Matrast i Gyttorp 1966 (Järnvägspersonal)

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, May 22, 2022, 09:24 (704 dagar sedan)

Under två dagar i maj 1966 besökte jag NBJ. Jag hade tillskrivit NBJ och fått ett skriftligt tillstånd av miö Yngve Blomstrand att få medfölja på lok Strömtorp - Nora - Grängen - Nora - Ervalla. Tisdag 10 maj fick jag härutöver åka med i hytten på T 24 i egt till och från Striberg. Efter ankomst Gyttorp med egt 904 blev det matrast och närmast i bild sitter lokföraren Börje Axelsson tillsammans med två andra järnvägare.
[image]

Matrast i Gyttorp 1966

av Patrik Eriksson, Sunday, May 22, 2022, 12:08 (704 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tja. Vad säger man. Det var en annan tid i ett annat Sverige. Synd att man inte fick uppleva det.

Matrast i Gyttorp 1966

av Granis, Sunday, May 22, 2022, 13:01 (704 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Om man ser till personalens mössmärken kunde det varit ännu mer längesen än 1966. Då fanns ju inte många "EJ" kvar. Med detta uniformsreglemente iallafall. Eller hade återuppstått (Jag tänker då främst på SL´s Roslagsbana, som väl återinförde dylika mössmärken 1972).

/ L G

Matrast i Gyttorp 1966

av Sune Nylén, Sunday, May 22, 2022, 13:44 (704 dagar sedan) @ Granis

Ja 45 år tidigare- 1921 års reglemente. Fast 3 kantplåtarna var tänkta till pälsmössa.
När båtmössa kom kan nog Broder Enqvist uttala sig om.

Matrast i Gyttorp 1966 - oleumvagnar

av arjesko, Sunday, May 22, 2022, 20:12 (703 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mössor är inte riktigt min grej utan det är oleumtankvagnen i höger bildkant som fångar min uppmärksamhet.
Hur länge kan vagnarna med träöverbyggnad gått kvar i trafik?
Isoleringstekniken hade ju trots allt gått framåt efter att man började bygga över vagnar för oleum från slutet av 30-talet så intressant att träöverbyggda vagnar iallafall gick kvar 1966.

Matrast i Gyttorp 1966 - oleumvagnar

av Kjell Friberg, Monday, May 23, 2022, 13:08 (703 dagar sedan) @ arjesko

Går det att få fram registrerande järnväg nummer och ägare på oleumvagnen?

Matrast i Gyttorp 1966 - oleumvagnar

av olle sundström, Monday, May 23, 2022, 18:52 (703 dagar sedan) @ arjesko

Det torde vara på "träfrackarnas" sista tid fotot är taget. Mellan 1960 och 1967 åkte jag tåg till skolan i Falun och vill minnas att några fanns kvar så sent som -67 även om de flesta då hade fått glasfiberisolering

Jag kan inte påminna mig ha sett någon med UIC-märkning.

Oleum (svavelsyra med extra svaveltrioxid, även kallad 120%-ig svavelsyra) tillverkades vid Storas svavelsyrafabrik strax norr om gruvan i Falun och användes vid tillverkningen av sprängämnen i Gyttorp (nitroglycerin) och i Bofors (trinitrotoluen, även kallat trotyl).

I slutet av åttiotalet tillverkades nitrersyran i Falun genom att salpetersyran (från Ljungaverk) blandades med oleum vid fabriken i Falun. Nitrersyran gick sedan med bil till förbrukarna.

Olle S

Personalia

av Bjarnulf, Sunday, May 22, 2022, 20:57 (703 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

lokföraren Börje Axelsson tillsammans med två andra järnvägare.

I Sveriges Befolkning 1960 står han som Stationskarl, boende i Nora
I Sveriges Befolkning 1970 står han som 1ste Trafikbiträde, boende i Nora
I Sveriges Befolkning 1975 står han som 1ste Trafikbiträde, boende i Nora

Född 1927 död 2003

Källa: Sökverktyg hos Arkiv Digital och CD-skiva Sveriges Dödbok 1860-2017

Personalia

av Ola Almquist, Sunday, May 22, 2022, 22:36 (703 dagar sedan) @ Bjarnulf

lokföraren Börje Axelsson tillsammans med två andra järnvägare.


I Sveriges Befolkning 1960 står han som Stationskarl, boende i Nora
I Sveriges Befolkning 1970 står han som 1ste Trafikbiträde, boende i Nora
I Sveriges Befolkning 1975 står han som 1ste Trafikbiträde, boende i Nora

Född 1927 död 2003

Källa: Sökverktyg hos Arkiv Digital och CD-skiva Sveriges Dödbok 1860-2017

Enligt boken Nora Bergslags Järnväg 125 år en minnesskrift var han den 1 juli 1980 kontorist med placering i Gyttorp. Anställd år 1944.

Matrast i Gyttorp 1966

av MaL, Monday, May 23, 2022, 09:42 (703 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Älskar sådana här bilder från vår lilla järnväg. Även om det har gått några år så känner man igen sig fortfarande. Bangårdsbelysningen är borta, spår 1 är under lågintensiv revision. Plattformen mellan spår 2 & 3 visste jag inte om. I dag är det en lite träplattform mellan spår 1 & 2.
T 24 är borta men T 23 står i stallet och väntar på vårservice, vi har just beställt olja till riktningsväxeln.

Hoppas att du har fler bilder från din tripp!

- MaL