Smalspårig restaurangvagn (Fordon: vagnar)

av mormorsgruvan, Friday, May 06, 2022, 15:06 (693 dagar sedan)

Har någon sådan funnits i Sverige eller Norge ?

Smalspårig restaurangvagn

av Granis, Friday, May 06, 2022, 16:11 (693 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det lär tidvis ha funnits någon sådan på 1067-banorna, iallafall medan kustbanan i Blekinge var smalspårig (såklart). Dock osäkert vilken ”standard” den egentligen höll. Litt Ro lär den iallafall inte haft. Eller?

/ L G

Smalspårig restaurangvagn

av Torbjörn Mårtensson, Friday, May 06, 2022, 17:05 (693 dagar sedan) @ Granis

Både Blekinge kustbanor och Västgötabanan hade restaurangvagnar.

Smalspårig restaurangvagn

av Granis, Friday, May 06, 2022, 17:35 (693 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Både Blekinge kustbanor och Västgötabanan hade restaurangvagnar.

Med fullständigt kök och littera Ro? Har för mig frågan varit uppe här förr, och då kom vi väl fram till att det var ungefär som för smalspåriga sovvagnar; vilka var vanliga personvagnar där det kunde bäddas på sätena. Och inga bäddar ( ="riktiga" sängar) och kupéer då. Och inget utmärkande littera (i den mån sånt fanns då, litt "WL" är väl en relativt sen tillkomst?).

I detta fall (restaurangvagnar) då sittvagnar eller nån sorts byffévagnar där det kunde dukas nån lättare (färdiglagad/ kall?) maträtt. Eller?


/ L G

Smalspårig restaurangvagn

av Torbjörn Mårtensson, Friday, May 06, 2022, 19:29 (693 dagar sedan) @ Granis

Enligt en uppsats Hundra år med svenska restaurangvagnar -deras utformning ocu utveckling- Konstvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet (1995) av Anders Jansson (ej den på forumet verksamme) handlade det på VGJ om tre år 1914 ombyggda BCo-vagnar med ca 12 sittplatser i restaurangavdelningen och ett minimalt kök.
På BKB handlade det om en ombyggd Co-vagn med 15 platser i restaurangdelen.

Smalspårig restaurangvagn

av Lennart Petersen, Friday, May 06, 2022, 19:55 (693 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Enligt en uppsats Hundra år med svenska restaurangvagnar -deras utformning ocu utveckling- Konstvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet (1995) av Anders Jansson (ej den på forumet verksamme) handlade det på VGJ om tre år 1914 ombyggda BCo-vagnar med ca 12 sittplatser i restaurangavdelningen och ett minimalt kök.
På BKB handlade det om en ombyggd Co-vagn med 15 platser i restaurangdelen.

Restaurangvagnen på BKB fanns vad jag med nämnd i en liten kort artikel i SJ-nytt och där framgick att även anslutningen Kristianstad-Hörby-Eslöv -Malmö hade restaurangvagn så den hungrige kunde dinera hela vägen Karlskrona-Malmö.
Restaurangvagn på EJ var ju annars rätt sällsynt, UGJ var ju förstås först med sin R-vagn.
BJ hade och det gick R-vagn i ett tågpar Stockholm-Ludvika-Göteborg GDG-expressen fick en vagn med restaurangutrymme.

Smalspårig restaurangvagn

av Ola Almquist, Saturday, May 07, 2022, 11:59 (692 dagar sedan) @ Granis

Både Blekinge kustbanor och Västgötabanan hade restaurangvagnar.


Med fullständigt kök och littera Ro? Har för mig frågan varit uppe här förr, och då kom vi väl fram till att det var ungefär som för smalspåriga sovvagnar; vilka var vanliga personvagnar där det kunde bäddas på sätena. Och inga bäddar ( ="riktiga" sängar) och kupéer då. Och inget utmärkande littera (i den mån sånt fanns då, litt "WL" är väl en relativt sen tillkomst?).

Ämnet har varit uppe flera gånger men det har kanske inte stått så mycket om respektive vagns utrustning. Dessutom finns det artiklar i bl.a. ÖSJ-bladet men det finns väl för närvarande inget register till dessa tillgängligt.

Här
är en av trådarna. Spår 1994 och 1997 rekommenderas också.

Littera R för restaurangvagnar infördes på SJ 1933 enligt Str 77 så det var inte aktuellt för smalspårsbanorna. BJ och SWB har jag inte koll på just nu. Littera WL infördes 1956.

Restaurangvagnarna på BJ

av Sune Nylén, Sunday, May 08, 2022, 00:33 (692 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hade litt. ABo3 1920 och 1930/ Sune.

Smalspårig restaurangvagn

av Mattias Jansson, Friday, May 06, 2022, 17:42 (693 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Både Blekinge kustbanor och Västgötabanan hade restaurangvagnar.

