Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Thursday, May 12, 2022, 18:25 (707 dagar sedan)

För ett par år sedan visade jag bilder från HKJ, fotograferade 17 augusti 1971. Tänkte visa några fler bilder från detta tillfälle, kanske blir det någon upprepning också. Tyvärr fanns det ingen trafik kvar i augusti 1971, sista godståget ska ha gått i mars samma år. Syftet med denna dokumentation var dock just att skildra en nedlagd järnväg såsom specialarbete på gymnasiet. Bildtext under bilder, egna bilder.

[image]
Kvarnamåla, blick norrut.

[image]
Kvarnamåla.

[image]
Kvarnamåla. Antar att tågen från Norraryd kom in på spår 2 eller 3. De resande som skulle nå stationshuset fick då kliva över rälerna, mitt i en växel dessutom ser det ut som. Kanske det var acceptabelt förr.

[image]
Man har plockat ned skylten.

[image]
Kvarnamåla, linjen mot Tingsryd till vänster, mot Norraryd till höger.

[image]
Kvarnamåla, lastkajen.

[image]
Kvarnamåla, linjen mot Tingsryd.

[image]
Kvarnamåla, HKJ utfart mot Norraryd.

[image]
Linjebild, troligen någonstans mellan väg 27 och Täppet (se nedan).

[image]
Linjebild, troligen någonstans mellan väg 27 och Täppet (se nedan).

[image]
Vägkorsning mellan förra bilden och Rösmåla. Huset som skymtar till höger bör vara Täppet enligt Ekonomiska kartan från 1949. Inte ens kryssmärken som varnar för tåg.

[image]
Detta bör vara bron över bäcken mellan Rössjön och Åsnen, strax nordost om Rösmåla station (Rössmåla?). Kort bro, borde väl varit på gränsen till att man byggt en dubbeltrumma. Men det kanske kan vara stora flöden periodvis. Fina stenarbeten är det. Stenlandfästena bör väl finnas kvar, men just här verkar inte banvallen vara kör- eller cykelväg idag så frågan är om huvudbalkarna och någon passerbar brobana finns kvar.

Fortsättning följer.

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av WL11, Thursday, May 12, 2022, 18:47 (707 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack för bilder.

Fanns det inga spår kvar av hållplatsen Sutareslätt (km 17,8) ?? eller bild från platsen?

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av Anders Hallingberg, Thursday, May 12, 2022, 18:55 (707 dagar sedan) @ WL11

Har det alltså funnits en sådan hållplats? I vilket fall var jag nog inte medveten om den när bilderna togs.

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av Arne Hällqvist, Thursday, May 12, 2022, 20:29 (707 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Har det alltså funnits en sådan hållplats? I vilket fall var jag nog inte medveten om den när bilderna togs.

Sutareslätt (sign Suts, rälsbusshpl) mellan Rösmåla och Kvarnamåla tillkom 1 juni 1949 efter önskemål från ortsbefolkningen. Ej med i SJKs "Järnvägsdata".

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av Göran Kannerby, Thursday, May 12, 2022, 18:51 (707 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Vägkorsning mellan förra bilden och Rösmåla. Huset som skymtar till höger bör vara Täppet enligt Ekonomiska kartan från 1949. Inte ens kryssmärken som varnar för tåg.


Verkar vara enbart infart till en fastighet. Sådana kan nog än idag finnas utan kryssmärken. För några år sedan korsade jag däremot järnvägen Vaggeryd-Jönköping på en skogsväg (enskild väg med gula skyltar) som helt saknade uppgift om plankorsningen, plötsligt låg det ett par räler genom skogen.

Tack för unika bilder!

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av JYT, Thursday, May 12, 2022, 21:15 (707 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

[image]
Rösmåla station 2012, brofundament max 100m från stationshuset

[image]

[image]
Kvarnamåla 2010

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av Anders Olsson2, Friday, May 13, 2022, 07:41 (707 dagar sedan) @ JYT

På bild 6 syns ett upprivet spår vid lastkajen i Kvarnamåla. Spåret ser inte ut att ha använts för lastkajen utan kanske ett spår som ersatt lastkajsspåret. Men varför denna ändring?

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av Legion44, Friday, May 13, 2022, 09:30 (706 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Det var väl ett av tre spår som användes vid tretågsmötet i Kvarnamåla. I begynnelsen innan tretågsmötena var det nog inte så farligt att ha placerat lastkajen där.

