Uddeholmaren i Göteborg

av Lennart Petersen, Monday, May 09, 2022, 01:15 (717 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

I alla fall om man får tro Digitalt museum.

https://digitaltmuseum.se/021018462771/nordmark-klaralvens-jarnvagar-nklj-yoap-uddeholm...

Oj, det här var nog det häftigaste jag sett hiitils av digitaliseringen.
De som jobbade med det här hade väl rudimentära kunskaper om svensk järnvägshistoria så det finns en del för ”felletare”.
I en del fall så verkar det som man bara gissat hej vilt för att fylla i rutorna i stället för att skriva ”okänt”.
Fast det sagt så var nog digitaliseringsprojektet mycket värdefullt och vi får väl hoppas att det kommer en fortsättning.

Uddeholmaren i Göteborg

av Göran Kannerby, Monday, May 09, 2022, 12:30 (717 dagar sedan) @ ztenlund

Någon har förstås sett en bild som denna:
https://digitaltmuseum.se/021018120790/nordmark-klaralvens-jarnvag-nklj-y0ap-uddeholmaren

Målningen ser förhållandevis lik ut i svartvitt, även om det egentligen är helt olika färg. Sedan är det förvisso så att det är fel spårvidd och fel drivmedel och inte riktigt samma form på färgfälten.

Åtminstone den vänstra vagnen står i vart fall under kontaktledning. :-)

Uddeholmaren i Göteborg

av Harald, Monday, May 09, 2022, 13:37 (717 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Någon har förstås sett en bild som denna:
https://digitaltmuseum.se/021018120790/nordmark-klaralvens-jarnvag-nklj-y0ap-uddeholmaren

Målningen ser förhållandevis lik ut i svartvitt, även om det egentligen är helt olika färg. Sedan är det förvisso så att det är fel spårvidd och fel drivmedel och inte riktigt samma form på färgfälten.


Åtminstone den vänstra vagnen står i vart fall under kontaktledning. :-)

Ja, men jag tror inte Uddeholmaren hade kommit långt på den spänningen. Möjligen hade man kunnat elda upp transformatorns primärlindning med den.

Uddeholmaren i Göteborg

av tobbe, Monday, May 09, 2022, 21:26 (716 dagar sedan) @ ztenlund

Karlstad C spår 22 i östra änden ( samma spår dock breddat senare) där bl.a. CityExpress-tågen från Cst stannade över natten inför morgondagens återfärd. Tåget hade ju bara 12-16 axlar och passade bra för detta korta spår.
tobbe

Uddeholmaren i Göteborg

av arjesko, Monday, May 09, 2022, 12:42 (717 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Oj, det här var nog det häftigaste jag sett hiitils av digitaliseringen.
De som jobbade med det här hade väl rudimentära kunskaper om svensk järnvägshistoria så det finns en del för ”felletare”.
I en del fall så verkar det som man bara gissat hej vilt för att fylla i rutorna i stället för att skriva ”okänt”.
Fast det sagt så var nog digitaliseringsprojektet mycket värdefullt och vi får väl hoppas att det kommer en fortsättning.

Det här är rätt lågt. Förmodligen helt vanliga,dödliga personer som gjort jobbet och knappast ens skulle kunnat göra så avancerade gissningar. Rätt simpelt för nördar att hitta felen men för vanliga människor som kanske på sin höjd åkt tåg så är det en annan femma. Ni kanske skulle börja scanna själva åt JVM så allt garanterat blir rätt.
Många gånger så är det dessutom fel i de beskrivningar som gjordes av den som som tagit bilden eller som lämnat dem till JVM och är man inte erfaren tågfantast så ifrågasätter man förmodligen inte vad som kan stå på bilden.

Uddeholmaren i Göteborg

av Thomas K Ohlsson, Monday, May 09, 2022, 13:15 (717 dagar sedan) @ arjesko

Oj, det här var nog det häftigaste jag sett hiitils av digitaliseringen.
De som jobbade med det här hade väl rudimentära kunskaper om svensk järnvägshistoria så det finns en del för ”felletare”.
I en del fall så verkar det som man bara gissat hej vilt för att fylla i rutorna i stället för att skriva ”okänt”.
Fast det sagt så var nog digitaliseringsprojektet mycket värdefullt och vi får väl hoppas att det kommer en fortsättning.


Det här är rätt lågt. Förmodligen helt vanliga,dödliga personer som gjort jobbet och knappast ens skulle kunnat göra så avancerade gissningar. Rätt simpelt för nördar att hitta felen men för vanliga människor som kanske på sin höjd åkt tåg så är det en annan femma. Ni kanske skulle börja scanna själva åt JVM så allt garanterat blir rätt.
Många gånger så är det dessutom fel i de beskrivningar som gjordes av den som som tagit bilden eller som lämnat dem till JVM och är man inte erfaren tågfantast så ifrågasätter man förmodligen inte vad som kan stå på bilden.

