Dressiner MTR125p (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ingvar A, Tuesday, June 07, 2022, 17:35 (686 dagar sedan)

Har någon på forumet uppgifter kring de små inspektionsdressiner som bl.a. Bergbolagen tillverkade. Jag är främst intresserad av uppgifter kring MTR125p men även andra.

Ingvar A, TNF

MDR125p?

av David Sohlberg, Tuesday, June 07, 2022, 17:54 (686 dagar sedan) @ Ingvar A

Har någon på forumet uppgifter kring de små inspektionsdressiner som bl.a. Bergbolagen tillverkade. Jag är främst intresserad av uppgifter kring MTR125p men även andra.

Ingvar A, TNF

Några MTR125p har aldrig funnits. Skulle i så fall varit en motortralla. Om du menar motordressinerna just så hette de MDR125p.

Data
Längd 2,72 m
Hjulbas 1,7 m
Motor VW122, 4-cylindrig bensinmotor på 25 hk
Tjänstevikt 1,5 ton
Största tillåtna hastighet 70 km/h
Tillverkningsdata 66 levererade från Bergbolagen 1956

MDR125 kom att få två utföranden - MDR125 och MDR125p. Korgstorlek, drivlina och allt annat var lika, det var i princip bara axlar och fästen till dessa som var olika. Nummerserierna var ursprungligen 3244-3309 (MDR125) och 3310-3323 (MDR125p).

MDR125p?

av Granis, Tuesday, June 07, 2022, 19:02 (686 dagar sedan) @ David Sohlberg

Här MDR125p 3318 under vändning i Länna, oktober 1987. Dressinen har nu återkommit i drift på ULJ efter renovering (eller har jag missuppfattat nåt/ blandat ihop nåt?)

/ L G

[image]

MDR125p?

av Conny Sernfalk, Tuesday, June 07, 2022, 20:24 (686 dagar sedan) @ David Sohlberg

och här är MDR125p 3318 i Faringe 1971-12. Dressinen ägdes av SJ Ba och var stationerad i Faringe lokstall. 2729 och 2794 var privatägda. Iaf 2794 fick ny kaross 1972 (den ursprungliga typen) med öppna sidor och som fanns i förråd genom SJ Bollnäs.
Vad är skillnaden mellan MDR 125p och MDR 127(t)?
[image]

MDR125p?

av David Sohlberg, Tuesday, June 07, 2022, 20:44 (686 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

och här är MDR125p 3318 i Faringe 1971-12. Dressinen ägdes av SJ Ba och var stationerad i Faringe lokstall. 2729 och 2794 var privatägda. Iaf 2794 fick ny kaross 1972 (den ursprungliga typen) med öppna sidor och som fanns i förråd genom SJ Bollnäs.

Intressant! 27xx är en slags mellanversion från öppna motordressiner och det som kom att bli 125 (och efterföljare).

Vad är skillnaden mellan MDR 125p och MDR 127(t)?
[image]

Tillverkare, spårvidd och drivlina kort sagt.

MDR125p?

av CMA67, Tuesday, June 07, 2022, 20:47 (686 dagar sedan) @ David Sohlberg

Det är väl fr vänster 125p 113p och 114p alla Bergbolagen ,127p har Volvo B4b motor och tillverkad av Eksjöverken //Björn

MDR125p?

av David Sohlberg, Wednesday, June 08, 2022, 04:48 (685 dagar sedan) @ CMA67

Det är väl fr vänster 125p 113p och 114p alla Bergbolagen ,127p har Volvo B4b motor och tillverkad av Eksjöverken //Björn

Ja, var lite för snabb där.

Men intressant. 126 (Eksjöverken) hade B4b och 127 (Eksjöverken) B16a.

MDR125p?

av Ola Almquist, Tuesday, June 07, 2022, 21:22 (686 dagar sedan) @ David Sohlberg

och här är MDR125p 3318 i Faringe 1971-12. Dressinen ägdes av SJ Ba och var stationerad i Faringe lokstall. 2729 och 2794 var privatägda. Iaf 2794 fick ny kaross 1972 (den ursprungliga typen) med öppna sidor och som fanns i förråd genom SJ Bollnäs.


Intressant! 27xx är en slags mellanversion från öppna motordressiner och det som kom att bli 125 (och efterföljare).

Vad är skillnaden mellan MDR 125p och MDR 127(t)?
[image]


Tillverkare, spårvidd och drivlina kort sagt.

Här finns en bild på en MDR127p. MDR126, 127, 127p och 127t såg i princip likadana ut.