Klassisk bildgåta (Järnväg allmänt)
Frågan lyder som brukligt: Var?
[img]images/uploaded/2022061607464662aadfe6d2f49.jpg[/img]
av Olle E, Thursday, June 16, 2022, 09:48 (673 dagar sedan)
Frågan lyder som brukligt: Var?
[img]images/uploaded/2022061607464662aadfe6d2f49.jpg[/img]
av Baloo, Thursday, June 16, 2022, 09:54 (673 dagar sedan) @ Olle E
Frågan lyder som brukligt: Var?
I närheten av Silte på f d Sydvästra Gotlands järnväg?
av Olle E, Thursday, June 16, 2022, 10:02 (673 dagar sedan) @ Baloo
Bron över Silte kanal på fd SGJ, helt korrekt.
av Granis, Thursday, June 16, 2022, 11:17 (673 dagar sedan) @ Olle E
Bron över Silte kanal på fd SGJ, helt korrekt.
Silte kan (namnmässigt) lätt förväxlas med [b]Slite[/b]. Denna var ju ändstation för en annan Gotländsk järnväg; SlRJ, Slite- Roma Jvg. Och där -"i ändan"- fanns/ finns också en bro. Över "Sjuströmmar" då. Numera cykel och gångbana. Här i juni 1992.
/ L G :-)
[img]images/uploaded/2022061609170962aaf515b028d.jpg[/img]
av Thomas K Ohlsson, Thursday, June 16, 2022, 11:40 (673 dagar sedan) @ Granis
Precis den förväxlingen gjorde jag och letade förgäves efter information kring Slite kanal...
/TKO
av Anders Sandgren, Thursday, June 16, 2022, 13:15 (673 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Var det inte Eniro som för ett antal år sedan gjorde en 'korrigering' så att alla Siltebor blev Slitebor.
av Ulf Pålsson, Thursday, June 16, 2022, 14:45 (673 dagar sedan) @ Granis
Silte kan (namnmässigt) lätt förväxlas med [b]Slite[/b]. Denna var ju ändstation för en annan Gotländsk järnväg; SlRJ, Slite- Roma Jvg. - - -
Det var väl inte för inte som stationen/lastplatsen i Silte socken fick namnet [b]Silteby[/b] redan när järnvägen öppnades 1924.
av Ulf Pålsson, Thursday, June 16, 2022, 14:38 (673 dagar sedan) @ Olle E
Bron över Silte kanal på fd SGJ, helt korrekt.
På den utmärkta webbplatsen minkarta.lantmateriet.se:s flygfoto upptäcker jag bron över det som på den tillhörande kartan kallas 'Storkanalen' -- det är väl den du menar? Alltså ca 100 m nordost om bron för länsväg 140 över Storkanalen. (På kartan är dock inte bron utsatt, av någon anledning.) Jag kan tänka mig att kanalen utgjorde gräns mellan socknarna Sproge och Silte.
F.d. Sydvästra Gotlands järnväg lades ju ner 1953, och på webbplatsens flygfoto från 1960 syns resterna av hela banan mycket tydligt, på flygfotot från 1975 har de börjat suddas ut och på flygfotot från "i dag" är banvallen i stora delar helt borta, särskilt där det nu är åkermark. Men ändå kan banvallen skönjas svagt här och där, och på några ställen används den som skogsväg eller stig. Det är också intressant att välja lagret 'Fastighetskarta' -- på många ställen finns det faktiskt fortfarande fastighetsgränser som visar oss var järnvägen gick.
av Baloo, Thursday, June 16, 2022, 15:39 (673 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Även om trafiken lades ner redan 1953 mellan Slite och Hablingbo så låg ju ändå spåren kvar till 1958 vilket givetvis bidrar till att det ser ganska "fräscht" ut på flygfotot från 1960. Spåren nyttjades under betkampanjerna både 1954 och 1955 trots den officiella nedläggningen 1953. Efter 1955 års betkampanj upphörde dock även bettransporterna på järnvägen på ön så varför spåren fick ligga kvar ytterligare tre år vore intressant om någon kunde utveckla. F d GJ däremot revs desto snarare efter nedläggningen. Det mesta redan under 1961-62 och Visby - Romakloster 1963.
