Bollnäs - Orsa - 1990 - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, lördag, juni 25, 2022, 20:16 (46 dagar sedan)

[image]

Bollnäs - Orsa - 1990 -

av Christer Hammare @, lördag, juni 25, 2022, 21:23 (46 dagar sedan) @ lars moberg

Bör vara strax väster om Edsbyn, vid km 39 ca.

Bollnäs - Orsa - 2001

av Granis @, lördag, juni 25, 2022, 22:36 (46 dagar sedan) @ Christer Hammare

Bör vara strax väster om Edsbyn, vid km 39 ca.

Ytterligare västerut, vid gränsen mellan Hälsingland och Dalarna, ligger Tungsens banvaktstuga och hållplats. Här elva år senare, i juni 2001, när mfGDJ´s tåg med SJ B 1379 som dragkraft gästade banan.

/ L G

[image]

Bollnäs - Orsa - 1990 -

av Rolf Öberg @, Kållered, måndag, juni 27, 2022, 14:46 (45 dagar sedan) @ lars moberg

Cyklade dressin till Furudal här samma år och -91, den värsta backen var efter Voxna.

Bollnäs - Orsa - 1990 -2011 -och i framtiden?

av Granis @, måndag, juni 27, 2022, 16:46 (45 dagar sedan) @ Rolf Öberg
Redigerad av Granis, måndag, juni 27, 2022, 17:16

Nu har ju minnet en förmåga att komprimeras med åren, men jag har för mig att godstrafiken med "Woxna Express" kom i gång på (hela) linjen strax efter detta. I början på 90-talet då. Och då slutade dressinuthyrningen (?) som ju sköttes av campingen i Voxna. Vilken hade samma ägare som Voxna herrgård då, vill jag minnas.

Vid millennieskiftet åtgärdades översvämningsskador längs banan, och året efter (2001) anordnade så föreningarna DHdJ och mfGDJ ångtågskörningar hela sträckan Bollnäs- Orsa. Året efter var det meningen att banans hundraårsjubileum skulle firas (DHdJ invigdes 1902), men då underkände Banverket banan för trafik med kort varsel efter en omorganisation. Upprustningen räckte alltså inte.

Sedan dess har nämnda shortline-bolag gått i konkurs och t o m (gods)trafiken Bollnäs- Edsbyn och Orsa- Furudal (som trafikerades 1990) lagts ned.

Men föreningen DHdJ jobbar vidare för återupptagen godstrafik på banan samt med underhåll av de fastigheter de äger. Egen museitrafik hade de gett upp redan vid millennieskiftet (väl?) och då avyttrat de rälsbussar de hade. Bl a ett par (?) som gått i de sista årens ordinarie persontrafik på banan.

Hur det går får väl framtiden utvisa. Men vi hoppas -som vanligt- på det bästa!


/ L G :-)

Nedan: Linjen strax öster om Tungsen (borde det vara...) våren 2011
[image]

Nedan: Tungsens banvaktstuga och hållplats "förr". Fotot finns uppsatt i nämnda stuga, som går att hyra via föreningen
[image]

DHdJ rälsbussarna?

av K Lemming @, måndag, juni 27, 2022, 20:48 (44 dagar sedan) @ Granis

Nu har ju minnet en förmåga att komprimeras med åren, men jag har för mig att godstrafiken med "Woxna Express" kom i gång på (hela) linjen strax efter detta. I början på 90-talet då. Och då slutade dressinuthyrningen (?) som ju sköttes av campingen i Voxna. Vilken hade samma ägare som Voxna herrgård då, vill jag minnas.

Vid millennieskiftet åtgärdades översvämningsskador längs banan, och året efter (2001) anordnade så föreningarna DHdJ och mfGDJ ångtågskörningar hela sträckan Bollnäs- Orsa. Året efter var det meningen att banans hundraårsjubileum skulle firas (DHdJ invigdes 1902), men då underkände Banverket banan för trafik med kort varsel efter en omorganisation. Upprustningen räckte alltså inte.

Sedan dess har nämnda shortline-bolag gått i konkurs och t o m (gods)trafiken Bollnäs- Edsbyn och Orsa- Furudal (som trafikerades 1990) lagts ned.

Men föreningen DHdJ jobbar vidare för återupptagen godstrafik på banan samt med underhåll av de fastigheter de äger. Egen museitrafik hade de gett upp redan vid millennieskiftet (väl?) och då avyttrat de rälsbussar de hade. Bl a ett par (?) som gått i de sista årens ordinarie persontrafik på banan.

Hur det går får väl framtiden utvisa. Men vi hoppas -som vanligt- på det bästa!


/ L G :-)

Trist öde för banan med den underkända upprustningen och att banan därefter bara "glömdes bort" och får växa igen och i värsta fall till slut rivas upp.

Var hamnade DHdJ rälsbussarna efter försäljningen?

DHdJ rälsbussarna?

av Granis @, måndag, juni 27, 2022, 21:24 (44 dagar sedan) @ K Lemming

Var hamnade DHdJ rälsbussarna efter försäljningen?

Det borde gå att spåra genom lite surfande/ googlande. Så här rakt ur mitt (gamla slitna) huvud så har de bytt ägare flera gånger. Nån/ några iallafall via mfGDJ och Karlskoga kommun. De sistnämnda genom projektet "Jernets bana" (eller nåt) som varade ett par (typ) år.

/ L G

DHdJ rälsbussarna?

av Ola Almquist @, Göteborg, måndag, juni 27, 2022, 21:45 (44 dagar sedan) @ Granis

Var hamnade DHdJ rälsbussarna efter försäljningen?


Det borde gå att spåra genom lite surfande/ googlande. Så här rakt ur mitt (gamla slitna) huvud så har de bytt ägare flera gånger. Nån/ några iallafall via mfGDJ och Karlskoga kommun. De sistnämnda genom projektet "Jernets bana" (eller nåt) som varade ett par (typ) år.

/ L G

Det undrar jag...Y7 1156 och 1255 hamnade hur som helst hos ENJ.

Bollnäs - Orsa - 1990-tal

av Granis @, måndag, juni 27, 2022, 21:29 (44 dagar sedan) @ Granis

godstrafiken med "Woxna Express" kom i gång på (hela) linjen strax efter detta. I början på 90-talet då.

Fast innan dess var det ett annat shortline-bolag som började med trafiken på banan: "Dalatåg". Och efter det "Orsatåg". Se fliken "DHdJ historik" på föreningen DHdJ´s hemsida (som jag länkade till i mitt tidigare inlägg)

/ L G

Bollnäs - Orsa - 1990 -

av -ch- @, tisdag, juni 28, 2022, 15:45 (44 dagar sedan) @ lars moberg

Det finns en rejäl potential för den banan om det blir slut med kalkbrytningen på Gotland.
Kallholsfors är ett stort kalkbrott med alla stillstånd.

powered by my little forum