S1 1910 i Norrköping - 1969 - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Friday, June 17, 2022, 16:20 (172 dagar sedan)

[image]

Lastbilen

av Anders Svensson, Friday, June 17, 2022, 17:54 (172 dagar sedan) @ Patrik Eriksson
Redigerad av Anders Svensson, Friday, June 17, 2022, 18:32

Ser ut att vara en dragbil till vagnbjörn - även SLAB/Svelast höll till kring lokstallet. //Anders

Lastbilen

av Stefan Skoglund, Stenstorp, Friday, June 17, 2022, 17:56 (172 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Kaelble ?

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

Lastbilen

av tobbe, Friday, June 17, 2022, 22:39 (172 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det var ju en artikel om just SJ:s tungdragare och dess varianter som drog vagnbjörnar i tidningen TÅG härförleden;-)
tobbe

S1 1910

av Jan-Anders Wihrén, Veberöd, Friday, June 17, 2022, 19:21 (172 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Och här är samma lok under uppehåll med fjgt 5551 (Malmö-Ystad) i Oxie 23/8 1962. Jag hade nöjet att få följa med på loket.
[image]

S1 1910

av Conny Sernfalk, Friday, June 17, 2022, 23:36 (172 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

[image]


Och här är samma lok under uppehåll med fjgt 5551 (Malmö-Ystad) i Oxie 23/8 1962. Jag hade nöjet att få följa med på loket.
[image]

Trevliga bilder och med typisk konservering från Borås där allt blev rostskyddsbehandlat. Kanske även armatur och ytor i hytt
Loket blev beredskapslok 1963 och utgick från huvudverkstaden i Borås 1963-04 efter erhållen beredskaps reparation.
Blev först uppställd i Strömsnäsbruk men flyttades norrut ca 1965. blev initialt uppställd i Nyköping men flyttades senare runt till bl.a Mantorp och Katrineholm. Stod även en längre tid i Norrköping där bilden är ifrån.
Transport till Kalmar för skrotning 1974-12 där det skrotades 1975-01.

finns en uppgift att 5:e och 6:e distriktet avsåg att provköra S1 lok i den stora årliga provkörningen 1969. Ett annat S1 lok i Katrineholm klarade ej provtryckningen och skickades omgående till Östersund för förnyad beredskapsrevision som inkluderade tubbyte.
M.a.o ingen provkörning av S1 lok i den årliga provkörningen 1969.
Huruvida 1910 var en kandidat för provkörningen är oklart men uppställningen i Norrköping sammanfaller ungefär med tidpunkten för provkörningen. 1910 flyttades från Norrköping februari 1970 till inomhusplats inom distriktet.
Bilden är den klassiska leveransfotot från Järnvägsmuseet - Nybergska saml / Digitalt museum. Visar randningen som tycks ha försvunnit tidigt.
[image]

S1 1910 i Norrköping - 1969 -

av Kjell Edvardsson, Sunday, June 19, 2022, 22:54 (170 dagar sedan) @ lars moberg

Tack för den här bilden! Längst ut till höger sticker nosen av en dragbil fram. Det är en Kaelble av den första varianten hos SJ, och den är grå. Jag har länge sökt uppgifter om färgsättningen på vagnbjörnsdragarna och detta var en viktig bit i mitt pussel. Refererar till min tråd på detta forum: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=263486
Har du möjligtvis en bild av hela bilen och kanske även vagnbjörnen?
Även S1 1910 är intressant eftersom jag håller på med ett modellbygge av just det loket som det såg ut när det hade fått NALCO-utrustning.