Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ) (Historiskt material)

av Rolf Nordin, Friday, April 22, 2022, 10:17 (725 dagar sedan)

Läs om kiosken som stod vid Hässelby villastads järnvägsstation. Från starten 1928 fram till nedläggningen av Lövstabanan, Spånga-Hässelby (SWB/SLJ).

http://kiosken-hasselby-jvstn.bloggo.nu/
[image]

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Hans W, Friday, April 22, 2022, 10:54 (725 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Trevlig beskrivning.

En sådan där åttkantig finns väl bevarad i Malmköping vid museispårvägen där den används som trafikledarexpedition?

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, April 22, 2022, 11:06 (725 dagar sedan) @ Hans W

En sådan där åttkantig finns väl bevarad i Malmköping vid museispårvägen där den används som trafikledarexpedition?

Även Skånska Järnvägar har en likadan kiosk (dock än så länge utan det höga taket) och den används som sådan i S:t Olof. Den har enligt uppgift från början stått i Värnamo men flyttades sedan till Örkelljunga innan den hamnade i S:t Olof.

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Göran Kannerby, Friday, April 22, 2022, 11:35 (725 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

En sådan där åttkantig finns väl bevarad i Malmköping vid museispårvägen där den används som trafikledarexpedition?


Även Skånska Järnvägar har en likadan kiosk (dock än så länge utan det höga taket) och den används som sådan i S:t Olof. Den har enligt uppgift från början stått i Värnamo men flyttades sedan till Örkelljunga innan den hamnade i S:t Olof.

Flytten till Örkelljunga bör ha skett redan på 1960-talet. Jag har nämligen inget minne av kiosken i Värnamo, trots att jag vuxit upp där med täta besök på stationen (född 1962).

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Överkörmästaren, Friday, April 22, 2022, 11:34 (725 dagar sedan) @ Hans W

Trevlig beskrivning.

En sådan där åttkantig finns väl bevarad i Malmköping vid museispårvägen där den används som trafikledarexpedition?

Nej, det är en annan (iofs också åttkantig) större variant.

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Överkörmästaren, Saturday, April 23, 2022, 22:31 (724 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Trevlig beskrivning.

En sådan där åttkantig finns väl bevarad i Malmköping vid museispårvägen där den används som trafikledarexpedition?


Nej, det är en annan (iofs också åttkantig) större variant.

Så här ser den ut förrresten:

[image]

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Rolf Nordin, Saturday, April 23, 2022, 17:08 (724 dagar sedan) @ Hans W

Trevlig beskrivning.

Tack tack!

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Sune Nylén, Friday, April 22, 2022, 11:24 (725 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Trevlig läsning Rolf/ Sune

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av BengtH, Friday, April 22, 2022, 15:07 (725 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vilket år lades Hässelby Villastad Järnvägsstation ner?

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Överkörmästaren, Friday, April 22, 2022, 15:10 (725 dagar sedan) @ BengtH

Vilket år lades Hässelby Villastad Järnvägsstation ner?

Persontrafiken? 1956.

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av BengtH, Friday, April 22, 2022, 15:21 (725 dagar sedan) @ Överkörmästaren

OK! Då var jag 4 år gammal och bodde jag på Kvarnbacksvägen i Bromma. Åkte tunnelbana från Brommaplan med mamma in till Stockholm. Tänk om jag vetat att det fanns en järnväg åt andra hållet! Hur långt var det mellan tunnelbanestationen Hässelby Villa-Strand och järnvägsstationen?

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Överkörmästaren, Friday, April 22, 2022, 21:16 (725 dagar sedan) @ BengtH

OK! Då var jag 4 år gammal och bodde jag på Kvarnbacksvägen i Bromma. Åkte tunnelbana från Brommaplan med mamma in till Stockholm. Tänk om jag vetat att det fanns en järnväg åt andra hållet! Hur långt var det mellan tunnelbanestationen Hässelby Villa-Strand och järnvägsstationen?

Från Hässelby gårds station, där tunnelbanan slutade 1956, är det ungefär 2,5 km till Hässelby villastads f d station.

[image]

Foto: Spårvägsmuseet (licensierad under Creative Commons License)

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Rolf Nordin, Friday, April 22, 2022, 16:03 (725 dagar sedan) @ BengtH

Den 1 december 00:19 1956 avgick det sista persontåget från Hässelby. Jag var då 6 år och bodde på Birger Jarlsgatan 125. På våren året där på bodde jag i Hässelby strand. :-)

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, April 22, 2022, 18:43 (725 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Den 1 december 00:19 1956 avgick det sista persontåget från Hässelby. Jag var då 6 år och bodde på Birger Jarlsgatan 125. På våren året där på bodde jag i Hässelby strand. :-)

