Åkarp 1969 (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, May 05, 2022, 21:16 (694 dagar sedan)

Persontåg med Xoa7 231 vid Åkarp sommaren 1969.

[image]

Foto J-P Harboe.
/tell

G vagnen

av Patrik Eriksson, Thursday, May 05, 2022, 22:09 (694 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.

Xoa7-tåg med vagn tillkopplad normalt.

av K Lemming, Friday, May 06, 2022, 01:36 (693 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.

Godsvagnar vet jag inte men i en artikelserie om Xoa7 ÖSJ-Bladet vill jag minnas att det nämndes att sovvagnen till/från Landskrona i Stockholmståget kopplades in i Xoa7-tåg mellan Malmö och Landskrona. Om det stod att den gick i Xoa7-tåg båda hållen minns jag inte. Jag har för mig att det varierat så att den gått med i Xoa7-tåg både via Lommabanan + Kävlingebanan samt via Eslöv - Teckomatorp - Billeberga, om det sen varierade beroende på veckodag eller tidtabellsperiod eller om det varierade beroende på om det var till eller från Landskrona minns jag inte om det stod något om.

Xoa7-tåg med vagn tillkopplad normalt.

av Jonny Saljefeldt, Friday, May 06, 2022, 05:52 (693 dagar sedan) @ K Lemming

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Godsvagnar vet jag inte men i en artikelserie om Xoa7 ÖSJ-Bladet vill jag minnas att det nämndes att sovvagnen till/från Landskrona i Stockholmståget kopplades in i Xoa7-tåg mellan Malmö och Landskrona. Om det stod att den gick i Xoa7-tåg båda hållen minns jag inte. Jag har för mig att det varierat så att den gått med i Xoa7-tåg både via Lommabanan + Kävlingebanan samt via Eslöv - Teckomatorp - Billeberga, om det sen varierade beroende på veckodag eller tidtabellsperiod eller om det varierade beroende på om det var till eller från Landskrona minns jag inte om det stod något om.

Sovvagnskursen på Landskrona har diskuterats några gånger, bl.a. här:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=224407

Xoa7-tåg med vagn tillkopplad normalt.

av goran.tidstam@telia.com, Friday, May 06, 2022, 14:28 (693 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

I 6 år åkte jag dagligen till och från Örtofta, mestadels med Xoa7. Under dessa år har jag inget minne av att det någonsin fanns någon tillkopplad vagn
//gt

Xoa7-tåg med vagn tillkopplad normalt.

av K Lemming, Friday, May 06, 2022, 14:42 (693 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

I 6 år åkte jag dagligen till och från Örtofta, mestadels med Xoa7. Under dessa år har jag inget minne av att det någonsin fanns någon tillkopplad vagn
//gt

Förmodligen för att sovvagnen inte gick i dom tågen du reste med. ;-)

Resväg för Xoa7 + sovvagn till/från Landskrona?

av K Lemming, Friday, May 06, 2022, 14:40 (693 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Godsvagnar vet jag inte men i en artikelserie om Xoa7 ÖSJ-Bladet vill jag minnas att det nämndes att sovvagnen till/från Landskrona i Stockholmståget kopplades in i Xoa7-tåg mellan Malmö och Landskrona. Om det stod att den gick i Xoa7-tåg båda hållen minns jag inte. Jag har för mig att det varierat så att den gått med i Xoa7-tåg både via Lommabanan + Kävlingebanan samt via Eslöv - Teckomatorp - Billeberga, om det sen varierade beroende på veckodag eller tidtabellsperiod eller om det varierade beroende på om det var till eller från Landskrona minns jag inte om det stod något om.


Sovvagnskursen på Landskrona har diskuterats några gånger, bl.a. här:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=224407

Inte mycket till diskussion tyvärr. Tyvärr inget om i vilka tåg/sträckor den gick mer än en omnämnd bild från Teckomatorp. Den bilden har jag sett, Eslöv har jag också sett en bild ifrån, men även en tagen i Kävlinge. Så frågan är om resvägen ändrades beroende på tidtabellsperiod eller om det var olika väg till och från Landskrona.

