Persontåg med A-lok (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Friday, June 03, 2022, 22:02 (687 dagar sedan)

[img]images/uploaded/20220603192948629a612c63f20.jpg[/img]

Ett persontåg gör uppehåll i Sävsjö klockan 13.10 kring 1927-28. Tåget är det dagliga Pt 807 som gick Norrköping-Malmö då klockan är 13.10.
Tåget hade sth 90, grundhastighet 70, 54 axlar och vägde 143 ton.
I tåget går ett A-lok med elvarningsskylt på tendern, en Gsk med bromskur, postvagn DF1b, Grh eller Gi vilka kom 1927 och en resgodsvagn F1. Personvagnarna därefter var BCo5 och Co. 1929 gick en DFo5 i stället för DF1 och F1.

Det har jag plockat ihop från olika källor såsom graf, tidtabellsbok och normalplan.
/tell

Persontåg med A-lok

av Överkörmästaren, Monday, June 06, 2022, 21:20 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Imponerande faktainsamling!

Persontåg med A-lok

av Anders Sandgren, Tuesday, June 07, 2022, 10:29 (683 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]images/uploaded/20220603192948629a612c63f20.jpg[/img]

Ett persontåg gör uppehåll i Sävsjö klockan 13.10 kring 1927-28. Tåget är det dagliga Pt 807 som gick Norrköping-Malmö då klockan är 13.10.
Tåget hade sth 90, grundhastighet 70, 54 axlar och vägde 143 ton.
I tåget går ett A-lok med elvarningsskylt på tendern, en Gsk med bromskur, postvagn DF1b, Grh eller Gi vilka kom 1927 och en resgodsvagn F1. Personvagnarna därefter var BCo5 och Co. 1929 gick en DFo5 i stället för DF1 och F1.

Det har jag plockat ihop från olika källor såsom graf, tidtabellsbok och normalplan.
/tell

Vakuumtanken är nedtagen, men den togs väl bort när lokets vakuumbroms togs ner och inte när ejektorn slutligen togs ner. Huruvida det är vakuumslangar i fronten tillåter inte fotot någon klar analys av. Vakuumejektorn togs ner 1927-1929 så det räcker inte till att välja individ då de flesta A-loken denna tid var placerade i Nässjö och Älmhult.
De enda som kan strykas är de till OKB sålda loken, de båda torvpulverloken samt de som tillhörde andra distrikt vkid denna tidpunkt. MJölbyloken (ID) skall primärt gått på fd HMMJ medan IID-loken gick på NVSB samt VKB norra del.