Det var J-loket 1393 som drog sista tåget Spånga - Hässelby. För länge sedan fick jag ett par fotografier av sista tåget men hittar dem inte just nu (ska försöka leta fram dem). Var 1393 hamnade efter nedläggningen vet jag inte säkert men har för mig att jag sett någon uppgift om Uppsala. Dock såg jag själv senare loket avställt i Korsnäs (utanför Falun) omkring sommaren 1963. Loket togs till nåder igen och efter revision i Östersund hamnade det i Malmö för att sommaren 1965 dra de s.k. badtågen till Falsterbo söndagar (sista sommaren med ångtåg). Härefter användes loket en del av SJ i Malmö och fick också dra det allra sista tåget på Falsterbobanan augusti 1971. Sedan tog Skånska Järnvägar över loket och det användes och fick slita tungt i många år i trafiken Brösarp - S:t Olof men är sedan flera år avställt i den stora fordonshallen. Vi är många (inom och utom Skånska Järnvägar) som gärna skulle se 1393 i tjänst igen. Och vem vet - med de kunniga och driftiga medlemmar som just nu jobbar med att få igång S1 1914 i Brösarp så kanske 1393 kan bli ett kommande objekt?

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Conny Sernfalk, Friday, April 22, 2022, 19:34 (725 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Den 1 december 00:19 1956 avgick det sista persontåget från Hässelby. Jag var då 6 år och bodde på Birger Jarlsgatan 125. På våren året där på bodde jag i Hässelby strand. :-)


Det var J-loket 1393 som drog sista tåget Spånga - Hässelby. För länge sedan fick jag ett par fotografier av sista tåget men hittar dem inte just nu (ska försöka leta fram dem). Var 1393 hamnade efter nedläggningen vet jag inte säkert men har för mig att jag sett någon uppgift om Uppsala. Dock såg jag själv senare loket avställt i Korsnäs (utanför Falun) omkring sommaren 1963. Loket togs till nåder igen och efter revision i Östersund hamnade det i Malmö för att sommaren 1965 dra de s.k. badtågen till Falsterbo söndagar (sista sommaren med ångtåg). Härefter användes loket en del av SJ i Malmö och fick också dra det allra sista tåget på Falsterbobanan augusti 1971. Sedan tog Skånska Järnvägar över loket och det användes och fick slita tungt i många år i trafiken Brösarp - S:t Olof men är sedan flera år avställt i den stora fordonshallen. Vi är många (inom och utom Skånska Järnvägar) som gärna skulle se 1393 i tjänst igen. Och vem vet - med de kunniga och driftiga medlemmar som just nu jobbar med att få igång S1 1914 i Brösarp så kanske 1393 kan bli ett kommande objekt?

När du såg loket i Korsnäs. var det i lokhuset som fanns där då? Eller utomhus?
Lokhuset revs f.ö 1971 / 1972 och förflyttades och återuppbyggdes i Byvalla 1972.
Tidigare fanns en web sida med bild och text om sista tåget på Spånga- Lövsta 1956. Den verkar ha tagits ner. Bifogar en bild från Morgontidningen.
Du (Jan-Anders) har tidigare skrivit att J 1393 fanns i falun avställt och nedkopplat 1962-08-09.
Loket var driftlok i Uppsala från tidigt 1960 tal. Skickades till Borås Åhaga för revision där det fanns 1963-10-28. återgick till Uppsala.
Enligt privat person torrkokades loket 1964.
Anmäld för revision kl. IB (pannbyte) 1964-12-11
Anländ Ös 1964-12-14
Intagen 1965-03-25
Utgången 1965-05-19
Loket angavs fortfarande tillhörande 6 Dd men skickdes direkt till Malmö efter revisionen.

SkJ gör ett fantastiskt fint arbete med S1 1914. J 1393 är så förknippat med SkJ och har funnits på SkJ i 50 år. Roligt om det i framtiden kan komma in i verkstaden.

[image]
J 1393 med sista tåget Foto Morgon tidningen

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Jan-Anders Wihrén, Friday, April 22, 2022, 21:54 (725 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Först en liten ursäkt: J 1393 såg jag i Falun, inte i Korsnäs (tänk vad man minns dåligt efter 60 år). Det var 1962 som jag såg J 1393 i Falun enligt mina noteringar och de är mer tillförlitliga än mitt minne. Nu har jag också ganska lätt hittat tre bilder som jag fått av "sista tåget" på Spånga-Lövsta. Tyvärr saknas noteringar på baksidan av fotona och jag har nu skannat dem och visar dem här nedan. Samtliga tre antar jag är tagna 30/11 1956 eftersom det var sista trafikdagen enligt Järnvägsdata. Bilderna måste rimligen vara tagna i Spånga med tanke på kontaktledningen. Dessa bilder fick jag av någon SJK-medlem (minns inte vem) på 1960-talet så för min del är fotografen okänd, även om jag har mina aningar. Kanske någon vet vem personerna på bilderna är.
[image]
[image]
[image]

Om kiosken vid Hässelby villastad jvstn (SWB/SLJ)

av Rolf Nordin, Saturday, April 23, 2022, 17:07 (724 dagar sedan) @ Sune Nylén

Trevlig läsning Rolf/ Sune

Tack tack!