Långsele lokstall, lite funderingar (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Monday, May 02, 2022, 21:12 (723 dagar sedan)

Mitt vattentorns- och -hästsamlande har lett mig till Långsele, d.v.s. jag skickade ett ombud som snällt tog några bilder.
Platsen vid lokstallet se lite nedgången ut, kanske förstärkt av det mulna vädret. Men vattentornet är ståtligt! Sen finns det en liten rund byggnad som jag inte blir klok på vad den har för funktion. Någon vet förstås.
Och var stod vattenhästen/hästarna?

[image]

[image]

Foto: Gunilla Humble

Långsele lokstall, lite funderingar

av K Lemming, Tuesday, May 03, 2022, 16:44 (722 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den runda byggnaden är en rest av en skorsten: https://digitaltmuseum.se/021018083085/statens-jarnvagar-sj-b-1287-vid-lokstallet-i-lan...


Följdfråga:
- Varför revs inte hela skorstenen?

/TKO

Förmodligen så enkelt som att man kanske ville spara en bit av den som ett "minnesmärke", eller bara att man tyckte det såg smyggt ut. Jag har sett samma grej på en hel del ställen runt om i landet, och även utomlands. Det kan ju knappast vara av ekonomiska orsaker.

Långsele lokstall, lite funderingar

av Lars-Göran Eriksson, Monday, May 02, 2022, 22:21 (722 dagar sedan) @ OlleThåström

En bild tagen 1982/83 tror jag, där ser man skorstenen i sin ursprungliga längd/höjd. Det anslutande huset var panncentralen. Byggnaden till vänster med markis var Lokmästarexpeditionen.
Som kuriosa kan nämnas att jag var pryo-elev i lokstallet Långsele vårvintern 1960.

[img]images/uploaded/2022050220163162703c1f018da.jpg[/img]

Långsele lokstall, lite funderingar

av tobbe, Wednesday, May 04, 2022, 16:08 (721 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Hallåj L.G. Träffade du på någon vid namn Olle Eliasson som bör ha jobbat i stallet framtill dess att bäddpersonalen (som hans fru jobbade som) lades ned? De flyttade sedan till Sundsvall där han jobbade som busschaufför framtill pensionen och bodde vid Fläsian söder om Sundsvall. De bodde under den tiden i Långsele i den s.k. "vita villan" som låg i princip mittemot stationen tvärs över bangården o landsvägen. Dessa var morbror o moster till mig kan tilläggas. Båda har gått ur tiden någon gång under 1990-talet
tobbe