DR lok E32 i Kiruna - fråga om bilder, fakta (Fordon: lok)

av Urban Johansson, Thursday, May 19, 2022, 09:09 (701 dagar sedan)

Hej!

Ref Eisenbahn magazin 5/22 s14

För er som inte har tidskriften har skriver de att loken av litt E32, nr 11, 19, 27 och 33 var stationerade i Narvik fr o m mars 1941 tom oktober 1943. Loken användes för transport av trupper på sträckan Kiruna - Narvik.

Nu till mina frågor:

  • Finns det någon bild på loken från tiden?
  • Vilka vagnar (typer/litt) drog loken, "hästskotrafiken"?
  • Gick verkligen loken hela vägen till Kiruna? då med svensk lots eller norsk förare?

DR lok E32 i Kiruna - fråga om bilder, fakta

av Anders.k., Thursday, May 19, 2022, 11:38 (701 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej!

Ref Eisenbahn magazin 5/22 s14

För er som inte har tidskriften har skriver de att loken av litt E32, nr 11, 19, 27 och 33 var stationerade i Narvik fr o m mars 1941 tom oktober 1943. Loken användes för transport av trupper på sträckan Kiruna - Narvik.

Nu till mina frågor:

  • Finns det någon bild på loken från tiden?
  • Vilka vagnar (typer/litt) drog loken, "hästskotrafiken"?
  • Gick verkligen loken hela vägen till Kiruna? då med svensk lots eller norsk förare?

Dom rullade i Oslo , enligt denna tråden.

Så att NSB kunde sända egna lok norrut.

Järnvägshistoriskt forum

M.V.H Anders.k.

Sagoberättelse

av BD, Thursday, May 19, 2022, 12:33 (701 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej!

Ref Eisenbahn magazin 5/22 s14

För er som inte har tidskriften har skriver de att loken av litt E32, nr 11, 19, 27 och 33 var stationerade i Narvik fr o m mars 1941 tom oktober 1943. Loken användes för transport av trupper på sträckan Kiruna - Narvik.

Tidningen skriver även att E32-loken i multipel, om de nu gick att multipelkoppla, släpade tunga militärtåg från Narvik till Kiruna.

Alltsammans vad som stod i den eljest seriösa tidskriften kan betecknas som sagor.

Sagoberättelse

av Bertil Bengtsson, Thursday, May 19, 2022, 16:20 (701 dagar sedan) @ BD

E32 kunde inte multipelkopplas. De hade 20 tons axeltryck, vilket väl var mer än Ofotbanan tålde - eller för den delen, järnvägarna runt Oslo också.
Någon tysk som såg en Oa på avstånd tyckte kanske det var två E32..?
Berra

Sagoberättelse

av Wk, Friday, May 20, 2022, 02:42 (700 dagar sedan) @ BD

Jag kan inte påminna mig ha läst en stavelso om detta i de många hågkomster från hans tid vid SJ och malmbanan som framlidne Curt Engström (CWE) delande genom åren.
Problemet är nog som oftast, att det säkert fanns ideer och planer, men för ett område som detta kan det vara vanskligare att finna källor som bekräftar exakt vad som verkligen genomfördes.

Sagoberättelse

av Thor Bjerke, Friday, May 20, 2022, 15:51 (700 dagar sedan) @ Wk

NSB leide fire E32 for bruk på Østfoldbanen. Banen var under elektrifisering og NSB manglet elektriske lok. En oversikt over lok i NSB Oslo distrikt sier dette:

E32 11 kom til Oslo 12. mars 1941
E32 19 og 32 33 kom til Oslo 13. mars 1941
E32 27 ankom Oslo 15. mars 1941

E32 19 og 32 27 ble returnert til Tyskland 24. februar 1942
E32 11 og 32 33 ble returnert til Tyskland 2. oktober 1943

Lokene fikk på grunn av tyngden bare fremføres i 60 km/t på Østfoldbanen.

Jeg har aldri hørt at det var slike lok på Ofotbanen.

Sagoberättelse

av Wk, Friday, May 20, 2022, 18:09 (699 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Tack för info, Thor... detta bekräftar intrycket, att författarna av den tyska artikeln sannolikt misstolkat något.

Sagoberättelse

av Ola Ahlström, Friday, May 20, 2022, 19:20 (699 dagar sedan) @ Thor Bjerke

E32 11 kom til Oslo 12. mars 1941
E32 19 og 32 33 kom til Oslo 13. mars 1941
E32 27 ankom Oslo 15. mars 1941

E32 19 og 32 27 ble returnert til Tyskland 24. februar 1942
E32 11 og 32 33 ble returnert til Tyskland 2. oktober 1943

Jag utgår från att transporten till och från Norge skedde sjövägen, eller?

Ola Ahlström
Malmö

Sagoberättelse

av Thor Bjerke, Friday, May 20, 2022, 19:55 (699 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Lokene kom i tog, og forlot Oslo i tog. Om de var oppkoblet eller ikke, vet jeg ikke. Da har de nok rullet på svenske spor fra Trelleborg til grensen ved Kornsjø, og tilbake.