Lommabanan som jag spekulerade tidigare om baserat på bilden jag sett från Kävlinge kan kanske uteslutas om det fanns möjlighet till avstigning i Lund på återfärden till Malmö från Landskrona. Om det nu inte varit andra förhållanden under viss/vissa tidtabellsperioder så att avstigning i Lund slopats på återfärden till Malmö och att sovvagnen då gick via Kävlingebanan och sen Lommabanan till Malmö.

Resväg för Xoa7 + sovvagn till/från Landskrona?

av Gunnar Ekeving, Friday, May 06, 2022, 18:10 (693 dagar sedan) @ K Lemming

Sovvagnskursen på Landskrona har diskuterats några gånger, bl.a. här:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=224407


Inte mycket till diskussion tyvärr.

Men i varje fall en referens till uppgift om att G-vagn sist i Xoa7+Box7+Xoa7-tåg fotograferats vid avgång från Malmö C! Så minst två gånger har den sammansättningen förekommit.

Xoa7 med tillkopplad sovvagn observerade jag i mitten av 1960-talet i Landskrona. Enligt Sveriges kommunikationer 1965-1966 gick den då i tåg 1539 (elmotorvagnståg enligt grafiska tidtabellen), från Landskrona kl 21.45, via Billeberga till Eslöv där sovvagnen inkopplades i tåg norrut. I andra riktningen, till Landskrona, tycks den inte ha varit annonserad som sovvagn under denna tidtabellsperiod.

Resväg för Xoa7 + sovvagn till/från Landskrona?

av K Lemming, Friday, May 06, 2022, 21:22 (693 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Sovvagnskursen på Landskrona har diskuterats några gånger, bl.a. här:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=224407


Inte mycket till diskussion tyvärr.


Men i varje fall en referens till uppgift om att G-vagn sist i Xoa7+Box7+Xoa7-tåg fotograferats vid avgång från Malmö C! Så minst två gånger har den sammansättningen förekommit.

Jag vill minnas att jag för en hel del år sedan sett en bild i Postvagnen på ett Xoa7-tåg med G-vagn tillkopplad på Malmö C.

Xoa7 med tillkopplad sovvagn observerade jag i mitten av 1960-talet i Landskrona. Enligt Sveriges kommunikationer 1965-1966 gick den då i tåg 1539 (elmotorvagnståg enligt grafiska tidtabellen), från Landskrona kl 21.45, via Billeberga till Eslöv där sovvagnen inkopplades i tåg norrut. I andra riktningen, till Landskrona, tycks den inte ha varit annonserad som sovvagn under denna tidtabellsperiod.

Det finns alltså ingen sovvagn annonserad Stockholm - Landskrona öht i den tidtabellsperioden?

Resväg för Xoa7 + sovvagn till/från Landskrona?

av Gunnar Ekeving, Friday, May 06, 2022, 23:11 (693 dagar sedan) @ K Lemming

Det finns alltså ingen sovvagn annonserad Stockholm - Landskrona öht i den tidtabellsperioden?

Nej, jag hittar ingen sådan vagn. Varje natt fanns tre tåg med sovvagnar Stockholm - Malmö, och det sista av dessa kom till Eslöv 7.05 med anslutning som ankom Landskrona 7.56. Så kanske ansåg SJ att sovvagnsresenärer till Landskrona utan stora olägenheter kunde byta i Eslöv? Sovvagnen som skulle gå från Landskrona på kvällen kunde då under dagen städas och bäddas i Malmö, samt medfölja lämpligt tåg till Landskrona.

Men det riktiga förhållandet framkommer kanske i någon av de tidigare trådarna om denna förbindelse, och uppenbarligen gick det ju under vissa perioder att färdas sovande hela vägen från Stockholm till Landskrona, via Malmö.

G vagnen

av mormorsgruvan, Friday, May 06, 2022, 15:02 (693 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Var det inte så att det gick en G-vagn till Brio i Osby ?

G vagnen

av arjesko, Friday, May 06, 2022, 16:52 (693 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.

Det är förstås en möjlighet, sen kan det väl ha varit ilgods eller liknande där man missat ord anslutning.
Omkring 15 år senare åkte jag med Y1 från Nässjö och där hade man kopplat till två Gs-vagnar som tydligen hade missat sin anslutning till Värnamo. Vet inte om man gjorde så 1969 men helt omöjliga var man nog inte då.