Jag kollade litet i tidtabeller. För BKB hittar jag ingen restaurangvagn 1905, men väl 1906, därefter i alla tidtabeller jag kollat fram till 1930 utom 1918; sannolikt drogs den in under slutet av kriget (men den finns ännu med 1917). I 1930 års tdt står det restaurangvagn, året därpå 1931 är ett par tåg markerat med den symbol som avsåg enklare servering av drycker och kall mat ombord, men inte längre som restaurangvagn. Och i nästa jag har från 1939 finns inget alls, så det försvann uppenbarligen under 1930-talet, sannolikt ganska tidigt.

Omloppet tyder på att det i BKBs fall handlade om en vagn, och eftersom det var ganska länge, sisådär ett kvartssekel så kan det möjligen tänkas ha varit en riktig restaurangvagn byggd för ändamålet.

På VGJ tycks det däremot ha varit en väldigt kortvarig historia, jag har inte kunnat hitta något från 1905, 1906, 1908, 1910, 1912 och 1913, utan första gången de dyker upp är 1914, och sista gången man hittar dem är 1916. I 1917 års sommartdt verkar de vara borta, och till skillnad från BKB så synes inget ha återupptagits efter första världskriget.
Omloppet visar på att VGJ måste ha haft två vagnar för den här trafiken, vilket i kombination med hur kortvarigt det tycks ha varit föranleder mig att misstänka att det inte handlade om verkligt fullt utrustade restaurangvagnar med komplett kök etc. Fast det sistnämnda är förstås en spekulation.

Sedan en sak för de läsare av forumet som vinnlägger sig om noggrannhet och historisk korrekthet: Sveriges kommunikationer kom under 1900-talets första decennier ut en gång per vecka, så jag har i det ovan anförda förlitat mig på en tidtabell, i regel en sommartidtabell från respektive år. Det känns inte tillräckligt angeläget att gå igenom femtio tidtabeller per år för att ta reda på just den här saken. Om någon anser att den frekvensen i avsökningen är för gles så står det naturligtvis envar fritt att själv närmare beskåda dessa små tidtabeller. De finns på nätet.

Smalspårig restaurangvagn

av PeO, Friday, May 06, 2022, 18:44 (693 dagar sedan) @ Mattias Jansson

...........


På VGJ tycks det däremot ha varit en väldigt kortvarig historia, jag har inte kunnat hitta något från 1905, 1906, 1908, 1910, 1912 och 1913, utan första gången de dyker upp är 1914, och sista gången man hittar dem är 1916. I 1917 års sommartdt verkar de vara borta, och till skillnad från BKB så synes inget ha återupptagits efter första världskriget.
Omloppet visar på att VGJ måste ha haft två vagnar för den här trafiken, vilket i kombination med hur kortvarigt det tycks ha varit föranleder mig att misstänka att det inte handlade om verkligt fullt utrustade restaurangvagnar med komplett kök etc. Fast det sistnämnda är förstås en spekulation.
......

Detta kan ha en orsak i att stationen i Gräfsnäs brann 1913, varefter restauranten togs i bruk som station. När sedan Trolhättebanan öppnade 1916, öppnades ny restaurant i Nossebro.
Gräfsnäs ligger grovt räkna mitt mellan Göteborg och Skara, Nossebro ännu grövre räknat mitt mellan Göteborg och Forshem, ytterligare 25 km till Mariestad.

Resandemönstret såg annorlunda ut på den tiden och fram till 60-talet. de flesta resenärer åkte bara en liten del av sträckan. 1965-67 (stympad resa ett år till) åkte jag 30 km mellan Sollebrunn och Vara. Få av de resenärer som var på tåget när jag steg på var kvar när jag gått av, i Vara tillkom nya, som jag antar till största delen inte skulle längre än till Skara, kanske Mariestad.

Smalspårig restaurangvagn

av Thomas K Ohlsson, Friday, May 06, 2022, 22:44 (693 dagar sedan) @ PeO

Eftersom det knappast är troligt att förekomsten av restaurangvagnar skiftade från vecka till vecka så duger det gott med slumpmässiga stickprov.

Och eftersom den ursprungliga frågeställningen var om det funnits restaurangvagnar på de smalspåriga järnvägarna räcker det med att hitta EN Sådan förekomst för att svaret skall bli 'JA'.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Smalspårig restaurangvagn

av ak44, Saturday, May 07, 2022, 15:40 (692 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Här har det skrivits om olika utrustningsnivåer på eventuella restaurangvagnar m.m.
På museijärnvägen mellan Åseda och Virserum finns (fanns?) det en YP-rälsbuss som är delvis inredd som kafévagn. Kaffet måste ju vara kokt någonstans, men sedan är det läsk och kaffebröd som då får anses förtillverkat. Men det serveras i denna YP-rälsbuss. Med lite generös gränsdragning torde väl denna vagn kunna anses som, om inte restaurangvagn, så i all fall en vagn där livsmedel serveras. En Kafévagn. Dessutom på 891-spår.
Nu garderar jag mig lite. Det är kanske 5 - 10 år sedan jag åkte med den aktuella vagnen. Den kanske inte finns kvar i dag? Och jag är ingen "Storvetare" på järnvägsfordon. Men jag tror vagnen heter YP i alla fall. Den som vet mer eller ännu mera kan ju klarlägga hur det ligger till.