Men det är väl ett statligt museum med sektorsansvar som är ansvarig för detta? Då tycker jag att någon form av kvalitetssäkring är på sin plats! Det finns väl några medarbetare med fackkunskap?

anser
Thomas K Ohlsson

Uddeholmaren i Göteborg

av ztenlund, Monday, May 09, 2022, 13:26 (717 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Oj, det här var nog det häftigaste jag sett hiitils av digitaliseringen.
De som jobbade med det här hade väl rudimentära kunskaper om svensk järnvägshistoria så det finns en del för ”felletare”.
I en del fall så verkar det som man bara gissat hej vilt för att fylla i rutorna i stället för att skriva ”okänt”.
Fast det sagt så var nog digitaliseringsprojektet mycket värdefullt och vi får väl hoppas att det kommer en fortsättning.


Det här är rätt lågt. Förmodligen helt vanliga,dödliga personer som gjort jobbet och knappast ens skulle kunnat göra så avancerade gissningar. Rätt simpelt för nördar att hitta felen men för vanliga människor som kanske på sin höjd åkt tåg så är det en annan femma. Ni kanske skulle börja scanna själva åt JVM så allt garanterat blir rätt.
Många gånger så är det dessutom fel i de beskrivningar som gjordes av den som som tagit bilden eller som lämnat dem till JVM och är man inte erfaren tågfantast så ifrågasätter man förmodligen inte vad som kan stå på bilden.


Men det är väl ett statligt museum med sektorsansvar som är ansvarig för detta? Då tycker jag att någon form av kvalitetssäkring är på sin plats! Det finns väl några medarbetare med fackkunskap?

anser
Thomas K Ohlsson

Det här drevs i stor usträckning på plusjobb, minusjobb, fas 25-jobb eller vad det hette för tillfället, har jag för mig.

Ett rätt uppenbart problem är att museet tydligen inte har resurser att ta hand om ens de rättelser som helt gratis inkommer från den "järnvägsintresserade allmänheten". Det gick så långt att möjligheten att kommentera stängdes av och i fallet med den här bilden finns det kommentarer som nu är över två år gamla, utan att några rättelser avseende till bilden hörande information. Rättelser mottages alltså inte ens längre på ett enkelt vis, som det är nu. Sporadiskt har det gjorts några insatser i år, för jag har väldigt långt i efterhand fått mail om att rättelser, som jag mer eller mindre glömt bort att jag skrivit, nu hanterats och förts in.

Uddeholmaren i Göteborg

av arjesko, Monday, May 09, 2022, 13:27 (717 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det finns nog ganska många statliga inrättningar och verksamheter av allehanda slag som saknar styrning o fullständig kvalitetssäkring på den här detaljnivån.
Men vi kanske ska låta alla bilderna granskas o kommenteras av folket här innan de görs offentliga på Digitalt museum. Det är ju bara några hundra tusen eller så.

Uddeholmaren i Göteborg

av Harald, Monday, May 09, 2022, 13:48 (717 dagar sedan) @ arjesko

Det finns nog ganska många statliga inrättningar och verksamheter av allehanda slag som saknar styrning o fullständig kvalitetssäkring på den här detaljnivån.

Ja, att ta hand om kulturarvet verkar inte vara särskilt angeläget för staten i ett land med bland världens högsta skatter.

Men vi kanske ska låta alla bilderna granskas o kommenteras av folket här innan de görs offentliga på Digitalt museum. Det är ju bara några hundra tusen eller så.

Det behövs inte. Det räcker att man låter bli att sprida felaktigheter genom att gissa om saker man inte vet.

Uddeholmaren i Göteborg

av Harald, Monday, May 09, 2022, 13:44 (717 dagar sedan) @ arjesko

Uppebarligen visste den som skrev in texten att NKlJ hade ett motorvagnståg som kallades "Uddeholmaren" och vilket littera det hade, så någon helt okunnig om järnväg kan det inte ha varit. F.ö. så tycker jag att dina brösttoner är obefogade. Det är inget fel att vara okunnig om järnväg, men är man okunnig så låter man bli att skriva något om det man inte vet. Man sitter inte och gissar helt åt skogen, vilket var det som kritiserades.

Uddeholmaren i Göteborg

av K Lemming, Monday, May 09, 2022, 16:45 (717 dagar sedan) @ Harald

Uppebarligen visste den som skrev in texten att NKlJ hade ett motorvagnståg som kallades "Uddeholmaren" och vilket littera det hade, så någon helt okunnig om järnväg kan det inte ha varit. F.ö. så tycker jag att dina brösttoner är obefogade. Det är inget fel att vara okunnig om järnväg, men är man okunnig så låter man bli att skriva något om det man inte vet. Man sitter inte och gissar helt åt skogen, vilket var det som kritiserades.

Är man så pass kunnig att man känner till NKlJ:s Uddeholmaren och även dess littera så känner man troligtvis till skillnaderna mellan dessa och Säröbanans YCo6:or samt att NKlJ knappast trafikerade Linnéplatsen i Göteborg. Gissar mer på att personen som skrivit in texten sett någon bild på Uddeholmaren (som t.ex den som länkats till i ett annat inlägg i tråden) och dragit slutsatsen att det är samma fordon.