G vagnen

av Jan-Anders Wihrén, Friday, May 06, 2022, 17:17 (693 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.

Under hela den tid jag bodde i Malmö (från det att mitt järnvägsintresse startade på allvar ca 1960 och fram på 1970-talet) kunde jag näst intill dagligen se motorvagnståg av typ Xoa7 och Xoa4 med manövervagnar Box7 och Box4 och jag vill nog påstå att det var väldigt ovanligt med tillkopplade G- eller F-vagnar. Jag har fotograferat många sådana motorvagnståg men tror faktiskt inte jag har någon enda bild med tillkopplade vagnar förutom någon enstaka med sovvagnen till Landskrona.

G vagnen

av Jan-Anders Wihrén, Friday, May 06, 2022, 22:19 (693 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Under hela den tid jag bodde i Malmö (från det att mitt järnvägsintresse startade på allvar ca 1960 och fram på 1970-talet) kunde jag näst intill dagligen se motorvagnståg av typ Xoa7 och Xoa4 med manövervagnar Box7 och Box4 och jag vill nog påstå att det var väldigt ovanligt med tillkopplade G- eller F-vagnar. Jag har fotograferat många sådana motorvagnståg men tror faktiskt inte jag har någon enda bild med tillkopplade vagnar förutom någon enstaka med sovvagnen till Landskrona.

Jag får korrigera mig på så sätt att det i vart fall enligt gamla normalplaner som jag nu tagit fram faktiskt framfördes vissa G- och F-vagnar i Xoa-tågen kring Malmö på 1960-talet. Och inte nog med det - även Bo15-vagn har kopplats sist i Xoa-sätt! För att få någon uppfattning om detta håller jag just nu på att ställa samman lite uppgifter från ett par års normalplaner och ber att få återkomma när min sammanställning är klar. Det var faktiskt mer än jag trodde och konstigt nog har jag inte sett dessa lite udda tågsammansättningar trots mina idoga besök längs alla banor i Skåne på den tiden det begav sig.

X7 med Rs vagnar.

av K Lemming, Saturday, May 07, 2022, 01:04 (692 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Under hela den tid jag bodde i Malmö (från det att mitt järnvägsintresse startade på allvar ca 1960 och fram på 1970-talet) kunde jag näst intill dagligen se motorvagnståg av typ Xoa7 och Xoa4 med manövervagnar Box7 och Box4 och jag vill nog påstå att det var väldigt ovanligt med tillkopplade G- eller F-vagnar. Jag har fotograferat många sådana motorvagnståg men tror faktiskt inte jag har någon enda bild med tillkopplade vagnar förutom någon enstaka med sovvagnen till Landskrona.


Jag får korrigera mig på så sätt att det i vart fall enligt gamla normalplaner som jag nu tagit fram faktiskt framfördes vissa G- och F-vagnar i Xoa-tågen kring Malmö på 1960-talet. Och inte nog med det - även Bo15-vagn har kopplats sist i Xoa-sätt! För att få någon uppfattning om detta håller jag just nu på att ställa samman lite uppgifter från ett par års normalplaner och ber att få återkomma när min sammanställning är klar. Det var faktiskt mer än jag trodde och konstigt nog har jag inte sett dessa lite udda tågsammansättningar trots mina idoga besök längs alla banor i Skåne på den tiden det begav sig.

Det ska bli intressant att ta del av din sammanställning. Hade du inte tillgång till normalplaner då det begav sig?

Ett minne dök upp när nu Xoa7 / X7 med vagnar åter diskuteras.

På en av morfar och farsans järnvägsdiggarresor jag som barn var med på minns jag att vid uppehållet i Billeberga på vår väg till Helsingborg så stod en X7 där som gick till Landskrona. Morfar berättade då att vid en resa han gjort på tidigt 70-tal där han bytte till X7 mot Landskrona i Billeberga så hade X7 motorvagnen två tomma Rs vagnar tillkopplade. Detta var med största sannolikhet inget som hörde till normalplanen, morfars gissning var att det av någon anledning med kort varsel behövdes extra tomvagnar i Landskrona. Det lastades tydligen en hel del gödning i säck på Rs vagnar i Landskrona på den tiden, kanske hade två vagnar i Landskrona spårat ur eller havererat på något sätt.

