Togsammensetningsplan Malmbanan 1970 (Järnväg allmänt)

av Ove @, tisdag, juni 21, 2022, 22:24 (12 dagar sedan)

Jeg søker SJs togsammensetningsplan (vagnomlopp?) for persontogene til Narvik sommeren 1970. NSB hadde trykte oversikter for hvert år, men Ofotbanen er ikke med der før i 1971. Finnes det tilsvarende planer for SJ?

Mvh
Ove

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Marley @, onsdag, juni 22, 2022, 20:37 (11 dagar sedan) @ Ove

Hej

Jag har sammanställningar för tiderna 19680522-19690531 samt 19690601-19705030 samt from 19710523 till idag med några mindre luckor.
Jag saknar dock sommaren 1970 samt vintern 1970/1971 och sommaren 1971.
Så jag kan tyvärr inte vara behjälplig men är också intresserad av den tidsperioden.

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Ove @, onsdag, juni 22, 2022, 22:36 (11 dagar sedan) @ Marley

Hei,

Det ser ut som du sitter med interessante opplysninger. Hvis du har mulighet til å sende meg 19690601-19705030 samt den for 19710523 på pm, så ville jeg være takknemlig. Da har jeg et utgangspunkt for å se hvordan sommeren 1970 kan ha vært.

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Ove @, onsdag, juni 22, 2022, 23:36 (11 dagar sedan) @ Marley

Takk for sammansättningsplanerna. Jeg prøver å finne ut hvilket tog det er på dette bildet: Riksgränsen 1970

Det kan se ut som det passer best med tog 94 Nordpilen?

Mvh
Ove

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Stig Lagergren @, torsdag, juni 23, 2022, 15:20 (10 dagar sedan) @ Ove

Takk for sammansättningsplanerna. Jeg prøver å finne ut hvilket tog det er på dette bildet: Riksgränsen 1970

Det kan se ut som det passer best med tog 94 Nordpilen?

Mvh
Ove

Fotografen kan säkert ge klart besked, men det är knappast Nordpilen. Skulle snarare tro att det är Karven.

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Peter Lidskog @, torsdag, juni 23, 2022, 17:29 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Är det en bil lastad på en O-vagn på slutet före de två G-finkorna?

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Bernt Talbrant @, Borås, torsdag, juni 23, 2022, 17:39 (10 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Är det en bil lastad på en O-vagn på slutet före de två G-finkorna?

Det är det säkert. Innan vägen blev klar på 1980-talet var det vanligt med bilar som transporterades på tågen.

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Ove @, torsdag, juni 23, 2022, 18:48 (10 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Redigerad av Ove, torsdag, juni 23, 2022, 18:58

Jeg har hørt med fotografen, han hadde ikke flere opplysninger.

Men kanskje det er Karven? Jeg visste ikke at det toget hadde så mange personvogner. Men hvilke vogntyper er det på bildet? Etter loket er det FV1, BF1, B1?, AB3, og så må jeg med min dårlige kunnskap om svenske vogntyper melde pass.

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Stig Lagergren @, torsdag, juni 23, 2022, 22:01 (10 dagar sedan) @ Ove

Jeg har hørt med fotografen, han hadde ikke flere opplysninger.

Men kanskje det er Karven? Jeg visste ikke at det toget hadde så mange personvogner. Men hvilke vogntyper er det på bildet? Etter loket er det FV1, BF1, B1?, AB3, og så må jeg med min dårlige kunnskap om svenske vogntyper melde pass.

En dålig bild på södergående Karven (4805) 14 juli 1971 med 8 personvagnar. Första personvagnen är en ovanlig sort, RAB, tidigare ABo7cm. Alltså en kombinerad första- och andraklass och kafévagn. [image]

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Alex @, fredag, juni 24, 2022, 15:43 (9 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Intressanta bilder på Karven. Jag har levt i uppfattningen att det var ett ganska kort persontåg med gamla 40 tals vagnar och många godsvagnar av varierande slag men bilderna säger något annat.

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Anders Svensson @, fredag, juni 24, 2022, 16:47 (9 dagar sedan) @ Alex

Intressanta bilder på Karven. Jag har levt i uppfattningen att det var ett ganska kort persontåg med gamla 40 tals vagnar och många godsvagnar av varierande slag men bilderna säger något annat.

Även jag har haft samma uppfattning, men det tåg du tänker på fanns också - det var ett personförande godståg med någon enstaka personvagn som endast annonserades i lokala tidtabeller och i grafen och som gick från Narvik vid 6-tiden på morgonen och sniglade sig ner till Kiruna via många - och tidvis långa - stopp på vägen för att växla godsvagnar m m samt kom fram till Kiruna vid 12-tiden. Jag har åkt det en gång på 1970-talet från Riksgränsen, varifrån det gick vid 7-tiden och det var en upplevelse att åka med detta tåg! Det hade sedan en fristående fortsättning till Gällivare och vid framkomsten dit var det ett mäktigt långt tåg, bl a eftersom man tagit med sig ett gäng tomma timmervagnar från Kiruna. Tåget var så långt att alla andra tåg fick stanna för att möta tåget - när loket och de första vagnarna var på väg ut i bortersta växeln var det fortfarande vagnar på väg in i växeln på andra sidan bangården... //Anders

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Thor Bjerke @, fredag, juni 24, 2022, 20:31 (9 dagar sedan) @ Anders Svensson

Antallet personvogner i Karven varierte med årstidene. Jeg tok toget fra Narvik 14. juni 1978 med B8, B6, FV og en rekke godsvogner.

I de norske sammensetningsplanene fra mai 1977 står toget slik:

FV1
B8 (1) - begge Luleå
B8 (2) - alle videre Kiruna C
RB4 (3)
AB7 (4)
AB3 (72
B1 (73)
B3 (74)
BF1 (75)
B1 (53)
AB3 (54)
BF1 (55)

Vognene FV1, 1 og 4 gikk hele året.
Vognene 2 og 3 gikk 13. juni - 21. august og 25. februar - 27. mai
Vognene 72-75 gikk 13. juni - 21. august
Vognene 53-55 gikk 22. mai - 12. juni og 1. mars - 27. mai

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Anders.k. @, onsdag, juni 29, 2022, 19:53 (4 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Väldigt bra att du delade denna informationen för det är intressant

Ja på sommaren och andra speciella tillfällen är alla tåg långa
Men mitt i vintern är tåget bara två pass vagnar långt

Mvh Anders k

Togsammensetningsplan Malmbanan 1970

av Besc @, lördag, juni 25, 2022, 12:58 (8 dagar sedan) @ Alex

Intressanta bilder på Karven. Jag har levt i uppfattningen att det var ett ganska kort persontåg med gamla 40 tals vagnar och många godsvagnar av varierande slag men bilderna säger något annat.

Min första kontakt med Karven var 1972 (1973?) och då bestod tåget av åtta personvagnar, med skidvagn+FV1 först och en FV1 sist. FV1:an sist verkade mest användas av resenärerna själva. Ingen SJ-personal var där och lossade något gods. Man var tvungen att "dra fram" vid flera stationer för att kunna lossa även ifrån den sista FV1:an. Minns från Björkliden att man drog fram för att lasta av en snöskoter, men man hann inte riktigt klart, så personen som var i FV1:an fick slänga sig av i farten! Många svordomar hördes över nejden, samtidigt som FV1:an försvann med båda resgodsdörrarna öppna mot Tornehamn....

powered by my little forum