Allt om tvåaxliga containervagnar i Sverige

av arjesko, Thursday, May 12, 2022, 14:48 (714 dagar sedan) @ BJ

Det finns massor att lägga till o rätta beroende på vilken nivå man vill lägga sig på.
Vi snackar inte om väldigt många vagnar men man lyckades ändå göra en rejäl soppa av de som väl fanns. Vagnar byggdes om fram och tillbaka, framförallt Ore/Kbs. De första ombyggda vagnarna littrerades Klps (första rundan, andra besättningen av numren var inte containervagnar utan Rottneros-vagnarna?) och blev först senare omlittererade till Lgs. Flera Kbs byggdes för containertransporter utan att littreras om till vare sig Klps eller Lgs.
Sen alla ombyggda Gs-vagnar. De långa serierna är inte direkt invecklade men de kortare och alla Lgs-t/Lgjs-t som inte levde särskilt länge som sådana utan blev omb igen.
När jag började intressera mig för vagnarna mer på allvar i slutet av 80-talet var mycket från de första generationerna ombyggda från .Os-w/.Gs/Ou redan borta bortsett från fd Ore/Kbs.
Många nummerserier förblev obesatta utan ligger och spökar och jag vet inte om det finns någon som har koll på vad som verkligen blev av resp stannade på pappret alt blev något annat än vad det var tänkt att bli från början.

Allt om tvåaxliga containervagnar i Sverige

av Anders.k., Thursday, May 12, 2022, 15:38 (714 dagar sedan) @ arjesko

Instämmer med föregående talare.

Försökt få ordning på Volvovagnarna , men det är en cirkus.
Den trafiken är så fruktansvärt konjunktur känslig så det går upp och ner i stora vågor , och det rör sig likadant med vagnarna .
Även dagens vagnar som rullar är inte helt lätt att få ordning på , visserligen bara en typ Sgnss men vagnarna har många olika tillverkare och många olika länder dom är registrerade på, dessutom när man fotar och dokumenterar dom så verkar dom ingå i samma Pool som övriga vagnar dvs dom kan ingå i Volvotåg ena månaden, nästa ett containertåg från Skandiahamnen och tredje månaden i ett fliståg till Värtan och fjärde månaden i ett vagnlaståg från Bohus, det verkar röra sig om strax över 1000 vagnar som polas runt.

Här en film på ett tåg som lämnar Torslanda-verken i Göteborg på väg mot Kalmar , först är det tre-fyra olika typer av vagnar och längst bak kommer en annan typ som också kan uppfattas som containervagn.

Youtube

M.V.H Anders.k.

Allt om tvåaxliga containervagnar i Sverige

av arjesko, Thursday, May 12, 2022, 16:41 (714 dagar sedan) @ Anders.k.

När det gäller tvåaxliga vagnar i tågen Göteborg-Olofström så fick jag intryck av att det inte var särskilt stor omblandning av vagnar utan de byggde på alla? fd Kbs/Klps ihop med de 10 udda Lgs-vagnarna 442 5000-5009 (som ursprungligen levererades som piggybackvagnar Lqs).
Sedan fyllde man på med Lgs omb från Os-w och .Gs.
Det var mest så det såg ut från andra halvan av 80-talet till då Sgns-vagnarna från AAE tog över helt.
Jag såg nog aldrig något tåg motsvarande det på filmen med den mixen av allt annat än reguljära containervagnar. "Stativvagnarna" såg jag bara några få av tomma på t ex Kville eller i Falköping efter att de blivit arbetslösa. De var ju fortfarande märkta Oms trots att man ändrat dem en hel del.
Filmade tåget påminner mer om Bilspeditions lokala containerpendel än om de vanliga långväga volvopendlarna men någon kanske kan berätta mer om kalmartågen?

Allt om tvåaxliga containervagnar i Sverige

av Anders.k., Saturday, May 14, 2022, 13:50 (712 dagar sedan) @ arjesko

När det gäller tvåaxliga vagnar i tågen Göteborg-Olofström så fick jag intryck av att det inte var särskilt stor omblandning av vagnar utan de byggde på alla? fd Kbs/Klps ihop med de 10 udda Lgs-vagnarna 442 5000-5009 (som ursprungligen levererades som piggybackvagnar Lqs).
Sedan fyllde man på med Lgs omb från Os-w och .Gs.
Det var mest så det såg ut från andra halvan av 80-talet till då Sgns-vagnarna från AAE tog över helt.
Jag såg nog aldrig något tåg motsvarande det på filmen med den mixen av allt annat än reguljära containervagnar. "Stativvagnarna" såg jag bara några få av tomma på t ex Kville eller i Falköping efter att de blivit arbetslösa. De var ju fortfarande märkta Oms trots att man ändrat dem en hel del.
Filmade tåget påminner mer om Bilspeditions lokala containerpendel än om de vanliga långväga volvopendlarna men någon kanske kan berätta mer om kalmartågen?

