[img]images/uploaded/202205212206216289625de20a0.jpg[/img]
Kd 416 på vykort. Foto bör vara taget under andra halvan av 1910-talet eller i början av 1920-talet. Loket som här inte verkar var i bästa skick slopades 1925 och såldes till Horndals Järnverk.
/tell
Tack för fin bild Thomas. Så trevligt att se äldre ångloks foton som inte är kända, är med i digitalt museum eller ingår i Nybergska samlingen.
Hur tänker du kring tidsbedömningen?
Är det påbyggnad för torv eller vedeldning?
Det ligger ved på tendern och vedeldningen var ju kvar ett tag efter kriget.
Loket fick vevstaksbrott mellan Hybo och Ljusdal 28 januari 1915 och fanns på VI distriktet från 1901 till slopning.
Loket levererades med en C-tender men fick redan 1893 DK-tendern 202 från Da-loket med samma nummer. Det är den vi ser på bilden.
Kd 416 genomgick pannbyte 1920-03 till 676 Falun 2 1901 enligt Stig Lundin. kan panntillverkarskylten vara från Falun pannan och därmed foto efter 1920-03?
Det är en rund skylt med en lokfront, d..v.s Falun som sitter på sotskåpet. Loket är alltså i slutet av sin karriär.
[img]images/uploaded/20220522144249628a4be925098.jpg[/img]
Varför skulle loket inte vara i bästa skick på bilden? Jag antar att det senare fanns olika kriterier till beslut om slopning / skrotning eller ombyggnad till överhettning och littera Ka.
Se hur det finns skit/rost på sotskåpet under skorstenen. Se även hur oljiga hjulen är och vevstaken.
/tell