SJ bussgarage vid mindre stationer (Fordon: allmänt)

av HP, Tuesday, June 14, 2022, 21:40 (675 dagar sedan)

Hej, hur vanligt var det att SJ hade mindre bussgarage (1-3 bussar) vid mindre stationer? Någon som har koll på historik, hur dessa såg ut, ritningar, finns de kvar? Har sett enkelbussgarage häromåret i Bruzaholm, och vill minnas att jag sett det även i Mariannelund och Mörlunda. Malmbäck hade ett plåtgarage för tre bussar om jag inte minns fel./HP

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Granis, Tuesday, June 14, 2022, 22:47 (674 dagar sedan) @ HP

Nu kanske du syftar på såna som är byggda av SJ, inte bara övertagits vid förstatligande av privata banor/ bolag? I Ljusfors på fd NÖJ finns/ fanns iallafall ett fint tvåports =två buss garage bevarat 2002. Till skillnad från stationshuset, som då var borta. Bild på garaget -fast i bakgrunden, bakom stationshuset- finns i boken om TÖJs busstrafik, utgiven av TrafikNostalgiska. Vill minnas att garaget hade originaldetaljer som skylt med just "GARAGE" på och ett utrymme som innehållit en värmeanläggning. Eller nåt sånt, hur det nu var. Dessvärre som det ofta blir när man blivit äldre och ska redogöra för sånt man sett. Förr. Typ ;-)

/ L G

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Ola Almquist, Wednesday, June 15, 2022, 00:08 (674 dagar sedan) @ Granis

Nu kanske du syftar på såna som är byggda av SJ, inte bara övertagits vid förstatligande av privata banor/ bolag? I Ljusfors på fd NÖJ finns/ fanns iallafall ett fint tvåports =två buss garage bevarat 2002. Till skillnad från stationshuset, som då var borta. Bild på garaget -fast i bakgrunden, bakom stationshuset- finns i boken om TÖJs busstrafik, utgiven av TrafikNostalgiska. Vill minnas att garaget hade originaldetaljer som skylt med just "GARAGE" på och ett utrymme som innehållit en värmeanläggning. Eller nåt sånt, hur det nu var. Dessvärre som det ofta blir när man blivit äldre och ska redogöra för sånt man sett. Förr. Typ ;-)

/ L G

Bild finns även här.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av A.Svenson, Tuesday, June 14, 2022, 23:48 (674 dagar sedan) @ HP

Hej,

I Sollebrunn fanns ett garage som ännu på nittiotalet hade kvar telefonanslutning i SJs nät, kanske under Varas riktnummer om där var separat växel eller Trollhättans. Vill minnas att det var/är i tegel och i ett snitt som säger 30-50-tal kan vara uppfört av såväl VGJ som SJ/GDG med andra ord. Antalet portar och status i dag tror jag vi vänligt kan be signaturen PeO om.

Anders S

SJ bussgarage vid mindre stationer

av PeO, Wednesday, June 15, 2022, 00:19 (674 dagar sedan) @ A.Svenson

Antalet portar har jag inte i minnet, men Värsttrafik har inga bussar här längre. Diverse småföretag och butiker hyr in sig. Bussarna utgår idag från Alingsås + att det finns eller har funnits ett antal inhysta i gamla cementgjuteriet vid Karlstadlunde, där kullen sedan flera år försvunnit i olika riktningar.
I filmen om VGJ var bussgaraget det enda från Sollebrunn som visades, byggt före 1948 med andra ord.
GDG/Linjebuss tror jag helt utgick från Alingsås, via Anten. SJ buss hade Trollhättan-Sollebrunn-Alingsås via Magra. I min barndom fanns anslutning vid Lurut till Borås via Vårgårda.
Busshållplatsen är i stort sett utbredd mellan bussgaraget och stationshuset, det senare numera tandläkarmottagning med flera fotografier från olika tider av stationen som station i väntrummet.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Ola Almquist, Wednesday, June 15, 2022, 00:44 (674 dagar sedan) @ PeO

Antalet portar har jag inte i minnet, men Värsttrafik har inga bussar här längre. Diverse småföretag och butiker hyr in sig. Bussarna utgår idag från Alingsås + att det finns eller har funnits ett antal inhysta i gamla cementgjuteriet vid Karlstadlunde, där kullen sedan flera år försvunnit i olika riktningar.
I filmen om VGJ var bussgaraget det enda från Sollebrunn som visades, byggt före 1948 med andra ord.
GDG/Linjebuss tror jag helt utgick från Alingsås, via Anten. SJ buss hade Trollhättan-Sollebrunn-Alingsås via Magra. I min barndom fanns anslutning vid Lurut till Borås via Vårgårda.
Busshållplatsen är i stort sett utbredd mellan bussgaraget och stationshuset, det senare numera tandläkarmottagning med flera fotografier från olika tider av stationen som station i väntrummet.

