Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22 (Bana)

av Peter Bolin, Friday, April 29, 2022, 17:23 (726 dagar sedan)

Här kommer aprilomgången av Björn Alnebos bilder. Sedan sist har jag haft covid-19, så det var nära att det inte blev någon bildvisning i april. Nu är jag nästan helt återställd och har kunnat ta itu med månadens tio bilder.

Vi är tillbaka där vi började, dvs. på Eddavägslinjen. Jag har förstått att det inte bara är hos Björn och mig som den banan har en särskild plats i hjärtat.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X7p vid Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p vid Eddavägen ca 1970.

[image]
Eddavägen, södra plattformen, ca 1970. I september 2020 hade vi en intressant diskussion om just den plattformen: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4. Det var lärorikt.

[image]
Eddavägen stn sedd från Näsbyvägen med Hagbardsvägen i förgrunden ca 1970.

[image]
Eddavägen stn ca 1970.

[image]
Eddavägen stn, detalj av väntkuren, ca 1970.

[image]
Okänd X2p vid Djursholms torg ca 1970. Kan forumexpertisen identifiera vilken fordonsindivid det är?

[image]
Okänd X2p vid infarten till Djursholms torg ca 1970.

[image]
Djursholms Sveavägen stn ca 1970.

[image]
Okänd X7p vid Djursholms Sveavägen ca 1970. Bilden är tagen under svåra ljusförhållanden med både skugga och starkt solsken. Stationsnamnsskylten på plattformen mot Eddavägen stod kvar ganska länge. När jag var där 1990 fanns den kvar men försvann ganska snart därefter.

Nu är vi snart inne i maj, så det lär inte dröja så länge innan nästa omgång kommer.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22. Nej, X9p

av Leif B, Friday, April 29, 2022, 17:49 (726 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här kommer aprilomgången av Björn Alnebos bilder. Sedan sist har jag haft covid-19, så det var nära att det inte blev någon bildvisning i april. Nu är jag nästan helt återställd och har kunnat ta itu med månadens tio bilder.

Vi är tillbaka där vi började, dvs. på Eddavägslinjen. Jag har förstått att det inte bara är hos Björn och mig som den banan har en särskild plats i hjärtat.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X7p vid Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X7p vid Eddavägen ca 1970.

---


[image]
Okänd X7p vid Djursholms Sveavägen ca 1970. Bilden är tagen under svåra ljusförhållanden med både skugga och starkt solsken. Stationsnamnsskylten på plattformen mot Eddavägen stod kvar ganska länge. När jag var där 1990 fanns den kvar men försvann ganska snart därefter.

Nu är vi snart inne i maj, så det lär inte dröja så länge innan nästa omgång kommer.

Hälsningar
Peter Bolin

Nej, det är X9p på de tre bilderna. Syns enklast på att X7p har fönster i hörnen medan X9p har plåt där. (När man ser de från sidan ser man också resgodsdörrarna på X7p samt att hela vagnen är längre.)

Tack för bilderna! :-)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22. Nej, X9p

av Peter Bolin, Friday, April 29, 2022, 19:30 (726 dagar sedan) @ Leif B

Tack för korrigeringen. Jag behöver ha bilder som är tagna på lite närmare håll för att se skillnaden. ;-)

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22. Nej, X9p

av John T, Friday, April 29, 2022, 23:06 (726 dagar sedan) @ Leif B

[image]
Okänd X7p vid Djursholms Sveavägen ca 1970. Bilden är tagen under svåra ljusförhållanden med både skugga och starkt solsken. Stationsnamnsskylten på plattformen mot Eddavägen stod kvar ganska länge. När jag var där 1990 fanns den kvar men försvann ganska snart därefter.

Nu är vi snart inne i maj, så det lär inte dröja så länge innan nästa omgång kommer.

Hälsningar
Peter Bolin


Nej, det är X9p på de tre bilderna. Syns enklast på att X7p har fönster i hörnen medan X9p har plåt där. (När man ser de från sidan ser man också resgodsdörrarna på X7p samt att hela vagnen är längre.)

Placeringen av tyfonen är också en tydlig indikator på X9p.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22

av Thomas Tell, Friday, April 29, 2022, 22:18 (726 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X2p vid Djursholms torg ca 1970. Kan forumexpertisen identifiera vilken fordonsindivid det är?

Teaken är så mörk att jag tror på Xoa2p 34.

[image]
Här i Roslags Näsby 1972.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22

av Peter Bolin, Saturday, April 30, 2022, 00:32 (726 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack till Thomas T. för förslag till fordonsindivid vid Djursholms torg. Jag noterar att alla ”slickepinnar” på bilderna är vända mot Stockholm Ö. Hade alla motorvagnar A-änden åt det hållet, eller är det en slump?

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22

av Ulf Pålsson, Saturday, April 30, 2022, 00:48 (726 dagar sedan) @ Peter Bolin

- - - Jag noterar att alla ”slickepinnar” på bilderna är vända mot Stockholm Ö. Hade alla motorvagnar A-änden åt det hållet, eller är det en slump?

Alla eldragfordon på f.d. SRJ-nätet hade A-änden med framändeskärmarna vänd mot Stockholm Ö. Det gick inte att vända dragfordon eller personvagnar eftersom kopplingskabeln för den s.k. tågvärmeledningen fanns på "östra" sidan av fordonsgaveln på dessa fordon.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22

av Olle E, Saturday, April 30, 2022, 07:01 (726 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till Thomas T. för förslag till fordonsindivid vid Djursholms torg. Jag noterar att alla ”slickepinnar” på bilderna är vända mot Stockholm Ö. Hade alla motorvagnar A-änden åt det hållet, eller är det en slump?

/Peter Bolin

Fast slickepinnarna indikerar väl "fram" vid växling etc, medan A-änden är tekniskt definierad beroende på placering av utrustning, tex tågvärmeledning..?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 22

av Överkörmästaren, Saturday, April 30, 2022, 07:53 (726 dagar sedan) @ Olle E

Tack till Thomas T. för förslag till fordonsindivid vid Djursholms torg. Jag noterar att alla ”slickepinnar” på bilderna är vända mot Stockholm Ö. Hade alla motorvagnar A-änden åt det hållet, eller är det en slump?

/Peter Bolin


Fast slickepinnarna indikerar väl "fram" vid växling etc, medan A-änden är tekniskt definierad beroende på placering av utrustning, tex tågvärmeledning..?

Det stämmer, men slickepinnarna på dessa fordon var fast monterade i A-änden så det är en akademisk fråga.