Smalspårig restaurangvagn - URYP

av K Lemming, Saturday, May 07, 2022, 16:33 (692 dagar sedan) @ ak44

Här har det skrivits om olika utrustningsnivåer på eventuella restaurangvagnar m.m.
På museijärnvägen mellan Åseda och Virserum finns (fanns?) det en YP-rälsbuss som är delvis inredd som kafévagn. Kaffet måste ju vara kokt någonstans, men sedan är det läsk och kaffebröd som då får anses förtillverkat. Men det serveras i denna YP-rälsbuss. Med lite generös gränsdragning torde väl denna vagn kunna anses som, om inte restaurangvagn, så i all fall en vagn där livsmedel serveras. En Kafévagn. Dessutom på 891-spår.
Nu garderar jag mig lite. Det är kanske 5 - 10 år sedan jag åkte med den aktuella vagnen. Den kanske inte finns kvar i dag? Och jag är ingen "Storvetare" på järnvägsfordon. Men jag tror vagnen heter YP i alla fall. Den som vet mer eller ännu mera kan ju klarlägga hur det ligger till.

Det är ingen rälsbuss, det är en manövervagn, litterat har jag för mig är URYP. Troligtvis finns den kvar ännu men i vilket skick är för mig okänt.

Smalspårig restaurangvagn

av Granis, Saturday, May 07, 2022, 16:43 (692 dagar sedan) @ ak44

Precis. Och här är det intressant hur historien återupprepat sig, liksom. Och då att definitionen "restaurangvagn" är upp till trafikutövaren. I detta (rälsbuss)fall då FSVV/ SH/ Hultanäs Tåg & såg. Fd UBFo3yp/ UBFYP 1793 har ju gått som restaurang -eller kafé- vagn i några år. Ja, innan pandemin iallafall. Och då -emellanåt iallafall- littererats "URYP". Men vad som menas med det är ju upp till trafikutövaren. "Kafévagn" är väl mer adekvat då man väl aldrig -i "ordinarie trafik" åtminstone- serverat annat än kaffe och kakor. Här syns UR(?)YP 1793 efter ankomst till Åseda i augusti 2014. Motorvagnen bakom är YP 884.

/ L G

[image]

Smalspårig restaurangvagn - So

av Granis, Saturday, May 07, 2022, 17:35 (692 dagar sedan) @ Leif B

"So" står väl för "salongs (boggi)vagn", och då en sån för konferensändamål o dyl. I linje med förhållandet på JTJ. Att man sen kan duka fika och enklare måltider är väl en annan sak. Men iallafall inget med "restaurang" då. Som borde tyda på ett riktigt kök. Eller iallafall nåt mer än bara bereda mat på än att enbart packa upp den. Eller nåt sånt. Men -återigen- sånt kan väl trafikutövaren själv bestämma. Numera iallafall.


/ L G

Smalspårig restaurangvagn - So

av John T, Saturday, May 07, 2022, 18:28 (692 dagar sedan) @ Granis

"So" står väl för "salongs (boggi)vagn", och då en sån för konferensändamål o dyl.

Litterat "S" brukar väl normalt betyda antingen serverings- eller specialvagn, i det senare fallet förvisso ofta konferens el. dyl?

Smalspårig restaurangvagn - So kontra URYP?

av Leif B, Saturday, May 07, 2022, 22:30 (692 dagar sedan) @ Granis

Jag tycker den verkar vara ungefär lika mycket - eller lika lite - restaurangvagn som den nämnda URYP-vagnen.

Smalspårig restaurangvagn - So kontra URYP?

av Karlsson, Monday, May 09, 2022, 09:29 (690 dagar sedan) @ Leif B

Jag tycker den verkar vara ungefär lika mycket - eller lika lite - restaurangvagn som den nämnda URYP-vagnen.

YP 884 som finns på den kvarvarande delen av gamla VÅHJ är utrustad med en enkel bardisk som kan användas för exempelvis kaffeservering. URYP 1793 har ett riktigt kök med gasspis som möjliggör matlagning ombord. Hur vagnen har använts de senaste 20 åren vet jag inte men när ombyggnaden var klar runt 1994 så användes den under en period som stationär restaurang, placerad på olika platser utmed VÅHJ men även med något gästspel utmed HWJ.