Södertälje södra utan kontaktledning. (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Saturday, June 11, 2022, 00:08 (685 dagar sedan)

[image]

Södertälje under första halvan av 1920-talet. Efter studie av grafen från 1923 får jag det till två persontåg mot Stockholm C. Längst bort Pt 54, 11.42-11.44, från Hallsberg draget av ett B-lok. Därefter följer postvagn D3, resgodsvagn F1, BCo3, Bo3, Co5 och C3d 2355.
Hitom plattformen troligen södagståget Pt 96 som utgick härifrån klockan 12.09. Det drogs av ett backgående J-lok följt av C4, C3d, BC3 (se det ljusare toalettfönstret) och en äldre CD-vagn av för mig okänt slag. Brevlådan sitter inte där den borde.
I vänstra bildkanten står två C4-vagnar och godsvanarna är från vänster en äldre G1, okänd vagntyp, NN5 med utåt fällbara plåtlämmar, en kalkvagn R1 8244 samt en G1-vagn.

/tell

Södertälje södra utan kontaktledning och utan semaforer

av Ulf Pålsson, Saturday, June 11, 2022, 10:18 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]

Södertälje under första halvan av 1920-talet. - - -

Jag spanar förgäves efter de utfartssignaler (semaforer) som åtminstone senare fanns före utfartsväxlarna. Däremot tycker jag mig kunna se några master med s.k. manöversignaler (spårspärrsignaler på hög mast) vid flera spår, men de tycks alla, konstigt nog, visa "växling tillåten" (signalbild 'rektangel'). Det skulle kunna vara så att de ännu inte är ibruktagna och att ställverket (vars byggnad vi ser norr om stationshuset) ännu är under uppbyggnad. Inledningsvis har man kanske fått klara sig utan fasta signalinrättningar inne på bangården. Om mina resonemang stämmer, torde fotot vara från när Södertälje södra är alldeles nyligen ibruktagen som station.
/up

Södertälje södra utan kontaktledning och med semaforer

av Thomas Tell, Saturday, June 11, 2022, 10:58 (684 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag spanar förgäves efter de utfartssignaler (semaforer) som åtminstone senare fanns före utfartsväxlarna. Däremot tycker jag mig kunna se några master med s.k. manöversignaler (spårspärrsignaler på hög mast) vid flera spår, men de tycks alla, konstigt nog, visa "växling tillåten" (signalbild 'rektangel').
/up

[image]

Jodå det syns fem semaforer och fyra manöversignaler på bilden. En semafor visar kör och en manöversignal visar "växling tillåten" med undanvriden skärm.
En semaforvinge syns precis ovanför balkongen på huset i bakgrunden. Vingen har en vit ruta målad innanför cirkeln likt på alla andra semaforer på bilden.
/tell

Södertälje södra utan kontaktledning och med semaforer

av Ulf Pålsson, Saturday, June 11, 2022, 23:33 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag spanar förgäves efter de utfartssignaler (semaforer) som åtminstone senare fanns före utfartsväxlarna. Däremot tycker jag mig kunna se några master med s.k. manöversignaler (spårspärrsignaler på hög mast) vid flera spår, men de tycks alla, konstigt nog, visa "växling tillåten" (signalbild 'rektangel').
/up


[image]

Jodå det syns fem semaforer och fyra manöversignaler på bilden. En semafor visar kör och en manöversignal visar "växling tillåten" med undanvriden skärm.
En semaforvinge syns precis ovanför balkongen på huset i bakgrunden. Vingen har en vit ruta målad innanför cirkeln likt på alla andra semaforer på bilden.
/tell

Ja, nu ser jag dem -- tack för förstoringen. Vad jag kan se är två av semaforerna tvåvingade (kan visa körsignal för två olika utfartstågvägar: en mot Östertälje och en mot Södertälje C) medan tre är envingade (kan visa körsignal till bara en utfartstågväg). Den för spår 1 har en längre mast än de andra, så att vingen sitter högre upp. Det var inte ovanligt att göra semaformasten för huvudtågvägen längre för att på så sätt göra signaleringen tydligare att iaktta på avstånd.
/up

Södertälje södra utan kontaktledning och med semaforer

av Thomas Tell, Sunday, June 12, 2022, 00:13 (684 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Den för spår 1 har en längre mast än de andra, så att vingen sitter högre upp. Det var inte ovanligt att göra semaformasten för huvudtågvägen längre för att på så sätt göra signaleringen tydligare att iaktta på avstånd.
/up