Volvo Kalmar lades ju ner 1994, vagnarna längst bak innehåller ju lådor med lackade karosser som ska ner till Kalmar för att byggas klart till en hel bil.
Biltransportvagnarna är ju dom som kör dom färdiga bilarna från Kalmar till Göteborg.
Längst fram går tomcontainers till Olofström som kopplades av i Alvesta, behovet var ju större än ett tåg och mindre än två så då gick det ett och ett halvt.
Jag är så nojig så jag vill veta hur många Oms som användes , det är det svåra att få reda på.
Dom tre första vagnarna är ju Rs , om dom har containertappar ska dom ju egentligen heta Sgs men det är det ju inte mycket som talar för att dom blev omändrade till, eller ?
Och kan det vara så till och med att dessa Rs inte byggdes tillbaka till Rs , utan skrotades när dom inte längre behövdes ?
det saknas uppgifter om måååånga Rs också.

Tåget körde ju oftast på natten i ganska tajt tidtabell så att det inte var många som såg tågen kanske inte är så konstigt

Bilspeditionståget flyttade ju så småningom till Göteborg-Norra och växte betydligt, tåget kördes fram till Göteborg-Norra lade ner för ett par år sedan.
Vagnar som användes var ju Kbps utan containerfästen , i slutet smög det sig in en och annan Kbps-x eller Lgns .
Kbps vagnarna är idag många av dom sålda till VIDA och har fått timmerbankar och rullar i deras trafik.
En film av det tåget jag gjorde för några år sedan , varning för Tinitus för det var kurvan ut från Centralharpan (hamnens stora containerkran) jag ville fånga med filmen och det fantastiks gnisslandet den medförde.
Idag är ju den kurvan också ombyggd.

Youtube

M.V.H Anders.k.

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av BD, Wednesday, May 18, 2022, 06:54 (708 dagar sedan) @ BJ

[image]

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av arjesko, Wednesday, May 18, 2022, 08:11 (708 dagar sedan) @ BD

[image]

Jag har inte lyckats gräva fram anteckningarna från den tiden men jag hill minnas att den vagnen och grannarna var ombyggda från Grf.

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av rasmusdotse, Monday, May 23, 2022, 14:22 (703 dagar sedan) @ arjesko

Hej

Rasmus Larsson här. Jag har planerat att även skriva om den här vagntypen men inte haft någon information. Jag undrar lite om den här bilden. Det står att den är copyfree vilket skulle kunna betyda att jag kan använda den men utan att veta mer om den så kan jag inte utgå från att det stämmer. Så jag undrar vem är fotografen, var och när är den tagen? Har bilden publicerats tidigare och var i så fall?

Sen undrar jag också om någon har en ritning eller bilder på hur ramverket ser ut. Jag har en dålig ritning på ett påstått ramverk för en G-vagn av rätt typ men det är väldigt asymmetriskt och liknar inte direkt ramverken för O-vagnarna från samma tidsepok.

Tack för intresset och alla ledtrådar till olika vagntyper jag tidigare hittat i det här forumet.

/Rasmus

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av BD, Monday, May 23, 2022, 14:40 (703 dagar sedan) @ rasmusdotse

Hej

Rasmus Larsson här. Jag har planerat att även skriva om den här vagntypen men inte haft någon information. Jag undrar lite om den här bilden. Det står att den är copyfree vilket skulle kunna betyda att jag kan använda den men utan att veta mer om den så kan jag inte utgå från att det stämmer. Så jag undrar vem är fotografen, var och när är den tagen? Har bilden publicerats tidigare och var i så fall?

Sen undrar jag också om någon har en ritning eller bilder på hur ramverket ser ut. Jag har en dålig ritning på ett påstått ramverk för en G-vagn av rätt typ men det är väldigt asymmetriskt och liknar inte direkt ramverken för O-vagnarna från samma tidsepok.

Tack för intresset och alla ledtrådar till olika vagntyper jag tidigare hittat i det här forumet.

