Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Thursday, June 16, 2022, 13:48 (652 dagar sedan)

[image]

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av tobbe, Thursday, June 16, 2022, 15:25 (652 dagar sedan) @ lars moberg

Ja, där har man varit några ggr under 1970-talet och 1980-talets första hälft. Det var inte lätt att hitta vägen dit då det inte var skyltat Ravenjaur vid riksvägen. Första gången så letade vi febrilt efter en väg mot just Ravenjaur, jag tror vi for fram o tillbaka flera gånger första gången och när vi nästan höll på att ge upp så körde vi tillbaka mot Arvidsjaur och vände efter ett par km och kom upp på en höjd strax innan det bar utför och i fjärran kunde vi se skymten av lokhuset på avstånd och när vi sett det så letade vi efter en väg till höger. Det fanns en enskild väg märkt "Bäcklund" som vi körde in på och efter ca en km så passerade vi en obevakad järnvägsövergång och strax efter denna fanns en väldigt skymd o gammal vägskylt märkt Ravenjaur. Därefter kom vi då fram till målet, den lilla hållplatsbyggnaden på en liten grusplan med skylten"Ravenjaur" och till höger om denna stod "ladan" med sitt stickspår men inga lok ute. Lugnt o tyst i omgivningen skall nämnas o inga hus eller gårdar i närområdet kunde skönjas. Kan nämna att jag höll på att bli omkullsprungen av en ren när jag klivit ur bilen som kom som en "raket" runt hörnet på hållplatsbyggnaden. Vid senare besök hade loken kommit ut ur "ladan" som då kunde fotograferas. Vem tog hand om lokhuset efter att loken försvann? Någon museiförening eller revs det helt sonika och transporterades bort. Måste ha varit ETT av de större beredskapslokhusen, eller? Härliga minnen från platsen i ödemarken med utförsbacken och den raka linjen söderut mot Arvidsjaur kan tilläggas.;-) ;-) ;-)
tobbe

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av -ch-, Thursday, June 16, 2022, 15:38 (652 dagar sedan) @ tobbe

Lokhuset var långt. Det fraktades till malmbangården i Arviddsjaur först. IBAB tog sedan reda på halva huset och monterade upp det i Lövberga mellan Ullriksfors och Hoting.

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av Conny Sernfalk, Thursday, June 16, 2022, 20:31 (651 dagar sedan) @ tobbe

Lokhuset var ursprungligen 115,2 meter långt. Det förlängdes i mitten av 1980 talet från då rivna lokhus (Bl.a Bocktjärn) till ca 200 meter långt.
Därmed blev Ravenjaurs det längsta lokhus som existerat. Inhyste 10 ånglok av litt. B/E/E2.
Bilden visar E 1045 Ravenjaur 1987-09-23. Då tillfälligt nedtaget plast tält pga provkörning av annat lok (1072) som varit uppställt i Ravenjaur. Ny torrluftkonservering ombesörjdes efter provkörningen.
[image]

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av Henrik H, Thursday, June 16, 2022, 20:38 (651 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej Conny
Du får ursäkta en okunnig, men hur går en torrluft konservering till egentligen.
Jag menar det är väl rätt omöjligt att få plasttältet helt tätt, så fuktig luft måste väl smyga sig in

Mvh Henrik

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av Conny Sernfalk, Thursday, June 16, 2022, 22:10 (651 dagar sedan) @ Henrik H

Hej Conny
Du får ursäkta en okunnig, men hur går en torrluft konservering till egentligen.
Jag menar det är väl rätt omöjligt att få plasttältet helt tätt, så fuktig luft måste väl smyga sig in

Mvh Henrik

Metoden med torrluft konservering är gammal och användes bl.a i Flottan.
På SJ användes den på prov från mitten av 60 talet. C:a 1970 beslutades att använda den i full skala.
Effektiva torrluftaggregat med hygrostat som automatiskt slogs på och av för att få en jämn och lagom luftfuktighet.
Tjock plast var utrullade på spåret och efter att loket / loken kördes in svetsades plasten till ett slutet tält. Endast öppning för slangar och special dörr för personal som skulle göra inspektion.
Jämfört med tidigare konserverings metoder var metoden mycket effektiv. Något yttre rostskyddsmedel behövdes inte längre. Ej heller avfuktnings medel (gel påsar) som tidigare använts och som blev förverkade efter några månader.
Loken kunde vara uppkopplade och därmed snabbt kunna tas i drift. initialt var loken även fyllda med kol vid torrluftkonserveringen.
En lokstations chef berättade att han fick order att ombesörja en provkörning från uppställningsplatsen i lokhuset inom några timmar. Loket var redan fyllt med kol. utbaxning, vattenfyllning och en snabb påeldning innebar att man kunde köra ensamt lok efter några timmar efter ordern till Tomteboda där ett godståg väntade......

