Paketgods jämfört med ilgods (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Tuesday, May 10, 2022, 18:14 (715 dagar sedan)

Varför är paketgods dyrare än ilgods.
10 kg år 1917.
Stockholm-Katrineholm 134 km. Paketgods 60 öre, ilgods 43 öre.
Stockholm-Södertälje 38 km. Paketgods 40 öre, ilgods 17 öre
Stockholm-Falköping 344 km. Paketgods 90 öre, ilgods 79 öre.

Paketgods jämfört med ilgods

av Göran Kannerby, Tuesday, May 10, 2022, 19:01 (715 dagar sedan) @ mormorsgruvan

En gissning är att ilgods inte fick vara lika skrymmande som paketgods. I så fall borde det även vara så att paketgods har en högre översta viktgräns.

Paketgods jämfört med ilgods

av Sune Nylén, Tuesday, May 10, 2022, 22:38 (715 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Paketgods sändes väl som resgods och hämtades på resgodsexp.

Paketgods jämfört med ilgods

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 11, 2022, 12:19 (714 dagar sedan) @ Sune Nylén

Paketgods sändes väl som resgods och hämtades på resgodsexp.

Det tycker jag låter som expressgods
...
Men det kanske beror på vilken tidsepok som avses?

/TKO

Paketgods jämfört med ilgods

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, May 11, 2022, 21:17 (714 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag har konsulterat nedanstående skrift:

[b]Sveriges järnvägar 100 år[/b]

[i]Tariffer för ilgods och paketgods sid 586-587[/i]
Som paketgods hade enligt 1889 års taxa kunnat sändas kollin med en vikt av högst 10 kg och en rymd av högst 50 dm3. I 1929 års taxa utvidgades paketgodset till kollin av högst 20 kg vikt och en rymd av högst 150 dm3. Den nya pakettaxan omfattade fem viktgrupper (-3;3,1-5;5,1-10;10,1-15;15,1-20 kg) och elva avståndsgrupper. Det bestämdes också att frakten alltid skulle betalas på avsändningsstationen, varigenom expeditionsarbetet kunde förenklas med tillhjälp av fraktmärken och fraktstämpling. Avgiftsnivån i pakettariffen bibehölls i stort sett oförändrad i förhållande till den tidigare av år 1925.

Jag har själv ett förflutet i "Godsbranschen", jag arbetade som Kontorsvakt i Lund 1961-1964, där bestod en del av mina arbetsuppgifter att cykla ut på stan till affärer och företag med "Notiser" om ank gods, Fraktgods, Il o Paketgods.
Il och Paketgods befordrades på samma sätt, i vissa Persontåg, men även speciella Ilgodståg.

Under senare delen av 1964 arbetade jag på Ilgodset i Malmö där Ilgods/Paketgods inkom från södra delarna av Skåne, sorterades och lastades på ilgodstågen för natt-transport norrut.

Hur länge Il/Paketgodset fanns kvar minns jag inte.

Paketgods jämfört med ilgods

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 11, 2022, 21:29 (714 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Tack!
Det var den här informationen jag efterlyste i ett annat inlägg.

Som jag förstår det var paketgods en del av den större gruppen ilgods?

På (små) stationer utan ilgodsexpedition/magasin, expedierades då godset på samma sätt som styckegods?

/TKO

Paketgods jämfört med ilgods

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 10, 2022, 21:11 (715 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Varför är paketgods dyrare än ilgods.
10 kg år 1917.
Stockholm-Katrineholm 134 km. Paketgods 60 öre, ilgods 43 öre.
Stockholm-Södertälje 38 km. Paketgods 40 öre, ilgods 17 öre
Stockholm-Falköping 344 km. Paketgods 90 öre, ilgods 79 öre.

Jag kan inte hitta begreppet 'paketgods' i den järnvägsstadga som troligen gällde 1917. Avses möjligen 'styckegods'?

/TKO

Paketgods jämfört med ilgods

av Sune Nylén, Wednesday, May 11, 2022, 16:05 (714 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Typiskt exempel på ilgodståg var ilgodståget 4882/81 som gick från Gbg till Falun strax efter 8 på kvällen bestående av en radda G vagnar med isad fisk från Göteborgs fiskhamn- vattnet dröp från vagnarna - lok D sth 90. Gick pso - vilket innebar dagligen eller näst intill. 81 var nedgående tomvagnståg - mötte det i Herrhult en natt runt 1950. Ilgods var gods som snabbt skulle fram. Det kunde vara tyngre saker. Paket var paket. Dvs lätthanterliga, som när man får ett paket i butik. Ingen har väl heller undgått paketmärkena från olika banor som klistrades på paketfraktsedlarna. De är ju samlarobjekt på Tradera. De infördes runt 1930.

Paketgods jämfört med ilgods

av ynf, Wednesday, May 11, 2022, 17:49 (714 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanske Herr Nylen menar tåg 4872 som gick mellan Göteborg-falun och spårade ur i Säffle mellan den 2 och 3:e oktober 1948. Bild:JVMKDAE13335, kanske ytterligare faktafel på digitalmuseum?.

