CC2 i Strömstad. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Friday, June 03, 2022, 21:09 (683 dagar sedan)

[image]
Många vykort är tagna från berget ovanför stationen i Strömstad. Här är ett ev dem.

CC2 3181 och 2908 står i Strömstad och väntar på uppdrag. Bilde är tagen 1939-41 då 3181 tillverkades 1939 och vagnsnummer till höger och 3 på vagnsgaveln försvann från 1941.
Här syns att vagnarna enbart har elektrisk belysning då det endast sitter luftsugare på taken. I underredena hänger generatorer för belysningen.
En detalj för modellbyggare är att det syns att en del fönster är öppna då himlen speglas i det infällda "fönsterluckorna".
/tell

CC2 i Strömstad.

av korvtiger, Saturday, June 04, 2022, 11:57 (682 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ett härligt vykort, minst sagt!

Jag klurar på om vykortet kan vara taget vid samma tillfälle, bara några minuter efter att detta vykort är taget:
https://digitaltmuseum.se/021018142488/stromstad

Väldigt mycket detaljer tycker jag stämmer vad gäller båtarnas placering i hamnen och personerna längst ut på piren bland annat. Turistbåtarna som lagt ut på ditt vykort syns vid kajerna i den andra bilden.

De två CC2-enheterna skulle då sitta ihop med de tre vagnarna man ser på uppställningsspåret bakom S-loket. I sådana fall är det väl taket på samma C3/CC2 som är kapat på båda bilderna. Synd att det andra vykortet verkar avklippt i vänsterkant.
Bahr-tendrar har ju diskuterats vid flera tillfällen i detta forum och vad jag förstått det som slopades dessa 1939. Antar att det berodde på att södra delen av Bohusbanan elektrifierades detta år? Bytte man lok i Uddevalla till och med, så man hade ellok på södra delen och S-lok på norra delen?

CC2 i Strömstad.

av Hans Larsson, Saturday, June 04, 2022, 12:58 (682 dagar sedan) @ korvtiger

Vagnen längst till höger, kan det vara en BCo6, i serien 2393-2397? Kanske 2397, sista siffran påminner om en 7:a..
Utrustningen ser ut att stämma med särtrycket från 1940.
Stålvagnen till vänster är en något svårare gåta. En av alla Co8 varianterna?

CC2 i Strömstad.

av Stig Lagergren, Saturday, June 04, 2022, 13:43 (682 dagar sedan) @ Hans Larsson

Vagnen längst till höger, kan det vara en BCo6, i serien 2393-2397? Kanske 2397, sista siffran påminner om en 7:a..
Utrustningen ser ut att stämma med särtrycket från 1940.
Stålvagnen till vänster är en något svårare gåta. En av alla Co8 varianterna?

Med tanke på skylten på dörren ser stålvagnen ut att vara en kafévagn.

CC2 i Strömstad.

av Thomas Tell, Sunday, June 05, 2022, 00:57 (682 dagar sedan) @ Hans Larsson

Vagnen längst till höger, kan det vara en BCo6, i serien 2393-2397? Kanske 2397, sista siffran påminner om en 7:a..
Utrustningen ser ut att stämma med särtrycket från 1940.
Stålvagnen till vänster är en något svårare gåta. En av alla Co8 varianterna?

Här kan vi jämföra mina vykort direkt och jag konstaterar som du att det är samma tillfälle.
Den övre bilden är tagen senare då fartyget som ligger och lastar längst in i viken till höger bortanför tornet på den undre bilden är på väg ut i den övre bilden. Även fartyget som lastas bakom BCo6-vagnen är på väg ut i den övre bilden.

[image]

[image]
BCo6 2397 tycker jag det är som är kopplad till en kafévagn Co8c och Sa-loket är kopplat till en F3, fd UGJ.
Det är samma fönster som är öppnat i CC2-vagnen 2908 som på övre bilden.

Som jag skrev först ser vi att många bilder är tagna från detta berg.
/tell

CC2 i Strömstad.

av daniel, Sunday, June 05, 2022, 12:12 (681 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vagnen längst till höger, kan det vara en BCo6, i serien 2393-2397? Kanske 2397, sista siffran påminner om en 7:a..
Utrustningen ser ut att stämma med särtrycket från 1940.
Stålvagnen till vänster är en något svårare gåta. En av alla Co8 varianterna?


Här kan vi jämföra mina vykort direkt och jag konstaterar som du att det är samma tillfälle.
Den övre bilden är tagen senare då fartyget som ligger och lastar längst in i viken till höger bortanför tornet på den undre bilden är på väg ut i den övre bilden. Även fartyget som lastas bakom BCo6-vagnen är på väg ut i den övre bilden.

[image]

[image]
BCo6 2397 tycker jag det är som är kopplad till en kafévagn Co8c och Sa-loket är kopplat till en F3, fd UGJ.
Det är samma fönster som är öppnat i CC2-vagnen 2908 som på övre bilden.

Det är också samma båtar i hamnen.

CC2 i Strömstad.

av BJ, Sunday, June 05, 2022, 23:55 (681 dagar sedan) @ daniel

Vagnen längst till höger, kan det vara en BCo6, i serien 2393-2397? Kanske 2397, sista siffran påminner om en 7:a..
Utrustningen ser ut att stämma med särtrycket från 1940.
Stålvagnen till vänster är en något svårare gåta. En av alla Co8 varianterna?


Här kan vi jämföra mina vykort direkt och jag konstaterar som du att det är samma tillfälle.
Den övre bilden är tagen senare då fartyget som ligger och lastar längst in i viken till höger bortanför tornet på den undre bilden är på väg ut i den övre bilden. Även fartyget som lastas bakom BCo6-vagnen är på väg ut i den övre bilden.

[image]

[image]
BCo6 2397 tycker jag det är som är kopplad till en kafévagn Co8c och Sa-loket är kopplat till en F3, fd UGJ.
Det är samma fönster som är öppnat i CC2-vagnen 2908 som på övre bilden.


Det är också samma båtar i hamnen.

De två fotona är troligen tagna vid samma tillfälle från olika position.
Tåget med personvagnar är samma tåg på bägge bilderna.
BJ

CC2 i Strömstad.

av Staffan Myrenberg, Tuesday, June 07, 2022, 08:10 (680 dagar sedan) @ BJ

Det finns fler foton från samma dag. Vid piren i mitten ligger fiskebåten SD33 Frank från Nordkoster. Utanpå ligger Nordkosters lotsplats svarta lotsbåt. Strömstads lotsbåt var vit och samtidigt byggd varför Nordkosters blev Svarta Sara till skillnad från Sara som var vit. Passagerarbåten på väg heter Max. Bilden är tagen i slutet av 1930-talet. Det finns en bild på piren och SD33 i närbild. Det kan finnas ytterligare bilder från samma dag.