Gårdveda, litet bilder (Bana)

av Anders Sandgren, Tuesday, May 17, 2022, 11:49 (700 dagar sedan)

Några bilder jag tog runt Gårdveda 2019.
[image]
Gårdveda mot Målilla/Hultsfred. Banan delade sig en bit efter efter bron. Bara Hultsfredsdelen finns kvar.

[image]
Gårdveda station mot Virserum/Järnforsen

[image]
Plåtstinsen finns kvar på Gårdveda Stn.

[image]
Stationshuset finns kvar, loppis på sommaren tror jag.

[image]
En snöplog väntar på en bättre vinter...

[image]
Infarten till Gårdveda Stn från järnforsen öster om nuvarande RV23.

[image]
Banvallen mot Järnforsen vid nuv RV23.

Jag återkommer med fler bilder om intresse finnes.

Gårdveda, litet bilder

av Legion44, Tuesday, May 17, 2022, 12:12 (700 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Stort tack för fina bilder från en idyllisk stationsmiljö:-)

Gårdveda förgreningsväxel (Bild)

av Patrik Eriksson, Tuesday, May 17, 2022, 15:48 (700 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]

Gårdveda förgreningsväxel (Bild)

av Anders Sandgren, Tuesday, May 17, 2022, 16:00 (700 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]

Banvaktsstugan ligger vid växeln. Man ser en vägövergång vid växeln vilket är infarten till den. Var det möjligen så att växeln i begynnelsen manövrerades av banvakten men senare fjärrstyrdes?

Banvaktsstugan ligger alltjämt kvar. Återkommer med bilder.

Gårdveda förgreningsväxel (Bild)

av Ola Almquist, Tuesday, May 17, 2022, 16:55 (700 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

Kjell Aghult skrev lite om saken 2019 men det borde gå att hitta mer.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av S-O Johansson, Saturday, May 21, 2022, 20:07 (696 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]

[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Besc, Saturday, May 21, 2022, 20:19 (696 dagar sedan) @ S-O Johansson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.

Intressant bild S-O, tack! Kan det vara hållplatsen Målilla Sanatorium som skymtar i fjärran (övergången)?
Åkte där själv första gången 1968, men har inget minne eller bild av hur det såg ut!

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Karlsson, Sunday, May 22, 2022, 09:05 (695 dagar sedan) @ Besc

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Intressant bild S-O, tack! Kan det vara hållplatsen Målilla Sanatorium som skymtar i fjärran (övergången)?
Åkte där själv första gången 1968, men har inget minne eller bild av hur det såg ut!

Raksträckan är nästan 3 km och det är ca 2,5 till hållplatsen vid Målilla sanatorium. Ungefär mitt på raksträckan finns korsningen med det som 1969 var vägen mellan Målilla och Vetlanda. Det är ungefär vid den som det skymtar några ljusa formationer på båda sidor om spåret. Vad det är har jag ingen aning om men det är sannolikt inte hållplatsen.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av S-O Johansson, Monday, May 23, 2022, 22:58 (694 dagar sedan) @ Karlsson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Intressant bild S-O, tack! Kan det vara hållplatsen Målilla Sanatorium som skymtar i fjärran (övergången)?
Åkte där själv första gången 1968, men har inget minne eller bild av hur det såg ut!


Raksträckan är nästan 3 km och det är ca 2,5 till hållplatsen vid Målilla sanatorium. Ungefär mitt på raksträckan finns korsningen med det som 1969 var vägen mellan Målilla och Vetlanda. Det är ungefär vid den som det skymtar några ljusa formationer på båda sidor om spåret. Vad det är har jag ingen aning om men det är sannolikt inte hållplatsen.

Enligt linjeboken, Norrköping 1977, är det ungefär 1,6 km mellan Gårdveda och Målilla sanatorium. Från Gårdveda till Gårdveda föreningsväxel är det 600 m enligt grafisk tidtabell 1945. Så det skulle inte vara omöjligt att det är Målilla sanatorium man kan skönja längre bort. Borde ligga där linjen försvinner i skogen.

Gårdveda förgreningsväxel - raksträckan

av John T, Tuesday, May 24, 2022, 01:02 (694 dagar sedan) @ Karlsson

Raksträckan är nästan 3 km och det är ca 2,5 till hållplatsen vid Målilla sanatorium.

Jag har alltid varit förundrad över denna raksträckas påstådda ansenliga längd. Både när jag åkte och var med och körde på den en gång i tiden blev jag tveksam över om den verkligen var så lång.

Nu dök det där med 3 km upp igen. Jag kan inte ens med bästa vilja få den till mer än ca 1,3 km, möjligen 1,4 km - inte ens hälften så långt.

