Hjälp med bildindentifiering (Järnväg allmänt)

av Peter Lidskog, Sunday, June 26, 2022, 21:06 (641 dagar sedan)

Har grävt fram ytterligare att par bilder med järnvägsmotiv efter min framlidne far. Han var inte intresserad av järnvägar, men med 50-60000 efterlämnade bilder så borde statistiskt sett några järnvägsmotiv kommit med! Skulle uppskatta om någon har mer information om vad vi ser.

Mina kommentarer ovanför bilderna.

Färjeläge med järnvägsvagnar i bakgrunden. Jag får Danmarksvibbar, och har vänt bilden så att den visar högertrafik. Troligen tidigt 50-tal.

[image]

Troligen tågresa till skidsemester i Abisko eller Bjökliden våren 1952. Ser ut som en Xoa7 i bakgrunden. Kan detta vara de försök som gjordes med Xoa7 i snabbtåg utmed norra stambanan?

[image]

Samma resa, nu troligen på malmbanan.

[image]

Samma resa, ser ut som malmbanan.

[image]

Bör vara Pålsboda, med tåg från söder. Troligen tidigt 50-tal.

[image]

Skövde, troligen 50-tal.

[image]

Hjälp med bildindentifiering

av Richard Loe, Sunday, June 26, 2022, 21:15 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Har grävt fram ytterligare att par bilder med järnvägsmotiv efter min framlidne far. Han var inte intresserad av järnvägar, men med 50-60000 efterlämnade bilder så borde statistiskt sett några järnvägsmotiv kommit med! Skulle uppskatta om någon har mer information om vad vi ser.

Mina kommentarer ovanför bilderna.

Färjeläge med järnvägsvagnar i bakgrunden. Jag får Danmarksvibbar, och har vänt bilden så att den visar högertrafik. Troligen tidigt 50-tal.

[image]

Det är väl Helsingör? Hela området till högre är ju utfyllt nu och leder fram till de moderna färjelägen.

Hjälp med bildindentifiering

av Carl-Johan, Sunday, June 26, 2022, 21:21 (641 dagar sedan) @ Richard Loe

Det är Helsingør.

[image]

Hjälp med bildindentifiering

av Anders Sandgren, Sunday, June 26, 2022, 21:36 (641 dagar sedan) @ Richard Loe

Har grävt fram ytterligare att par bilder med järnvägsmotiv efter min framlidne far. Han var inte intresserad av järnvägar, men med 50-60000 efterlämnade bilder så borde statistiskt sett några järnvägsmotiv kommit med! Skulle uppskatta om någon har mer information om vad vi ser.

Mina kommentarer ovanför bilderna.

Färjeläge med järnvägsvagnar i bakgrunden. Jag får Danmarksvibbar, och har vänt bilden så att den visar högertrafik. Troligen tidigt 50-tal.

[image]

Det är väl Helsingör? Hela området till högre är ju utfyllt nu och leder fram till de moderna färjelägen.

Närmsta bilden är väl en SAAB 93 årsmodell 57-58 eller så. Jag ser inte vilken typ av blinkers den har men den ser ut att ha självmordsdörrar.

Hjälp med bildindentifiering

av Farbror Mossa, Monday, June 27, 2022, 10:36 (641 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Närmsta bilden är väl en SAAB 93 årsmodell 57-58 eller så. Jag ser inte vilken typ av blinkers den har men den ser ut att ha självmordsdörrar.

Tror det är en Saab 92B årsmodell 1953-54, när bagageluckan och den lite större bakrutan kom, men stötfångaren ser ut som på de första 92:orna. Är osäker på när den uppdaterade stötfångaren kom, men bagageluckan/rutan är jag säker på.
Så bilden är tidigast från sommaren 1953.

Hjälp med bildindentifiering - förstoring

av Peter Lidskog, Monday, June 27, 2022, 17:50 (640 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Förstoring av Saaben

[image]

Djungeltrumma

av BD, Monday, June 27, 2022, 18:57 (640 dagar sedan) @ Peter Lidskog

[image]

Minns med obehag en resa i baksätet på en dylik vehikel Hudiksvall - Sundsvall. Den förtjänade verkligen öknamnet djungeltrumma.

Djungeltrumma

av Harald, Monday, June 27, 2022, 19:47 (640 dagar sedan) @ BD

Minns med obehag en resa i baksätet på en dylik vehikel Hudiksvall - Sundsvall. Den förtjänade verkligen öknamnet djungeltrumma.

Men herregud, det är ju nästgårds. Kan högst ha tagit två timmar ens då och med en Saab.

