Telegrafist inom järnvägen (Järnvägspersonal)

av Ingemar Borelius, Monday, May 02, 2022, 06:57 (725 dagar sedan)

Hej, min morfar, Ville Rosén, som var stins inom SJ på trettio- och fyrtiotalen tjänstgjorde som telegrafist innan han fick rollen som stins. Vet någon något om telegrafistrollen? Vad innefattade den i stort och var det en vanligt karriärväg att tjänstgöra som telegrafist innan man blev stins?

Mvh
Ingemar

Telegrafist inom järnvägen

av Stefan Isaksson, Monday, May 02, 2022, 13:31 (724 dagar sedan) @ Ingemar Borelius

Jag vill minnas att det stadgas i någon tidig utgåva av reglementet (Säo föregångare) att om.stationspersonal inte var tillstädes när tåget kom (har nog aldrig hänt, men...) skulle tågets konduktör ta befälet över stationen. Nu var det länge sedan jag läste detta, men jag har för mig att en av de viktigare uppgifterna för konduktören i det läget var att sköta telegrafen.

Telegrafist inom järnvägen

av Sune Nylén, Monday, May 02, 2022, 15:04 (724 dagar sedan) @ Ingemar Borelius

Mellan tummen och.... Utan att ha kollat på Ville... Telegrafist var en gammal titel i raddan elev, telegrafist, stationsskrivare o.s.v. Farfars bror Hjalmar var telegrafist vid BJ innan han blev stationsskrivare. Men det var på 1880 talet. I början av 1900 talet gick han över till annan verksamhet./Sune

Telegrafistexamen

av mormorsgruvan, Monday, May 02, 2022, 19:11 (724 dagar sedan) @ Sune Nylén

Vid Telegrafverket kunde man ta telegrafistexamen. Men hade järnvägstelegrafisterna någon utbildning/examen ?

Telegrafistexamen

av S-O Johansson, Monday, May 02, 2022, 20:25 (724 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Tittar man lite snabbt i SJ arvodesstat för år 1900 så hittar man på I distriktet 2 trafiksektionen, Stockholm och norrut, fyra telegrafisttjänster. Tre i Stockholm och en i Storvik. Dessutom fanns en telegrafinspektör placerad på Stockholm Central. Vad hann nu kan ha haft för uppgift?
På samma distrikt men 1 trafiksektionen, Stockholm söderut, fanns en i Katrineholm.
En telegrafist var i grad mellan stationsskrivare och förste stationsskrivare. De flesta stationsskrivare var nog utbildade. Troligen var fler telegrafistutbildade, speciellt de som var stationsmästare och tågklarerare ute på stationerna. Vad själva tjänsten innebar framgår inte. Bör väl ha försvunnit i takt med att telefonnätet vid järnvägen byggdes ut.
Har för mig att Kjell Aghult skrev en del om det.