Men den långa som visar kör måste väl vara för spår tre där Pt 54 står på, eller?
/tell

Södertälje södra utan kontaktledning och med semaforer

av Ulf Pålsson, Sunday, June 12, 2022, 11:28 (683 dagar sedan) @ Thomas Tell

Den för spår 1 har en längre mast än de andra, så att vingen sitter högre upp. Det var inte ovanligt att göra semaformasten för huvudtågvägen längre för att på så sätt göra signaleringen tydligare att iaktta på avstånd.
/up


Men den långa som visar kör måste väl vara för spår tre där Pt 54 står på, eller?
/tell

Ja, du har rätt. Mer logiskt också att spår 3 var huvudtågvägen.

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Kent Hedqvist, Saturday, June 11, 2022, 14:36 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men skuggorna, som är mycket tydliga från stolparna, tyder på att fotot är taget på eftermiddagen ungefär vid tvåtiden.
Kent

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Thomas Tell, Saturday, June 11, 2022, 17:59 (684 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Men skuggorna, som är mycket tydliga från stolparna, tyder på att fotot är taget på eftermiddagen ungefär vid tvåtiden.
Kent

Problemet är att vid den tiden 1923 finns inga lägen med två tåg som passar in. 15.15 avgår Pt 70 mot Stockholm men bara det. Jag har en graf från 1921 också men de hjälper inte. Där finns inte Pt 96 med så det blir svårt med två tåg norrut nästan samtidigt.
/tell

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Harald, Saturday, June 11, 2022, 19:35 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men skuggorna, som är mycket tydliga från stolparna, tyder på att fotot är taget på eftermiddagen ungefär vid tvåtiden.
Kent


Problemet är att vid den tiden 1923 finns inga lägen med två tåg som passar in. 15.15 avgår Pt 70 mot Stockholm men bara det. Jag har en graf från 1921 också men de hjälper inte. Där finns inte Pt 96 med så det blir svårt med två tåg norrut nästan samtidigt.
/tell

Skuggorna stämmer bra med den tiden. Bilden här nedan är ett skärmklipp från suncalc.org som visar solens position den 10 maj 1922 kl. 11:44. Solens position varierar lite med datum, men bilden ser väl ut att vara från sommarhalvåret i alla fall.
[image]

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Bengt Löfgren, Saturday, June 11, 2022, 19:31 (684 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Men skuggorna, som är mycket tydliga från stolparna, tyder på att fotot är taget på eftermiddagen ungefär vid tvåtiden.
Kent

Hur kommer du fram till det?
Skuggorna verkar ligga i ungefär trettio graders vinkel i förhållande till bangården.
Det är ungefär den vinkel som bangården ligger vriden i förhållande till nord-syd.

Södertälje Södra Station

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Kent Hedqvist, Saturday, June 11, 2022, 21:04 (684 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Jag tycker att vinkeln är större än 30 grader. Titta på stolpskuggan som skär spåret till vänster om kalkvagnen. Den vinkeln ser ut att vara snarare 45 grader än 30.
Är dateringen någorlunda säker? Kan det vara senare på tjugotalet, eller möjligen tidigt trettiotal?
Kent

Södertälje södra utan kontaktledning.

av ArneL, Saturday, June 11, 2022, 21:11 (684 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Stationen (och VSB i sin helhet) var elektrifierad 1926.

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Peter Lidskog, Sunday, June 12, 2022, 09:34 (683 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Har roat mej med att använda mina ingenjörskunskaper till något nyttigt! Hittade en odaterad bangårdsritning av Södertälje S på bangård.se. Skrev ut Södertälje bilden. Använde skuggan från högra stolpen på perrongen, eftersom den har mest referenspunkter som kan användas för mätningar. Drog perspektivlinjer, använde J-tågets längd och perrongens bredd som referens och beräknade skuggans vinkel i förhållande till perrongen. Jämförde med data från suncalc.org. Hamnade på 12:00 +- 30 minuter. Bangårdsritningen (odaterad) har också beskrivningar av den normala användningen av perrongspåren. Enligt denna står B-lokståget på "Järna-Stockholm" fjärrtågsspåret, och J-lokståget står på "Södertälje-Stockholm" lokaltrafikspåret.