Uddeholmaren i Göteborg

av Lennart Petersen, Monday, May 09, 2022, 19:44 (717 dagar sedan) @ arjesko

Oj, det här var nog det häftigaste jag sett hiitils av digitaliseringen.
De som jobbade med det här hade väl rudimentära kunskaper om svensk järnvägshistoria så det finns en del för ”felletare”.
I en del fall så verkar det som man bara gissat hej vilt för att fylla i rutorna i stället för att skriva ”okänt”.
Fast det sagt så var nog digitaliseringsprojektet mycket värdefullt och vi får väl hoppas att det kommer en fortsättning.


Det här är rätt lågt. Förmodligen helt vanliga,dödliga personer som gjort jobbet och knappast ens skulle kunnat göra så avancerade gissningar. Rätt simpelt för nördar att hitta felen men för vanliga människor som kanske på sin höjd åkt tåg så är det en annan femma. Ni kanske skulle börja scanna själva åt JVM så allt garanterat blir rätt.
Många gånger så är det dessutom fel i de beskrivningar som gjordes av den som som tagit bilden eller som lämnat dem till JVM och är man inte erfaren tågfantast så ifrågasätter man förmodligen inte vad som kan stå på bilden.

Jag tycker kritik kan vara berättigat. Det är ju faktiskt ett avlönat jobb som finansierats med stora anslag.
Och det är inte någon enstaka tabbe här och där utan många uppenbara felaktigheter .
Och som sagt vet man inte data för en bild så skriver man inte antaganden-gissningar utan hellre ett ”okänt”.
Det är så entusiaster gör när de publicerar sina bilder.
Sen är det väl rimligt att när tillfälle och resurser finns så ska det gå att skicka in rättelser.
En del av röran kanske kan tillskrivas Jvm som tycks ha valt att sortera upp bildsamlingar på områden t.ex fordon än att hålla ihop en samling.

Uddeholmaren i Göteborg

av Göran Kannerby, Tuesday, May 10, 2022, 16:49 (716 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En del av röran kanske kan tillskrivas Jvm som tycks ha valt att sortera upp bildsamlingar på områden t.ex fordon än att hålla ihop en samling.

Är det så illa har man helt missat idén med att ha en databas. När man sorterar pappersbilder kan man naturligtvis bara lägga dem i en ordning. Har man däremot en digital databas kan man göra den sökbar på i princip oändligt antal dimensioner.

Nu tror jag i och för sig att bilder som ingått i samlingar är lagrade så att även det sammanhanget går att återskapa.

Uddeholmaren i Göteborg

av Lennart Petersen, Tuesday, May 10, 2022, 19:45 (716 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En del av röran kanske kan tillskrivas Jvm som tycks ha valt att sortera upp bildsamlingar på områden t.ex fordon än att hålla ihop en samling.


Är det så illa har man helt missat idén med att ha en databas. När man sorterar pappersbilder kan man naturligtvis bara lägga dem i en ordning. Har man däremot en digital databas kan man göra den sökbar på i princip oändligt antal dimensioner.

Nu tror jag i och för sig att bilder som ingått i samlingar är lagrade så att även det sammanhanget går att återskapa.

När man väl digitaliserat så kan man söka på en mängd alternativ efter vad nu som skrivits in i de olika fälten.
För pappersbilder,dia och negativ är det inte bara ett sätt att sortera upp dem som gället utan många och här tycks man ha gjort misstaget att sortera upp dem efter principer som föreföll rationella på sin tid men inte i nutid.
I stället för att exempelvis hålla fotograf-x bilder på HBJ samlad så hamnade bilderna på lok, vagnar.stationer eller annat.

Uddeholmaren i Göteborg

av Göran Kannerby, Tuesday, May 10, 2022, 20:56 (715 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En del av röran kanske kan tillskrivas Jvm som tycks ha valt att sortera upp bildsamlingar på områden t.ex fordon än att hålla ihop en samling.


Är det så illa har man helt missat idén med att ha en databas. När man sorterar pappersbilder kan man naturligtvis bara lägga dem i en ordning. Har man däremot en digital databas kan man göra den sökbar på i princip oändligt antal dimensioner.

Nu tror jag i och för sig att bilder som ingått i samlingar är lagrade så att även det sammanhanget går att återskapa.


När man väl digitaliserat så kan man söka på en mängd alternativ efter vad nu som skrivits in i de olika fälten.
För pappersbilder,dia och negativ är det inte bara ett sätt att sortera upp dem som gället utan många och här tycks man ha gjort misstaget att sortera upp dem efter principer som föreföll rationella på sin tid men inte i nutid.
I stället för att exempelvis hålla fotograf-x bilder på HBJ samlad så hamnade bilderna på lok, vagnar.stationer eller annat.

Och fotograf-x är inte sökbar så att man kan få fram just hans bilder? Och HBJ är inte heller sökbart?

