Fråga om SL-märke! (Fotografier/bildfrågor)

av Martin Johansson, Friday, April 29, 2022, 14:28 (727 dagar sedan)

Hejsan!

Har en fråga gällande detta SL-märke som ligger ute på Tradera just nu och jag har fått okej att låna bilden.

Säljaren hade tyvärr ingen bakgrundsinfo om märket så jag provar här. Själv funderar jag på om det har med SL i Stockholm att göra men då det saknar ringen i dess logga så blir jag lite tveksam. Kan visserligen finnas undantag också som jag inte känner till eller nåt annat. Det verkar vara ett mössmärke av något slag då det har flikar baktill.

Finns det någon som har info om var/när detta märke är ifrån så vore jag väldigt tacksam.

[image]

Ha det bra.

Fråga om SL-märke!

av Överkörmästaren, Friday, April 29, 2022, 15:07 (727 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Sveriges Lottakår?

Är väl ”SLK”.

Fråga om SL-märke!

av Harald, Friday, April 29, 2022, 16:00 (727 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Storstockholms Lokaltrafik har väl aldrig haft SL-märken i gulmetall. Dessutom stämmer inte typsnittet. Men hur var det med SWB:s och sedermera SJ:s dotterbolag Svenska Lastbilsaktiebolaget. Har det använt förkortningen SL eller var det alltid SLAB?

Fråga om SL-märke!

av Martin Johansson, Friday, April 29, 2022, 16:55 (727 dagar sedan) @ Harald

Storstockholms Lokaltrafik har väl aldrig haft SL-märken i gulmetall. Dessutom stämmer inte typsnittet. Men hur var det med SWB:s och sedermera SJ:s dotterbolag Svenska Lastbilsaktiebolaget. Har det använt förkortningen SL eller var det alltid SLAB?

Hej.
Jag reagerade också på det där med färgen då jag aldrig sett någon logga i detta utförande för SL i Stockholm. Det borde alltså vara något annat ursprung för märket ifråga, gissar jag.

Ha det bra.

Fråga om SL-märke!

av arjesko, Friday, April 29, 2022, 15:18 (727 dagar sedan) @ Martin Johansson

Sveriges Lantbruksförbund kallades SL en gång i tiden innan det började hända saker i slutet av 60-talet.

Fråga om SL-märke!

av Sune Nylén, Friday, April 29, 2022, 20:47 (726 dagar sedan) @ arjesko

Det fanns ett vinghjul - flygare - med SLAB som Göran Enqvist sände en bild på till mig för många år sedan. Det var nog från SWB tiden. Det var försilvrat. Det finns väl i datorn nånstans....