Containervagnar (Fordon: vagnar)

av Hasse Löfberg @, Thursday, February 21, 2008, 08:48 (5880 dagar sedan)

Håller på och städar upp i min MJ-samling som väl ska bli ett bygge nån gång längre fram. Ett urval jag gör är att alla lok-vagnar ska ha funnits i drift
1965 och tidigare. Hur går det då med containervagnarna, platsar dom?

Containervagnar

av Per Ljungberg, Thursday, February 21, 2008, 13:47 (5880 dagar sedan) @ Hasse Löfberg

Nej containertrafik i dagens mening har jag inget minne av från tiden före 1965. Däremot fanns det något som hette "storbehållare" som kunde lastas på speciella vagnar litt Oubhl. Det var vanliga Ou-vagnar med skenor tvärs över golvet där behållarna kunde rullas in. Transporten från och till järnvägsvagnarna gjordes med speciella lastbilar. T.o.m. Ohsabanan hade minst en vagn för sådan transport av storbehållare mellan Bor och massafabriken i Ohs. Vagnen finns kvar på OBJ i dag. Där finns också några storbehållare bevarade, men tyvärr inte renoverade.
PLj

Containervagnar

av Per Ljungberg, Thursday, February 21, 2008, 15:28 (5880 dagar sedan) @ Hasse Löfberg

Ja, det var en typ av storbehållare. Dessa var troligen privatägda. SJ hade andra typer. Enligt en AGEVE-lista tillverkades Oubhl 86004-86023 år 1958 så det var väl i den vevan man började med storbehållare. Det kanske finns någon här på forumet som kan visa en bild på SJ:s storbehållare.

Containervagnar.Fel av mig

av Per Ljungberg, Thursday, February 21, 2008, 15:33 (5880 dagar sedan) @ Hasse Löfberg

De storbehållare som visas på bilden var tydligen ägda av SJ. Men jag har för mig att jag har sett bilder på sådana även med privat ägaremärke. "Slotts-Senap" t.ex.

Containervagnar.Fel av mig

av BJ, Thursday, February 21, 2008, 16:16 (5880 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Nja.....
Storbehållare ägdes nog av SJ.
Det finns ett antal olika modeller för olika varor.
Det finns en tråd undet vagnar på MJ-portalen Stinsen med bilder på Oublh vagnar. Se sida 3 + 4 för unika bilder på Oublh.
http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=878&start=30

Ladda hem detta dockument från MRW. I slutet finns bilder på Storbehållare hantering.
http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_61.pdf

Om du tittar i detta dockument. så kan man se att 1971 så finns det några vagnar som är avsedda för containers av standard format.
sida 39. Klps
sida 46. Lg / Lgs
sida 59. Rgs
sida 77. Sgs

http://www.mrw1.se/pdf_filer/637_71.pdf

De första "Riktiga" Containervagnarna komm alltså före 1971 men de fanns EJ 1961.

Troligen sent 60 tal för de första.
BJ

Containervagnar.

av Kjell Friberg, Thursday, February 21, 2008, 17:14 (5880 dagar sedan) @ BJ

De första svenska containervagnarna var avsedda för Volvotrafiken mellan Göteborg och Olofström. De hade litt Klps och var ombyggda Ore-vagnar av Kbs-typ. Vagnarna fanns 1966. De var då 1 - 4 år gamla och ombyggda cirka 1965/1966 för Volvocontainrar. Såvitt jag vet är ingen av dem levererad som containervagn. Nästa typ var de 10 piggybackvagnarna som mycket snart byggdes om för att komplettera befintliga vagnar i Volvotrafiken. Därefter följande svenska vagntyper hamnar helt utanför den uppsatta tidsramen, Volvotrafiken utgör ett "gränsfall"./kf

Containervagnar.

av Anders Jansson, Thursday, February 21, 2008, 19:02 (5880 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Slps-vagnarna användes både för trailers och containers. De första (tyskbyggda från Ferrostahl) bör ha levererats 1965 eller 1966. KVAB-serien byggdes 1968-1969. När vagntypen projekterades benämndes den inom SJ som "vagn för interkontinentala storbehållare".

Containervagnar.

av hasse l @, Saturday, February 23, 2008, 15:45 (5878 dagar sedan) @ Anders Jansson

Så om jag har nån Slps vagn för container så är det ok att behålla den.
Hur ser en sån ut? Har letat men hittar ingen bild/beskrivning.

Containervagnar.

av Hasse L @, Friday, February 29, 2008, 12:30 (5872 dagar sedan) @ Anders Jansson

Efter era svar o lite eget forskande hat jag kommit fram till:
- Att Lgjs vagnar fanns 1965 men de enda container som lastade var Volvo
- Att Sdgms inte fanns 1965
Är ovan rätt uppfattat?
Vad säger ni om Uc(Icopal)?
Vad säger ni om Uh?
Vad säger ni om Zc?
Allt i förhållande till "ska ha varit i bruk 1965 och tidigare".
Hasse L