Hjälp med bildindentifiering - förstoring

av Richard Loe, Monday, June 27, 2022, 19:26 (640 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Förstoring av Saaben

[image]

Det är väl en SAAB 92B, 1953 års modell. Bilen saknar kromlisterna på skärmarna bak, så den kan inte vara 1954 års modell, och den har den stora bakrutan så den kan inte vara 1952 års modell.

Hjälp med bildindentifiering

av Peter Lidskog, Sunday, June 26, 2022, 22:22 (641 dagar sedan) @ Richard Loe

Tack. Det förklarar varför jag inte fick det att stämma med moderna kartor. Jag hittade inga spår så här nära vattnet!

Hjälp med bildindentifiering

av Harald, Sunday, June 26, 2022, 22:31 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Samma resa, ser ut som malmbanan.

[image]

Eftersom man ser en Tekla bör det finnas ett lokstall på platsen. Förslag: Abisko östra

Hjälp med bildindentifiering

av Martin Långström, Monday, June 27, 2022, 01:21 (641 dagar sedan) @ Harald

Samma resa, ser ut som malmbanan.

[image]

Eftersom man ser en Tekla bör det finnas ett lokstall på platsen. Förslag: Abisko östra

Instämmer. Abisko Östra ser det ut som.

Hjälp med bildindentifiering

av Bertil Bengtsson, Monday, June 27, 2022, 18:27 (640 dagar sedan) @ Martin Långström

Och det är Nuolja, nordsamiska Njullá, i bakgrunden!
Berra

Hjälp med bildindentifiering

av Ola Almquist, Sunday, June 26, 2022, 23:08 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog


Troligen tågresa till skidsemester i Abisko eller Bjökliden våren 1952. Ser ut som en Xoa7 i bakgrunden. Kan detta vara de försök som gjordes med Xoa7 i snabbtåg utmed norra stambanan?

[image]

Förslag: Storvik.

Hjälp med bildindentifiering

av Peter Lidskog, Sunday, June 26, 2022, 23:18 (641 dagar sedan) @ Ola Almquist

Verkar mycket troligt. Tåg 91 avgår Storvik mot Stockholm 18:28 i tidtabell 151. Så denna bild är på hemresan.

Hjälp med bildindentifiering

av Peter Lidskog, Sunday, June 26, 2022, 23:27 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tåg 826X avgår mot Gävle 18:30 i tidtabell 151. Fanns Xoa7 så långt norrut 1952?

Hjälp med bildindentifiering

av Sune Nylén, Sunday, June 26, 2022, 23:36 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tåg 826X avgår mot Gävle 18:30 i tidtabell 151. Fanns Xoa7 så långt norrut 1952?

Förslagsvis fd GDJ Xa/Xm./Sune.

Hjälp med bildindentifiering

av Peter Lidskog, Monday, June 27, 2022, 00:29 (641 dagar sedan) @ Sune Nylén

Delförstoring.

[image]

Hjälp med bildindentifiering

av K Lemming, Monday, June 27, 2022, 03:48 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Delförstoring.

[image]

Någon GDJ Xa/Xm är det inte. Det är ett Xoa7 tåg utan tvekan.

Hjälp med bildindentifiering

av Thomas Tell, Sunday, June 26, 2022, 23:33 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Samma resa, nu troligen på malmbanan.

[image]

Ett par Da-lok framför en skidvagn, en CC2 eller två C3d, en träboggivagn och en stålvagn före resgodsvagnen F1. Sen tänker jag ett Tåghemstågsätt under transport men detta är väl på norska sidan, eller?
/tell

Hjälp med bildindentifiering

av Conny Sernfalk, Monday, June 27, 2022, 00:09 (641 dagar sedan) @ Thomas Tell

Samma resa, nu troligen på malmbanan.

[image]

Ett par Da-lok framför en skidvagn, en CC2 eller två C3d, en träboggivagn och en stålvagn före resgodsvagnen F1. Sen tänker jag ett Tåghemstågsätt under transport men detta är väl på norska sidan, eller?
/tell

Ser ut som sträckan mellan Narvik och Rombakk där Rombaksfjorden finns (men är ej synlig) i bakgrunden

Hjälp med bildindentifiering

av Martin Långström, Monday, June 27, 2022, 01:23 (641 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Samma resa, nu troligen på malmbanan.

[image]

Ett par Da-lok framför en skidvagn, en CC2 eller två C3d, en träboggivagn och en stålvagn före resgodsvagnen F1. Sen tänker jag ett Tåghemstågsätt under transport men detta är väl på norska sidan, eller?
/tell


Ser ut som sträckan mellan Narvik och Rombakk där Rombaksfjorden finns (men är ej synlig) i bakgrunden

Ser ut att vara mellan Straumsnes och Rombakk, eller Rombakk och Kateratt.

Hjälp med bildindentifiering

av Arne, Monday, June 27, 2022, 14:00 (640 dagar sedan) @ Martin Långström

Samma resa, nu troligen på malmbanan.

