E 19 01 inte svårt att se var man fick (Järnväg allmänt)
uppslaget till F loket.
av Sune Nylén, Tuesday, May 17, 2022, 17:29 (703 dagar sedan)
uppslaget till F loket.
av mormorsgruvan, Tuesday, May 17, 2022, 19:18 (703 dagar sedan) @ Sune Nylén
Ändå byggde man tre olika typer av F-lok, 601, 603 med högspänningsreglering och 602 med lågspänningsreglering.
av BD, Wednesday, May 18, 2022, 06:37 (702 dagar sedan) @ Sune Nylén
av Sune Nylén, Wednesday, May 18, 2022, 07:22 (702 dagar sedan) @ BD
Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.
av Överkörmästaren, Wednesday, May 18, 2022, 10:19 (702 dagar sedan) @ Sune Nylén
Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.
Det sitter nog en täckplåt över hakkorset, man ser ett skruvhål på bilden som BD länkar till. Såvitt jag vet är symbolen ovillkorligt förbjuden i förbundsrepubliken.
av Mattias Jansson, Wednesday, May 18, 2022, 10:28 (702 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.
Det sitter nog en täckplåt över hakkorset, man ser ett skruvhål på bilden som BD länkar till. Såvitt jag vet är symbolen ovillkorligt förbjuden i förbundsrepubliken.
Det är litet mer komplicerat än så. Jämförelsen haltar, men på samma vis som att en bil som byggdes innan det fanns blinkers eller säkerhetsbälten inte behöver utrustas med sådana, så är man inte tvungen att ta bort ett hakkors från saker som betraktas i ett historiskt sammanhang. (Det skulle bli besvärligt då t ex tyska arkiv och liknande är knökfulla med dokument, liggare och böcker med nazisymboler på)
Däremot är det fullkomligt otillåtet att använda det i politiska eller propagandistiska sammanhang. Mig veterligen har tyskt rättsväsende varit rätt bra på att klura ut den gränsdragningen, och tyska extremistgrupper har i regel aktat sig för att försöka skaka liv i de olika symbolerna just av det skälet.
Men i ett relevant historiskt sammanhang får man alltså ha kvar symboler från den aktuella tiden. En del ogillar det, men totalförbjudna är de ändå inte.
av Jonny Saljefeldt, Wednesday, May 18, 2022, 13:05 (702 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Jag har läst någonstans att symbolen på det museala E19-loket numera är övertäckt, eftersom det tydligen har inträffat en del incidenter.
av Carl-Johan, Wednesday, May 18, 2022, 19:27 (702 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Exempel från DB Museum Koblenz från 2018
av Mattias Jansson, Wednesday, May 18, 2022, 20:21 (702 dagar sedan) @ Carl-Johan
Exempel från DB Museum Koblenz från 2018
Men det där är alltså exempel på att man av i och för sig hyfsat lätt begripliga skäll inte vill skylta med den sortens symboler. Det är dock en typ av beslut som enskilda museer eller fordonsägare fattar själva. Det jag invände mot var att det skulle finnas ett absolut förbud mot att visa de här symbolerna i Tyskland oavsett sammanhanget. Så är inte fallet, och det finns gott om avgöranden från tyska författningsdomstolen om saken.
Ett par exempel: en tillverkare av modellflygplan fick sälja modellbyggsatser av t ex ME 109 som för historisk korrekthet hade ett hakkors på stjärtfenan. Ogillades av en del, men förklarades tillåtet.
En kabaré-artist som i uppenbart absurt/ironiskt/hånfullt syfte gjorde hitlerhälsning på scen, inte förbjudet.
Filmer som Der Untergang, Das Boot etc där folk rimligtvis måste bära tidstypiska uniformer.
Att för privat bruk samla militära artefakter är helt tillåtet, inklusive Totenkopf-symboler och liknande. Smaklöst tycker kanske en del, men fullt tillåtet.
Antifascistiska vänstergrupper använder ofta hakkors men i överstruken form. Naturligtvis tillåtet.
Som sagt finns det rätt mycket rättstillämpning på det här, men det förbud som finns är att använda symbolerna i politiskt eller propagandistiskt syfte. Och hittills har som sagt tyska myndigheter klarat av att sköta den gränsdragningen ganska bra. Och inga tyska museifordon från den aktuella epoken har behövt ta ned hakkors av legala skäl. Har de gjort det har det varit den enskilde fordonsägarens eget beslut.
av Överkörmästaren, Wednesday, May 18, 2022, 20:30 (702 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Uppfattat! :-)
av Anders Järvenpää, Wednesday, May 18, 2022, 20:38 (701 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Hur passar skivbroms och hakkors i hop på ett och samma fordon? Dessutom har fordonet UIC-högeffektbroms. Det hela förefaller vara anakronistiskt.
