Lok nr 6 i Åsa-Nisse (Fordon: lok)

av mormorsgruvan, Tuesday, April 19, 2022, 14:38 (731 dagar sedan)

Vilket är lok nr 6 i Åsa-Nisse filmen ?

Låst
1782 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av Granis, Tuesday, April 19, 2022, 15:55 (731 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilken Åsa-Nisse film? Det finns järnvägsscener -med ånglok- i flera av dom. En bild skulle hjälpa i vilket fall. Vi kan dom inte utantill....

/ L G :-|

Låst
1563 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av Mikael Blom, Tuesday, April 19, 2022, 16:21 (731 dagar sedan) @ Granis

Kanske det lok som ses 1:30 in i denna YouTube-film.

Tyvärr kan jag inte svara på vilket lok det kan vara.

Låst
1521 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av Granis, Tuesday, April 19, 2022, 16:47 (731 dagar sedan) @ Mikael Blom

Kanske det lok som ses 1:30 in...

Och det skulle vi ha förstått... på nåt sätt då? ;-)

Tyvärr kan jag inte svara på vilket lok det kan vara.

Flera av Åsa-Nisse filmerna spelades in i Roslagen tack vare att Europafilms studio låg i Vallentuna (?) Därför spelades flera järnvägsscener in längs Roslagsbanorna. Här en "screenshot" från aktuell (?) film. Det är infarten till en station (sidospåret -dit loket körs in så kollision med bil undviks- syns i scenen efter), och kopplet; "hästskokoppel" med öppningen neråt ("n" ) tyder på Roslagsbanorna. En "SRJ-tank" skulle det definitivt kunna vara, även om det i så fall skulle vara ett sånt lok registrerat på "dotterbanan" DHJ; dess nummer 6. Ove Danneskog skulle kunna svara på detta, säkert. Så också vilken station det är.

/ L G :-)

[image]

Låst
1491 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av Granis, Tuesday, April 19, 2022, 18:56 (731 dagar sedan) @ Granis

Ove Danneskog skulle kunna svara på detta, säkert. Så också vilken station det är.

"Mäster" ger nu besked. Det är DHJ 6 (se där!). Stationen är Sättraby på sträckan Rimbo- Hallstavik, och året 1952.


/ L G :-)

Låst
1297 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av John T, Tuesday, April 19, 2022, 20:40 (731 dagar sedan) @ Granis

Ove Danneskog skulle kunna svara på detta, säkert. Så också vilken station det är.


"Mäster" ger nu besked. Det är DHJ 6 (se där!). Stationen är Sättraby på sträckan Rimbo- Hallstavik, och året 1952.

Är det verkligen Sättraby? Den stationen har mig veterligen aldrig haft något annat än en T-semafor. På bilden ser det ut att vara en en- eller två vingad infartssemafor.

Men kanske det syns bättre i filmen än på bilden?

Låst
1219 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av Stefan Isaksson, Wednesday, April 20, 2022, 20:11 (730 dagar sedan) @ John T

Jag tyckte mig se två motvikter, alltså två semaforarmar

En snabb titt i tdt 109-110 (år 1953):
Sättraby har T-semafor
Stationer där det förekommer att tåg tas in med två vingar (obs: kan vara ljussignaler, det framgår inte):
Edsbro, Rånäs och Faringe

Som ett kuriosum: i Hallstavik togs persontågen in med en vinge till spår 1. Godståget togs in på spår 2 med §52. Hallstavik tycks alltså inte haft flervingad infartssignal.

Låst
1018 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse - Svensk Talfilm

av Thomas Tell, Tuesday, April 19, 2022, 19:37 (731 dagar sedan) @ Granis

Flera av Åsa-Nisse filmerna spelades in i Roslagen tack vare att Europafilms studio låg i Vallentuna (?) Därför spelades flera järnvägsscener in längs Roslagsbanorna.

Boken "Åsa-Nisse Var ligger Knohult" ger lite fakta.
Denna tredje film, Åsa-Nisse på nya äventyr, spelades in 1952 "norr och söder om Stockholm", i Vetanda samt i AB Svensk Talfilms studio. Den senare låg där Rösjöhallen och Skarpängsskolan i Täby ligger i dag.
/tell

Låst
1370 visningar

Lok nr 6 i Åsa-Nisse

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, April 19, 2022, 19:41 (731 dagar sedan) @ mormorsgruvan

För övrigt tycker jag att signaturen 'Morsmorsgruvan' bör ägna sin semester åt att skriva stationen i Knohults historia!

tipsar
Thomas K Ohlsson

Låst
1456 visningar

stationshistoria

av mormorsgruvan, Wednesday, April 20, 2022, 10:17 (730 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Ett exempel på en bra järnvägsbok är "Kring Lund C" av Gunnar Sandin.