Xoa4 tåg med G vagn [film]

av K Lemming, Saturday, May 07, 2022, 01:31 (692 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Under hela den tid jag bodde i Malmö (från det att mitt järnvägsintresse startade på allvar ca 1960 och fram på 1970-talet) kunde jag näst intill dagligen se motorvagnståg av typ Xoa7 och Xoa4 med manövervagnar Box7 och Box4 och jag vill nog påstå att det var väldigt ovanligt med tillkopplade G- eller F-vagnar. Jag har fotograferat många sådana motorvagnståg men tror faktiskt inte jag har någon enda bild med tillkopplade vagnar förutom någon enstaka med sovvagnen till Landskrona.


Jag får korrigera mig på så sätt att det i vart fall enligt gamla normalplaner som jag nu tagit fram faktiskt framfördes vissa G- och F-vagnar i Xoa-tågen kring Malmö på 1960-talet. Och inte nog med det - även Bo15-vagn har kopplats sist i Xoa-sätt! För att få någon uppfattning om detta håller jag just nu på att ställa samman lite uppgifter från ett par års normalplaner och ber att få återkomma när min sammanställning är klar. Det var faktiskt mer än jag trodde och konstigt nog har jag inte sett dessa lite udda tågsammansättningar trots mina idoga besök längs alla banor i Skåne på den tiden det begav sig.

Denna filmen fanns länkad i ett annat forum, 1:18 in i filmen ser man ett Xoa4 tåg med en G vagn sist.

https://www.filmarkivet.se/movies/trelleborg-porten-mot-kontinenten/

G vagnen

av Ingemar B, Saturday, May 07, 2022, 08:52 (692 dagar sedan) @ Ingemar B

Man ska läsa alla inlägg innan man svarar. Ursäkta dubbletten.
Ingemar

G vagnen

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, May 08, 2022, 09:53 (691 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Under hela den tid jag bodde i Malmö (från det att mitt järnvägsintresse startade på allvar ca 1960 och fram på 1970-talet) kunde jag näst intill dagligen se motorvagnståg av typ Xoa7 och Xoa4 med manövervagnar Box7 och Box4 och jag vill nog påstå att det var väldigt ovanligt med tillkopplade G- eller F-vagnar. Jag har fotograferat många sådana motorvagnståg men tror faktiskt inte jag har någon enda bild med tillkopplade vagnar förutom någon enstaka med sovvagnen till Landskrona.


Jag får korrigera mig på så sätt att det i vart fall enligt gamla normalplaner som jag nu tagit fram faktiskt framfördes vissa G- och F-vagnar i Xoa-tågen kring Malmö på 1960-talet. Och inte nog med det - även Bo15-vagn har kopplats sist i Xoa-sätt! För att få någon uppfattning om detta håller jag just nu på att ställa samman lite uppgifter från ett par års normalplaner och ber att få återkomma när min sammanställning är klar. Det var faktiskt mer än jag trodde och konstigt nog har jag inte sett dessa lite udda tågsammansättningar trots mina idoga besök längs alla banor i Skåne på den tiden det begav sig.

Nu har jag ställt samman uppgifter från 10 ts normalplaner för motorvagståg 1962/63 och 1065/66 över tåg där person-/sov- eller godsvagn medfördes. Bilden från Åkarp 1969 stämmer väl överens med pt 1217 som hade G-vagn för ilgods 1965/66 och kanske då även några år senare. Enligt normalplanen för 1965/66 var sammansättningen Xoa7 + Box7 + Xoa7 + G. Det är många förkortningar i min sammanställning men de flesta som läser detta är nog ganska väl förtrogna med förkortningarna. Annars förklarar jag.
[image]

G vagnen. Fråga till normalplanen

av Leif B, Sunday, May 08, 2022, 10:08 (691 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

---


Nu har jag ställt samman uppgifter från 10 ts normalplaner för motorvagståg 1962/63 och 1065/66 över tåg där person-/sov- eller godsvagn medfördes. Bilden från Åkarp 1969 stämmer väl överens med pt 1217 som hade G-vagn för ilgods 1965/66 och kanske då även några år senare. Enligt normalplanen för 1965/66 var sammansättningen Xoa7 + Box7 + Xoa7 + G. Det är många förkortningar i min sammanställning men de flesta som läser detta är nog ganska väl förtrogna med förkortningarna. Annars förklarar jag.
[image]

Hur kom den tomma sovvagnen från Malmö till Eslöv? Fanns det inget genomgående tåg från Malmö till Landskrona under eftermiddagen eller kvällen som vagnen kunde gått i för att slippa växling i Eslöv?