Paketgods jämfört med ilgods

av Sune Nylén, Wednesday, May 11, 2022, 19:44 (714 dagar sedan) @ ynf

Nej. Det menar Mössjö Nylen icke....4882 var ett annat tåg än 4872. Tdt från 1951.
48 och 49 har jag ej för handen.. hoppas det går bra ändå..:-D
[img]images/uploaded/20220511174152627bf5603d4ba.jpg[/img]
[img]images/uploaded/20220511174245627bf595e23a3.jpg[/img]

Lite om 4872

av Sune Nylén, Wednesday, May 11, 2022, 20:01 (714 dagar sedan) @ Sune Nylén

som hade gjort uppehåll i Åmål och då fått en tjänstevagn från förrådet inkopplad.
Tidningen skrev att tjänstgörande tågklareraren stk Rune Andersson hade just visat avgång
till 4872 då han såg ett ljussken slå upp, ett väldigt brakande hördes, och vagnarna tornade upp sig på bangården. Utredningen kom nog fram till att den i Åmål tillkopplade förrådsvagnen drabbats av axelbrott och spårat ur. De gamla vagnarna hade nog glidlager.
[img]images/uploaded/20220511175918627bf9761b692.jpg[/img]
[img]images/uploaded/20220511180005627bf9a542481.jpg[/img]

Paketgods jämfört med ilgods

av Lennart Fransson, Wednesday, May 11, 2022, 20:23 (714 dagar sedan) @ Sune Nylén

Typiskt exempel på ilgodståg var ilgodståget 4882/81 som gick från Gbg till Falun strax efter 8 på kvällen bestående av en radda G vagnar med isad fisk från Göteborgs fiskhamn- vattnet dröp från vagnarna - lok D sth 90. Gick pso - vilket innebar dagligen eller näst intill. 81 var nedgående tomvagnståg - mötte det i Herrhult en natt runt 1950. Ilgods var gods som snabbt skulle fram. Det kunde vara tyngre saker. Paket var paket. Dvs lätthanterliga, som när man får ett paket i butik. Ingen har väl heller undgått paketmärkena från olika banor som klistrades på paketfraktsedlarna. De är ju samlarobjekt på Tradera. De infördes runt 1930.

Det är ju konstigt att tåget var pso, om det gick näst intill dagligen. Pso trodde jag uttyddes "på särskild order", dvs ett extratåg att anordna vid behov. Men jag vet verkligen inget om BJ på 40-talet, det var säkert så, då det begav sig.

Paketgods jämfört med ilgods

av Sune Nylén, Wednesday, May 11, 2022, 20:43 (714 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ja, det var väl inte alla dagar kanske som fisktåg behövdes. På måndagar t.ex. finns ju ingen färsk fisk i diskarna. Sammansättningen varierade ju dessutom från dag till dag , men det var väl uppskattningsvis mellan 10 - 15 G vagnar. Jag var nere många gånger och kollade på avgången. SJ hade satt in några D lok speciellt för 4881/82. Alla personförande tåg på 33ts drogs annars av Dr2(Ds) och Dk2(Dk) och några tåg av Bk(O) Vagnvikten var som säkert alla noterat 540t. Samma som för Dr2.

Paketgods jämfört med ilgods

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 11, 2022, 20:24 (714 dagar sedan) @ Sune Nylén

Nu undrar jag om detta inlägg var ett svar på min fråga om expressgods eller om det bara var felplacerat?

vänligen
Thomas K Ohlsson

Paketgods jämfört med ilgods

av Sune Nylén, Wednesday, May 11, 2022, 21:02 (714 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det var väl ett svar på signaturen ynf inlägg, som ifrågasatte vad jag skrev, samt att jag blandade ihop 4882 med 4872.Det är väl solklart att jag har helkoll på så enkla saker. Annars hade jag väl inte skrivit. Det kan väl knappast undgått någon som följt med.
Beträffande paket kontra andra grejer, som maskindelar, som skickas som ilgods, så är väl paket något som man kan bära med sig utan större ansträngning. Knappast som i det relaterade en vagn fylld med isad fisk.

Definition paketgods?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 11, 2022, 21:14 (714 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag har nu läst ett antal järnvägsstadgar/reglementen och blir ändå inte klok på hur paketgods defenitieras...

Hur skiljdes det från styckegods? Befordrades det i andra vagnar/tåg?
Var det en undergrupp inom godstypen styckegods?

undrar en förvirrad
Thomas K Ohlsson

Definition paketgods?

av mormorsgruvan, Thursday, May 12, 2022, 16:42 (713 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Enligt 1880 års Jernvägstaxa uppdelas gods i:[b] 1. Paketgods 2. Ilgods 3. Allmänt Fraktgods.[/b] För ilgods och fraktgods fanns väl en viktbegränsning på 5000 kg.
För paketgods fanns endast tre viktklasser nämligen 2kg, 5kg och 10kg. Volymen av paketgods fick vara högst 50 kubikdecimeter.
[b]Paketgods[/b] och [b]Ilgods[/b] befordrades med Persontåg och Snälltåg.
I Danmark gällde en 25 kg:s gräns för paketgods. Avgiften erlades med paketgodsfrimärken. Frimärkssystemet har i Sverige använts vid bland annat Djursholmsbanan och Östra Centralbanan.

År 1930 kom nya definitioner (i Sverige), nu räknas allt ilgods under 20 kg som paketgods.

Observera att även postverket hade paketgods. Postverket och järnvägarna konkurrerade med varandra.