Godståg över Svartån. (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Monday, May 23, 2022, 22:22 (702 dagar sedan)

[image]

Ett godståg har just avgått från Mjölby draget av ett Mb-lok i slutet av 1910-talet. Vykortet är postat 1918. Tåget passerar här Svartån på sin väg mot Motala Hallsberg.
Efter Malmbanans elektrifiering 1915 flyttades 12 av de 14 Mb-loken ner till I distriktet 1915-16. Här togs luftpump och tryckuftscylinder ned och ersattes med ånbromscylinder då tågen här inte hade tryckluftbroms.
Loken verkar av skaderapporterna i Ma-berättelser ha gått kring Hallsberg. De återfinns där i bland annat Mosås, Blixterboda, Katrineholm och Linköping.
/tell

Godståg över Svartån.

av Anders Sandgren, Tuesday, May 24, 2022, 00:22 (702 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Ett godståg har just avgått från Mjölby draget av ett Mb-lok i slutet av 1910-talet. Vykortet är postat 1918. Tåget passerar här Svartån på sin väg mot Motala Hallsberg.
Efter Malmbanans elektrifiering 1915 flyttades 12 av de 14 Mb-loken ner till I distriktet 1915-16. Här togs luftpump och tryckuftscylinder ned och ersattes med ånbromscylinder då tågen här inte hade tryckluftbroms.
Loken verkar av skaderapporterna i Ma-berättelser ha gått kring Hallsberg. De återfinns där i bland annat Mosås, Blixterboda, Katrineholm och Linköping.
/tell

Men sitter det inte en newyork luftpump strax framför fyrboxen? De kanske inte hunnit ta ner den ännu.

Godståg över Svartån.

av Christer Brimalm, Tuesday, May 24, 2022, 09:08 (702 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för denna fina bild. Det är alltid roligt när det dyker upp bilder från Mjölby-Hallsberg och Östra stambanan som man inte sett förut. Märkligt nog är de små banorna i Östergötland bättre dokumenterade bildmässigt än de stora. Men de mindre ansågs väl litet mer pittoreska att fotografera.

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Anders Sandgren, Tuesday, May 24, 2022, 14:37 (702 dagar sedan) @ Thomas Tell

Flera av Mb-loken gick ju i södra Sverige i början, innan de flyttades norrut. Då var de inte heller utrustade med tryckluftsbroms utan den monterades när loken flyttades till malmbanan.
Var det så att sträckan ner mot Luleå inte klarade loken när de levererades utan man använde loken annorstädes? Man hade ju G-lok så det nog räckte.
Att det är Mb-loken som flyttas söderut när norra omloppet elektrifierats kan ju tyda på att Ma-loken då kunde gå på södra omloppet. De kvarvarande G-loken flyttas ju söderut även de när malmbanans första elektrifiering är klar.

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Bobo L, Sunday, May 29, 2022, 13:10 (697 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Att det är Mb-loken som flyttas söderut när norra omloppet elektrifierats kan ju tyda på att Ma-loken då kunde gå på södra omloppet.

Vad var skillnaden mellan Ma och Mb?

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Sven Bårström, Sunday, May 29, 2022, 14:23 (697 dagar sedan) @ Bobo L

Ma och Mb var två maskinellt likdana loktyper med tvåcylindrigt kompoundmaskineri, båda avsedda för malmtågstjänst. Ma hade något större panna och därför högre adhesionsvikt (4 x 16 t) medan Mb hade 4 x 14 t adhesionsvikt. Båda var våtånglok. Ma användes i första hand för trafiken norr om Kiruna, medan Mb huvudsakligen gick mellan Gällivareområdet och Luleå.
Sven B

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Bobo L, Sunday, May 29, 2022, 15:01 (697 dagar sedan) @ Sven Bårström

Ma och Mb var två maskinellt likdana loktyper med tvåcylindrigt kompoundmaskineri, båda avsedda för malmtågstjänst. Ma hade något större panna och därför högre adhesionsvikt (4 x 16 t) medan Mb hade 4 x 14 t adhesionsvikt. Båda var våtånglok. Ma användes i första hand för trafiken norr om Kiruna, medan Mb huvudsakligen gick mellan Gällivareområdet och Luleå.
Sven B

Aha, tack för svar!

