Resa Södervärn-Falsterbo 1970-02-28. Vilka är stn/hpl? (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Monday, May 09, 2022, 17:27 (716 dagar sedan)

Ett antal bilder från extratåg på Södervärn-Falsterbo 1970-02-28 följer. Vilka är stationerna / hållplatserna för dom jag inte har namngivit?
Det var en trevlig resa arrangerad av föreningen Ånghwisslan. Pratade då med SkJ första ordförande Tord Süstler som uppgav att just 1393 var den nybildande föreningens första handsval vid införskaffande av ånglok. Den var dock då fortfarande driftånglok vid SJ. Det skulle dröja drygt 1,5 år innan SJ slopade loket och SkJ kunde inköpa det. resten är nutids historia.

[image]
Höllviksnäs?
[image]
[image]
[image]


Här följer fler bilder från identifierade platser samt tidningsartiklar om resan.
[image]
Malmö lokstation dagen innan. 3 driftånglok samt ångsnöslungan A5 under ånga.
[image]
Södervärn
[image]
Bron över Falsterbo kanalen. Loket fick pga tyngd endast rulla över med låg hastighet. Enda tillåtna ånglok över bron var J och L11 pga axeltrycket.
[image]
[image]
Åkeshögs f.d hållplats
[image]
Vellinge
[image]
[image]

Resa Södervärn-Falsterbo 1970-02-28. Vilka är stn/hpl?

av Jan-Anders Wihrén, Monday, May 09, 2022, 20:22 (716 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag var reseledare och hade gjort planeringen av resan tillsammans med ett par andra funktionärer i Föreningen Ånghwisslan. Först kan nämnnas att tågnummer (ept) var 31201 och 31202. Här kommer lite kommentarer om var och en av bilderna (min numrering från första och framåt). Vad jag kan se är bilderna inte presenterade i tidsföljd.
1. Höllviksnäs? Ja, det borde vara där.
2. Bör vara Kungstorp på återresan (jag har en liknande bild med godsmagasinet till vänster).
3. Troligen Fotevik.
4. Bör vara vid uppehåll för fotokörning Ljunghusen-Skanör.
5. Malmö lokstation (E 902 till höger i bild).
6. Södervärn sedan ept 31202 ankommit på spår 1.
7-8. Korrekt. Bron över Falsterbokanalen. Enligt 10 ts tdtbok del A på 1960-talet fick endast lok littera J, L11, L12, L29 och S11 passera bron pga axeltryck. Men tidigare gick även andra lok där, t.ex. K17. Det var denna begränsning som gjorde att badtåget drogs av ånglok littera J t.o.m. sommaren 1965.
9. Åkeshög på återvägen. Här gjordes en fotokörning och jag bidrar med en bild av denna där man även ser stationshuset och godsmagasinet i Åkeshög. Stationen klassades ner till håll- och lastplats redan 1921 och lades ner helt 1926 (Järnvägsdata). När man ser den öde omgivningen är det lätt att inse att det nog inte fanns något större trafikunderlag här.
[image]

Resa Södervärn-Falsterbo 1970-02-28. Vilka är stn/hpl?

av Anders Olsson2, Tuesday, May 10, 2022, 10:18 (715 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Eb liten korrigering. Det är inte godsmagasinet i Åjeshög, det är ekonomihuset. Godsmagsinet i Åkeshög flyttades på 1920-talet till Höllviksnäs. Om jag inte tar fel fanns det kvar till nedläggningen och användes väl främst för polleterat resgods.

Resa Södervärn-Falsterbo 1970-02-28. Vilka är stn/hpl?

av lars moberg, Monday, May 09, 2022, 21:28 (716 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Vilka härliga bilder - Tack !