[image]

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av tobbe, Thursday, June 16, 2022, 22:22 (651 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

WHOOOPS!! :-P Conny hann före med säkrare besked!!!
tobbe

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av Henrik H, Saturday, June 18, 2022, 13:07 (650 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej Conny
Stort tack för ett uttömmande svar
Mvh Henrik

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av Henrik H, Saturday, June 18, 2022, 13:14 (650 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej igen Conny
Varför hade Sj, Banverket, TRV så bråttom att tömma o riva dessa
Skjul. Loken stod väldigt säkra därinne , dvs då hade andra intressenter haft längre tid på sig
Att fundera om önskade ett lok eller reservdelar, nu är allt skrotat även reservdelarna lite synd så kan man tycka
Mvh Henrik

Avvecklingen

av Conny Sernfalk, Saturday, June 18, 2022, 15:07 (650 dagar sedan) @ Henrik H

Hej igen Conny
Varför hade Sj, Banverket, TRV så bråttom att tömma o riva dessa
Skjul. Loken stod väldigt säkra därinne , dvs då hade andra intressenter haft längre tid på sig
Att fundera om önskade ett lok eller reservdelar, nu är allt skrotat även reservdelarna lite synd så kan man tycka
Mvh Henrik

1990-05-29 (över 32 år sedan) fattades det formella beslutet av generaldirektören att slopa alla beredskapsånglok. Behovet av att spara lokhus (som hade haft ånglok uppställda) var minimalt från berörda myndigheter och operatörer för sina verksamheter.
Järnvägsmuseet gavs i uppdrag att hålla i avvecklingen. Det dröjde iof ett par år innan långsiktiga rutiner skapades för dom lok som fördelats till föreningar.

Man kan säga att en formell avvecklingsplan saknades första åren både på gott och ont. Detta gav utrymme för föreningar att införskaffa lok man själv önskade samt införskaffa reservdelar samt övertaliga lokhus. En majoritet av dom 147 f.d beredskapslok blev bevarade.
Andra intressenter gavs möjlighet att köpa ånglok under flera årtionden. Ett antal ånglok som bedömdes vara i gott skick fick stå kvar i Grängesberg i c:a 20 år innan dom sista såldes eller skrotades.
IBAB har även avvecklat sina ånglok som införskaffades vid avvecklingen.
Ett par föreningar har sålt vidare sina f.d beredskapslok till privat personer.

Att låta ångloken stå kvar hade inte varit ett alternativ. plundring av metaller från loken förekom. Det är en illusion att tro att loken stod säkra. Loken stod / står mer säkra hos sina ägare. Med så många bevarade lok av 4 olika typer, är reservdelsfrågan tryggad för många generationer.
Järnvägsmuseet och flertalet föreningar kan även skydda loken med t.ex inhägnader och inomhus förvaring.

Avvecklingen

av Henrik H, Saturday, June 18, 2022, 19:28 (649 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Stort tack för att du tog dig att svara så grundläggande
Mvh Henrik

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av tobbe, Thursday, June 16, 2022, 22:20 (651 dagar sedan) @ Henrik H

Vad jag har mig fått veta så byggde man en ställning och runt denna och sedan klädde man ställningen från golv till tak med plast och lok/loken backades in det ett efter ett över den plastklädda spår o makadammen som därefter förslöts genom "svetsning". Ett torrluftsaggregat kopplades till med div.slangar som sedan blåste in torrluft i tältet. Troligen en termostat som reglerade tillförseln av luft fanns. En lampa på utsidan av lokhuset mot linjen talade om för passerande lokförare i tåg eller behörig personal om detta var igång eller ej. En fråga jag ställt mig i detta sammanhang är om det fanns en anteckning i dagordern om att ha uppsikt på detta av lokförare/mv-förare som passerade platsen eller ej. Hörde av någon att det kunde innehålla hälsofarliga ämnen, men var det en skröna?
tobbe

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av ak44, Friday, June 17, 2022, 05:13 (651 dagar sedan) @ -ch-

Detta var ju på den tiden då Sverige hade ett försvar. Beredskapslager av allt möjligt som t.ex: Livsmedel, bränslen, energi, infrastruktur, hälso- och sjukvård, transporter, skyddsrum m.m. Sedan lades allt detta ner på nittiotalet ungefär.
Nu i februari 2022 har man yrvaket upptäckt att allt detta är borta när det kan komma att behövas vilken dag som helst. Tror ni att det kan komma att byggas upp igen?

Ravenjaur - 1989 - Inlandsbanan

av tobbe, Friday, June 17, 2022, 19:15 (650 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Pålberget mellan Älvsbyn o Piteå var väl också en lång enhet. Stod det inte upp till 9 lok därstädes av olika littera. Minns att stationshuset redan då privatägt stod ganska nära vilket gjorde att man fick vara försiktig. Detta innan torrluftkonserveringen genomfördes.
tobbe