Godstrafik på HKJ 1971?

av K Lemming, Thursday, May 12, 2022, 23:26 (707 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

För ett par år sedan visade jag bilder från HKJ, fotograferade 17 augusti 1971. Tänkte visa några fler bilder från detta tillfälle, kanske blir det någon upprepning också. Tyvärr fanns det ingen trafik kvar i augusti 1971, sista godståget ska ha gått i mars samma år. Syftet med denna dokumentation var dock just att skildra en nedlagd järnväg såsom specialarbete på gymnasiet. Bildtext under bilder, egna bilder.

Vilken/vilka sträckor bedrevs det godstrafik på HKJ fram till mars 1971? Var det på hela HKJ eller enbart på delsträcka mot Norraryd eller mot Kvarnamåla?

Tack för att du visar dessa fantastiskt fina bilder. Dom två sista linjebilderna samt bilden på plankorsningen väckte minnen från soliga barndomssomrar i Småland, nästan så jag hör ljuden och känner dofterna.

Godstrafik på HKJ 1971?

av Legion44, Friday, May 13, 2022, 07:34 (707 dagar sedan) @ K Lemming

Tror trafiken till Tingsryd från Växjö med avstickare till Urshult vid behov upphörde hösten 1970 i praktiken.

Godstrafik på HKJ 1971?

av Anders Sandgren, Friday, May 13, 2022, 09:55 (706 dagar sedan) @ Legion44

Tror trafiken till Tingsryd från Växjö med avstickare till Urshult vid behov upphörde hösten 1970 i praktiken.

Enl "Småländska Järnvägar" var trafiken på Urshult frukttransporter med kylvagn som var säsongstrafik (hösten) och sista trafiken var hösten 1970. Urshult-Norraryd trafikerades inte med godståg efter 1965 och hade körts som bandisposition efter 1959, däremot gick rälsbuss (Y01t utom sista tåget som gick med YB04t) fram till 29/5-1965. Formellt lades fd HKJ ner 1/3 1971 och revs i februari 1972.

Godstrafik på HKJ 1971?

av Anders Hallingberg, Friday, May 13, 2022, 10:10 (706 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vet du eller någon annan om HKJ vid någon tid regelmässigt använts för genomgående trafik, utan omstigning/omlastning, Karlshamn-Växjö, person- eller godstrafik?

Godstrafik på HKJ 1971?

av Legion44, Friday, May 13, 2022, 13:05 (706 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Vad jag hört så gick ett genomgående persontåg med trä-Hilding på lördagarna Karlshamn-HKJ-Växjö. Har hört att detta skall gått till och med nedläggningen av HKJ 1965, men är osäker.

Godstrafik på HKJ 1971?

av Mattias Jansson, Friday, May 13, 2022, 13:08 (706 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Vet du eller någon annan om HKJ vid någon tid regelmässigt använts för genomgående trafik, utan omstigning/omlastning, Karlshamn-Växjö, person- eller godstrafik?

På persontrafiksidan mycket litet. Inget före rälsbusstiden. Från sent 40-tal var några rälsbusståg Ryd - Kvarnamåla förlängda till/från Karlshamn men bara på helger.
Det fanns också ett direkt rälsbusståg Växjö - Kvarnamåla - Ryd. Även detta var i vissa tidtabellsperioder förlängt till/från Karlshamn på lördagar och/eller söndagar på samma sätt, vilket alltså skapade ett genomgående rälsbusståg Växjö - Karlshamn en eller två gånger i veckan. Det var det enda av den varan.
De här tågen finns med 1950, 1955, 1958 och 1961 med något skiftande trafikmönster, så åtminstone ett drygt decennium pågick det hela.

På godssidan vet jag inget, men om regelbunden trafik väster om Urshult de facto försvann redan 1959 så har jag svårt att tro att man skulle ha kört genomgående godståg den vägen. Om inte annat så fanns ju genomgående smalspår via Bredåkra ända till 1957, så det känns troligare att man tog den vägen om det fanns gods Karlshamn - Växjö. Både Vislanda - Karlshamn, Växjö - Ronneby och Karlskrona - Karlshamn hade väl reguljära godståg vid den tiden? Men det är förstås en ren spekulation.

(Och återigen för formens skull; uppgifterna gällande persontrafik är från Sveriges kommunikationer, men jag har inte kollat varenda utgåva varenda månad eller vecka från hela denna publikations existens. Om någon vill kolla alla så står det vederbörande fritt att göra så. Och om någon ifrågasätter källan med motiveringen att det handlar om "små tidtabeller" så får jag väl acceptera det också.)

