Gårdveda igen och även Sävsjö (Järnväg allmänt)
Utfarten i Sävsjö mot Vetlanda den 13 juli 1967.
Linjen i Gårdveda mot Järnforsen och Vetlanda den 30 mars 1967.
av Per-Olov Brännlund, Sunday, May 22, 2022, 19:54 (372 dagar sedan)
Linjen i Gårdveda mot Järnforsen och Vetlanda den 30 mars 1967.
av Legion44, Sunday, May 22, 2022, 20:58 (372 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Wow! Unika bilder från en väldigt fin Småländsk järnväg.
av Granis, Sunday, May 22, 2022, 22:27 (372 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Härligt! Jag har tidigare efterlyst fler bilder från västra VJ =HvSJ, en av de mer om inte okända så dåligt fotograferade småländska smalspårsbanorna, trots att den fanns kvar in på 70-talet. Inte minst bilder från Sävjsö då. Här ser man att (smal)spåret låg kvar in till denna västliga ändstation sex år efter att persontrafiken och fem år efter att godstrafiken (då sträckan Sävsjö- Hultagård) lagts ned. Enligt uppgift fanns det smalspår kvar där ända in på 70-talet. Du tog möjligen ingen bild framme vid stationshuset? Där fanns ju en säckstation för smalspåret, och området var i stort orört i varje fall när jag var där 2006. Men inga spår fanns kvar då. Fast det gjorde det kanske 1967?
/ L G
av Per-Olov Brännlund, Monday, May 23, 2022, 19:19 (371 dagar sedan) @ Granis
Smalspåret låg kvar ända fram till stoppbocken vid stationshuset.
av Granis, Monday, May 23, 2022, 20:51 (371 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
... men du tog ingen bild där då? Enligt uppgift ( =rykte/ skröna?) låg spåren kvar ända dit betydligt (typ) senare än 1967. Frågan är varför? All (smalspårs)trafik hade ju upphört in till Sävsjö 1962. Hade man förhoppningar om nån återupptagen (gods)trafik fram till att "östra delen" (fd HvMJ)/ "Emådalsbanan" breddades vid 1980-talets mitt?
/ L G
av Per-Olov Brännlund, Monday, May 23, 2022, 21:03 (371 dagar sedan) @ Granis
Nej, tyvärr tog jag ingen bild på spåret vid plattformen.
av Conny Sernfalk, Tuesday, May 24, 2022, 12:29 (371 dagar sedan) @ Granis
Redigerad av Conny Sernfalk, Tuesday, May 24, 2022, 13:18
... men du tog ingen bild där då? Enligt uppgift ( =rykte/ skröna?) låg spåren kvar ända dit betydligt (typ) senare än 1967. Frågan är varför? All (smalspårs)trafik hade ju upphört in till Sävsjö 1962. Hade man förhoppningar om nån återupptagen (gods)trafik fram till att "östra delen" (fd HvMJ)/ "Emådalsbanan" breddades vid 1980-talets mitt?/ L G
Minnet säger (kan ha fel) att både stoppbock och spår låg kvar fram till 1969 / 1970. Men ingen bild. Minnet säger också att spåret intill Sävsjö stationshus revs upp tidigare än linjen och att spåret slutade vid utfarten av Sävsjö. Linjen mellan Sävsjö och Landsbro revs upp 1972-1973. Man kunde dock se var spåret hade legat intill stationshuset ytterligare en tid efter rivningen.
Enligt järnvägsdata nedlades godstrafiken till Sävsjö de facto 1962 men officiellt 1972-05-01.
Önskar identifiering av plats på nedanstående bilder som båda är tagna vid samma plats d.v.s. en vägkorsning mellan Sävsjö och Landsbro med asfalterad väg. Korsningen vid riksväg 127? Bilderna är från augusti 1971.
av Bengt H, Värnamo, Tuesday, May 24, 2022, 16:31 (371 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Jag är på intet sätt säker, men det skulle kunna vara korsningen med vägen Sävsjö - Eksjö, nr 128. I så fall är det alldeles i utkanten av Sävsjö
av Patrik Eriksson, Tuesday, May 24, 2022, 23:14 (370 dagar sedan) @ Bengt H
Jag är på intet sätt säker, men det skulle kunna vara korsningen med vägen Sävsjö - Eksjö, nr 128. I så fall är det alldeles i utkanten av Sävsjö
Verkar stämma men bron över vattendraget ser ut till att ligga för nära vägen för det dock.
Sävsjö Landsbro var ju vad jag förstått den enda biten av VJ som revs upp med ett rivningståg. Men hur gjorde man vid Lannaskedebrunn? Viadukten var ju borta här sedan ett tag när dessa bilder togs.
av Jan-Anders Wihrén, Veberöd, Thursday, May 26, 2022, 20:45 (368 dagar sedan) @ Bengt H
Jag tänkte också samma. Vinkeln med vägen stämmer bra och även avståndet mellan bron och vägen. Var vid just denna vägkorsning för några år sedan och numera är det gång- och cykelväg på gamla järnvägens banvall. Jag tog några bilder som jag dock förgäves letat efter. Kan denna väg vara samma som i Järnvägsdata kallas Uppåkravägen och där det funnits en rälsbusshållplats från 1943 till nedläggningen av persontrafiken 1961? Km 2,7 från Sävsjö.
av Patrik Eriksson, Friday, May 27, 2022, 22:02 (367 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Jag körde förbi denna plats idag och den ligger där banvallen korsar väg 127 vid Vallsjö mellan Sävsjö och Hultagård. Bron finns kvar och jag kan väl också nämna att det är i princip möjligt att cykla hela sträckan Vetlanda Sävsjö om man vill. Kan rekommenderas.
av Herbert Paalberg, Monday, May 23, 2022, 20:57 (371 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Jag vill minnas att när jag började köra söder om Nässjö år 1975 och passerade Sävsjö fanns fortfarande smalspåret kvar med stoppbocken i norra änden vid stationshuset och att det låg kvar några år till innan det revs upp. Palle i Vika.
av Granis, Monday, May 23, 2022, 21:37 (371 dagar sedan) @ Herbert Paalberg
Redigerad av Granis, Monday, May 23, 2022, 21:53
Det kan nog vara så att du är min källa i denna fråga, Palle Det skulle kunna betyda att smalspåret låg kvar ända fram till stoppbockarna i Sävsjö till runt 1980! Och då är frågan varför? Det enkla svaret är väl "... för att ingen kommit på att riva det". Och bangårdsområdet är obebyggt/ oanvänt än idag (?). Men det känns väl... mer 1950-tal, liksom.
Men man kan ändå undra om det inte fanns några planer på ev möjlig återupptagen trafik mot resterande smalspår i Småland (via Gårdveda) fram till att breddningen öster om Vetlanda omöjliggjorde detta? Men en hel del "1950-tals trafikmonopol =skyldighets" tänkande i så fall också.
/ L G
av Merlin, Monday, May 23, 2022, 16:10 (372 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund
Hur ser det ut idag längs denna sträckning?
Skulle varit kul att se