Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg (Järnväg allmänt)

av Alex, Sunday, June 26, 2022, 11:47 (668 dagar sedan)

Jag fick denna bild av en bekant och skulle vara intressant att få den tidsbestämd. Det är 1900-tal men inte mycket mer att gå på förutom att Uppsala tydligen stavades med ett p.

[image]

Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg

av Harald, Sunday, June 26, 2022, 12:19 (668 dagar sedan) @ Alex

Eftersom man använder tolvtimmars klocka är det före 1927.

Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg

av Granis, Sunday, June 26, 2022, 13:11 (668 dagar sedan) @ Harald

Eftersom man använder tolvtimmars klocka är det före 1927.

... och "nystavningsreformen" (t ex Upsala till Uppsala) var väl 1910? Så före det i så fall. Eftersom BLJ invigdes 1893 sätter det väl tidsramen, liksom. Vore extra kul om detta vore den allra första, eftersom datum saknas i den. Det kanske inte var helt klart när trafiken kunde komma i gång när denna trycktes?

/ L G

Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg

av mormorsgruvan, Sunday, June 26, 2022, 13:15 (668 dagar sedan) @ Granis

Inte den allra första eftersom det står år 19..

Den nutida stavningen av Gävle kom år 1927.
Terminus post quem 1900
Terminus ante quem 1927.

Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg

av WL11, Sunday, June 26, 2022, 14:45 (668 dagar sedan) @ Alex

Jag fick denna bild av en bekant och skulle vara intressant att få den tidsbestämd. Det är 1900-tal men inte mycket mer att gå på förutom att Uppsala tydligen stavades med ett p.

[image]

Är det bara jag som inte ser några tider i tidtabellen? Jag ser bara prissättningen.
Utan några tider är det nog svårt att tidsbestämma

Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg

av Granis, Sunday, June 26, 2022, 15:50 (668 dagar sedan) @ WL11

Är det bara jag som inte ser några tider i tidtabellen? Jag ser bara prissättningen.
Utan några tider är det nog svårt att tidsbestämma

Precis. Tider (klockslag) och datum saknas. Däremot har man bestämt priser =taxa. Känns lite... bakvänt? Men som "Mormorsgruvan" konstaterat tycks tidtabellen vara förberedd (typ) för 1900-talet. Men vad gäller stavningen så blev iallafall Uppsala (och t ex Länna) modernt stavade från 1910. "Runt sekelskiftet" känns det här.

/ L G

Tidtabell från Byvalla-Långshyttans järnväg

av Morshyttan, Sunday, June 26, 2022, 18:00 (668 dagar sedan) @ Alex

Jag fick denna bild av en bekant och skulle vara intressant att få den tidsbestämd. Det är 1900-tal men inte mycket mer att gå på förutom att Uppsala tydligen stavades med ett p.

Finns på bruks-museumet i Långshyttan :) .

Där anges den vara ett (mass)tryck från 1907 där övriga tiderna kan skrivas in manuellt och ska väl täcka behovet för en god tid framöver.

Fotot är väl svagt för att tryckta tider ska synas, ska vid nästa besök ta en klarare bild alt. scanna in den till läsarnas förnöjelse :) ;) :D .