Detta?

SJ bussgarage vid mindre stationer

av PeO, Wednesday, June 15, 2022, 08:35 (674 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja!
Godsmagasinet låg till vänster i bild. Spåret gick i förgrunden, den vita bilen står på genomfartsspåret, bakom den lastkaj vid Centralföreningen (röda byggnaden). Banvaktstugan skyms av träden till höger, korsning med nuvarande väg 42, då 180, däremellan. Taket på stins Julius' hus syns över busskuren.
Den grå markeringen för Bjärke stål visar på verkstaden min far byggde, där vi bodde 1956-69. Från sovrummet kunde jag se området vid stationen, ett par år för sent för att se några ånglok.

Vrid bilden åt vänster så syns stationshuset, endast måttligt ombyggt. Dörren mot järnvägen borta, ingången nu mot vägen, där dörren till Posten satt för drygt 60 år sedan. Dörren till godsmottagningen satt på gaveln till höger, bakom det fönstret har Pavel Horal (mycket skonsam tandläkare, raka motsatsen till Rolf Wesenlunds figur) nu sitt behandlingsrum.

I Agnesberg

av Sune Nylén, Wednesday, June 15, 2022, 09:05 (674 dagar sedan) @ PeO

fanns ett garage som härbärgerade bussen till Rösered. Låg bakom stn. Uppfördes nog ca 47. Det fanns kvar för en 15 år sedan.
Den som är intresserad av GDG bil och buss rekommenderas boken GDG De första femti./Sune

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Christian Ljunggren, Wednesday, June 15, 2022, 10:46 (674 dagar sedan) @ HP

Efter Inlandsbanan fanns ju i Åsarna garage med tre portar samt det fd rälsbussskjulet, som senare användes av SJ Busstrafik. Under 1988 övergavs de byggnaderna, då ägaren till dåvarande BP-macken hade byggt en garage- och tvätthallsbyggnad, som delvis hyrdes av SJ Busstrafik.
De gamla byggnaderna ägs sedan länge av en entreprenadfirma.
Vid de nya är det bl en Tempo-butik och en Q-Star mack idag.
SJ Buss/Swebus körde sin sista dag 91-06-07 efter en förlorad anbudsupphandling och sedan dess har det inte stått några bussar i de lokalerna.

Även Röjan hade bussgarage, men det är sedan länge rivet.
Möjligen efter maj 1968, då Röjan avbemannades och en del av busstrafiken mot Västra Härjedalen flyttades till Åsarna.

Mvh

Christian

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Christopher Lindgren, Wednesday, June 15, 2022, 20:38 (674 dagar sedan) @ HP

I Njurundabommen ca. 2 mil söder om Sundsvall finns ett f.d SJ- buss garage med tre portar. Numera bilverkstad XL- garage

I Stavreviken norr om Sundsvall finns ett motsvarande men spegelvänt garage. Numera Däckia.

Bilder stulna från nätet.

[image]

[image]

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Peter Johansson, Wednesday, June 15, 2022, 20:43 (674 dagar sedan) @ HP

[image]
Lokstallet vi Skyllberg användes som bussgarage av SJ-buss från ca 1960 när Skyllbergs Omnibuss AB övertogs av SJ. Lokstallet förlängdes för att ge bussarna plats. Tre enheter fanns, två i garage och en utomhus. Verksamheten försvann när Länsbussarna övertog ansvaret för länets busslinjer. Lokstallsbyggnaden har återställts och används idag till traktorgarage för brukets behov. Bild från 1961. Fotograf Arne Björk.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Harald, Wednesday, June 15, 2022, 21:31 (674 dagar sedan) @ HP

Linjen Sigtuna-Eriksund-Uppsala trafikerades med en daglig dubbeltur som passade skoltiderna i Uppsala. Vissa dagar hade föraren väntetid i Uppsala hela dagen, men några dagar fick han köra Uppsala-Börje-Jumkil som inte trafikerades alla dagar. Den kördes med en Scania-fyra eftersom 45-platsers-bussen som kördes från Sigtuna var för tung för vägarna där. Den stod i en byggnad som jag tror hade varit Roslagsbanans lokstall. Den låg mellan järnvägarna med infart från Strandbodgatan.

