Mjölby på 1920-talet (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, May 24, 2022, 21:32 (700 dagar sedan)

[image]

Mjölby innan elektrifieringen 1932. Mitt i bilden syns Mjölby-Hästholmens Järnvägs personvagn BC 10 vilken 1924 byggts om från ångvagn. I SJ persontåg på andra sidan plattformen syns närmast en resgodsvagn F1 och där bakom en Gs med upphöjd bromskur.
/tell

Mjölby på 1920-talet

av johanmmolin, Wednesday, May 25, 2022, 12:34 (699 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ångvagnen var som bekant ett stort sorgebarn för MHJ. Under 1910-talets andra hälft gjordes enträgna försök att sälja den, men med föga framgång. Sedan framgår det av styrelseprotokoll:

2 februari 1918 styrelsemöte MHJ:

§1. 17 augusti 1917 hade MHJ fått tillstånd att försälja sin ångvagn och ångfinka. Efter trägna försök har man nu fått ett anbud från Trafikförvaltningen Stockholm-Göteborg-Gävle att överta vagnen för 14000 kr. Anbudet accepteras.
§3. Sedan nu förhållandet till FVÖJ avsevärt förbättrats föreslår styrelsen nu att all trafik i Hästholmen sköts av Fågelstabanans personal, inte som tidigare enbart persontrafiken.

Av försäljningen blev dock inte heller denna gång någonting av.
MHJ behövde också bättre dragkraft, och hade ögonen på SJ:s Da-lok, som man brukat hyra bl a vid de stora resandetilllströmningarna Annandag Pingst till Omberg. Ett försök till bytesaffär gjordes med såväl ångvagnen som ångfinkan vilken i princip aldrig användes (utom vid banarbeten), men ångvagnen nappade alleles uppenbart inte SJ på:


———— 534
Cvk./Ar.
Till
Trafikchefen vid Mjölby-Hästholmens Järnväg
M j ö l b y

Med anledning av Edert brev av den 28 sistlidna september
meddelas, att Statens järnvägar nu äro i tillfälle till Eder försälja
det i Mjölby befintliga Da-lokomotivet n:r 201 för en summa av 20 000
kr. Visserligen hava Statens järnvägar f.n. icke något oavvisligt be-
hov av ytterligare ångfinkor men för att tillmötesgå Eder och under-
lätta Eder anskaffning av behövligt lok är Styrelsen villig inköpa av
Eder erbjudna finka till offererat pris av 15.000 kr. Edert vidare med-
delande emotses. Stockholm den 28 februari 1918.
Erik von Friesen

----------

1027/17
448 ——————
EN/N.
Till
Trafikchefen vid Mjölby-Hästholmens Järnväg,
M j ö l b y .

Som svar å Eder skrivelse den 6 ds med förslag att utbyta
Statens Järnvägars lokomotiv Da nr 201 mot en M.H.J. till-
hörig ångmotorvagn meddelas härmed, att för denna icke finnes
lämplig användning vid Statens Järnvägar, varför icke reflekteras
på det gjorda erbjudandet. Stockholm den 11 mars 1918.
KUNGL. JÄRNVÄGSSTYRELSEN
Erik von Friesen