[image]

Ett par Da-lok framför en skidvagn, en CC2 eller två C3d, en träboggivagn och en stålvagn före resgodsvagnen F1. Sen tänker jag ett Tåghemstågsätt under transport men detta är väl på norska sidan, eller?
/tell


Ser ut som sträckan mellan Narvik och Rombakk där Rombaksfjorden finns (men är ej synlig) i bakgrunden


Ser ut att vara mellan Straumsnes och Rombakk, eller Rombakk och Kateratt.

Lite norska stationsdata från nätet.

Rombak stasjon (nordsamisk: Ruoppák), opprinnelig Sildvik stasjon, er en stasjon på Ofotbanen i Narvik. Stasjonen ble åpnet i 1902. Den er stasjon for persontrafikken på Ofotbanen, og har direkte togforbindelse til Narvik, Kiruna og Luleå.

Katterat stasjon (nordsamisk: Gátterak) på Ofotbanen ligger sørvest for fjellet Katterat, 373.5 moh. Stasjonen het Hundalen fra den ble åpnet i 1902 og fram til 1951. Stasjonen ligger mellom Kap Horn-tunnelen og Sørdalstunnelen, 27 km fra Narvik stasjon. Stasjonsbygningen ble bygd i 1921.

Hjälp med bildindentifiering

av Peter B, Monday, June 27, 2022, 16:38 (640 dagar sedan) @ Arne

[image]

Borde det inte var här, strax öster om Straumsnes?

Skärmdump från Norgeskart.no för er som vill utforska mer.

Hjälp med bildindentifiering

av Peter Lidskog, Monday, June 27, 2022, 00:14 (641 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tåghem stämmer bra. Har för ett bra tag sen visat bilder som visar tåghemsvagnarna på närmare håll.

Hjälp med bildindentifiering

av Bertil Bengtsson, Monday, June 27, 2022, 18:33 (640 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tidigt 50-tal. Så jag tror det är två Dk-lok! Tycker det ser ut så också. När fick Kiruna sina Da?
Berra

Hjälp med bildindentifiering

av Stig Lagergren, Tuesday, June 28, 2022, 12:34 (640 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tidigt 50-tal. Så jag tror det är två Dk-lok! Tycker det ser ut så också. När fick Kiruna sina Da?
Berra

Sticker ut hakan lite, men jag tycker att de båda loken ser olika ut. Kan det första vara ett Od. Går det kanske att få en delförstoring av tåget?

Hjälp med bildindentifiering

av Peter Lidskog, Tuesday, June 28, 2022, 16:55 (639 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Orignalnegativet är inte det bästa, men lite mer detaljer har jag lyckats få fram. Uppladdningen till forumet minskar filstorleken något, men upplösningen som jag med avsikt gjorde 1000x1000 innan uppladdning, ändras inte. Förhoppningsvis går detaljerna fram ändå.

[image]

Hjälp med bildindentifiering

av K Lemming, Wednesday, June 29, 2022, 14:44 (638 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Orignalnegativet är inte det bästa, men lite mer detaljer har jag lyckats få fram. Uppladdningen till forumet minskar filstorleken något, men upplösningen som jag med avsikt gjorde 1000x1000 innan uppladdning, ändras inte. Förhoppningsvis går detaljerna fram ändå.

[image]

Inte alldeles olikt ett Od som Stig föreslog.

Hjälp med bildindentifiering

av lokf, Wednesday, June 29, 2022, 17:45 (638 dagar sedan) @ K Lemming

Orignalnegativet är inte det bästa, men lite mer detaljer har jag lyckats få fram. Uppladdningen till forumet minskar filstorleken något, men upplösningen som jag med avsikt gjorde 1000x1000 innan uppladdning, ändras inte. Förhoppningsvis går detaljerna fram ändå.

[image]


Inte alldeles olikt ett Od som Stig föreslog.

Bilden är ju som antytts suddig, men jag tycker mig ändå kunna se en rak vanlig koppelstång på det första loket som Stig förslog skulle kunna vara ett Od-lok och inte det karaktäristiska sofflocket som fanns på just dessa lok. Det andra skulle kanske med lite god vilja kunna tolkas som ett Od. Det skall nog till bättre falkögon än mina för att avgöra detta.

B. Bodin

Hjälp med bildindentifiering

av Stig Lagergren, Thursday, June 30, 2022, 11:35 (638 dagar sedan) @ lokf

Orignalnegativet är inte det bästa, men lite mer detaljer har jag lyckats få fram. Uppladdningen till forumet minskar filstorleken något, men upplösningen som jag med avsikt gjorde 1000x1000 innan uppladdning, ändras inte. Förhoppningsvis går detaljerna fram ändå.

