Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23 (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, May 25, 2022, 00:02 (695 dagar sedan)

Nu är det dags för majomgången av Björn Alnebos bilder. Den här månaden fortsätter vi studiet av Eddavägslinjen, och så blir det en liten avstickare in till Östra för att titta på en passvagn. Som vanligt behöver jag lite hjälp av forumexpertisen.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X9p vid Eddavägen ca 1970.

[image]
Okänd X9p vid Eddavägen ca 1970.

[image]
Hpl. Djursholms Framnäsviken ca 1970. Något äldre bilder där lite mer rester av hamnspåret syns kommer så småningom. Är det någon som har en bild där hamnspåret syns tydligt? Eftersom just det spåret bidrog starkt till mitt intresse för Eddavägslinjen och i förlängningen kollektivtrafik i största allmänhet vore det mycket intressant att få se.

[image]
Okänd X3p vid Germania ca 1970.

[image]
Hpl. Germania ca 1970.

[image]
Hpl. Germania ca 1970.

[image]
Hpl. Germania ca 1970.

[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Om jag inte har läst fel på vagnsnumret är det i så fall den vagn som RBV ansvarar för i dag (https://roslagsbanan.com/bp_880/).

[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Samma vagn i en annan vinkel. Det kan noteras att enligt skyltarna fanns rökkupén kvar. Vilket år försvann de kupéerna?

[image]
Eddavägen stn ca 1970. Här har Björn stått vid stoppbocken och tagit bilden. Om jag har förstått rätt var det två tåg på vardagarna, ett i högtrafiken på morgnarna och ett i högtrafiken på kvällarna, som gjorde rundgång vid Eddavägen vid den här tiden. Är det korrekt?

Det är drygt 200 bilder kvar att visa, så det här projektet är inte klart på långa vägar. :-)

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23

av Ulf Pålsson, Wednesday, May 25, 2022, 08:07 (694 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Samma vagn i en annan vinkel. Det kan noteras att enligt skyltarna fanns rökkupén kvar. Vilket år försvann de kupéerna?

Slopning av rökaravdelningarna skedde i samband med landstingets övertagande av banan, 1972.

Notera att vagnen har uppsatta slutignalkärmar. Det tyder på att vagnen är förberedd för att gå i "verkstadståget" till Mörby vst. Det avgick vid denna tid ofta på den tågväg som fanns från godsbangården och som manövrerades från ett litet ställverk där, efter medgivande från tågklareraren i "huvudställverket".

[image]
Eddavägen stn ca 1970. Här har Björn stått vid stoppbocken och tagit bilden. Om jag har förstått rätt var det två tåg på vardagarna, ett i högtrafiken på morgnarna och ett i högtrafiken på kvällarna, som gjorde rundgång vid Eddavägen vid den här tiden. Är det korrekt?

Ja, det stämmer.

På morgonen var det avgången från Eddavägen c:a 07:30, som bestod av "motor å två pass". På väg till Eddavägen gick det tågsättet som ett tjänstetåg från Stockholm Ö till DjÖsby, efter Näsbyparkståget. På väg mot Stockholm Ö kopplade det tågsättet inte i Dj Ösby med tåget från Näsbypark, som avgick "ensamt" från Dj Ösby och inte gjorde uppehåll i Stocksund och Freskati.

På eftermiddagen/kvällen gick "motor å en pass" till Eddavägen i en avgång från Stockholm Ö, men jag minns inte säkert vilken avgång det var. Då kopplades Eddavägståget sist i Näsbyparkståget, på vanligt sätt, i båda riktningarna.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23

av Stefan Isaksson, Wednesday, May 25, 2022, 10:35 (694 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

880 var väl smörjvagn redan då, så vagnen skulle kunna vara förberedd för att gå sist i något persontåg.
Nu vet jag att smörjan normalt kopplades i tågens norra ände, men hur var det när Eddavägen skulle smörjas?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23

av Eje Larsson, Wednesday, May 25, 2022, 23:17 (694 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Enligt trafikräkningen 11mars 1970 kördes det enligt följande: Avg Eddavägen 7:41 Xoa7 + 2 Bo, 8:11 Xoa7 + Bo. Från Östra kördes tågen 7:13 och 7:45. På kvällen kördes avg från Östra 17:15 med Xoa9 + Bo och 17:45 med Xoa7 + Bo. Retur från Eddavägen 17:41 och 18:11.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23, bild

av Martin Johansson, Wednesday, May 25, 2022, 11:39 (694 dagar sedan) @ Peter Bolin

Hejsan!
Tack för alla gamla men trevliga bilder från Roslagsbanan. Jag har visserligen ingen större relation till banan ifråga och är dessutom lite för ung för att få upplevt dessa gamla miljöer men det är trevligt att få se lite äldre "riktiga" järnvägsmiljöer i alla fall. :-)

Det var nog länge sedan som just denna destination förekom på RB.