I SJ Fotoklubbs dokumentation över smalspåret Växjö-Västervik som gavs ut 1987 (f.ö. en mycket trevlig "fotobok" ) påstås i bildtexten till en bild på hållplatsen Målilla sanatorium att raksträckan skulle vara 3 km. Kan det vara därifrån detta kommer?

Gårdveda förgreningsväxel - raksträckan

av Karlsson, Tuesday, May 24, 2022, 06:54 (694 dagar sedan) @ John T

Raksträckan är nästan 3 km och det är ca 2,5 till hållplatsen vid Målilla sanatorium.


Jag har alltid varit förundrad över denna raksträckas påstådda ansenliga längd. Både när jag åkte och var med och körde på den en gång i tiden blev jag tveksam över om den verkligen var så lång.

Nu dök det där med 3 km upp igen. Jag kan inte ens med bästa vilja få den till mer än ca 1,3 km, möjligen 1,4 km - inte ens hälften så långt.

I SJ Fotoklubbs dokumentation över smalspåret Växjö-Västervik som gavs ut 1987 (f.ö. en mycket trevlig "fotobok" ) påstås i bildtexten till en bild på hållplatsen Målilla sanatorium att raksträckan skulle vara 3 km. Kan det vara därifrån detta kommer?

Erkänner, det var den texten som etsat sig fast. Var de i sin tur fick uppgiften från kan man ju undra? Banvakt.se har en rätt så grovhuggen längdmätning som stödjer uträkningen om ca 1,3-1,4 km.

Efter lite klurande och grovhugget mätande på olika kartsidor så funderar jag på om den som låg bakom uppgiften i fotoboken förväxlat banorna? Mellan Gårdveda och Målilla var det en lång raksträcka (nåja) som enligt mätverktyget landade på ca 2,8 km.

Gårdveda förgreningsväxel - raksträckan

av Thomas Helin, Tuesday, May 31, 2022, 07:23 (686 dagar sedan) @ Karlsson

Efter att ha konsulterat ekonomiska kartan så får jag fram att raksträckan från bron mot Målilla sanatorium är ca 1,4-1,5 km, raksträckan mot Målilla börjar efter avgreningen och är ca 1,7 km till en svag vänsterkurva, bortser man från denna så är det ca 2,7 km nästan rakt.
Av kartan framgår också att det är en väldigt flack vinkel för avgreningen mot Målilla.
På den bifogade kartan har jag bl a markerat linjen med en smal svart linje.

[image]

Gårdveda förgreningsväxel - raksträckan

av John T, Tuesday, May 31, 2022, 20:37 (686 dagar sedan) @ Thomas Helin

Efter att ha konsulterat ekonomiska kartan så får jag fram att raksträckan från bron mot Målilla sanatorium är ca 1,4-1,5 km, raksträckan mot Målilla börjar efter avgreningen och är ca 1,7 km till en svag vänsterkurva, bortser man från denna så är det ca 2,7 km nästan rakt.
Av kartan framgår också att det är en väldigt flack vinkel för avgreningen mot Målilla.
På den bifogade kartan har jag bl a markerat linjen med en smal svart linje.

Jo, jag tror på hypotesen som Karlsson framförde att man i fotoklubbsboken om smalspåret Växjö-Västervik blandat ihop linjerna.

Eftersom linjen mot Målilla hade både Sanatorievägen och Målilla by som hållplatser, var det nog lätt hänt att "raksträckan på tre kilometer" kom upp i samband med en bild på hållplatsen Målilla sanatorium på linjen mot Hultsfred.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Bobo L, Sunday, May 29, 2022, 12:56 (688 dagar sedan) @ S-O Johansson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.

Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Överkörmästaren, Sunday, May 29, 2022, 13:03 (688 dagar sedan) @ Bobo L

På km-tavlan på övre bilden ser det ut att stå 80 eller möjligen 90, är inte det fel sida om Hultsfred?

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Bobo L, Sunday, May 29, 2022, 13:22 (688 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På km-tavlan på övre bilden ser det ut att stå 80 eller möjligen 90, är inte det fel sida om Hultsfred?

Kollat. Gårdveda anges i grafen 1964 ligga på km 80,6.

https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/2_6-9.pdf

En besvärande omständighet, men jag tycker fortfarande frågan om vinkeln skaver.

En iakttagelse är att på färgbilden har spåret underläggsplattor, till skillnad mot på den svartvita bilden. Möjligen kan även telefonstolprna förtjäna en del grubblerier.

På den svartvita bilden känns spårvidden bredare än på färgbilden. Kan den svartvita bilden vara från Finland?

