Foto på röda märktavlor (Fotografier/bildfrågor)

av Anders_W, Saturday, June 11, 2022, 12:11 (656 dagar sedan)

Finns det något färgfoto av signaler med röda märktavlor? (Fanns på infartssignaler till stationer utan mellansignaler, fram till reformen 1994.)

Foto på röda märktavlor

av Överkörmästaren, Saturday, June 11, 2022, 12:33 (656 dagar sedan) @ Anders_W

Finns det något färgfoto av signaler med röda märktavlor? (Fanns på infartssignaler till stationer utan mellansignaler, fram till reformen 1994.)

I den här filmen kan du se sådana vid 51.45 och vid 52.50:
https://youtu.be/8TC8x5-Ln7M?t=3076

Röda märktavlor hos SL

av Anders_W, Saturday, June 11, 2022, 13:41 (656 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hmmm. Jag trodde att de bara användes på SJ, men filmen är från SB. Undrar om de fanns även på RB.

Röda märktavlor hos SL

av HLi, Saturday, June 11, 2022, 14:01 (656 dagar sedan) @ Anders_W

De fanns på RB också.

Foto på röda märktavlor

av Överkörmästaren, Saturday, June 11, 2022, 17:07 (656 dagar sedan) @ Anders_W

Finns det något färgfoto av signaler med röda märktavlor? (Fanns på infartssignaler till stationer utan mellansignaler, fram till reformen 1994.)

I det här inlägget finns förresten en stillbild: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=155327

Det är ganska svårt att se tavlan tydligt i det ljuset, men de var väl inte alltid så lättlästa i verkligheten heller. Svart text på röd bakgrund var väl ärligt talat inte ett jättebra val…

Den röda märktavlans kortvariga liv

av Ulf Pålsson, Saturday, June 11, 2022, 23:21 (656 dagar sedan) @ Anders_W

Röd märktavla (röd, fyrkantig, med svart text) infördes vid Statens järnvägar med 1973 års trafikregler (säo). Den skulle i stället för gul fyrkantig märktavla finnas på infartssignaler till s.k. ”krysstationer”, en icke-officiell beteckning på sådan station (nu: driftplats) på dubbelspårig bana som bara bestod av växelförbindelser från det ena spåret till det andra och där infartssignalen följdes direkt av blocksignalen vid stationsgränsen (nu: utfartsblocksignalen). Den särskilda betydelsen av den röda märktavlan var att infartssignalen aldrig fick passeras utan tillstånd av tågklareraren (vilket vid denna tid var tillåtet i vissa speciella fall vid andra infartssignaler). 1994 slopades den särskilda betydelsen av röd märktavla, men enligt säo kunde fram till 2009 sådana finnas kvar tills utbyte hade gjorts. Det är oklart när den sista röda märktavlan försvann i praktiken på Banverkets järnvägsnät, förmodligen redan i slutet av 1990-talet.

På Roslagsbanan och Saltsjöbanan infördes den röda märktavlan med 1981 års RB-säo resp. 1983 års SB-säo, med samma betydelse som vid SJ: att infartssignalen aldrig fick passeras utan tillstånd av tågklareraren (RB) / tågledaren (SB). Den användes dock på RB och SB inte vid någon s.k. krysstation. På RB fanns den i praktiken bara på den inre infartssignalen vid Stockholm Ö. På SB sattes den upp på infartssignalerna till de s.k. växelstationerna Nacka växel, Järla växel, Storängens växel och Duvnäs växel. Dessa bestod endast av den tågspårsskiljande växeln mellan enkelspår och dubbelspår, och de signaler som stod närmast den växeln blev klassade som infartssignaler men fungerade också som blocksignaler för den närmast efterliggande blocksträckan. Den röda märktavlan försvann 1996 från RB och 1998 från SB.
/up