[image]

Ha det bra.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23, bild

av Peter Bolin, Wednesday, May 25, 2022, 12:06 (694 dagar sedan) @ Martin Johansson

Tack för den bilden. :-) En av mina drömmar i livet är att äga en sådan destinationsskylt i plast med texten Eddavägen–Stockholm Ö som syns på Martins bild. Jag har försökt att bli ägare till en sådan sedan 1985 utan att lyckas.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23. 880 och systrarna.

av Leif B, Wednesday, May 25, 2022, 11:43 (694 dagar sedan) @ Peter Bolin

---


[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Om jag inte har läst fel på vagnsnumret är det i så fall den vagn som RBV ansvarar för i dag (https://roslagsbanan.com/bp_880/).

[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Samma vagn i en annan vinkel. Det kan noteras att enligt skyltarna fanns rökkupén kvar. Vilket år försvann de kupéerna?

---
Visst är det den vagnen som Spårvägsmuseet äger den och RBv vårdar. Som Stefan skrivit var vagnen smörjvagn, det markerades med de gula strecken nedanför vagnsnumret. Den roterade på hela nätet (söder om Rimbo i varje fall) enligt en omloppsplan för att smörja spåret.

Det lustiga är att alla fyra systervagnar levererade av ASEA 1914 finns kvar än idag:

SRJ Co 68/SJ Bop 880/SL BP 880, museivagn fr o m 1991.
SRJ Co 69/SJ Bop 881, såld 1972 till AGJ (AGJ Co 24)
SRJ Co 70/SJ Bop 882, såld till SRJmf 19??
SRJ Co 71/SJ Bop 883, såld till SRJmf 19??

På dessa bilder syns 880 som smörjvagn i ordinarie SL-tåg i Rimbo och 71(883) i museitåget på följande bild.

Det är drygt 200 bilder kvar att visa, så det här projektet är inte klart på långa vägar. :-)

Det ser vi fram emot!
Leif

Mekanik i spåret?

av K Lemming, Wednesday, May 25, 2022, 13:46 (694 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Bp 880 vid Stockholm Ö ca 1970. Samma vagn i en annan vinkel. Det kan noteras att enligt skyltarna fanns rökkupén kvar. Vilket år försvann de kupéerna?


Vad är det för mekanik i spåret till vänster? Först tänkte jag f.d vagnvåg men tycker inte riktigt det ser ut som en sådan ändå.

Mekanik i spåret?

av John T, Wednesday, May 25, 2022, 14:26 (694 dagar sedan) @ K Lemming

Vad är det för mekanik i spåret till vänster? Först tänkte jag f.d vagnvåg men tycker inte riktigt det ser ut som en sådan ändå.

Jodå, det är vagnvågen - den låg där och det var nog gränsfall om den var "f.d." vid tidpunkten. Bilden ska ju vara tagen ca 1970 och godstrafiken på södra Roslagsbanan lades ned 1969.

(På en annan av Björn Alnebos bilder ser man f.ö. både Bop 880 och vagnvågskuren. Förmodligen är den tagen vid samma tillfälle.)

Mekanik i spåret?

av K Lemming, Wednesday, May 25, 2022, 18:16 (694 dagar sedan) @ John T

Vad är det för mekanik i spåret till vänster? Först tänkte jag f.d vagnvåg men tycker inte riktigt det ser ut som en sådan ändå.


Jodå, det är vagnvågen - den låg där och det var nog gränsfall om den var "f.d." vid tidpunkten. Bilden ska ju vara tagen ca 1970 och godstrafiken på södra Roslagsbanan lades ned 1969.

(På en annan av Björn Alnebos bilder ser man f.ö. både Bop 880 och vagnvågskuren. Förmodligen är den tagen vid samma tillfälle.)

Tack för svar. Jag borde tänkt så långt som att även studera bilden innan på 880. På den bilden ser man ju att det är en vagnvåg det rör sig om med tanke på vågsignaltavlan på kuren.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23

av Thomas Tell, Wednesday, May 25, 2022, 19:37 (694 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X3p vid Germania ca 1970.

Jag vill ha det till att det är Xoa2p 33 eller 34. Xoa3p har inga regnlister vid takkanten i fronten som denna vagn har. Sen ser vagnen högre ut än Xoa3p.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 23

av Peter Bolin, Wednesday, May 25, 2022, 21:05 (694 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack till Thomas för korrigeringen. Om bilderna är tydliga ser jag skillnaden mellan fordonstyperna, men jag har svårt som i det här fallet när bilden är tagen under svåra ljusförhållanden.

/Peter Bolin