Uddeholmaren i Göteborg

av Lennart Petersen, Tuesday, May 10, 2022, 21:03 (715 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En del av röran kanske kan tillskrivas Jvm som tycks ha valt att sortera upp bildsamlingar på områden t.ex fordon än att hålla ihop en samling.


Är det så illa har man helt missat idén med att ha en databas. När man sorterar pappersbilder kan man naturligtvis bara lägga dem i en ordning. Har man däremot en digital databas kan man göra den sökbar på i princip oändligt antal dimensioner.

Nu tror jag i och för sig att bilder som ingått i samlingar är lagrade så att även det sammanhanget går att återskapa.


När man väl digitaliserat så kan man söka på en mängd alternativ efter vad nu som skrivits in i de olika fälten.
För pappersbilder,dia och negativ är det inte bara ett sätt att sortera upp dem som gället utan många och här tycks man ha gjort misstaget att sortera upp dem efter principer som föreföll rationella på sin tid men inte i nutid.
I stället för att exempelvis hålla fotograf-x bilder på HBJ samlad så hamnade bilderna på lok, vagnar.stationer eller annat.


Och fotograf-x är inte sökbar så att man kan få fram just hans bilder? Och HBJ är inte heller sökbart?

Men nu pratar du om de digitaliserade bilderna.
Det jag skriver är hur bilderna sorterades upp långt för digitaliseringen.
Det. finns mycket som talar för att detta sedan ledde till problem för att klassificera bilderna vid digitaliseringen.
Ett problem som förts på tal av folk som är långt mer experter på området än vad jag är.

Uddeholmaren i Göteborg

av Göran Kannerby, Wednesday, May 11, 2022, 14:43 (715 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En del av röran kanske kan tillskrivas Jvm som tycks ha valt att sortera upp bildsamlingar på områden t.ex fordon än att hålla ihop en samling.


Är det så illa har man helt missat idén med att ha en databas. När man sorterar pappersbilder kan man naturligtvis bara lägga dem i en ordning. Har man däremot en digital databas kan man göra den sökbar på i princip oändligt antal dimensioner.

Nu tror jag i och för sig att bilder som ingått i samlingar är lagrade så att även det sammanhanget går att återskapa.


När man väl digitaliserat så kan man söka på en mängd alternativ efter vad nu som skrivits in i de olika fälten.
För pappersbilder,dia och negativ är det inte bara ett sätt att sortera upp dem som gället utan många och här tycks man ha gjort misstaget att sortera upp dem efter principer som föreföll rationella på sin tid men inte i nutid.
I stället för att exempelvis hålla fotograf-x bilder på HBJ samlad så hamnade bilderna på lok, vagnar.stationer eller annat.


Och fotograf-x är inte sökbar så att man kan få fram just hans bilder? Och HBJ är inte heller sökbart?


Men nu pratar du om de digitaliserade bilderna.
Det jag skriver är hur bilderna sorterades upp långt för digitaliseringen.
Det. finns mycket som talar för att detta sedan ledde till problem för att klassificera bilderna vid digitaliseringen.
Ett problem som förts på tal av folk som är långt mer experter på området än vad jag är.

Aha! Då förstår jag bättre! Hade man åtminstone behållt informationen om fotograf-x resp HBJ på varje enskild bild hade sökbarheten kunnat återskapas.

Uddeholmaren i Göteborg

av Peter B, Wednesday, May 11, 2022, 15:30 (715 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En bra relationsdatabas har naturligtvis olika tabeller för indexering, så att de digitaliserade bilderna kan visas/sökas i olika "serier". Så det är ju bra att man har en så bra databas som möjligt från början. Visst går en del att ändra i efterhand, men då är det ofta mycket arbetskrävande när man eventuellt tänkt fel från början.

Uddeholmaren i Göteborg

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 11, 2022, 20:28 (715 dagar sedan) @ Peter B

En bra relationsdatabas har naturligtvis olika tabeller för indexering, så att de digitaliserade bilderna kan visas/sökas i olika "serier". Så det är ju bra att man har en så bra databas som möjligt från början. Visst går en del att ändra i efterhand, men då är det ofta mycket arbetskrävande när man eventuellt tänkt fel från början.

Hela detta långa resonemang förutsätter ju att man har sparat den information om bilderna som ursprungligen fanns - t ex fotograf - men så är kanske inte fallet...

/TKO

Uddeholmaren i Göteborg

av arjesko, Wednesday, May 11, 2022, 21:03 (714 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hela detta långa resonemang förutsätter ju att man har sparat den information om bilderna som ursprungligen fanns - t ex fotograf - men så är kanske inte fallet...

/TKO

Sen kanske det inte var helt lätt för vare sig Stig Nyberg eller de som tidigare jobbade på Järnvägsmuseum med att försöka ordna i fotosamlingarna att förutse och förstå de krav och önskemål om vad som kan rymmas i en modern databas.

Uddeholmaren i Göteborg

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 11, 2022, 21:23 (714 dagar sedan) @ arjesko

Hela detta långa resonemang förutsätter ju att man har sparat den information om bilderna som ursprungligen fanns - t ex fotograf - men så är kanske inte fallet...