Flygbild ca 1960:

https://kartbild.com/#17/57.38264/15.76239/0x4

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Överkörmästaren, Sunday, May 29, 2022, 14:08 (688 dagar sedan) @ Bobo L

Finland, haha. I så fall har de väldigt långa slipers där!

Jag misstänker att det är teleobjektivet i den svartvita bilden som får kurvan och vinkeln att se tvärare ut än de egentligen är, och det förvränger väl även slipersavståndet vilket ger en illusion av större spårvidd.

Så det kan nog vara samma plats. Lite märkligt med km-talen dock.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Lennart Fransson, Sunday, May 29, 2022, 13:35 (688 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På km-tavlan på övre bilden ser det ut att stå 80 eller möjligen 90, är inte det fel sida om Hultsfred?

Vilka kilometerräkningar berörde Gårdveda vid den tiden?

Tidigare (den reproducerade grafen från 1950) verkar det varit dels Sävsjö-Målilla, dels Växjö-Hultsfred. I det första fallet borde växeln legat ungefär på km 76,4, i det andra fallet finns Gårdveda förgreningsväxel på 102,2.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969

av Harald, Monday, May 30, 2022, 14:30 (687 dagar sedan) @ Lennart Fransson

På km-tavlan på övre bilden ser det ut att stå 80 eller möjligen 90, är inte det fel sida om Hultsfred?


Vilka kilometerräkningar berörde Gårdveda vid den tiden?

Tidigare (den reproducerade grafen från 1950) verkar det varit dels Sävsjö-Målilla, dels Växjö-Hultsfred. I det första fallet borde växeln legat ungefär på km 76,4, i det andra fallet finns Gårdveda förgreningsväxel på 102,2.

Enligt Järnvägsdata fick Växjö-Hultsfred ny nollpunkt i Jenny 1951. Gårdveda låg på 75,8 och växeln på 76,4 på linjen Sävsjö-Målilla. Gårdveda låg på 80,6 på linjen Jenny-Växjö och växeln således på 80,0.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp?

av K Lemming, Sunday, May 29, 2022, 14:14 (688 dagar sedan) @ Bobo L

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?

Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.

Sevedstorp: Flygbild ca 1960

av Bobo L, Sunday, May 29, 2022, 14:57 (688 dagar sedan) @ K Lemming

På kartbild.com finns följande flygbild från ca 1960:

https://kartbild.com/#18/57.03842/15.00377/0x4

Tyvärr stämmer inte heller den med de båda fotona i den här tråden. Banan till höger, mot Lenhovda och Oskarshamn, går på trådens foton rakt i några hundra meter efter skiljeväxeln medan banan på flygfotot ligger i jämn kurva med till synes någorlunda oförändrad radie genom växeln och en bra bit efter denna.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp?

av Karlsson, Sunday, May 29, 2022, 15:10 (688 dagar sedan) @ K Lemming

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.

Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp?

av Göran Kannerby, Sunday, May 29, 2022, 15:17 (688 dagar sedan) @ Karlsson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.

Enligt linjeboken från 1983 var det exakt 50 km/h.

Linjeboken från 1966 förefaller medge 60 km/h däremot, gällde hela sträckan Gårdveda-Målilla sanatorium.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp?

av Överkörmästaren, Sunday, May 29, 2022, 16:26 (688 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.


Enligt linjeboken från 1983 var det exakt 50 km/h.

Linjeboken från 1966 förefaller medge 60 km/h däremot, gällde hela sträckan Gårdveda-Målilla sanatorium.

Ja men hastighetsnedsättning pga växelkurvor angavs väl inte heller då i linjebeskrivningen (men däremot stod det väl ganska utförligt om vilka signalbilder som visades).

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp?

av Göran Kannerby, Monday, May 30, 2022, 09:04 (687 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.


Enligt linjeboken från 1983 var det exakt 50 km/h.

Linjeboken från 1966 förefaller medge 60 km/h däremot, gällde hela sträckan Gårdveda-Målilla sanatorium.


Ja men hastighetsnedsättning pga växelkurvor angavs väl inte heller då i linjebeskrivningen (men däremot stod det väl ganska utförligt om vilka signalbilder som visades).

Det anges en vinge både i infart (till spår 1) och utfart i Gårdveda, med tillägget att säo § 52.2 tillämpas vid infart till spår 2-3.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp?

av Pelle Björkman, Monday, May 30, 2022, 13:49 (687 dagar sedan) @ Göran Kannerby

I Tdt bok del A från 29 sep 1963 anges banans (Hultsfred - Gårdveda) till 80 km/Tim för YBo4/5p. Tp lok 60 km/Tim. Vid Gårdveda (Gåv kmp 80.591) var det 70 km/Tim kmp 74.395-77.590 och 65 km/Tim 77.590 till Infartssignalen Gåv som signalerade två vingar, dvs 30 km/t till spår 1,2,3.
Vid norrgång var det 1 vinge till spår 1 och paragraf 52:2 till spår 2,3.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp bild 1969

av S-O Johansson, Sunday, May 29, 2022, 20:22 (688 dagar sedan) @ Karlsson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.

