Ännu en doktorsavhandling i järnvägsbranschen (Järnväg allmänt)

av ola nived, Wednesday, May 11, 2022, 16:50 (709 dagar sedan)

Referande till tidigare tråd där vetenskapliga avhandlingar med järnvägsanknytning efterlystes har jag hittat ännu en högaktuell sådan. Den försvarades av Carl-William Palmqvist vid Lunds Universitet, Tekniska högskolan 2019. Den har den aktuella titeln "Delays and timetabling for passenger trains". Genom studier av förseningsorsaker kommer författaren fram med några förslag för bättre tidhållning, bl.a. baserat på internationella jämförelser. Av samme forskare finns även studier publicerade avseende bl.a. godstrafik. Man kan hoppas att Trafikverket tar del av och tillämpar resultatet av aktuell svensk forskning.

Ännu en doktorsavhandling i järnvägsbranschen

av David Sohlberg, Wednesday, May 11, 2022, 17:52 (709 dagar sedan) @ ola nived

Referande till tidigare tråd där vetenskapliga avhandlingar med järnvägsanknytning efterlystes har jag hittat ännu en högaktuell sådan. Den försvarades av Carl-William Palmqvist vid Lunds Universitet, Tekniska högskolan 2019. Den har den aktuella titeln "Delays and timetabling for passenger trains". Genom studier av förseningsorsaker kommer författaren fram med några förslag för bättre tidhållning, bl.a. baserat på internationella jämförelser. Av samme forskare finns även studier publicerade avseende bl.a. godstrafik. Man kan hoppas att Trafikverket tar del av och tillämpar resultatet av aktuell svensk forskning.

Jag har inte läst (det fanns ingen länk).. men ja, är det nåt att lägga värde vid eller är det (ännu) en "bänktyckare"?

Ännu en doktorsavhandling i järnvägsbranschen

av Oskar F, Wednesday, May 11, 2022, 20:13 (709 dagar sedan) @ ola nived

Referande till tidigare tråd där vetenskapliga avhandlingar med järnvägsanknytning efterlystes har jag hittat ännu en högaktuell sådan. Den försvarades av Carl-William Palmqvist vid Lunds Universitet, Tekniska högskolan 2019. Den har den aktuella titeln "Delays and timetabling for passenger trains". Genom studier av förseningsorsaker kommer författaren fram med några förslag för bättre tidhållning, bl.a. baserat på internationella jämförelser. Av samme forskare finns även studier publicerade avseende bl.a. godstrafik. Man kan hoppas att Trafikverket tar del av och tillämpar resultatet av aktuell svensk forskning.

För sökning av vetenskapliga verk i allmänhet kan man använda Google Scholar: https://scholar.google.com/

Publikationer vid svenska universitet kan sökas i Digitala vetenskapliga arkivet (DiVA) (tycks vara tillfälligt nere nu).

Det internationella forskningsspråket är engelska så relevanta sökord på det språket ger flest träffar. Det bör finnas en del järnvägshistoriskt material också men sökteknik (rätt ord och kombinationer) är A och O att snabbt finna det man är intresserad av.

Carl-Williams och andra forskares arbeten inom kapacitet hanteras inom KAJT, där Trafikverket är finansiär. Det finns mer information: https://kajt.org/

Ännu en doktorsavhandling i järnvägsbranschen

av Stefan Skoglund, Wednesday, May 11, 2022, 20:43 (709 dagar sedan) @ ola nived

Referande till tidigare tråd där vetenskapliga avhandlingar med järnvägsanknytning efterlystes har jag hittat ännu en högaktuell sådan. Den försvarades av Carl-William Palmqvist vid Lunds Universitet, Tekniska högskolan 2019. Den har den aktuella titeln "Delays and timetabling for passenger trains". Genom studier av förseningsorsaker kommer författaren fram med några förslag för bättre tidhållning, bl.a. baserat på internationella jämförelser. Av samme forskare finns även studier publicerade avseende bl.a. godstrafik. Man kan hoppas att Trafikverket tar del av och tillämpar resultatet av aktuell svensk forskning.

Avhandlingen finns via Lunds universitets egen sida:
https://lup.lub.lu.se/search/publication/47b7c636-06a1-4e0e-a701-64375bb4055e