/TKO


Sen kanske det inte var helt lätt för vare sig Stig Nyberg eller de som tidigare jobbade på Järnvägsmuseum med att försöka ordna i fotosamlingarna att förutse och förstå de krav och önskemål om vad som kan rymmas i en modern databas.

Säkert var det så!
Men som antyds i andra inlägg verkar det som om uppgifter som ursprungligen fanns har försvunnit när bilderna sorterats.

Sedan är enligt min mening de uppgifter som är väsentliga inte så väsenskilda vare sej det rör sej om fysiska negativ/papperskopior eller digitala bilder:

Plats
Tid
Fotograf

Motiv är också en intressant uppgift, men uppgift om detta går i många fall att återskapa utifrån ovanstående uppgifter samt en okulär besiktning.

/TKO

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av Gunnar Ekeving, Monday, May 09, 2022, 17:36 (717 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

När museet drev ett projekt som skannade bilder fick den personal som skötte registreringen en utbildning, och hade tillgång till erfaren handledare. Denne specialövervakade inledningsvis nytillkomna medarbetares registreringsarbete. Det fanns även andra rutiner för kvalitetssäkring, men självklart kan enstaka grova felaktigheter som denna likväl slippa igenom.

Om jag minns rätt köpte Järnvägsmuseet längre tillbaka bildregistrering från någon utomstående organisation, och då blev det, enligt uppgift, många felaktigheter.

Som nämndes i något inlägg kan felaktiga uppgifter komma in t ex genom anteckningar på baksidan av en kopia eller på ett kuvert med negativ. Den aktuella bilden från Säröbanan är dock tagen av den mycket kunnige järnvägshistorikern Lennart Welander, som näppeligen skulle fått för sig att han fotograferat ett NKlJ-tåg på Säröbanan.

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av Staffan Myrenberg, Monday, May 09, 2022, 17:45 (717 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nu finns det fortfarande personer som var med och som kan beskriva bilderna. Dessa personer lever inte i alla evighet och det är rätt bråttom att få ut kunskapen av dessa personer. Politikerna som gärna sprider miljoner åt alla håll borde satsa kanske 5 miljoner (10 medarbetas kostnad) för att ta vara på den kunskap som finns nu men inte om några år. Det är gratis att gå på muséer åtminstone i kungliga huvudstaden och då borde det finnas pengar. Sedan kanske databasen kan byggas ut så att kommentarer kan läggas in under bilden med rättelser. När ansvariga anser att beskrivningen är rätt kan hela texten bytas ut mot rätt version.

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av Thomas K Ohlsson, Monday, May 09, 2022, 19:15 (717 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Nu finns det fortfarande personer som var med och som kan beskriva bilderna. Dessa personer lever inte i alla evighet och det är rätt bråttom att få ut kunskapen av dessa personer. Politikerna som gärna sprider miljoner åt alla håll borde satsa kanske 5 miljoner (10 medarbetas kostnad) för att ta vara på den kunskap som finns nu men inte om några år. Det är gratis att gå på muséer åtminstone i kungliga huvudstaden och då borde det finnas pengar. Sedan kanske databasen kan byggas ut så att kommentarer kan läggas in under bilden med rättelser. När ansvariga anser att beskrivningen är rätt kan hela texten bytas ut mot rätt version.

Jag är inte säker på att det ligger i folkflertalets intresse att verifiera dessa tusentals (?) bilder. Eller förresten - jag är övertygad om att det finns bättre användning för våra skattepengar.
JVM - eller vem som nu är ansvarig - får väl lägga in en brasklapp om att felaktigheter kan förekomma och att ingen akademisk granskning/kvalitetssäkring av bilddata har skett...

tycker
Thomas K Ohlsson

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av mormorsgruvan, Tuesday, May 10, 2022, 10:46 (716 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Håller med dig. Visst kan järnvägsmuseum använda volontärer för detta enkla arbete. SJK har lyckats att åstadkomma mer än 100 böcker med hjälp av volontärer (ett betydligt svårare arbete).
*Historia är dyrt.
*Uppdragsarkeologin kostar vanligtvis i Sverige ca 200 miljoner/år.
*De nya stambanorna kommer att ge arkeologerna stora inkomster (och skattebetalarna stora utgifter).

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av Anders Sandgren, Tuesday, May 10, 2022, 11:03 (716 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Historielöshet och förvanskad historia kan dock bli dyrare.

Ett dilemma är ju att även om man anställde folk så är det inte säkert att resultatet blir bättre. De FAS-are och motsvarande som gjorde jobbet fick instruktioner och utbildning samt tillgång till arkiv och det blev ändå fel ibland. De gjorde så gott de kunde och de hade inte de specialkunskaper vissa på detta forum har.
Bara för att man peter in mer pengar är det inte säkert att det blir bättre.

Däremot borde man se till att skapa resurser att ta hand om de synpunkter/korrigeringar som inkommer och det behöver inta ligga på järnvägsmuseets domän utan kan vara någon annanstans. Jag tror inte att korrigeringsprocessen blev enklare när man lyfte in materialet i digitaltmuseum från att tidigare haft sysetmet hos museet.

