Kd 416 på vykort (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Sunday, May 22, 2022, 00:12 (703 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202205212206216289625de20a0.jpg[/img]

Kd 416 på vykort. Foto bör vara taget under andra halvan av 1910-talet eller i början av 1920-talet. Loket som här inte verkar var i bästa skick slopades 1925 och såldes till Horndals Järnverk.
/tell

Kd 416 på vykort

av Conny Sernfalk, Sunday, May 22, 2022, 13:16 (703 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/202205212206216289625de20a0.jpg[/img]

Kd 416 på vykort. Foto bör vara taget under andra halvan av 1910-talet eller i början av 1920-talet. Loket som här inte verkar var i bästa skick slopades 1925 och såldes till Horndals Järnverk.
/tell

Tack för fin bild Thomas. Så trevligt att se äldre ångloks foton som inte är kända, är med i digitalt museum eller ingår i Nybergska samlingen.

Hur tänker du kring tidsbedömningen?
Är det påbyggnad för torv eller vedeldning? Har noterat att Kd lok haft torveldning på prov tidigt 1900 tal.
Panntillverkarskylten ser rundad ut?. Nohab / Motala hade väl ovala i den mån dessa fanns kvar?
Kd 416 genomgick pannbyte 1920-03 till 676 Falun 2 1901 enligt Stig Lundin. kan panntillverkarskylten vara från Falun pannan och därmed foto efter 1920-03?

Varför skulle loket inte vara i bästa skick på bilden? Jag antar att det senare fanns olika kriterier till beslut om slopning / skrotning eller ombyggnad till överhettning och littera Ka.

Kd 416 på vykort

av Thomas Tell, Sunday, May 22, 2022, 17:40 (702 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

[img]images/uploaded/202205212206216289625de20a0.jpg[/img]

Kd 416 på vykort. Foto bör vara taget under andra halvan av 1910-talet eller i början av 1920-talet. Loket som här inte verkar var i bästa skick slopades 1925 och såldes till Horndals Järnverk.
/tell


Tack för fin bild Thomas. Så trevligt att se äldre ångloks foton som inte är kända, är med i digitalt museum eller ingår i Nybergska samlingen.

Hur tänker du kring tidsbedömningen?
Är det påbyggnad för torv eller vedeldning?

Det ligger ved på tendern och vedeldningen var ju kvar ett tag efter kriget.
Loket fick vevstaksbrott mellan Hybo och Ljusdal 28 januari 1915 och fanns på VI distriktet från 1901 till slopning.
Loket levererades med en C-tender men fick redan 1893 DK-tendern 202 från Da-loket med samma nummer. Det är den vi ser på bilden.

Kd 416 genomgick pannbyte 1920-03 till 676 Falun 2 1901 enligt Stig Lundin. kan panntillverkarskylten vara från Falun pannan och därmed foto efter 1920-03?

Det är en rund skylt med en lokfront, d..v.s Falun som sitter på sotskåpet. Loket är alltså i slutet av sin karriär.
[img]images/uploaded/20220522144249628a4be925098.jpg[/img]


Varför skulle loket inte vara i bästa skick på bilden? Jag antar att det senare fanns olika kriterier till beslut om slopning / skrotning eller ombyggnad till överhettning och littera Ka.

Se hur det finns skit/rost på sotskåpet under skorstenen. Se även hur oljiga hjulen är och vevstaken.
/tell

Kd 416 på vykort

av Ulf Diehl, Monday, May 23, 2022, 10:21 (702 dagar sedan) @ Thomas Tell

Loket borde ju vara i relativt gott skick efter en så stor sak som ett pannbyte i Östersund 1920. Även detta tillhör efter 1920 Östersunds lokstation (kommer bilderna från Kc och Kd från samma källa?). Men sommaren 2020 var loket avställt "på grund av god tillgång på lok", vilket tyder på att loket inte var bland de mest omtyckta. Under första världskriget synes loket (mest) ha använt från Ljusdal på Hudiksvallsbanan.
Ulf Diehl