av Olle E, Thursday, June 16, 2022, 19:01 (672 dagar sedan) @ Baloo
Försvann all bettrafik verkligen redan 1955? Hade för mig att bettrafiken på fd GJ fortsatte ytterligare ett par år. Kunde i så fall förklara varför rivningen av sidobanorna dröjde.
av Granis, Thursday, June 16, 2022, 20:36 (672 dagar sedan) @ Olle E
Om jag inte missminner mig upphörde SSA med transporter på järnväg 1957. Såväl på fd GJ som på de för detta ändamål kvarvarande "bibanorna" (nästan) till Slite som till Klintehamn/ Hablingbo då. Beträffande den förstnämnda så hade man rivit infarten till Slite redan efter trafiknedläggningen 1952, men sträckan Boge- Roma låg kvar för bettransporterna fram till dess. 1958 -samma år som jag föddes- passerade iallafall rivningståget nuvarande GHJ, om jag inte missminner mig då draget av Z4p 399. En lokomotor som nu finns bevarad i fint skick på SkLJ :-)
/ L G
av Baloo, Thursday, June 16, 2022, 23:45 (672 dagar sedan) @ Granis
Finns lite motstridiga uppgifter. Min på källa att det var slut redan 1955 är den länkade men på fliken Tåghistoria hos Gotlandståget anges att Boge - Hablingbo låg kvar till 1958 för bettrafikens skull.
av Ola Almquist, Friday, June 17, 2022, 01:19 (672 dagar sedan) @ Baloo
Finns lite motstridiga uppgifter. Min på källa att det var slut redan 1955 är den länkade men på fliken Tåghistoria hos Gotlandståget anges att Boge - Hablingbo låg kvar till 1958 för bettrafikens skull.
Någon som kommer åt Dagens Nyheter 1958-09-15 sidan 15?
av X20, Friday, June 17, 2022, 23:59 (671 dagar sedan) @ Ola Almquist
Någon som kommer åt Dagens Nyheter 1958-09-15 sidan 15?
Jodå. I notisen "SJs roll som bettransportör slutspelad på Gotland" skrivs att 15% av betorna året innan transporterats med järnväg, men att denna andel skall krympa till 1% 1958. Lastbilscentralen ska stå för 60% och resterande 39% skötas av odlarna själva.
av Ola Almquist, Saturday, June 18, 2022, 01:27 (671 dagar sedan) @ X20
Någon som kommer åt Dagens Nyheter 1958-09-15 sidan 15?
Jodå. I notisen "SJs roll som bettransportör slutspelad på Gotland" skrivs att 15% av betorna året innan transporterats med järnväg, men att denna andel skall krympa till 1% 1958. Lastbilscentralen ska stå för 60% och resterande 39% skötas av odlarna själva.
Tackar. Jag antar att det var ungefär likadant på Öland. I DN 1961-10-01 står det en del om nedläggningen av järnvägen där. Jag kan ha lite statistik från Öland någonstans...
av Baloo, Friday, June 17, 2022, 10:44 (672 dagar sedan) @ Baloo
Även boken "Statens järnvägar på Gotland" av Ragnar, Kahl och Svensson anger på sid 146 "Hösten 1956 var den första då sidobanorna inte längre användes för bettransporter".
av Granis, Friday, June 17, 2022, 11:00 (672 dagar sedan) @ Baloo
Även boken "Statens järnvägar på Gotland" av Ragnar, Kahl och Svensson anger på sid 146 "Hösten 1956 var den första då sidobanorna inte längre användes för bettransporter".