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av ztenlund, Tuesday, May 10, 2022, 12:07 (716 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Historielöshet och förvanskad historia kan dock bli dyrare.

Ett dilemma är ju att även om man anställde folk så är det inte säkert att resultatet blir bättre. De FAS-are och motsvarande som gjorde jobbet fick instruktioner och utbildning samt tillgång till arkiv och det blev ändå fel ibland. De gjorde så gott de kunde och de hade inte de specialkunskaper vissa på detta forum har.
Bara för att man peter in mer pengar är det inte säkert att det blir bättre.

Däremot borde man se till att skapa resurser att ta hand om de synpunkter/korrigeringar som inkommer och det behöver inta ligga på järnvägsmuseets domän utan kan vara någon annanstans. Jag tror inte att korrigeringsprocessen blev enklare när man lyfte in materialet i digitaltmuseum från att tidigare haft sysetmet hos museet.

Precis, och de hade inte heller lokakännedom överallt. Jag är inget övergeni på området, långt ifrån, men t ex där jag är uppvuxen kan det ibland räcka att se formen på en berghäll eller någon gjuten mur i bakgrunden, och börja tänka att "det måste ju vara där". Sådant kan man bara dra nytta av om intresserad allmänhet kan lämna kommentarer.

Felaktigheter vid Järnvägsmuseets bildregistrering

av Micke Carlsson, Tuesday, May 10, 2022, 11:01 (716 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag hakar på i tråden, det är inte nödvändigtvis en kommentar enbart till närmast föregående skribent.

Men skillnaden på ett museum och en loppmarknad består väl bland annat i att ett museum har så riktiga och inom rimliga gränser utförliga uppgifter som möjligt om sina utställda objekt och samlingar?

OK, att bilderna alls har gjorts tillgängliga på nätet är ju bra. Vad som är synd då är att felaktiga "taggar" leder till att sökbarheten och därmed tillgängligheten minskar jämfört med om de hade haft mindre, men korrekt, information. Det är lite av ett lotteri om man ska hitta det man söker, trots att man vet att det finns i samlingen.

Jag tror det ligger i samhällets intresse att ett statligt museums samlingar är katalogiserat på ett sätt som möjliggör forskning. Med alltför tokig information kopplad till bildskatten så försvårar den forskning.

Det är en stor samling men allmänheten kan bidra, om möjligheten ges. Det finns kommunala arkiv som klarar av detta galant även om deras samling kanske bara är femtiondelen så stor som Järnvägsmuséets bildsamling. Det skulle jag betrakta som det "normala sättet" att hantera en offentlig bildsamling på.

Naturligtvis är det så att tågfolket är en pratglad församling som fullständigt bombar en arkivarie med uppgifter om minsta detalj, om chansen ges. Vissa inlämnade uppgifter kommer med all säkerhet att behöva ignoreras, även om de är korrekta. Det viktiga är sökbarheten för den som letar efter något särskilt.

Det behövs en strategi för vilka taggade uppgifter en bild ska märkas med för att den som forskar ska kunna hitta "allt" på ett tema som arkivet innehåller, och den behöver vara konsekvent. Detta finns i Järnvägsmuséets samling men frågan är om den är konsekvent, eftersom man får väldigt konstiga träffresultat på ganska självklara sökningar som t ex på ett stationsnamn.

Att ställa krav är inte samma sak som att klaga eller skälla. Att acceptera eller t o m ursäkta undermåliga resultat från offentliga inrättningar är att mata inkompetenskulturen som just nu driver vårt samhälle i fördärvet på små och stora sätt. Vi kan konstatera att katalogiseringsarbetet gav viss struktur (bra) men också skapade viss ny slags oreda (inte så bra) vilket gör att det ibland är svårare att hitta det man söker än om bildsamlingen var kategoriserad med mindre information än vad nu är fallet.

Pröva t ex att söka med ordet "Södra station" och förklara varför det dyker upp ett virrvarr av bilder, jo för att sökmotorn nappar på all beskrivande text som innehåller ordet "södra", även felaktig information som "Spåret till vänster kallades med folkhumor 'Spåret i gatan', sträckan södra station till Engelbrektsgatan." Det ger inte heller träff på alla bilder som skulle kunna associeras med "Södra station" vilket man kan konstatera eftersom bilder publicerade i böcker med angiven bildkälla inte kan återfinnas efter en sådan sökning.

Det här är inte bra datahantering, ingen kan påstå det. Att få ordning på 500.000 bilder är naturligtvis ett enormt arbete. Men om en mindre kommun klarar att sätta en person på att förvalta 10.000 bilder och lyckas med detta, så visar det att det går att göra något, en del i sänder. Och det behövs inte 50 personer bara för att det handlar om fler bilder. En person som strukturerat arbetar med rättningar från inkomna förslag från allmänheten och som har god egen ämneskompetens och har tillgång till stöd i bedömningen av rättningsförslagen skulle komma väldigt långt under sin livstid med att få ordning på detta, vilket är vad bildbanken förtjänar och vad man kanske kan begära i form av en insats för att säkra kvaliteten på bildbanken. Ge det några år så kan säkert bildigenkänningsprogram användas i arbetet och det kan bli gjort så snabbt att någon får leva för att se resultatet.

