Jag har konsulterat nedanstående skrift:
[b]Sveriges järnvägar 100 år[/b]
[i]Tariffer för ilgods och paketgods sid 586-587[/i]
Som paketgods hade enligt 1889 års taxa kunnat sändas kollin med en vikt av högst 10 kg och en rymd av högst 50 dm3. I 1929 års taxa utvidgades paketgodset till kollin av högst 20 kg vikt och en rymd av högst 150 dm3. Den nya pakettaxan omfattade fem viktgrupper (-3;3,1-5;5,1-10;10,1-15;15,1-20 kg) och elva avståndsgrupper. Det bestämdes också att frakten alltid skulle betalas på avsändningsstationen, varigenom expeditionsarbetet kunde förenklas med tillhjälp av fraktmärken och fraktstämpling. Avgiftsnivån i pakettariffen bibehölls i stort sett oförändrad i förhållande till den tidigare av år 1925.
Jag har själv ett förflutet i "Godsbranschen", jag arbetade som Kontorsvakt i Lund 1961-1964, där bestod en del av mina arbetsuppgifter att cykla ut på stan till affärer och företag med "Notiser" om ank gods, Fraktgods, Il o Paketgods.
Il och Paketgods befordrades på samma sätt, i vissa Persontåg, men även speciella Ilgodståg.
Under senare delen av 1964 arbetade jag på Ilgodset i Malmö där Ilgods/Paketgods inkom från södra delarna av Skåne, sorterades och lastades på ilgodstågen för natt-transport norrut.
Hur länge Il/Paketgodset fanns kvar minns jag inte.