SJ bussgarage - motorvagshall Uppsala

av Granis, Wednesday, June 15, 2022, 22:12 (674 dagar sedan) @ Harald

Den stod i en byggnad som jag tror hade varit Roslagsbanans lokstall. Den låg mellan järnvägarna med infart från Strandbodgatan.

Roslagsbanans motorvagnshall byggdes på 30/ 40-talet (har ej uppgifterna tillgängliga nu -och dåligt minne) när denna typ av fordon började ta över persontrafiken Uppsala Ö -Rimbo/ Gimo. De ersatte då lokstall med vändskiva på samma plats. För den trots allt kvarvarande (ång)lokstrafiken gjorde man en liten tillbyggnad till hallen som fick tjäna som stall åt ett lok.

Sedan persontrafiken slutligen lagts ned in till Uppsala Ö nyårsafton 1966 blev det en anläggning för SJ Buss. Men kanske inte nåt ”bussgarage vid mindre station”? Hur som helst fanns ”lokstallstillbyggnaden” -som kanske användes för bussar redan innan 1967?- kvar i juni 1986, när bilden nedan togs.

Av det städade området att döma hade busstrafiken försvunnit då. Tidigare fanns elstolpar (?) o dyl, vilka man tog bort när SJ lämnade bussar och område varvid hallen uppläts för kommunens gatukontor.

Ett par år efter att denna bild togs revs lokstallstillbyggnaden, och så själva motorvagnshallen tiotalet år senare, då kommunen fått flytta ut. ULJ kunde alltså aldrig hålla till i hallen, men det hade ju ändå bara blivit för ”några år” då allt omdanades när ”Resecentum” byggdes. Numera går på platsen ULJ´s infart framför ”Båghuset”. Och nu ska ju nämnda "centrum" byggas om igen framöver…..:-|

/ L G

[image]

SJ bussgarage - motorvagshall Uppsala

av Eje Larsson, Wednesday, June 15, 2022, 22:41 (673 dagar sedan) @ Granis

Då UL startade 1978 låg spåren delvis kvar men övergrusade. När BLJ 4 Långshyttan anlände till SRJ mf i början på 70-talet lastades det av trailern och provkördes på de då fortfarande trafikabla spåret framför stallet. Jag var själv med vid detta tillfälle. I stallet som utgjorde SJ-buss depå i Uppsala fanns bl.a. tvätthall och en primitiv verkstad. De flesta bussarna stod utomhus. Senare flyttades depån till normalspårsstallet i Boländerna som då rustades upp. Lokstallskänslan fanns dock kvar. Utrymmet vid SRJ:s gamla stall räckte inte till för det snabbt ökande antalet bussar som blev en följd av UL:s satsning på ökat resande.

SJ bussgarage - motorvagshall Uppsala

av Granis, Wednesday, June 15, 2022, 23:00 (673 dagar sedan) @ Eje Larsson

Då UL startade 1978 låg spåren delvis kvar men övergrusade. När BLJ 4 Långshyttan anlände till SRJ mf i början på 70-talet lastades det av trailern och provkördes på de då fortfarande trafikabla spåret framför stallet.

Så pass sent som i juni 1979 fanns användbara spår -med anslutning till trafik/ plattformsspår på Uppsala Ö- kvar. Då var jag nämligen med om att lossa den då från ”RB” inhyrda rälsbussen YP 809 från en lastbilstrailer på just dessa spår, inte långt från ”lokstallstillbyggnaden”.

Vad gäller bussfaciliterna där vill jag minnas att det fanns långa rör/ ramper som inte bara var för motorvärme utan för… nåt mer? Hur som helst var allt detta -inklusive uppställda bussar såklart- bortstädat när SJ Buss lämnade området, vilket då borde varit strax innan bilden togs.


/ L G

SJ bussgarage - motorvagshall Uppsala

av Eje Larsson, Wednesday, June 15, 2022, 23:31 (673 dagar sedan) @ Granis

Det var vanliga ramper med cirkulerande vatten för att hindra bussarna från att frysa sönder. 1983-12-01 fanns 64 bussar stationerade i Uppsala. Då var utrymmet vid Uppsala Ö helt otillräckligt. Därför hade uppställningen flyttats.