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Sven Bårström, Sunday, May 29, 2022, 15:30 (697 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Att Mb-loken inte från början skulle ha använts på Malmbanan förvånar mig och ger anledning till tvivel.
Mb-loken levererades 1901 - 1903. Vid den tiden måste banan Gällivare - Luleå varit belagd med 40,5 kg/m räler och upprustad för att klara åtminstone Mb-loken och strängt taget också Ma-loken, som levererades enstaka år senare. Så varför skulle Mb-loken inte utnyttjas på Malmbanan från början? Att de gamla små G-loken gick där före 1901 är säkert sant, men det förefaller osannolikt att Mb-loken inte gick Gällivare - Luleå redan då de levererades. Var skulle de ha använts annars?
Det är ju uppenbart, att ett antal M-lok blev frigjorda efter 1915, då norra omloppet elektrifierades, och att resterande M-lok kunde få nya arbetsuppgifter efter 1922, då hela Malmbanan fick eldrift. Men det är ju en annan historia...
Sven B

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Thomas Tell, Sunday, May 29, 2022, 20:13 (696 dagar sedan) @ Sven Bårström

Att Mb-loken inte från början skulle ha använts på Malmbanan förvånar mig och ger anledning till tvivel.
Mb-loken levererades 1901 - 1903. Vid den tiden måste banan Gällivare - Luleå varit belagd med 40,5 kg/m räler och upprustad för att klara åtminstone Mb-loken och strängt taget också Ma-loken, som levererades enstaka år senare. Så varför skulle Mb-loken inte utnyttjas på Malmbanan från början? Att de gamla små G-loken gick där före 1901 är säkert sant, men det förefaller osannolikt att Mb-loken inte gick Gällivare - Luleå redan då de levererades. Var skulle de ha använts annars?

Mb 646-651 och 800-803 gick på II distriktet fram till 1903-04 då de flyttades till Malmbanan 761-764 hamnade på MB från början 1903. Även Ma 652-653 var på II D till 1904.
Mb-loken gick Falköping Ranten - Hallsberg med sth 40 undantaget vissa broar det det var 20 km/tim.
På vägen norrut mot Malmbanan försågs de med tryckluftsapparater på Cv Örebro.
/tell

Godståg över Svartån. Mb-lokens tjänstgöring

av Anders Sandgren, Tuesday, May 31, 2022, 13:40 (695 dagar sedan) @ Thomas Tell

Att Mb-loken inte från början skulle ha använts på Malmbanan förvånar mig och ger anledning till tvivel.
Mb-loken levererades 1901 - 1903. Vid den tiden måste banan Gällivare - Luleå varit belagd med 40,5 kg/m räler och upprustad för att klara åtminstone Mb-loken och strängt taget också Ma-loken, som levererades enstaka år senare. Så varför skulle Mb-loken inte utnyttjas på Malmbanan från början? Att de gamla små G-loken gick där före 1901 är säkert sant, men det förefaller osannolikt att Mb-loken inte gick Gällivare - Luleå redan då de levererades. Var skulle de ha använts annars?


Mb 646-651 och 800-803 gick på II distriktet fram till 1903-04 då de flyttades till Malmbanan 761-764 hamnade på MB från början 1903. Även Ma 652-653 var på II D till 1904.
Mb-loken gick Falköping Ranten - Hallsberg med sth 40 undantaget vissa broar det det var 20 km/tim.
På vägen norrut mot Malmbanan försågs de med tryckluftsapparater på Cv Örebro.
/tell

Då kan man ju undra varför de levererades innan de verkar ha behövts. Kan det varit någon bro som behövde förstärkas på mb? 800-803 låg ju utanför dåvarande nummerserie och var väl märkta "Gällivare malmfält" eller något sådant.