SJ sovvagn till Berlin? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, May 08, 2022, 09:54 (691 dagar sedan)

I en annan tråd tipsade K Lemming och Ingemar B om filmen "[link=https://www.filmarkivet.se/movies/trelleborg-porten-mot-kontinenten/]Trelleborg - Porten mot Kontinenten[/link]"

Vid [14:12] i nämnda film växlas en SJ-vagn ombord på en färja, troligen m/s Trelleborg. Jag tolkar fönsterdelningen som att det är en sovvagn. Rimligtvis är den på väg till Berlin. Vad är det för vagntyp? Hade den tysk konstruktionsprofil? Hur länge gick SJ-vagnar till Berlin?

(Den som vill se Mitropa-vagnar växlas av av från färjan, bör istället titta vid [02:07].)

/undrar
Leif

SJ sovvagn till Berlin?

av Thomas Tell, Sunday, May 08, 2022, 10:38 (691 dagar sedan) @ Leif B

I en annan tråd tipsade K Lemming och Ingemar B om filmen "[link=https://www.filmarkivet.se/movies/trelleborg-porten-mot-kontinenten/]Trelleborg - Porten mot Kontinenten[/link]"

Vid [14:12] i nämnda film växlas en SJ-vagn ombord på en färja, troligen m/s Trelleborg. Jag tolkar fönsterdelningen som att det är en sovvagn. Rimligtvis är den på väg till Berlin. Vad är det för vagntyp? Hade den tysk konstruktionsprofil? Hur länge gick SJ-vagnar till Berlin?

ACo2c/WLABo20 hade kontinental profil. De 14 vagnarna var tillverkade 1938-40.
/tell

SJ sovvagn till Berlin?

av Lennart Petersen, Sunday, May 08, 2022, 18:10 (691 dagar sedan) @ Thomas Tell

I en annan tråd tipsade K Lemming och Ingemar B om filmen "[link=https://www.filmarkivet.se/movies/trelleborg-porten-mot-kontinenten/]Trelleborg - Porten mot Kontinenten[/link]"

Vid [14:12] i nämnda film växlas en SJ-vagn ombord på en färja, troligen m/s Trelleborg. Jag tolkar fönsterdelningen som att det är en sovvagn. Rimligtvis är den på väg till Berlin. Vad är det för vagntyp? Hade den tysk konstruktionsprofil? Hur länge gick SJ-vagnar till Berlin?

ACo2c/WLABo20 hade kontinental profil. De 14 vagnarna var tillverkade 1938-40.
/tell

I mer modern tid körde SJ Berlin Night Express fram till 2011 med egna vagnar.
Under DDR-tiden så anpassades Sassnitz-Berlin till bred profil av strategiska skäl.

SJ sovvagn till Berlin?

av Göran Kannerby, Sunday, May 08, 2022, 18:28 (691 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Under DDR-tiden så anpassades Sassnitz-Berlin till bred profil av strategiska skäl.

På lång sikt var det naturligtvis "av strategiska skäl", men ett mer kortsiktigt intresse var rimligen sovvagnar Stockholm/Oslo-Moskva. :-)

SJ sovvagn till Berlin?

av Bertil Bengtsson, Sunday, May 08, 2022, 18:45 (691 dagar sedan) @ Göran Kannerby

De sovjetiska sovvagnar som gick till Stockholm och Oslo hade kontinental profil.
Berra

SJ sovvagn till Berlin?

av Olof W, Sunday, May 08, 2022, 19:22 (690 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Under DDR-tiden så anpassades Sassnitz-Berlin till bred profil av strategiska skäl.


På lång sikt var det naturligtvis "av strategiska skäl", men ett mer kortsiktigt intresse var rimligen sovvagnar Stockholm/Oslo-Moskva. :-)

Tyvärr var nog behovet att kunna försörja sovjetiska trupper i DDR även om polackerna gjorde uppror mycket större och kortsiktigare än några internationella sovvagnar.

/Olof

SJ sovvagn till Berlin?

av Lennart Petersen, Sunday, May 08, 2022, 20:04 (690 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Under DDR-tiden så anpassades Sassnitz-Berlin till bred profil av strategiska skäl.


På lång sikt var det naturligtvis "av strategiska skäl", men ett mer kortsiktigt intresse var rimligen sovvagnar Stockholm/Oslo-Moskva. :-)

Knappast , för SZD hade ju även vagnar som kunde gå till Västeuropa.