Hängselbyxor (Järnvägspersonal)

av mormorsgruvan, Friday, May 27, 2022, 13:29 (693 dagar sedan)

Hängselbyxor förknippar man med lokpersonal i USA, men hur var utbredningen i Europa ?

Hängselbyxor

av Harald, Friday, May 27, 2022, 15:04 (693 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hängselbyxor har varit mycket utbredda i Sverige i vart fall. I det klassiska blåstället från Fristads ingick ju hängselbyxor. De flesta kroppsarbetare hade sådana om de inte hade overall. Jag har fortfarande ett ställ kvar sedan jag arbetade vid Nohab på 70-talet.

Hängselbyxor

av Thomas K Ohlsson, Friday, May 27, 2022, 20:32 (693 dagar sedan) @ Harald

Hängselbyxor har varit mycket utbredda i Sverige i vart fall. I det klassiska blåstället från Fristads ingick ju hängselbyxor. De flesta kroppsarbetare hade sådana om de inte hade overall. Jag har fortfarande ett ställ kvar sedan jag arbetade vid Nohab på 70-talet.

Men åtminstone lokförare var väl lite 'finare' än vanliga kroppsarbetare så jag tror inte att 'hängselbyxor' var speciellt vanliga i denna yrkeskategori.

gissar
Thomas K Ohlsson

Hängselbyxor

av Harald, Friday, May 27, 2022, 21:41 (693 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hängselbyxor har varit mycket utbredda i Sverige i vart fall. I det klassiska blåstället från Fristads ingick ju hängselbyxor. De flesta kroppsarbetare hade sådana om de inte hade overall. Jag har fortfarande ett ställ kvar sedan jag arbetade vid Nohab på 70-talet.


Men åtminstone lokförare var väl lite 'finare' än vanliga kroppsarbetare så jag tror inte att 'hängselbyxor' var speciellt vanliga i denna yrkeskategori.

gissar
Thomas K Ohlsson

Det är möjligt men det som det frågades om var ju hur utbredningen av hängselbyxor var i Europa.
Tillägg:
Jag kom på att jag har i alla fall en bild av en lokförare i hängselbyxor.
[image]
Författaren i NOHAB:s växellok

Hängselbyxor

av Per Ljungberg, Saturday, May 28, 2022, 19:46 (692 dagar sedan) @ Harald

Den blå lådan på väggen är kommunikationsradion på 1960-talet. Den var tung och drog mycket ström. Lite skillnad mot dagens mobiltelefoner!

Hängselbyxor

av Tomber, Sunday, May 29, 2022, 19:00 (691 dagar sedan) @ Harald

som lokförare fick man två ställ om året hängselbyxor å jacka.

Hängselbyxor

av Thomas K Ohlsson, Sunday, May 29, 2022, 20:58 (691 dagar sedan) @ Tomber

som lokförare fick man två ställ om året hängselbyxor å jacka.

När var detta?
undrar
Thomas K Ohlsson

Hängselbyxor

av -ch-, Sunday, May 29, 2022, 23:20 (691 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

som lokförare fick man två ställ om året hängselbyxor å jacka.


När var detta?
undrar
Thomas K Ohlsson

1976 började jag på stallet i Östersund och där tillämpades denna utdelning till förarna.
Nu var det dock inte många som använde hängselbyxa och jacka av förarna längre men utdelningen fanns kvar en bit in på 80-talet.

Hängselbyxor

av Thomas K Ohlsson, Monday, May 30, 2022, 16:50 (690 dagar sedan) @ -ch-

som lokförare fick man två ställ om året hängselbyxor å jacka.


När var detta?
undrar
Thomas K Ohlsson


1976 började jag på stallet i Östersund och där tillämpades denna utdelning till förarna.
Nu var det dock inte många som använde hängselbyxa och jacka av förarna längre men utdelningen fanns kvar en bit in på 80-talet.

Tack för svaret.
Jag började också på järnvägen 1976, men i stationstjänst. Jag kan inte påminna mej att jag såg någon förare i hängselbyxor. Möjligen hade växlaren som mötte lokalgodståget i Kallhäll efter att ha börjat sitt pass i viseringsspärren sådan klädsel, men jag tror inte det.

/TKO