Nog så. Jag hade liksom att välja mellan 1956 och 1957 när jag skulle rådbråka min gamla hjärna, men fastnade för det sistnämnda då 1956 var året för flygfältsutbyggnaden i Visby varvid det gick omfattande trafik med gruståg -med bl a inlånade fordon från fastlandet- från Stånga grusgrop till bygget. Som då slapp trängas med bettåg.
/ L G
av johanmmolin, Friday, June 17, 2022, 17:04 (672 dagar sedan) @ Granis
Vart transporterades betorna? Till sockerfabriken i Linköping? Den lades ju ned 1955, i maj om jag inte minns fel.
av Kjell Friberg, Friday, June 17, 2022, 17:08 (672 dagar sedan) @ johanmmolin
Vad jag förstått blev de transporterade till Arlöv.
av johanmmolin, Friday, June 17, 2022, 17:22 (672 dagar sedan) @ Kjell Friberg
OK, tack. Som håller på att rivas just nu.
av IH, Friday, June 17, 2022, 19:28 (671 dagar sedan) @ johanmmolin
Fram till mitten på 90-talet så fanns det sockerbruk i Roma.
av johanmmolin, Friday, June 17, 2022, 19:51 (671 dagar sedan) @ IH
Det låter ju förnuftigt. Att behöva frakta sockerbetor till fastlandet vore ju lika korkat som att frakta gotländska slaktdjur till ... ähum, Norrbotten ...
av Lars Håkan, Saturday, June 18, 2022, 15:33 (671 dagar sedan) @ johanmmolin
Under de sista åren som de odlades sockerbetor i någon mer omfattande mängd på Gotland så skeppades dem ut från Klintehamn med båt fvb Skåne, detta efter att Danisco lagt ner bruket i Roma i december 1997.
Betorna gick till Köpingebro fram till 2003 då odlingen upphörde på Gotland.
av Thomas K Ohlsson, Saturday, June 18, 2022, 16:44 (671 dagar sedan) @ Lars Håkan
Under de sista åren som de odlades sockerbetor i någon mer omfattande mängd på Gotland så skeppades dem ut från Klintehamn med båt fvb Skåne, detta efter att Danisco lagt ner bruket i Roma i december 1997.
Betorna gick till Köpingebro fram till 2003 då odlingen upphörde på Gotland.
Lite OT - men ändå:
En grupp gotländska betodlare ville köpa bruket i Roma och inrikta sej på ekologisk produktion. Det gillade inte Danisco - därför är Daniscos ekologiska socker idag tillverkat av sockerrör importerade från Sydamerika. Så fungerar monopolkapitalismen!
/TKO
av Ante Svensson II, Sunday, June 26, 2022, 13:19 (663 dagar sedan) @ johanmmolin
Vart transporterades betorna? Till sockerfabriken i Linköping? Den lades ju ned 1955, i maj om jag inte minns fel.
Bruket i Roma var ett råsockerbruk och detta råsocker fraktades till sockerbruket i Tanto för vidare förädling till strösocker. Fram till 1936 var det en dragkamp mellan Slite, Klintehamn och Visby om vilken ort som som skulle vara utskeppningshamn. Dessa transporter bedrevs med sockret lastat i öppna vagnar med presenning över. Till slut vann Visby kampen och transporterna. För dessa användes efter 1936 cisternvagnar från Roma till Visby hamn där en sockersilo fanns. En av dessa, SSA 022, finns idag i Hesselby. Roma byggdes senare om till strösockerbruk och behovet av transporter upphörde. Tanto lades ned i början av 60-talet.
Ante
av Stefan Isaksson, Sunday, July 03, 2022, 21:48 (655 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Vi har ju alltid den gamla klassiska banvallsbevararen: telefonledningar nedgrävda i banvallen.
Jag kommer inte ihåg riktigt var, Klintehamn möjligen, där jag 1978 var inne i en telefonstation och tittade på (telefon-) linjekartorna. Den f.d. järnvägen var inritad just därför att vissa telefonledningar gick där.
Hur det var på gamla SGJ vet jag dessvärre inte.