Värdet av att tillhandahålla denna bildbank är mycket stort, kanske större än föremålsutställningen och definitivt större än reseverksamheten. Det är bra att det är gjort, så långt. Men det är knappast klart och bristerna är så stora att arbetet "bör" fortsätta. Det ligger i allmänhetens intresse, nu och i framtiden, inom muséets ansvarssektor.

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Harald, Monday, May 09, 2022, 22:47 (716 dagar sedan) @ Jim Hansson

I alla fall om man får tro Digitalt museum.

https://digitaltmuseum.se/021018462771/nordmark-klaralvens-jarnvagar-nklj-yoap-uddeholm...


En variant att ta till vara rättelser är att alla insända kommentarer till en bild tillfogas i bildtexten som just kommentarer.
Jim

Det har man ju gjort i det här fallet, men nu går det inte att kommentera längre.

Man kan jämföra med hur man i Norge hanterar kommentarer i Digitalt museum. Den norske färgfotopionjären Harald Renbjør gjorde en Sverigeresa 1939 och många av bilderna från den var felplacerade. När jag hade lagt in kommentarer med rätt plats, fick jag ett personligt tack-mail från den ansvariga, och alla rättelser är förstås inlagda.

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av ztenlund, Monday, May 09, 2022, 23:40 (716 dagar sedan) @ Harald

I alla fall om man får tro Digitalt museum.

https://digitaltmuseum.se/021018462771/nordmark-klaralvens-jarnvagar-nklj-yoap-uddeholm...


En variant att ta till vara rättelser är att alla insända kommentarer till en bild tillfogas i bildtexten som just kommentarer.
Jim


Det har man ju gjort i det här fallet, men nu går det inte att kommentera längre.

Man kan jämföra med hur man i Norge hanterar kommentarer i Digitalt museum. Den norske färgfotopionjären Harald Renbjør gjorde en Sverigeresa 1939 och många av bilderna från den var felplacerade. När jag hade lagt in kommentarer med rätt plats, fick jag ett personligt tack-mail från den ansvariga, och alla rättelser är förstås inlagda.

Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Lennart Petersen, Tuesday, May 10, 2022, 01:49 (716 dagar sedan) @ ztenlund

I alla fall om man får tro Digitalt museum.

https://digitaltmuseum.se/021018462771/nordmark-klaralvens-jarnvagar-nklj-yoap-uddeholm...


En variant att ta till vara rättelser är att alla insända kommentarer till en bild tillfogas i bildtexten som just kommentarer.
Jim


Det har man ju gjort i det här fallet, men nu går det inte att kommentera längre.

Man kan jämföra med hur man i Norge hanterar kommentarer i Digitalt museum. Den norske färgfotopionjären Harald Renbjør gjorde en Sverigeresa 1939 och många av bilderna från den var felplacerade. När jag hade lagt in kommentarer med rätt plats, fick jag ett personligt tack-mail från den ansvariga, och alla rättelser är förstås inlagda.


Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.

Ja av Jvm sida framår att man stängt möjligheten att kommentera. objekt för att komma ikapp med redan inkomna kommentarer.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Harald, Tuesday, May 10, 2022, 09:00 (716 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.


Ja av Jvm sida framår att man stängt möjligheten att kommentera. objekt för att komma ikapp med redan inkomna kommentarer.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM

Då är frågan varför man måste "komma ikapp". Det vore väl bättre om det funnes obehandlade men synliga kommentarer än att felen står kvar okommenterade. Det är inte antalet obehandlade kommentarer som borde bekymra dem utan antalet kvarstående fel, och det är lika stort oavsett om man kan lägga in nya kommentarer eller ej.

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Lennart Petersen, Tuesday, May 10, 2022, 19:37 (716 dagar sedan) @ Harald

Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.


Ja av Jvm sida framår att man stängt möjligheten att kommentera. objekt för att komma ikapp med redan inkomna kommentarer.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM


Då är frågan varför man måste "komma ikapp". Det vore väl bättre om det funnes obehandlade men synliga kommentarer än att felen står kvar okommenterade. Det är inte antalet obehandlade kommentarer som borde bekymra dem utan antalet kvarstående fel, och det är lika stort oavsett om man kan lägga in nya kommentarer eller ej.

Ja det undrar nog även jag. Men kanske är det så att man är orolig för juridiska aspekter.
Den som upplåter webbutrymme för kommentarer och synpunkter från en allmänhet måste också ansvara för att inga olagligheter publiceras.
Liten risk i det här sammanhanget kan tyckas men den finns .
Ett nu rätt uråldrigt utslag från en tingsrätt fastslog att Aftonbladet var skyldigt att åtgärda olagliga läsarkommentarer på diskussionssidan inom 24t. Men det här är ett rätt knepigt område.