Eller stod vagnen i Eslöv över dagen med bäddning och städning?

/funderar
Leif

G vagnen

av Patrik Eriksson, Sunday, May 08, 2022, 11:43 (691 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]

1903-1939 ska ha "lg 45" vad är detta?

1275 ska ha en Grl ?

F1 + post Är detta valfri postvagn och F1?

Jag har sett foto på X7 och en DFo15 i Lund mot Malmö. Kan inte se detta här dock.

Hur länge användes F1 vagnarna? Jag trodde att dessa försvann 1965.

Tack för en intressant sammanställning.

G vagnen

av Anders.k., Sunday, May 08, 2022, 12:31 (691 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]


1903-1939 ska ha "lg 45" vad är detta?

45 är ett tranportnummer dvs varje ilgodsvagn hade ett specifikt nummer .
Just 45 är en G vagn som rullar mellan Eslöv och Landskrona för ilgods till den linjen som lastats om i Eslöv.

Tillbaka till Eslöv rullar vagnen som ilgodsvagn 46 i tåg 1958 som troligen då är ett lokdraget tåg .

1275 ska ha två ilgodsvagnar , en Grl och en Giu och det är två olika litteror på G vagnar , det har inte skrivit vilket transportnummer det är så att leta upp dom orkar jag inte.

För övrigt en väldigt trevlig liten tabell

M.V.H Anders.k.

G vagnen

av Ola Almquist, Monday, May 09, 2022, 00:28 (690 dagar sedan) @ Anders.k.

1275 ska ha två ilgodsvagnar , en Grl och en Giu och det är två olika litteror på G vagnar , det har inte skrivit vilket transportnummer det är så att leta upp dom orkar jag inte.

Visst, men Grl är väl inte något riktigt littera. Finns det någon
förklaring till dylika? I normalplanen för 3 ts 1958 finns inte Grl men väl Grhl.

G vagnen

av arjesko, Monday, May 09, 2022, 12:48 (690 dagar sedan) @ Ola Almquist

1275 ska ha två ilgodsvagnar , en Grl och en Giu och det är två olika litteror på G vagnar , det har inte skrivit vilket transportnummer det är så att leta upp dom orkar jag inte.

Visst, men Grl är väl inte något riktigt littera. Finns det någon
förklaring till dylika? I normalplanen för 3 ts 1958 finns inte Grl men väl Grhl.

Näe förvisso men jag misstänker att man syftar på att det ska vara en G-vagn med stor volym (r) o tågvärmeledning (l).

G vagnen

av Anders.k., Tuesday, May 10, 2022, 11:07 (689 dagar sedan) @ arjesko

1275 ska ha två ilgodsvagnar , en Grl och en Giu och det är två olika litteror på G vagnar , det har inte skrivit vilket transportnummer det är så att leta upp dom orkar jag inte.

Visst, men Grl är väl inte något riktigt littera. Finns det någon
förklaring till dylika? I normalplanen för 3 ts 1958 finns inte Grl men väl Grhl.


Näe förvisso men jag misstänker att man syftar på att det ska vara en G-vagn med stor volym (r) o tågvärmeledning (l).

Jo, det står att Grl avser vagn med elektrisk genomgångsledning , Ge ska användas om det är tillräckligt i första hand .

Litteran tog ju inte fasta på om det var Elektrisk genomgångsledning på denna tid utan bara skrevs på vagnen , och i särtryck 420 står det ju anmärkning E5.


M.V.H Anders.k.

G vagnen

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, May 08, 2022, 15:57 (691 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]


1903-1939 ska ha "lg 45" vad är detta?

1275 ska ha en Grl ?

F1 + post Är detta valfri postvagn och F1?

Jag har sett foto på X7 och en DFo15 i Lund mot Malmö. Kan inte se detta här dock.

