (737 dagar sedan) @ Jim Hansson

Enligt -ch- fick Tb och Tc sina enkla styrventiler utbytta mot KE-ventiler i samband med ATC-installationen. Mig veterligen är de de enda som fick det. Såväl Da som Hg och T43 fick behålla de enkla styrventilerna. Eller har jag missat något?
Jim

T43 fick behålla sina dubbla styrventiler. När man införde elpneumatisk direktbroms satte man även in reläventiler närmast bromscylindrarna.
När T43 fick radiostyrning fungerade de tidiga styrventilerna mycket dålig. Några lok fick Ke monterad andra fick Knorr Fe115 som passade utan ombyggnad i den gamla ventilens plats.
http://lillsjon.net/~a120a/sjk/fe115.pdf
[image]

ATC och enkla styrventiler

av Gjermund, Thursday, April 21, 2022, 12:02 (735 dagar sedan) @ -ch-

El-11 fikk ATC montert og lokene beholdt sine førerbremseventiler Knorr 7 (høyreutgaven av K16). Der koplet man inn en sperreventil som stengte av HB-luft til førerbremseventilen om ATC tar nødbremsinngrep. Videre er det utjevningsbeholderen som styrer driftsbremsen. Har skjema på dette ett eller annet sted.

ATC och äldre förarventiler

av Peter Flink, Tuesday, April 26, 2022, 20:48 (730 dagar sedan) @ Anders_W

Men hur gick det till när fordon med äldre förarventiler, som K8/K16, fick ATC? Gjorde man en motsvarande inkoppling på ledningen till utjämningsbehållaren även på dessa?
Fanns det fordon utan utjämningsbehållare som fick ATC? Då borde ombyggnaden ha blivit knepigare.

Dom svenska fordon jag känner till fick D3-ventil i samband med ATC-montering men t.ex Norska El11 behöll originalutrustningen och fick ett antal komponenter i maskinrummet för att ge ATC möjlighet att begära driftbroms.

Jag höll en del utbildning i b.la El11 när jag jobbade som förare/instruktör i Jernbaneverket men tyvärr hittar jag inte min tekniska information över anordningen och heller inte bilder, däremot fann jag min Powerpointpresentation jag komponerade och använde och där fanns en bild i alla fall, så det blir en skärmdump.

[image]