SJ bussgarage - motorvagshall Uppsala

av Harald, Thursday, June 16, 2022, 17:00 (673 dagar sedan) @ Granis

Det jag skrev handlar om 1959-60. Då stod bara en Scania-fyra tillhörande Sigtunalinjerna där. Uppsala billinjegrupp fanns inte då. Linjen från Örbyhus kördes av Gävlelinjerna, linjer från Alunda och Rimbo av SLO fram till 1959 och linjen från Sigtuna alltså av Sigtunalinjerna, som också körde Uppsala-Börje-Jumkil och Uppsala-Linnés Hammarby-Vedyxa med den nämnda lilla bussen. Det får väl sägas vara ett mindre garage om än inte vid en liten station.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Bengt H, Thursday, June 16, 2022, 00:02 (673 dagar sedan) @ HP

Göteborgs billinjegrupp hade vid min tid i mitten av 70-talet där garage i Floda, Alingsås, Härryda och Onsala förutom anläggningen vid VGJ:s gamla vagnverkstad på Marieholm, "Östra II".

Borås hade ett garage i Dalsjöfors, varifrån bilden är. Där ser vi bland annat buss 850 som väl då tillhörde järnvägsmuseum. Nu är det en klubb i Borås som sköter om den.

[image]

Borås huvuddepå med fullt utrustad verkstad låg länge i Kinna (större garage men relativt liten ort). Senare, under 80-talet?, byggdes en modern anläggning nära Borås central som dels ersatte verkstaden i Kinna och garagen i Herrljungabanans lokstall vid Borås övre.

[image]

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Ola Almquist, Thursday, June 16, 2022, 01:27 (673 dagar sedan) @ Bengt H

Göteborgs billinjegrupp hade vid min tid i mitten av 70-talet där garage i Floda, Alingsås, Härryda och Onsala förutom anläggningen vid VGJ:s gamla vagnverkstad på Marieholm, "Östra II".

Borås hade ett garage i Dalsjöfors, varifrån bilden är. Där ser vi bland annat buss 850 som väl då tillhörde järnvägsmuseum. Nu är det en klubb i Borås som sköter om den.

[image]

Borås huvuddepå med fullt utrustad verkstad låg länge i Kinna (större garage men relativt liten ort). Senare, under 80-talet?, byggdes en modern anläggning nära Borås central som dels ersatte verkstaden i Kinna och garagen i Herrljungabanans lokstall vid Borås övre.

[image]

Mer om bussgaragen som tillhörde Borås busslinjegrupp finns här.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Ola Almquist, Thursday, June 16, 2022, 01:58 (673 dagar sedan) @ HP

Hej, hur vanligt var det att SJ hade mindre bussgarage (1-3 bussar) vid mindre stationer? Någon som har koll på historik, hur dessa såg ut, ritningar, finns de kvar? Har sett enkelbussgarage häromåret i Bruzaholm, och vill minnas att jag sett det även i Mariannelund och Mörlunda. Malmbäck hade ett plåtgarage för tre bussar om jag inte minns fel./HP

Sök på DigitaltMuseum på bussgarage* och garage*. Långt ifrån alla platser är dock identifierade. JvmKDAF06708 är i alla fall tagen i Hanaskog.

Det bör finnas uppgifter i arkiven. Exempelvis Biltrafikbyrån, Borås billinjegrupp och 2 bilsektionen.

Ritningar till bussgarage finns här.

Många av de mindre bussgaragen uppfördes nog av privata bussägare/bolag vilkas rörelse senare övertogs av SJ eller enskilda järnvägsbolag. De flesta av dessa låg inte vid järnvägsstationerna, vilket nog majoriteten av de garage som uppfördes av järnvägen gjorde (alternativt var ändrade lokstall eller liknande). På några ställen uppfördes nya, större, garage på samma plats där det tidigare funnits ett mindre. Järnvägsbolagen tog också i viss mån över lastbilsrörelser som också bör ha haft garage.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Göran Kannerby, Thursday, June 16, 2022, 07:42 (673 dagar sedan) @ HP

I Värnamo fanns ett garage för två bussar. Fast Värnamo kvalar kanske inte in som "mindre station". :-)

Å andra sidan kan jag inte påminna mig några bussgarage vid omgivande (ännu) mindre stationer.