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Göran Kannerby, Tuesday, May 10, 2022, 20:57 (715 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.


Ja av Jvm sida framår att man stängt möjligheten att kommentera. objekt för att komma ikapp med redan inkomna kommentarer.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM


Då är frågan varför man måste "komma ikapp". Det vore väl bättre om det funnes obehandlade men synliga kommentarer än att felen står kvar okommenterade. Det är inte antalet obehandlade kommentarer som borde bekymra dem utan antalet kvarstående fel, och det är lika stort oavsett om man kan lägga in nya kommentarer eller ej.


Ja det undrar nog även jag. Men kanske är det så att man är orolig för juridiska aspekter.
Den som upplåter webbutrymme för kommentarer och synpunkter från en allmänhet måste också ansvara för att inga olagligheter publiceras.
Liten risk i det här sammanhanget kan tyckas men den finns .
Ett nu rätt uråldrigt utslag från en tingsrätt fastslog att Aftonbladet var skyldigt att åtgärda olagliga läsarkommentarer på diskussionssidan inom 24t. Men det här är ett rätt knepigt område.

Går enkelt att undvika genom att kommentarerna inte publiceras automatiskt. Risken är dock att det blir mängder med kommentarer med liknande innehåll.

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Lennart Petersen, Tuesday, May 10, 2022, 21:07 (715 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.


Ja av Jvm sida framår att man stängt möjligheten att kommentera. objekt för att komma ikapp med redan inkomna kommentarer.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM


Då är frågan varför man måste "komma ikapp". Det vore väl bättre om det funnes obehandlade men synliga kommentarer än att felen står kvar okommenterade. Det är inte antalet obehandlade kommentarer som borde bekymra dem utan antalet kvarstående fel, och det är lika stort oavsett om man kan lägga in nya kommentarer eller ej.


Ja det undrar nog även jag. Men kanske är det så att man är orolig för juridiska aspekter.
Den som upplåter webbutrymme för kommentarer och synpunkter från en allmänhet måste också ansvara för att inga olagligheter publiceras.
Liten risk i det här sammanhanget kan tyckas men den finns .
Ett nu rätt uråldrigt utslag från en tingsrätt fastslog att Aftonbladet var skyldigt att åtgärda olagliga läsarkommentarer på diskussionssidan inom 24t. Men det här är ett rätt knepigt område.


Går enkelt att undvika genom att kommentarerna inte publiceras automatiskt. Risken är dock att det blir mängder med kommentarer med liknande innehåll.

Men då har man ju fortfarande dilemmat att man måste sätta av resurser för att granska kommentarerna .
I och för sig kan det ju gå snabbt att avgöra om en kommentar är harmlös i sig,

Uddeholmaren i Göteborg. En variant

av Göran Kannerby, Wednesday, May 11, 2022, 13:25 (715 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Problemet är som sagt att museet uppenbarligen inte har (eller inte har avsatt) resurser för att hantera detta. Jag sökte i e-posten och hittade då att en kommentar jag lämnade i oktober 2019 (!) fick svar om att rättelsen lagts in i mars i år. Till januari-februari 2020 när kommentarerna på den omdiskuterade bilden lades, har man tydligen inte nått.


Ja av Jvm sida framår att man stängt möjligheten att kommentera. objekt för att komma ikapp med redan inkomna kommentarer.
https://digitaltmuseum.se/owners/S-JVM


Då är frågan varför man måste "komma ikapp". Det vore väl bättre om det funnes obehandlade men synliga kommentarer än att felen står kvar okommenterade. Det är inte antalet obehandlade kommentarer som borde bekymra dem utan antalet kvarstående fel, och det är lika stort oavsett om man kan lägga in nya kommentarer eller ej.


Ja det undrar nog även jag. Men kanske är det så att man är orolig för juridiska aspekter.
Den som upplåter webbutrymme för kommentarer och synpunkter från en allmänhet måste också ansvara för att inga olagligheter publiceras.
Liten risk i det här sammanhanget kan tyckas men den finns .
Ett nu rätt uråldrigt utslag från en tingsrätt fastslog att Aftonbladet var skyldigt att åtgärda olagliga läsarkommentarer på diskussionssidan inom 24t. Men det här är ett rätt knepigt område.


Går enkelt att undvika genom att kommentarerna inte publiceras automatiskt. Risken är dock att det blir mängder med kommentarer med liknande innehåll.


Men då har man ju fortfarande dilemmat att man måste sätta av resurser för att granska kommentarerna .
I och för sig kan det ju gå snabbt att avgöra om en kommentar är harmlös i sig,

I princip kan man bestämma sig för att aldrig publicera dem. Å andra sidan måste man ändå granska dem för att ha någon nytta av dem,

Uddeholmaren i Göteborg. Färgbild från Linnéplatsen

av Staffan Myrenberg, Friday, May 13, 2022, 22:52 (712 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Nej troligare Edsviken, då kan man stiga av vid hotellet