Godstrafik på HKJ 1971?

av Anders Sandgren, Friday, May 13, 2022, 13:43 (706 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Banans begränsade axeltryck (framförallt broarna vid Norraryd) gjorde nog genomgående godstrafik mindre lämplig. Persontrafik var nog lättare, framförallt med rälsbuss.

Godstrafik på HKJ 1971?

av Thomas K Ohlsson, Friday, May 13, 2022, 17:12 (706 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Om du hittar en förbindelse i en tidtabellsutgåva är det väl ett bevis för att den funnits? Jag förstår inte din numera ofta upprepade reservation - är det någon som ifrågasatt ett tidigare påstående?

undrar
Thomas K Ohlsson

Godstrafik på HKJ 1971?

av Markus Frisén, Saturday, May 14, 2022, 08:13 (706 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hr Jansson har nog i likhet med mig konstaterat att om man påstår något som fakta i detta eller andra järnvägsforum så blir man tämligen snabbt och ibland t.o.m aggressivt emotsagd, och att man gör bäst i att vara ödmjuk och redovisa sina källor.

Jag vill för min del komplettera med, jag tror det är LOK som skriver lite om banan i sin historik över svenska smalspårslok, att banan inte kom att användas som den länk mellan VTJ och KVBJ den var tänkt som förrän förstaligandet. Och angående godstrafiken, att en ytterligare komplikation var att broarna över Mörrumsån var för låga för att klara överföringsvagnar.

Godstrafik på HKJ 1971?

av Thomas K Ohlsson, Saturday, May 14, 2022, 15:51 (705 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tror trafiken till Tingsryd från Växjö med avstickare till Urshult vid behov upphörde hösten 1970 i praktiken.


Enl "Småländska Järnvägar" var trafiken på Urshult frukttransporter med kylvagn som var säsongstrafik (hösten) och sista trafiken var hösten 1970. Urshult-Norraryd trafikerades inte med godståg efter 1965 och hade körts som bandisposition efter 1959, däremot gick rälsbuss (Y01t utom sista tåget som gick med YB04t) fram till 29/5-1965. Formellt lades fd HKJ ner 1/3 1971 och revs i februari 1972.

Jag tillbringade ett antal somrar i Urshult vid decenieskiftet 70/80 och då var ju järnvägstrafiken redan historia. Även fruktodlingen var på nedgång kändes det som - jag vill minnas att det var främst äpplen som odlades.

Några funderingar:

- Jag antar att den säsongsmässiga trafiken de sista åren skedde med normalspåriga vagnar på överföringsvagnar?

- Eftersom jag tror att det var äpplen som lastades ut i Urshult undrar jag om det verkligen var kylvagnar som användes? Äpplen borde - speciellt på hösten - kunna transporteras utan kyla.

funderar
Thomas K Ohlsson

Godstrafik på HKJ 1971?

av Legion44, Saturday, May 14, 2022, 18:40 (705 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Har inget rakt och uttömmande svar men har en bild tagen hösten 1963 där en normalspårig G-vagn står uppställd på en Q37t utanför den byggnad för utskeppning av frukt. Med det sagt antar jag att upplägget kunde vara olika. Men notera att jag ej vet säkert...

Godstrafik på HKJ 1971?

av Thomas K Ohlsson, Saturday, May 14, 2022, 20:38 (705 dagar sedan) @ Legion44

Har inget rakt och uttömmande svar men har en bild tagen hösten 1963 där en normalspårig G-vagn står uppställd på en Q37t utanför den byggnad för utskeppning av frukt. Med det sagt antar jag att upplägget kunde vara olika. Men notera att jag ej vet säkert...

Tack för svaret!
Det verkar rimligt att äpplen lastades ut i G-vagnar (alltså inte kylvagnar) och attt det var normalspåriga vagnar på väg mot kanske Fruktcentralen i Stockholm. Det senare är en ren gissning så de mer akademiskt sinnade järnvägshistorikerna kan ignorera detta...

För övrigt kan jag främst för 'Joar Blå' aka BoboL tala om att det var hos den legendariske järnvägsprofilens Arne Engdahls svåger jag tillbringade somrarna. Intersseklubben ombedes notera detta!

/TKO

Hönshylte-Kvarnamåla, bilder från 1971

av Legion44, Friday, May 13, 2022, 07:37 (707 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack för dessa fantastiska bilder från en järnvägsmiljö som inte längre finns. Det är något visst med pyttebanor som bär på en brokig historia...