Några bilder från Kvarnamåla och Norraryd 1970. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Saturday, May 21, 2022, 21:16 (677 dagar sedan)

Hittade några bilder tagna i Kvarnamåla och Norraryd i samband med en bilresa för att åka Karlshamn-Vislanda innan nedläggningen. Datum under bilderna. På några har jag tagit mig friheten att lägga in Anders Hallingbergs bild som jämnförelse.[image]
Kvarnamåla 16 maj 1970.

[image]

[image]
Utfarten mot Tingsryd respektive Kvarnamåla16 maj 1970. Godsvagnen hette Grhy 400029 om jag skrivit av rätt.

[image]

[image]
Vändskivan i Kvarnamåla 16 maj 1970.

[image]
Lokstallet i Norraryd den 16 maj 1970. Bör väl vara ett motorvagns- eller rälsbussstall som syns till vänster? Rivet 1970-71?

[image]

[image]
Utsikt över bangården i Norraryd från lokstallstornet. 16 maj 1970. En av vagnarna som syns på bangården är Ist 420573. Kan den/de använts till grusningen som nämns av Anders Hallingberg?

[image]
Utfarten i Norraryd mot norr 16 maj 1970. Vislanda till vänster och Kvarnamåla till höger.

[image]

Fast det Anders Hallingberg tror vara plats för utlastning av grus ser ut att vara platsen för en riven lastkaj?
Anders Hallingbergs bilder var ju tagna den 17 augusti 1971 så det skiljer c:a 15 månader mellan bilderna. Några bilder mellan Kvarnamåla och Norraryd blev det inte av någon anledning.

Några bilder från Kvarnamåla och Norraryd 1970.

av Stinsen, Sunday, May 22, 2022, 12:56 (676 dagar sedan) @ S-O Johansson

Mycket fina bilder på en svunnen epok.

Ser framemot fler bilder från den 16 maj på trafiken längs Vislandabanan.

Några bilder från Kvarnamåla och Norraryd 1970.

av Besc, Sunday, May 22, 2022, 14:10 (676 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för fina och intressanta bilder! Jättekul översiktsbild från lokstallet i Norraryd f ö!
Tror att du på din andra bild skrivit lite galet. T v spåret mot Tingsryd och t h spåret mot Urshult-Norraryd, ska det nog vara!?

Några bilder från Kvarnamåla och Norraryd 1970.

av Anders Hallingberg, Sunday, May 22, 2022, 17:36 (676 dagar sedan) @ S-O Johansson

Alltid intressant att se samma plats vid olika tidpunkter. Det verkar ha hänt en del på ett drygt år. Helt klart har man rivit lastkajen i Norraryd, det var ingen grustagning som jag gissade. Undrar varför man rev kajen, för att återanvända blocken någon annanstans eller av annat skäl, kanske fallrisk? Annars är ju lastkajer liksom stenlandfästen till broar ganska rubusta objekt som hjälper till att hålla minnet av en nedlagd järnväg levande.

Förändringar på Kvarnamåla stationshus på 15 månader.

av K Lemming, Sunday, May 22, 2022, 23:18 (676 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hittade några bilder tagna i Kvarnamåla och Norraryd i samband med en bilresa för att åka Karlshamn-Vislanda innan nedläggningen. Datum under bilderna. På några har jag tagit mig friheten att lägga in Anders Hallingbergs bild som jämnförelse.[image]
Kvarnamåla 16 maj 1970.

[image]

På ett år och tre månader har huset förlorat sina skorstenar, ventilationsrör för avlopp(?) har tillkommit på taket, dörren på framsidan har tagits bort och fönstret på gaveln försvunnit och ersatts med en dörr och en ny trappa gjutits till denna dörr. Den nya trappan har även fått räcken identiska med originaltrappan samt båda dörrarna fått droppskyddstak, och sen har huset även vad det ser ut som blivit igenbommat därefter.

Vad kan anledningen vara till alla dessa för att sen bara bommas igen, någon som vet?

För övrigt tack för bilderna och även tack till Anders för dina bilder.

Förändringar på Kvarnamåla stationshus på 15 månader.

av Ola Almquist, Tuesday, May 24, 2022, 00:45 (675 dagar sedan) @ K Lemming

Hittade några bilder tagna i Kvarnamåla och Norraryd i samband med en bilresa för att åka Karlshamn-Vislanda innan nedläggningen. Datum under bilderna. På några har jag tagit mig friheten att lägga in Anders Hallingbergs bild som jämnförelse.[image]
Kvarnamåla 16 maj 1970.

