Postkupe 256 1968-70 (Arkiv/forskning/litteratur)

av JohannTengroth, Monday, June 20, 2022, 09:52 (670 dagar sedan)

I boken om HNJ ifrån 1984 finns en artikel om järnvägspostverksamheten på denna järnväg. Efter vad jag läst mig till och förstått skede en förändring i såväl järnvägens tidtabeller som postens verksamhet i maj 1968. Då infördes postnummer och dagpostkupeerna försvann. För fd HNJs del var det kupé 55 mellan Halmstad och Nässjö och tvärtom som lades ner. Emellertid nämns en sak i artikeln som gör mig en aning förbryllad. Mellan åren 1968 - 70 fanns det en postkupe med nummer 256 mellan Landeryd och Nässjö. Denna gick alltså bara upp och inte ner igen och skall ha varit en omsorteringskupe. Mina frågor är då är det någon som vet i vilket tåg den gick? Vad innebär omsorteringskupe.? Slutligen det verkar ”lite eljest” att den bara gick en väg det borde väl ha ställt till en del problem med personal och logistik?

Postkupe 256 1968-70

av Anders Svensson, Monday, June 20, 2022, 10:48 (670 dagar sedan) @ JohannTengroth

Kan det ha varit en "postkupeslinga" som gick Landeryd-Nässjö-Falköping-Landeryd? //Anders

Postkupe 256 1968-70

av Besc, Monday, June 20, 2022, 11:28 (670 dagar sedan) @ JohannTengroth

I boken om HNJ ifrån 1984 finns en artikel om järnvägspostverksamheten på denna järnväg. Efter vad jag läst mig till och förstått skede en förändring i såväl järnvägens tidtabeller som postens verksamhet i maj 1968. Då infördes postnummer och dagpostkupeerna försvann. För fd HNJs del var det kupé 55 mellan Halmstad och Nässjö och tvärtom som lades ner. Emellertid nämns en sak i artikeln som gör mig en aning förbryllad. Mellan åren 1968 - 70 fanns det en postkupe med nummer 256 mellan Landeryd och Nässjö. Denna gick alltså bara upp och inte ner igen och skall ha varit en omsorteringskupe. Mina frågor är då är det någon som vet i vilket tåg den gick? Vad innebär omsorteringskupe.? Slutligen det verkar ”lite eljest” att den bara gick en väg det borde väl ha ställt till en del problem med personal och logistik?

Jo förändringen iom att tågplan 168 togs ibruk var omfattande både på spår och inom posten. Benämndes då som en av de mest omfattande och datumet för ibruktagandet var 12 maj 1968.
Inom järnvägen försvann många postkupeer, lokala persontåg och indragna stationer och hållplatser. Andra kan säkert fylla på.
Jag steg på ett T43-draget tåg i Landeryd i juli 1969 och åkte till Värnamo. Tåget hade en personvagn, en Bo9bu (enbart kupéer) och sex andra vagnar, resgods, ilgods samt en bemannad postkupe. Förmodligen är det detta tåg som avses. Det var kvällståget från Halmstad till Nässjö jag reste med.

Postkupe 256 1968-70

av Göran Kannerby, Monday, June 20, 2022, 15:04 (670 dagar sedan) @ Besc

I boken om HNJ ifrån 1984 finns en artikel om järnvägspostverksamheten på denna järnväg. Efter vad jag läst mig till och förstått skede en förändring i såväl järnvägens tidtabeller som postens verksamhet i maj 1968. Då infördes postnummer och dagpostkupeerna försvann. För fd HNJs del var det kupé 55 mellan Halmstad och Nässjö och tvärtom som lades ner. Emellertid nämns en sak i artikeln som gör mig en aning förbryllad. Mellan åren 1968 - 70 fanns det en postkupe med nummer 256 mellan Landeryd och Nässjö. Denna gick alltså bara upp och inte ner igen och skall ha varit en omsorteringskupe. Mina frågor är då är det någon som vet i vilket tåg den gick? Vad innebär omsorteringskupe.? Slutligen det verkar ”lite eljest” att den bara gick en väg det borde väl ha ställt till en del problem med personal och logistik?


Jo förändringen iom att tågplan 168 togs ibruk var omfattande både på spår och inom posten. Benämndes då som en av de mest omfattande och datumet för ibruktagandet var 12 maj 1968.
Inom järnvägen försvann många postkupeer, lokala persontåg och indragna stationer och hållplatser. Andra kan säkert fylla på.
Jag steg på ett T43-draget tåg i Landeryd i juli 1969 och åkte till Värnamo. Tåget hade en personvagn, en Bo9bu (enbart kupéer) och sex andra vagnar, resgods, ilgods samt en bemannad postkupe. Förmodligen är det detta tåg som avses. Det var kvällståget från Halmstad till Nässjö jag reste med.

En gissning är att den i motsatt riktning var postförande utan omsortering. Posten var alltså sorterad och klar redan när vagnen lämnade Nässjö, men i motsatt riktning fanns behov av sortering under gång och då användes den som PKP.

Postkupe 256 1968-70

av Bengt H, Monday, June 20, 2022, 16:33 (670 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Sannolikt var det "fack med bevakning" (Fkmb) på nedgång. Om jag ska fortsätta att gissa kan jag anta att behovet av sortering på uppgång styrdes av att kupén mottog osorterad post som skulle omlastas direkt till andra postförande tåg i Nässjö och därför behövde vara sorterad till respektive förbindelse.