Hur länge användes F1 vagnarna? Jag trodde att dessa försvann 1965.

Tack för en intressant sammanställning.

Det står F1 ig+post (exakt så står det i normalplanen) och jag tolkar det som att F1-vagnen användes för såväl ilgods som post. Alltså endast en vagn.

Betr Ig 45 och Grl har svar lämnats av annan här på forumet. När det sedan gäller DFo15: kan det tänkas ha varit någon extra insats i samband med helg t.ex.? Eller så gick DFo15 i Xoa-tåg under en annan tidtabellsperiod än de jag har tillgängliga? Jag har tyvärr inget svar på frågan.

G vagnen

av K Lemming, Sunday, May 08, 2022, 20:18 (691 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vad är förklaringen till den medföljande G vagnen? Loktåg som blivit ersatt med X7? Normalt sätt så hade väl inte X7 tågen i dessa trakter vagnar tillkopplade.


Under hela den tid jag bodde i Malmö (från det att mitt järnvägsintresse startade på allvar ca 1960 och fram på 1970-talet) kunde jag näst intill dagligen se motorvagnståg av typ Xoa7 och Xoa4 med manövervagnar Box7 och Box4 och jag vill nog påstå att det var väldigt ovanligt med tillkopplade G- eller F-vagnar. Jag har fotograferat många sådana motorvagnståg men tror faktiskt inte jag har någon enda bild med tillkopplade vagnar förutom någon enstaka med sovvagnen till Landskrona.


Jag får korrigera mig på så sätt att det i vart fall enligt gamla normalplaner som jag nu tagit fram faktiskt framfördes vissa G- och F-vagnar i Xoa-tågen kring Malmö på 1960-talet. Och inte nog med det - även Bo15-vagn har kopplats sist i Xoa-sätt! För att få någon uppfattning om detta håller jag just nu på att ställa samman lite uppgifter från ett par års normalplaner och ber att få återkomma när min sammanställning är klar. Det var faktiskt mer än jag trodde och konstigt nog har jag inte sett dessa lite udda tågsammansättningar trots mina idoga besök längs alla banor i Skåne på den tiden det begav sig.


Nu har jag ställt samman uppgifter från 10 ts normalplaner för motorvagståg 1962/63 och 1065/66 över tåg där person-/sov- eller godsvagn medfördes. Bilden från Åkarp 1969 stämmer väl överens med pt 1217 som hade G-vagn för ilgods 1965/66 och kanske då även några år senare. Enligt normalplanen för 1965/66 var sammansättningen Xoa7 + Box7 + Xoa7 + G. Det är många förkortningar i min sammanställning men de flesta som läser detta är nog ganska väl förtrogna med förkortningarna. Annars förklarar jag.
[image]

Tack Jan-Anders för din sammanställning, intressant, det rullade alltså en hel del motorvagnståg med tillkopplad vagn i Skåne under dessa perioder.

Normalplanen för 1962-63 visar tåg 1933 med WLABo6 Billeberga - Landskrona. Det bör väl vara vagnen från Stockholm, men hur kom den till Billeberga? Med loktåg mot Helsingborg via Kävlinge - Teckomatorp förmodar jag, men jag ställer samma fråga som ställdes i annat inlägg rörande Eslöv, gick det inga tåg Malmö - Landskrona på morgonen?

WLABo6

av Jan-Anders Wihrén, Monday, May 09, 2022, 14:52 (690 dagar sedan) @ K Lemming

Normalplanen för 1962-63 visar tåg 1933 med WLABo6 Billeberga - Landskrona. Det bör väl vara vagnen från Stockholm, men hur kom den till Billeberga? Med loktåg mot Helsingborg via Kävlinge - Teckomatorp förmodar jag, men jag ställer samma fråga som ställdes i annat inlägg rörande Eslöv, gick det inga tåg Malmö - Landskrona på morgonen?

Vardagar gick sovvagnen i pt 1931 Eslöv-Landskrona 06.48-07.38 (loktåg). Sön- och helgdagar gick den i pt 1923 Eslöv - Billeberga 07.50-08.13 (loktåg) där den kopplades in i pt 1933 till Landskrona. Pt 1923 fortsatte till Helsingborg C.