av BD, Thursday, May 19, 2022, 16:19 (701 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Exempel från DB Museum Koblenz från 2018
Vilket lok med skivbromsar visas på bilden?
av Bertil Bengtsson, Thursday, May 19, 2022, 17:44 (701 dagar sedan) @ BD
Närbilden på DRB-loggan är inte ett lok. Att döma av fönsterlisten upptill är det en "Schürzenwagen". E19 hade HiKSS-broms med klossar, inte skivbroms. (men de fick D2-ventiler redan i början av 1950-talet)
Berra
av Alex, Friday, May 20, 2022, 20:56 (699 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Uc275 levererat 1933 var det sista loket från ASEA med hakkors symbol i tillverknings skylten.
av Lennart Petersen, Wednesday, May 18, 2022, 20:44 (701 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.
Det sitter nog en täckplåt över hakkorset, man ser ett skruvhål på bilden som BD länkar till. Såvitt jag vet är symbolen ovillkorligt förbjuden i förbundsrepubliken.
Det är i princip förbjudet i tysk lag men inte ovillkorligt. Man kan få dispens om det finns historiska skäl , exempel museiföremål och fordon, filminspelningar teaterpjäser och liknande.
av Mattias Jansson, Wednesday, May 18, 2022, 21:52 (701 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.
Det sitter nog en täckplåt över hakkorset, man ser ett skruvhål på bilden som BD länkar till. Såvitt jag vet är symbolen ovillkorligt förbjuden i förbundsrepubliken.
Det är i princip förbjudet i tysk lag men inte ovillkorligt. Man kan få dispens om det finns historiska skäl , exempel museiföremål och fordon, filminspelningar teaterpjäser och liknande.
Med risk för att framstå som petig i överkant, men dispens är knappast korrekt heller, för det låter som att om jag t ex ska spela en satirisk teaterpjäs, eller om jag ska köra ett museitåg med pietetsfullt restaurerade fordon tillverkade 1936, så måste jag vända mig till en tysk myndighet och söka någon form av tillstånd för att gå vidare. Det är såvitt jag kunnat utröna inte korrekt.
Det som är förbjudet - vilket jag nu beskrivit i tre inlägg i denna tråd (jag kanske borde skaffa mig en annan hobby...) - är att använda dem som politiska symboler eller i ett sammanhang som i någon mån kan jämföras med de syften i vilka de figurerade under 1920-talet och framför allt under naziregimens existens. Och exakt var gränsen går är alltså en bedömning för rättsvårdande myndigheter, precis så som det lämpligen går till i en rättsstat.
Men några dispenser ska efter hur jag har förstått saken inte behövas.
av Thomas K Ohlsson, Wednesday, May 18, 2022, 23:16 (701 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Se där ja...:-D Tiderna förändras....Skall något restaureras så skall det ske ordentligt
Tack för en trevlig och intressant hänvisning med många detaljer.
Kortet låg i en låda och kom fram oförhappandes./Sune.
Det sitter nog en täckplåt över hakkorset, man ser ett skruvhål på bilden som BD länkar till. Såvitt jag vet är symbolen ovillkorligt förbjuden i förbundsrepubliken.
Det är i princip förbjudet i tysk lag men inte ovillkorligt. Man kan få dispens om det finns historiska skäl , exempel museiföremål och fordon, filminspelningar teaterpjäser och liknande.
Med risk för att framstå som petig i överkant, men dispens är knappast korrekt heller, för det låter som att om jag t ex ska spela en satirisk teaterpjäs, eller om jag ska köra ett museitåg med pietetsfullt restaurerade fordon tillverkade 1936, så måste jag vända mig till en tysk myndighet och söka någon form av tillstånd för att gå vidare. Det är såvitt jag kunnat utröna inte korrekt.
Det som är förbjudet - vilket jag nu beskrivit i tre inlägg i denna tråd (jag kanske borde skaffa mig en annan hobby...) - är att använda dem som politiska symboler eller i ett sammanhang som i någon mån kan jämföras med de syften i vilka de figurerade under 1920-talet och framför allt under naziregimens existens. Och exakt var gränsen går är alltså en bedömning för rättsvårdande myndigheter, precis så som det lämpligen går till i en rättsstat.
Men några dispenser ska efter hur jag har förstått saken inte behövas.
Den intresserade kan läsa lagstiftningen här:
https://dejure.org/gesetze/StGB/86.html
Vi ser då att användandet av slika symboler är förbjudet, men att det finns undantag för vissa ändamål:
'wenn die Handlung der staatsbürgerlichen Aufklärung, der Abwehr verfassungswidriger Bestrebungen, der Kunst oder der Wissenschaft, der Forschung oder der Lehre, der Berichterstattung über Vorgänge des Zeitgeschehens oder der Geschichte oder ähnlichen Zwecken dient.'