Eftersom jag åkte i bakhytt blev det även en bild från Sevedstorp. Tycker att den svartvita bilden ännu mindre liknar Sevedstorp. Orginalbilderna scannades in för ett antal år sedan och de scannade bilderna ligger i samma ordning som originalen så det har inte blivit något förväxling.
[image]

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp bild 1969

av Bobo L, Sunday, May 29, 2022, 21:11 (688 dagar sedan) @ S-O Johansson

Eftersom jag åkte i bakhytt blev det även en bild från Sevedstorp. Tycker att den svartvita bilden ännu mindre liknar Sevedstorp.

Fasen, ännu en besvärande omständighet. Motvilligt håller jag med dig om bristen på likheter, vilket jag även konstaterade i ett tidigare inlägg i frågan.

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=266371

Tja, jag tyckte ju att spårvidden såg bredare ut också. Bilden är nog från Finland, som jag skrev! :-D Ja, om det inte är någonstans på 1067-nätet förstås. I Sverige, inte i Finland, då.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Sevedstorp bild 1969

av K Lemming, Monday, May 30, 2022, 00:04 (688 dagar sedan) @ S-O Johansson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.


Eftersom jag åkte i bakhytt blev det även en bild från Sevedstorp. Tycker att den svartvita bilden ännu mindre liknar Sevedstorp. Orginalbilderna scannades in för ett antal år sedan och de scannade bilderna ligger i samma ordning som originalen så det har inte blivit något förväxling.
[image]

Tack S.O. då kan Sevedstorp uteslutas. Det var bara en känsla/idé jag fick utifrån min svaga minnesbild från Sevedstorp eftersom även jag tyckte det inte stämde med kurvradien för Hultsfreds linjen mellan den svartvita bilden och din färgbild. Men har linjen rätats som det skrivs i ett annat inlägg så förklarar ju det det hela.

Fin bild från Sevedstorp, om än trist med den upprivna linjen mot Oskarshamn, det var ganska igenväxt när jag passerade där i bakhytt tidigt 80-tal.

Gårdveda förgreningsväxel - 1969 - Kurvrätning?

av K Lemming, Monday, May 30, 2022, 00:19 (688 dagar sedan) @ Karlsson

En bild på förgreningsväxeln norr om Gårdveda. Banan mot Målilla byggdes först därför går den rakt fram medan linjen mot Hultsfred viker av precis som linjen mot Oskarshamn gjorde i Sevedstorp. Växeln fjärrstyrdes från Gårdveda. Jag vet inte om ljussignalerna sattes upp samtidigt som fjärrstyrningen lades in men det var semaforer först.

[image]


[image]
Förgreningsväxeln i Gårdveda mot Hultsfred/Målilla fotograferad från bakhytten i ett tåg mot Växjö den 26 juli 1969. Fortfarande rätt så orört förutom att rälen är borta.


Määän..? Vinkeln mellan de båda spåren ser väldigt olika ut på de båda bilderna. Är det olika optik som ger dessa skillnader, eller är det inte samma plats?


Instämmer, vinkeln mellan spåren är avsevärt olika mellan bilderna, lite för mycket för att bero på optik. Tycker mer att färgbilden ser ut som Sevedstorp utifrån mina svaga minnesbilder därifrån.


Kurvan är rätad efter att skiljeväxeln togs bort, det kan vara det som luras. Växel i kurvläge borde inneburit högst 30 km/h för tåg i riktning mot Hultsfred. Tyvärr minns jag inte exakt hastighet under de sista åren med tågtrafik men det var minst 50 km/h.

När rätades kurvan? På Eniros historiska flygbilder som står att dom är från 1955-67 så ser linjerna ut att ha samma vinkel mellan dom som på S.O.'s bild. Dock går det inte att se om växeln och linjen till Målilla ligger kvar.

Gårdveda, litet bilder

av Granis, Tuesday, May 17, 2022, 16:05 (700 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Infarten till Gårdveda Stn från järnforsen öster om nuvarande RV23.

Här lär själva infartsväxeln legat kvar betydligt längre än spåren. Även (sido)spåren in på stationen då.

Instämmer med önskemål om fler bilder. Gärna "nu" och "då" när det går att fixa.

/ L G :-)