Trappa plattform - stationshus (Byggnad)

av mormorsgruvan, Tuesday, May 17, 2022, 16:01 (672 dagar sedan)

Järnvägsstationer med trappa mellan plattform och stationshus (med stationshuset högre beläget än huvudplattformen) torde vara ovanliga i Sverige. (trappa med enbart 1-3 trappsteg (som bromölla) räknas inte)
Kan bara komma på tre: Attarp, Karpalund och Urshult. Säkert finns det fler.

Trappa plattform - stationshus

av Granis, Tuesday, May 17, 2022, 16:08 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vattrång på NHJ hade en lång sådan, Kastlösa på Öland en mindre/ kortare. Den sistnämnda finns f ö kvar inne på det som nu är villatomt. Och det finns/ fanns fler. Det här är bara såna jag "kommit på rakt av" (ur min gamla hjärna) från platser jag själv besökt...


/ L G

Trappa plattform - stationshus

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, May 17, 2022, 16:20 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Karlberg?
Stockholms södra?

etc

/TKO

Trappa plattform - stationshus

av Ulfe, Tuesday, May 17, 2022, 16:30 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Järnvägsstationer med trappa mellan plattform och stationshus (med stationshuset högre beläget än huvudplattformen) torde vara ovanliga i Sverige. (trappa med enbart 1-3 trappsteg (som bromölla) räknas inte)
Kan bara komma på tre: Attarp, Karpalund och Urshult. Säkert finns det fler.

Drevviken och Segersäng på Nynäsbanan, Hedkärra mellan Fagersta C och Dagarn, bilderna tagna 1963 och visade någon gång för länge sedan. Länk Hedkärra.
https://banvakt.se/avesta-krylbo-snyten-fagersta-vastanfors-dagarn-krampen-frovi/hedkar...

[image]

[image]

Trappa plattform - stationshus Stöde

av Lennart Strömquist, Tuesday, May 17, 2022, 16:33 (672 dagar sedan) @ Ulfe

Stöde

Trappa plattform - stationshus Alvesta

av Göran Kannerby, Tuesday, May 17, 2022, 16:51 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Alvesta

Eller duger den inte eftersom omgivande mark ligger i nivå med plattformarna?

Trappa plattform - stationshus

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, May 17, 2022, 16:54 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Rockesholm, om jag minns rätt.

Trappa plattform - stationshus

av HKN, Tuesday, May 17, 2022, 16:57 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hagfors och Råda på NKlJ.

Trappa plattform - stationshus

av Kurt D, Tuesday, May 17, 2022, 17:06 (672 dagar sedan) @ HKN

Falerum på NVHJ

Trappa plattform - stationshus

av arjesko, Tuesday, May 17, 2022, 23:53 (671 dagar sedan) @ HKN

Hagfors och Råda på NKlJ.

Liksom Uddeholm.

Trappa plattform - stationshus

av Ante Svensson II, Friday, May 27, 2022, 11:01 (662 dagar sedan) @ HKN

Hagfors och Råda på NKlJ.

Även Uddeholm.

Ante

Trappa plattform - stationshus

av Bengt H, Tuesday, May 17, 2022, 17:07 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag kan bidra med Oskarsström och Aplared. Kalmar södra hade trappor men var de tillräckligt många?

Trappa plattform - stationshus

av Ola Almquist, Wednesday, May 18, 2022, 23:01 (670 dagar sedan) @ Bengt H

Jag kan bidra med Oskarsström och Aplared. Kalmar södra hade trappor men var de tillräckligt många?

Jodå. Bild här. Däremot är jag tveksam till Skoghall. Fyra steg men en trappa som inte är det minsta fristående från huset.

Klenshyttan och Domnarvet vet jag

av Sune Nylén, Friday, May 20, 2022, 00:11 (669 dagar sedan) @ Ola Almquist

inte om de räknats upp, men Klenshyttan hade 10-15 steg ner och Dm 5-6.

Trappa plattform - stationshus

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, May 17, 2022, 17:45 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vegby på Västra Centralbanan.

Trappa plattform - stationshus

av Herbert Paalberg, Tuesday, May 17, 2022, 17:55 (672 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Hällerum stn på linjen Spångenäs-Vimmerby, stationshuset finns kvar i privat ägo och trappan togs bort för några år sedan enligt ägaren som jag pratat med. Linje lades ner sept 1958 och det går fortfarande se höjdskillnaden än idag. Palle i Vika som åkte många ggr på sträckan under 1950-talet.;-)

HINSNORET!!!

av olle sundström, Tuesday, May 17, 2022, 19:08 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur haven I kunnat glömma Centralstationernas Centralstation, Hauptbahnhofernas Hauptbahnhof,
la Gare Centrale des Gares Centrales etc. nämligen : ja just det, HINSNORET!!!

Olle S

HINSNORET!!!

av Petmat, Wednesday, May 18, 2022, 09:46 (671 dagar sedan) @ olle sundström

Där tog du en av mig ;-) Mamma född Breitholtz. Bodde i "Villan".

Trappa plattform - stationshus

av Klas Blomberg, Tuesday, May 17, 2022, 21:03 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Bergvik (Hälsingland)

[image]

Trappa plattform - stationshus

av Klas Blomberg, Tuesday, May 17, 2022, 21:12 (672 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vartofta gård kanske inte riktigt kan kvala in som station - men helt klart en intressant lösning

[image]

Trappa plattform - Hulevik

av S-O Johansson, Tuesday, May 17, 2022, 22:30 (671 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hulevik på Karlshamn-Vislanda.
[image]
Foto 1970.