(Jag avstår från att översätta då det handlar om en juridiskt bindande text)
Om modellbyggsatser av flygplan eller museilokomotiv faller under något av dessa undantag kan vara svårt att bedöma, kanske 'Berichterstattung der Gesichte'? Fast det borde enligt min ringa mening kräva att användningen sätts i en historisk kontext.
Men jag förmodar att det finns många domar utifrån lagtexten som kan ge mer detaljerad information hur den skall tolkas.
Grüß Gott!
Thomas
av mormorsgruvan, Wednesday, May 18, 2022, 16:03 (702 dagar sedan) @ BD
E19 har liksom F-loken fått sänkt sth.
F-lok 135 km/h sänkt till 100 km/h
E19 180 km/h sänkt till 140 km/h
E18 150 km/h
av Stig Lagergren, Wednesday, May 18, 2022, 22:41 (701 dagar sedan) @ Sune Nylén
uppslaget till F loket.
Är det det här loket?
Plåtat i juli 1969 men jag är osäker på var.
av Bertil Bengtsson, Thursday, May 19, 2022, 17:46 (701 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Det är samma lok!
Berra
av Stig Lagergren, Thursday, May 19, 2022, 19:47 (701 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Det är samma lok!
Berra
Tack för svar. Kan du säga var jag tagit bilden så blir det extrapoäng.
Jag har slarvat med anteckningarna.
av Bertil Bengtsson, Thursday, May 19, 2022, 21:07 (700 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Det finns fler, om jag säger så, som slarvat med anteckningarna.. du är ursäktad!
Ska försöka forska fram var det kan vara.. Både E04, dvs 104, och E19, dvs 119, var under några år hemmahörande i nordvästra Tyskland (Hamm, Münster - kommer inte ihåg, måste kolla). Det gick inte så bra med dessa mekaniskt komplicerade lok däruppe, så efter få år kom de åter till Nürnberg.
Det påminner om när SJ:s E11:or i början av 1950-talet var placerade i Boden. Förlåt OT! Såvitt jag förstått blev Bodenpersonalen inte vänner med de trecylindriga fd BJ-loken. Men det var "häftigt" höra ett sådant!
Förlåt OT!
Berra
av BD, Friday, May 20, 2022, 11:43 (700 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Det är samma lok!
Berra
Tack för svar. Kan du säga var jag tagit bilden så blir det extrapoäng.
Jag har slarvat med anteckningarna.
Kanske Regensburg Hbf?
av Stig Lagergren, Friday, May 20, 2022, 13:07 (700 dagar sedan) @ BD
Det är samma lok!
Berra
Tack för svar. Kan du säga var jag tagit bilden så blir det extrapoäng.
Jag har slarvat med anteckningarna.
Kanske Regensburg Hbf?
Tror inte att vi besökte Regensburg. Men jag ska fråga min bror. Han kanske har bättre ordning på anteckningarna.
av Stig Lagergren, Friday, May 20, 2022, 18:46 (700 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Det är samma lok!
Berra
Tack för svar. Kan du säga var jag tagit bilden så blir det extrapoäng.
Jag har slarvat med anteckningarna.
Kanske Regensburg Hbf?
Tror inte att vi besökte Regensburg. Men jag ska fråga min bror. Han kanske har bättre ordning på anteckningarna.
Kan det här vara en ledtråd? Det står Hagen - Siegen / Siegen - Hagen på vagnen bredvid. Jag vet att vi var i Siegen men inte i Hagen.
av Bertil Bengtsson, Friday, May 20, 2022, 20:27 (700 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Jag har inte hunnit med att forska. Men andra har gjort det: Siegen!
Berra
av Stig Lagergren, Friday, May 20, 2022, 20:50 (699 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
Jag har inte hunnit med att forska. Men andra har gjort det: Siegen!
Berra
Stort tack. Då försvann ett frågetecken i bildförteckningen. 19 juli 1969 är det.
av mormorsgruvan, Thursday, May 19, 2022, 15:40 (701 dagar sedan) @ Sune Nylén
I uppfinningarnas bok del 3, sid 574, år 1927, finns ett 2000 hk snälltågslok, enaxeldrift enligt Brown-Boveri-Buchli´s system !
Kan någon berätta mer om detta lok ?
År 1925 kom SBB Ae 3/6 III berätta mer om detta lok.
av Leif B, Saturday, May 21, 2022, 17:58 (699 dagar sedan) @ mormorsgruvan
I uppfinningarnas bok del 3, sid 574, år 1927, finns ett 2000 hk snälltågslok, enaxeldrift enligt Brown-Boveri-Buchli´s system !
Kan någon berätta mer om detta lok ?
År 1925 kom SBB Ae 3/6 III berätta mer om detta lok.
1927 serietillverkades redan lok med Buchli-drivning med 3000 hk, så 2000 hk var knappast någon nyhet då.