JTJ: Ett musealt överföringsekipage (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson, Monday, June 13, 2022, 15:34 (677 dagar sedan)

Ett musealt överföringsekipage i form av SJ Q37p 350135 med normalspåriga godsvagnen GDJ Os 2688 ombord är på plats i Jädraås. Det är enbart utställningsföremål och ska stå permanent parkerat i anslutning till lokstallet.

Foto: Christer Bringemark
[image]

JTJ: Ett musealt överföringsekipage

av K Lemming, Monday, June 13, 2022, 18:29 (676 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Ett musealt överföringsekipage i form av SJ Q37p 350135 med normalspåriga godsvagnen GDJ Os 2688 ombord är på plats i Jädraås. Det är enbart utställningsföremål och ska stå permanent parkerat i anslutning till lokstallet.

Foto: Christer Bringemark
[image]

Snyggt.

JTJ: Ett musealt överföringsekipage

av PeO, Monday, June 13, 2022, 21:26 (676 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

En historisk fråga, som ingen nu levande varit med om.
Sidolämmarna saknas på vagnen, men fem av de sex kättingstumparna, som ska hålla fast lämmarna i nederkant syns på bilden. Här finns också lämstöd, med den rörliga delen nerfälld. På en del gamla bilder saknas dessa. Har de tillkommit efteråt? När? Kanske fanns från början på senare (om)byggda vagnar.

(Modellbygge i nollan på gång naturligtvis. Bygge pågår även av F-vagnen, som står inne i verkstaden. Den som hämtades från Öland för en massa år sedan.)
Nu vet jag inte hur mycket gods som gick på överföringsvagnar på DONJ, men på Västgötabanan var det huvuddelen på 60-talet.

GDJ-vagn lastad upp och ner

av BD, Tuesday, June 14, 2022, 04:44 (676 dagar sedan) @ PeO

[image]


En historisk fråga, som ingen nu levande varit med om.
Sidolämmarna saknas på vagnen, men fem av de sex kättingstumparna, som ska hålla fast lämmarna i nederkant syns på bilden. Här finns också lämstöd, med den rörliga delen nerfälld. På en del gamla bilder saknas dessa. Har de tillkommit efteråt? När? Kanske fanns från början på senare (om)byggda vagnar.

(Modellbygge i nollan på gång naturligtvis. Bygge pågår även av F-vagnen, som står inne i verkstaden. Den som hämtades från Öland för en massa år sedan.)
Nu vet jag inte hur mycket gods som gick på överföringsvagnar på DONJ, men på Västgötabanan var det huvuddelen på 60-talet.

[image]

Denna upp- och nedvända, och tidigare tillhörig GDJ, vagn fanns hos Järnvägsmuseum för ca tio år sedan. Det intressanta med vagnen är de gjutna konsolerna med integrerade stolphållare som lär ha varit en GDJ-specialite.

[image]

Är det möjligen den undre vagnen som nu hamnat hos JTJ?

GDJ-vagn lastad upp och ner

av Torbjörn Jansson, Tuesday, June 14, 2022, 09:17 (676 dagar sedan) @ BD

Ingen av dessa har hamnat på JTJ. Jämför dina bilder med den på JTJ, det är mycket som skiljer. T ex så har vagnen på JTJ spindelbuffertar och det har inte den undre.
Hälsningar
Torbjörn

JTJ: Ett musealt överföringsekipage

av Sven Grönquist, Tuesday, June 14, 2022, 19:48 (675 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Ett musealt överföringsekipage i form av SJ Q37p 350135 med normalspåriga godsvagnen GDJ Os 2688 ombord är på plats i Jädraås.

Trevligt, Os-vagnen är väl en av de som GDG-banorna beställde från Tyskland för sådär 100 år sen, ursprungligen litt Nss?

/Sven

JTJ: Ett musealt överföringsekipage

av Torbjörn Jansson, Tuesday, June 14, 2022, 21:14 (675 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Ja, så är det!