Södertälje södra utan kontaktledning.

av ArneL, Saturday, June 11, 2022, 21:17 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

I högra bildhalvan, delvis skymd bakom bostadshuset, syns den kiosk som tidigare fanns vid Saltskog station. På taket fanns då en skylt ”Vybrefkort”. Efter några år ersattes denna kiosk av en ny, som låg ”hitom” landsvägen och telefonkiosken. Saltskogskiosken flyttades ut till Havsbadet.
/Arne

Södertälje södra utan kontaktledning.

av ArneL, Saturday, June 11, 2022, 21:20 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det J-dragna tåget vara på väg ner till S-e central?

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Thomas Tell, Saturday, June 11, 2022, 21:55 (684 dagar sedan) @ ArneL

Kan det J-dragna tåget vara på väg ner till Södertälje central?

Det är väl inte omöjligt. Backgående lok var väl ok på den sträckan. Manöversignalen framför tåget har vridits undan på bilden.

Sträckan finns inte i grafen men anslutande tåg borde förekommit. Sv Kommunikationer finns bara till 1920 på Samlingsportalen.
/tell

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Överkörmästaren, Saturday, June 11, 2022, 22:06 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det J-dragna tåget vara på väg ner till Södertälje central?

Det är väl inte omöjligt. Backgående lok var väl ok på den sträckan. Manöversignalen framför tåget har vridits undan på bilden.

Sträckan finns inte i grafen men anslutande tåg borde förekommit. Sv Kommunikationer finns bara till 1920 på Samlingsportalen.
/tell

Inte bara backgående lok, utan även backgående tågsätt kunde ju framföras på den sträckan. Tåget (eller vad det nu är) kan ju också nyss ha kommit därifrån.

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Leif B, Saturday, June 11, 2022, 22:43 (684 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kan det J-dragna tåget vara på väg ner till Södertälje central?

Det är väl inte omöjligt. Backgående lok var väl ok på den sträckan. Manöversignalen framför tåget har vridits undan på bilden.

Sträckan finns inte i grafen men anslutande tåg borde förekommit. Sv Kommunikationer finns bara till 1920 på Samlingsportalen.
/tell


Inte bara backgående lok, utan även backgående tågsätt kunde ju framföras på den sträckan. Tåget (eller vad det nu är) kan ju också nyss ha kommit därifrån.

Slutsignalerna på sista vagnen tyder ju på att man avser att avgå med loket först.

Södertälje södra utan kontaktledning.

av Överkörmästaren, Saturday, June 11, 2022, 23:03 (684 dagar sedan) @ Leif B

Kan det J-dragna tåget vara på väg ner till Södertälje central?

Det är väl inte omöjligt. Backgående lok var väl ok på den sträckan. Manöversignalen framför tåget har vridits undan på bilden.

Sträckan finns inte i grafen men anslutande tåg borde förekommit. Sv Kommunikationer finns bara till 1920 på Samlingsportalen.
/tell


Inte bara backgående lok, utan även backgående tågsätt kunde ju framföras på den sträckan. Tåget (eller vad det nu är) kan ju också nyss ha kommit därifrån.


Slutsignalerna på sista vagnen tyder ju på att man avser att avgå med loket först.

De satt väl i samma ände hela tiden, även när loket sköt vagnarna?

Södertälje södra utan kontaktledning.

av ArneL, Saturday, June 11, 2022, 23:03 (684 dagar sedan) @ Leif B

På tidigt 60-tal följde jag med min far som ibland skötte rundgången av lok vid Södertälje central.

Tågen från Stockholm backades ner till ’centralen’, pappa hängde av loket, följde med vid rundgången och kopplade på i andra ändan, tog med slutsignalerna tillbaka till sista vagnen och satte upp dem där. Därefter gjordes bromsprov med början från sista vagnen och framåt mot loket. Sedan var tågsättet klart att backas upp till ’södra’ igen.

Men rutinerna kan förstås ha varit annorlunda 40 år tidigare när bilden i trådstarten togs.

Södertälje södra.. 1923 tider

av Wk, Sunday, June 12, 2022, 00:15 (684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har en SvK 1923/Juni; från Södertälje S till Södertälje finns avgångar:
P 79 10.02
P 54 11.45
P 165 11.50 (Söndagar juni-aug)
P 55 12.08
P 413 2.40
P 70 3.15