[image]


På ett år och tre månader har huset förlorat sina skorstenar, ventilationsrör för avlopp(?) har tillkommit på taket, dörren på framsidan har tagits bort och fönstret på gaveln försvunnit och ersatts med en dörr och en ny trappa gjutits till denna dörr. Den nya trappan har även fått räcken identiska med originaltrappan samt båda dörrarna fått droppskyddstak, och sen har huset även vad det ser ut som blivit igenbommat därefter.

Vad kan anledningen vara till alla dessa för att sen bara bommas igen, någon som vet?

För övrigt tack för bilderna och även tack till Anders för dina bilder.

Huset är knappast igenbommat. Två fönster på övervåningen står på glänt. Det troliga är att det är nedfällda persienner eller möjligen rullgardiner på nedervåningen.

Förändringar på Kvarnamåla stationshus på 15 månader.

av K Lemming, Tuesday, May 24, 2022, 17:13 (674 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hittade några bilder tagna i Kvarnamåla och Norraryd i samband med en bilresa för att åka Karlshamn-Vislanda innan nedläggningen. Datum under bilderna. På några har jag tagit mig friheten att lägga in Anders Hallingbergs bild som jämnförelse.[image]
Kvarnamåla 16 maj 1970.

[image]


På ett år och tre månader har huset förlorat sina skorstenar, ventilationsrör för avlopp(?) har tillkommit på taket, dörren på framsidan har tagits bort och fönstret på gaveln försvunnit och ersatts med en dörr och en ny trappa gjutits till denna dörr. Den nya trappan har även fått räcken identiska med originaltrappan samt båda dörrarna fått droppskyddstak, och sen har huset även vad det ser ut som blivit igenbommat därefter.

Vad kan anledningen vara till alla dessa för att sen bara bommas igen, någon som vet?

För övrigt tack för bilderna och även tack till Anders för dina bilder.


Huset är knappast igenbommat. Två fönster på övervåningen står på glänt. Det troliga är att det är nedfällda persienner eller möjligen rullgardiner på nedervåningen.

Att icke igenbommade fönster står på glänt (eller t.o.m vidöppna) på "övergivna" hus är inte ovanligt. Men just p.g.a dessa fönster på glänt var jag inte säker på om det var igenbommat eller ej, därav att jag skrev "vad det ser ut som".

Såldes huset till privatperson/företag efter nedläggningen och blev ombyggt till bostad?

Förändringar på Kvarnamåla stationshus på 15 månader.

av Farbror Mossa, Tuesday, May 24, 2022, 17:25 (674 dagar sedan) @ Ola Almquist

På ett år och tre månader har huset förlorat sina skorstenar, ventilationsrör för avlopp(?) har tillkommit på taket, dörren på framsidan har tagits bort och fönstret på gaveln försvunnit och ersatts med en dörr och en ny trappa gjutits till denna dörr. Den nya trappan har även fått räcken identiska med originaltrappan samt båda dörrarna fått droppskyddstak, och sen har huset även vad det ser ut som blivit igenbommat därefter.


Huset är knappast igenbommat. Två fönster på övervåningen står på glänt. Det troliga är att det är nedfällda persienner eller möjligen rullgardiner på nedervåningen.

Det ser onekligen ut mera som att fönstren är mer permanent igensatta. Den nya dörren på gaveln ersätter den dörr och trappa som fanns ut mot plattformen, den dörren har satts igen och trappan är borta. Kanske pågår arbeten att göra om "järnvägsdelen" till en bostadslägenhet och den högra dörren leder till övervåningen som redan hade en bostad? Då kan fönstren blivit täckta temporarärt som skydd. Det finns många möjligheter..

Några bilder från Kvarnamåla och Norraryd 1970.

av Krister P, Wednesday, May 25, 2022, 01:13 (674 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för dessa bilder Sven-Olof!

Några bilder från Kvarnamåla och Norraryd 1970.

av Krister P, Wednesday, May 25, 2022, 01:14 (674 dagar sedan) @ S-O Johansson

Underbara bilder! Tack för dem!