Postkupe 256 1968-70

av Ola Almquist, Monday, June 20, 2022, 17:27 (670 dagar sedan) @ Bengt H

Postkupén ska ha gått i tåg 2598, åtminstone 1968.

Postkupe 256 1968-70

av JohannTengroth, Tuesday, June 21, 2022, 08:33 (669 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för detta. När avgick det ifrån Halmstad och när kom det fram till Nässjö?

Postkupe 256 1968-70

av Torbjörn Mårtensson, Tuesday, June 21, 2022, 10:21 (669 dagar sedan) @ JohannTengroth

I tidtabell 167 (gällande till 11 maj 1968) avgick tåget från Halmstad 17:10 med nummer 2594 vardag utom lördag (helgvarianten 2596 avgick 17:44). Tåg 2594 hade uppehåll i Landeryd 18:34-18:42. Fråm Reftele hade tåget ett dagligt läge som tåg 2598 och nådde Nässjö 22:11.

Postkupe 256 1968-70

av Göran Kannerby, Wednesday, June 22, 2022, 19:36 (668 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

I tidtabell 167 (gällande till 11 maj 1968) avgick tåget från Halmstad 17:10 med nummer 2594 vardag utom lördag (helgvarianten 2596 avgick 17:44). Tåg 2594 hade uppehåll i Landeryd 18:34-18:42. Fråm Reftele hade tåget ett dagligt läge som tåg 2598 och nådde Nässjö 22:11.

Bör således ha lämnat Värnamo vid 20.30-tiden?

Ett tågläge som levde kvar ända in på 1980-talet, men endast fredag och söndag (om jag minns rätt) och med Jönköping som nordlig slutpunkt.

Postkupe 256 1968-70 - PLI?

av Anders Jansson, Wednesday, June 22, 2022, 20:42 (668 dagar sedan) @ Torbjörn Mårtensson

Om någon har tillgång till "Inrikes postlägenheter (PLI)" för de aktuella åren bör det gå att reda ut omlopp etc.

En grov gissning är att vagnen gick Nässjö-Halmstad på morgonen. Då möjligen som Fack med bevakning (Fkmb) med låg bemanning för spridning av färdigsorterad post. Den återvände sedan på kvällen och även då möjligen som Fkmb på delsträckan Halmstad-Landeryd. Gissningsvis så anslöt personal som passåkt Nässjö-Landeryd varefter postlägenhetens form blev Postkupé (Pkp). Fanns det någon södergående förbindelse på fd HNJ som passar in på antagandet? Jag har en mycket osäker minnesbild av att DFo28 (60-talsvagn) användes i Pkp 256.

Vid den aktuella tiden fanns det några enkelriktade postkupéer. Ett närliggande exempel var Oskarshamn-Nässjö. Även personalturerna kunde vara udda. I Göteborg fanns en tur som allmänt kallades "Vänern runt". Den gick Göteborg-Kil-Hallsberg-Göteborg med tjänstgöring i tre olika postlägenheter.

Postkupe 256 1968-70 - PLI?

av Lennart Petersen, Thursday, June 23, 2022, 04:43 (668 dagar sedan) @ Anders Jansson

Om någon har tillgång till "Inrikes postlägenheter (PLI)" för de aktuella åren bör det gå att reda ut omlopp etc.

En grov gissning är att vagnen gick Nässjö-Halmstad på morgonen. Då möjligen som Fack med bevakning (Fkmb) med låg bemanning för spridning av färdigsorterad post. Den återvände sedan på kvällen och även då möjligen som Fkmb på delsträckan Halmstad-Landeryd. Gissningsvis så anslöt personal som passåkt Nässjö-Landeryd varefter postlägenhetens form blev Postkupé (Pkp). Fanns det någon södergående förbindelse på fd HNJ som passar in på antagandet? Jag har en mycket osäker minnesbild av att DFo28 (60-talsvagn) användes i Pkp 256.

Vid den aktuella tiden fanns det några enkelriktade postkupéer. Ett närliggande exempel var Oskarshamn-Nässjö. Även personalturerna kunde vara udda. I Göteborg fanns en tur som allmänt kallades "Vänern runt". Den gick Göteborg-Kil-Hallsberg-Göteborg med tjänstgöring i tre olika postlägenheter.

Enligtbboken Järnvägsposten gick Pkp 256 Landeryd-Nässjö 1968-1970.
Kan inte se någon i motsatt riktning som då skulle haft ett udda nummer.
Från 1968 frångick man principen att en Pkp hade samma nummer i bägge riktningar och skildes åt med ett upp eller ned och de postkupéer som kom 68 hade samma nummer som tågnumret ( men man ändrade inte nummer när SJ bytte).
Tåget kan mycket väl ha utgått från Halmstad men organisatiriskt att betrakta som pkp från Landeryd.
I motriktning kan vagnen gått som Fkmb med färdiga kollin (från Nässjö Pt).
Många av de kupéer som kpm 68 varade bara några få år innan man organiserat om sorteringen. Kvarvarande användes bara för spridningssortering på brevområden.

Postkupe 256 1968-70

av Anders Olsson2, Tuesday, June 21, 2022, 08:26 (669 dagar sedan) @ Bengt H

Troligen sortering av post lokalt sominte skulle gå vidare med tåg, post som skulle med nattåget mot Stockholm, nattåget mot Gävle och nattåget mot Malmö.