Var ? - ingen aning - 1991 - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Wednesday, May 11, 2022, 14:52 (714 dagar sedan)

[image]

Var ? - ingen aning - 1991 -

av Ola Almquist, Wednesday, May 11, 2022, 15:23 (714 dagar sedan) @ lars moberg

Jag föreslår Rågsveden, dock utan att ha hittat någon bra bild från "halvmodern" tid.

/Ola

Var ? - ingen aning - 1991 -

av Harald, Thursday, May 12, 2022, 11:16 (713 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag föreslår Rågsveden, dock utan att ha hittat någon bra bild från "halvmodern" tid.

/Ola

Det är nog inget dumt förslag. Tre bilder från 1974 finns här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=241881

De är tagna i andra riktningen, men det man ser motsäger i vart fall inte att det skulle vara Rågsveden.

Var ? - ingen aning - 1991 -

av Calle Wickberg, Thursday, May 12, 2022, 16:20 (713 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag föreslår Rågsveden, dock utan att ha hittat någon bra bild från "halvmodern" tid.

/Ola

Jag ber att få instämma.

Det stämmer väldigt bra överens med såväl bangårdens utformning, som form, fason och läge på stationshuset. Det finns en vägövergång en bit bort i bild, det stämmer bra även det. Det skymtar ett uthus i skogskanten till vänster och studerar man flygfoton på t ex Eniro så ser man att ett sådant finns på rätt plats än idag.

Jag tror att vi kan vara rätt så säkra på att det är Rågsveden och inget annat.

Var ? - ingen aning - 1991 -

av Legion44, Thursday, May 12, 2022, 18:43 (713 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det ÄR Rågsveden. Till vänster skymtar en del av dansbanan och Blåbands huset.

Var ? - ingen aning - 1991 -

av David Sohlberg, Wednesday, May 11, 2022, 15:23 (714 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Jag får en känsla av Blattnicksele.

Var ? - ingen aning - 1991 -

av tobbe, Wednesday, May 11, 2022, 15:37 (714 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag får en känsla av att det möjligen kan vara en plats belägen på den södra delen av nedlagda inlandsbanan då spåren verkar vara orörda p.g.a. den frodande växtligheten. Då jag själv inte åkt på denna del sedan 1970 som något senare nedlades men kan ju även vara Blattnicksele som du nämner. En station i en tynande tillvaro som får/fått behålla sina spår hittills, trafikerad sporadiskt kanske?
tobbe

Var ? - ingen aning - 1991 -

av IH, Wednesday, May 11, 2022, 16:58 (714 dagar sedan) @ lars moberg

Jörn-Arvidsjaur? På den sträckan har stationshusen gavel mot spåren.
Järnvägen ser inte ut att varit nerlagd mer än några år när bilden togs.
Kan vara Abborträsk.

Var ? - ingen aning - 1991 -

av tobbe, Wednesday, May 11, 2022, 21:24 (714 dagar sedan) @ IH

Den linjen hade jag totalt glömt bort, och har självklart både åkt och även letat lokhus utefter denna linje samt tältat intill banvallen nånstans mittemellan och blev väckt av en motortralla. Vaknade av att jag hörde att det började "sjunga" tidigt på morgonen i spåret en bra stund innan ekipaget dök upp från Jörnhållet och 3 något förvånade järnvägare som tittade intensivt på den utvalda campingplatsen o bilen när jag och kompisen fotade dem och motortrallan som sedan försvann i riktning Ajr.:-D :-D
tobbe

Var ? - ingen aning - 1991 -

av tobbe, Wednesday, May 11, 2022, 23:22 (714 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Jag tror mig minnas att vi letade efter ett lokhus nämnt Granbäck då vi dagen innnan hade fotat några ånglok som varit kortade Granbäck i Jörn tillsammans några till på väg mot skärbrännaren.
tobbe

Var ? - ingen aning - 1991 -

av lars moberg, Thursday, May 12, 2022, 16:13 (713 dagar sedan) @ lars moberg

Tack alla för hjälpen !