SLO / SJ Bussgarage i Alunda

av Conny Sernfalk, Thursday, June 16, 2022, 21:19 (673 dagar sedan) @ HP

jag har inte boken om SLO hemma men bilderna visar att bussgaraget fanns redan 1921 vid invigningen av Faringe-Gimo intill stationshuset.
Nyttjades av SLO och senare SJ fram till 1960 talet?
Platser hyrdes några år på 60-70 talet av Svenska Spårvägssällskapet för uppställning av museibussar.
Vid besök 1973 höll man på att flytta en eller flera bussar därifrån.
Enligt Google finns garaget kvar och är numer bilverkstad.
[image]
1920 talet? Har anteckning att bilden kommer från ÖHF album. Finns ej med i digitalt museum.
[image]
1958 och från digitalt museum / Järnvägsmuseet JvmKCAC00027. Garaget har här blivit förlängt sedan bilden från 1920 talet.
[image]
1960 talet foto Björn Karlssons samling

SLO / SJ Bussgarage i Alunda

av Leif B, Thursday, June 16, 2022, 21:49 (673 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

---

[image]
1960 talet foto Björn Karlssons samling

Är det detta som kallas "rälsbuss"? :-P

SLO / SJ Bussgarage i Alunda

av Granis, Thursday, June 16, 2022, 22:18 (673 dagar sedan) @ Leif B

Är det detta som kallas "rälsbuss"? :-P

Det var nog inte så noga på den tiden. Det heller. F f a inte här, sedan den allmäna trafiken upphört 1960. Så inga krav på "hindertavlor" eller så... :-)

Chansen att en vagnuttagning skulle behöva använda sidospåret var kanske inte så stor. Just här/ då iallafall. Annars användes väl detta så länge den återupptagna gruvdriften i Ramhäll var i gång, och det bör väl ha varit under större delen av 60-atelt. D v s så länge spåret låg kvar. Malm kördes ju då på lastbil från Ramhäll till Alunda, där den lastades över på järnväg f v b Hargshamn via Gimo. Lokomotorn SJ Z4p (1)539/ SRJ Z4 1 "Urtrucken" lär då iallafall tidvis ha använts för växlingen i Alunda, varvid sidospåret ändå borde kommit till användning.

När gruvbrytningen skulle återupptas i Ramhäll efter andra världskriget hade man inledningsvis tänkt sig återuppta trafiken på den kvarliggande bibanan dit från Knaby (byggd samtidigt som DHJ´s huvudlinje som dess första bibana), men man ångrade sig e u sedan man hunnit lägga in ett par nya växlar i Ramhäll varvid nämnda lösning med lastbil kom till. Men nu har vi lämnat huvudfrågan i denna tråd om bussgarage.....


/ L G

SLO / SJ Bussgarage i Alunda

av Torbjorn_Forsman, Thursday, June 16, 2022, 22:15 (673 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

jag har inte boken om SLO hemma men bilderna visar att bussgaraget fanns redan 1921 vid invigningen av Faringe-Gimo intill stationshuset.
Nyttjades av SLO och senare SJ fram till 1960 talet?
Platser hyrdes några år på 60-70 talet av Svenska Spårvägssällskapet för uppställning av museibussar.
Vid besök 1973 höll man på att flytta en eller flera bussar därifrån.
Enligt Google finns garaget kvar och är numer bilverkstad.
[image]
1920 talet? Har anteckning att bilden kommer från ÖHF album. Finns ej med i digitalt museum.

Med tanke på bilen som står där, så skulle jag nog vilja säga som tidigast sent 1930-tal. Jag kan inte identifiera märke och modell exakt, men jag vågar nog påstå att det är en amerikansk bil av årsmodell ungefär 1936-39. Skulle bilden ha varit tagen under krigsåren, hade bilen med största sannolikhet varit utrustad för gengasdrift.

SJ bussgarage vid mindre stationer

av Jim Hansson, Sunday, June 19, 2022, 21:09 (670 dagar sedan) @ HP

[image]

Foto från Vitaby 1943.
T h garage för den övernattande bussen t/f Tomelilla. Busschauffören övernattade i ett rum som SJ hyrde i en villa vid torget.
T v garage för den i Vitaby stationerade SJ-lastbilen.
Jim