/Rasmus

Jag har bilder på underredet tagna uppifrån. Vagnen har stötdämparanordning i var ände för 20-fot containers. Bilderna är copyfria enär de inte på något vis är konstnärliga eller unika i övrigt. Bilden tagen i Alby för 25 a' 30 år sedan.

För övrigt tycker jag detta med copyrights är strunt.

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av rasmusdotse, Monday, May 23, 2022, 15:05 (703 dagar sedan) @ BD

Hej

Rasmus Larsson här. Jag har planerat att även skriva om den här vagntypen men inte haft någon information. Jag undrar lite om den här bilden. Det står att den är copyfree vilket skulle kunna betyda att jag kan använda den men utan att veta mer om den så kan jag inte utgå från att det stämmer. Så jag undrar vem är fotografen, var och när är den tagen? Har bilden publicerats tidigare och var i så fall?

Sen undrar jag också om någon har en ritning eller bilder på hur ramverket ser ut. Jag har en dålig ritning på ett påstått ramverk för en G-vagn av rätt typ men det är väldigt asymmetriskt och liknar inte direkt ramverken för O-vagnarna från samma tidsepok.

Tack för intresset och alla ledtrådar till olika vagntyper jag tidigare hittat i det här forumet.

/Rasmus


Jag har bilder på underredet tagna uppifrån. Vagnen har stötdämparanordning i var ände för 20-fot containers. Bilderna är copyfria enär de inte på något vis är konstnärliga eller unika i övrigt. Bilden tagen i Alby för 25 a' 30 år sedan.

För övrigt tycker jag detta med copyrights är strunt.

Ja men även om det är strunt så kan man inte alltid ta risken att använda saker ändå, det kan bli väldigt dyrt. Dessutom har jag som policy att fotografer och bildskapare alltid ska namnges om de inte uttryckligen bett att inte bli det. Så är det din bild? Och om det är det vem anger jag som fotograf?

Jag är klart intresserad av bilder på underredet tagna uppifrån. Både för att om möjligt publicera men framför allt för att kunna rekonstruera ritningar som så småningom ska kunna publiceras och användas för modellbygge. Har redan gjort det för flera vagntyper. Dessutom är den där stötdämparen en klart intressant konstruktion i sig att titta närmre på.

Har du möjlighet att skicka e-mail med bilderna? adress faktagranskning@ims87.se

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av BD, Monday, May 23, 2022, 16:00 (703 dagar sedan) @ rasmusdotse

Ja men även om det är strunt så kan man inte alltid ta risken att använda saker ändå, det kan bli väldigt dyrt. Dessutom har jag som policy att fotografer och bildskapare alltid ska namnges om de inte uttryckligen bett att inte bli det. Så är det din bild? Och om det är det vem anger jag som fotograf?

Jag är klart intresserad av bilder på underredet tagna uppifrån. Både för att om möjligt publicera men framför allt för att kunna rekonstruera ritningar som så småningom ska kunna publiceras och användas för modellbygge. Har redan gjort det för flera vagntyper. Dessutom är den där stötdämparen en klart intressant konstruktion i sig att titta närmre på.

Har du möjlighet att skicka e-mail med bilderna? adress faktagranskning@ims87.se

Jag har själv tagit bilderna och jag anser att det kan vara uppfriskande med att ange "Copyfree", "Fri bild" eller något liknande.

Det blir ett omfattande letande bland skannade men inte ordnade negativ. Jag misstänker att stötdämpningsanordningen stammar från firman Buffers. En liknande eller samma anordning fanns/finns på en litt Os avbildad på ett reklamblad.

Tvåaxlig containervagn ombyggd från Grf eller G

av rasmusdotse, Monday, May 23, 2022, 16:21 (703 dagar sedan) @ BD

Jag har själv tagit bilderna och jag anser att det kan vara uppfriskande med att ange "Copyfree", "Fri bild" eller något liknande.

Det uppskattas. Tyvärr förekommer det att folk skriver sånt på bilder som de inte själva har rätten till. Och det gör att man tar en stor risk om man använder såna bilder. Risken minskar om det är en angiven fotograf samtidigt som bilden anges som fri.

Så om du inte vill stå med namn så anger jag fotograf som BD.

Det blir ett omfattande letande bland skannade men inte ordnade negativ. Jag misstänker att stötdämpningsanordningen stammar från firman Buffers. En liknande eller samma anordning fanns/finns på en litt Os avbildad på ett reklamblad.

Orkar du så uppskattas det verkligen och det är absolut inte bråttom.