Trappa plattform - Hulevik

av Staffan Myrenberg, Tuesday, May 17, 2022, 22:35 (671 dagar sedan) @ S-O Johansson

Skoghall på KSJ låg högre än spåren

Trappa plattform - stationshus

av Sune Göthe, Tuesday, May 17, 2022, 22:39 (671 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Aplared Borås-Alvesta

Trappa plattform - stationshus

av Petmat, Wednesday, May 18, 2022, 09:48 (671 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Sveriges första stationshus för allmän trafik - Fryksta.

Trappa plattform - stationshus

av GGranath, Wednesday, May 18, 2022, 10:29 (671 dagar sedan) @ Petmat

Gåvastbo på UGJ

Trappa plattform - stationshus

av Svante Andersson, Wednesday, May 18, 2022, 10:50 (671 dagar sedan) @ GGranath

Södertälje Södra... trappa upp.

Trappa plattform - stationshus

av Harald, Wednesday, May 18, 2022, 11:47 (671 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Båstad norra har trappa och ramp, men med stationshuset lägre än plattformen.

Trappa plattform - stationshus

av Thomas Montgomery, Wednesday, May 18, 2022, 13:05 (671 dagar sedan) @ Harald

Båstad NORRA?

Trappa plattform - stationshus

av Mikael Blom, Wednesday, May 18, 2022, 16:49 (671 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Gisebo på JGJ.

Trappa plattform - stationshus

av Alex, Thursday, May 19, 2022, 08:44 (670 dagar sedan) @ Kristofer

Åkers Styckebruk, gamla stationshuset.

Trappa plattform - stationshus

av Ola Almquist, Wednesday, May 18, 2022, 23:06 (670 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Inte tidigare nämnda vad jag kan se:
Kullsveden
Dalsjöfors
Tomteboda (gamla)
Svenneby
Östertälje
Porjus (gamla)
Rödeby
Liljeholmen (nya) hade väl något arrangemang liknande Stuvsta.
Karlstad Ö var udda men passar nog inte in här.
Beträffande Hagfors hade både nya och gamla stationshuset trappa till plattformen.

Trappa plattform - stationshus

av Överkörmästaren, Thursday, May 19, 2022, 00:00 (670 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Järnvägsstationer med trappa mellan plattform och stationshus (med stationshuset högre beläget än huvudplattformen) torde vara ovanliga i Sverige. (trappa med enbart 1-3 trappsteg (som bromölla) räknas inte)
Kan bara komma på tre: Attarp, Karpalund och Urshult. Säkert finns det fler.

Storängen, 4 trappsteg ;-)

https://digitaltmuseum.se/021018451800

Trappa plattform - stationshus

av Urban Johansson, Thursday, May 19, 2022, 07:19 (670 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hej!
Det här måste vara avdelningen för kul kunskap :-D
Oxelösund - ramp i stället för trapp, höjdskillnad
Nyköping C- det är en trappa mellan TGOJ-spåren och själva stationshuset, få räknar väntkurn som stationshus ;-) mer seriös, och ev i trådskaparens anda, är Blötberget i Järnvägens norra ände.


Nu var trådskaparen väldigt otydlig med vad hon/den fiskar efter:
"Järnvägsstationer med trappa mellan plattform och stationshus (med stationshuset högre beläget än huvudplattformen) torde vara ovanliga i Sverige. (trappa med enbart 1-3 trappsteg (som bromölla) räknas inte)
Kan bara komma på tre: Attarp, Karpalund och Urshult. Säkert finns det fler
"

Ska man vara petig så har Mariefred 5 trappsteg mot de ursprungliga 3, därtill en altan mellan fasaden och trappan ner till plattformen ;-)

Trappa plattform - stationshus

av Klas Blomberg, Thursday, May 19, 2022, 21:53 (670 dagar sedan) @ Urban Johansson

Ska vi avvika ännu mer från ämnet kan vi väl konstatera att Seglingsberg borde ha haft en trappa med tanke på höjdskillnaden

[image]

Trappa plattform - stationshus

av Klas Blomberg, Thursday, May 19, 2022, 21:57 (670 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Och eftersom Seglingsberg var fel svarar jag istället Svanå på SWB

[image]

[image]

Trappa plattform - stationshus

av Ante Svensson II, Friday, May 27, 2022, 11:03 (662 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Karpalund är väl inte nämnd?

Ante

Tips till dig som vill lägga till en station på listan

av Thomas K Ohlsson, Friday, May 27, 2022, 20:49 (662 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Öppna hela tråden med följande länk: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=265925

Använd sedan funktionen ”Sök på sidan” i din webbläsare för att kolla om stationen redan är nämnd.

Jag trodde denna tråd hade dött trötthetsdöden för länge sedan! Men eftersom det tydligen finns ett fortgående stort intresse skall jag nog färdigformulera mina slutsatser och komma med det definitiva avslutet - jag hade lagt ner projektet eftersom det kändes lite passé...
Återkommer!

/TKO

Trappa plattform - stationshus - Tranås

av Göran Kannerby, Wednesday, June 01, 2022, 08:31 (657 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Tranås bör också platsa, jag tror i vart fall att det var minst 4 trappsteg.