[image]


Inte alldeles olikt ett Od som Stig föreslog.


Bilden är ju som antytts suddig, men jag tycker mig ändå kunna se en rak vanlig koppelstång på det första loket som Stig förslog skulle kunna vara ett Od-lok och inte det karaktäristiska sofflocket som fanns på just dessa lok. Det andra skulle kanske med lite god vilja kunna tolkas som ett Od. Det skall nog till bättre falkögon än mina för att avgöra detta.

B. Bodin

Du har säkert rätt, men jag tycker nog att det ser ut som en kraftigare koppelstång på främre loket och möjligen en blindaxel i mitten.
Men, i vilket fall, en mycket trevlig bild.

Hjälp med bildindentifiering

av lokf, Monday, June 27, 2022, 10:18 (641 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Bilden är tagen från "Tåghemssticken" i Abisko som låg vid lokstallet vilket förklarar att Teklan syns till vänster. I förgrunden ser man en latrintunna. Sådana ställdes ut när tåghemmet skulle ställas upp för natten. I bakgrunden syns "Blåskåken" och Nuolja. Bilden tagen på eftermiddagen efter kl 15.00.
B.Bodin
[image]

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av Klas Blomberg, Monday, June 27, 2022, 19:11 (640 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Utan tvekan Pålsboda

Finspång mot vänster, Örebro mot höger


Bör vara Pålsboda, med tåg från söder. Troligen tidigt 50-tal.

[image]

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av Granis, Monday, June 27, 2022, 20:30 (640 dagar sedan) @ Klas Blomberg

När byggdes viadukten över bangården i Pålsboda? Här finns plankorsningen kvar, men bilden är ju tagen uppifrån. Rimligen inte från nån drönare då, utan från en nybyggd viadukt? Inte ens invigd kanske? Eller fanns viadukten parallellt med gamla vägen och plankorsningen som då låg kvar en tid?

/ L G

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av John T, Monday, June 27, 2022, 22:54 (640 dagar sedan) @ Granis

När byggdes viadukten över bangården i Pålsboda? Här finns plankorsningen kvar, men bilden är ju tagen uppifrån. Rimligen inte från nån drönare då, utan från en nybyggd viadukt? Inte ens invigd kanske? Eller fanns viadukten parallellt med gamla vägen och plankorsningen som då låg kvar en tid?

/ L G

Bilden bör givetvis vara tagen från viadukten. Peter Lidskog har för ett antal år sedan visat en bild från Pålsboda där man ser både viadukt, plankorsning och semaforer, inkl. rälsbuss - samtidigt. Jag kan inte svära på att det var här på Järnvägshistoriskt forum, det kan ha varit någon annanstans på nätet.

Jag har fått intrycket att plankorsningen var mer lokal, till funktioner inom Pålsboda station, men är inte helt säker.

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av Ola Almquist, Tuesday, June 28, 2022, 17:52 (639 dagar sedan) @ John T

När byggdes viadukten över bangården i Pålsboda? Här finns plankorsningen kvar, men bilden är ju tagen uppifrån. Rimligen inte från nån drönare då, utan från en nybyggd viadukt? Inte ens invigd kanske? Eller fanns viadukten parallellt med gamla vägen och plankorsningen som då låg kvar en tid?

/ L G


Bilden bör givetvis vara tagen från viadukten. Peter Lidskog har för ett antal år sedan visat en bild från Pålsboda där man ser både viadukt, plankorsning och semaforer, inkl. rälsbuss - samtidigt. Jag kan inte svära på att det var här på Järnvägshistoriskt forum, det kan ha varit någon annanstans på nätet.

Jag har fått intrycket att plankorsningen var mer lokal, till funktioner inom Pålsboda station, men är inte helt säker.

Här.

/Ola

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av John T, Tuesday, June 28, 2022, 22:40 (639 dagar sedan) @ Ola Almquist

När byggdes viadukten över bangården i Pålsboda? Här finns plankorsningen kvar, men bilden är ju tagen uppifrån. Rimligen inte från nån drönare då, utan från en nybyggd viadukt? Inte ens invigd kanske? Eller fanns viadukten parallellt med gamla vägen och plankorsningen som då låg kvar en tid?

/ L G


Bilden bör givetvis vara tagen från viadukten. Peter Lidskog har för ett antal år sedan visat en bild från Pålsboda där man ser både viadukt, plankorsning och semaforer, inkl. rälsbuss - samtidigt. Jag kan inte svära på att det var här på Järnvägshistoriskt forum, det kan ha varit någon annanstans på nätet.

Jag har fått intrycket att plankorsningen var mer lokal, till funktioner inom Pålsboda station, men är inte helt säker.


Här.

/Ola

Just det - tack! Bild nr 6 i det länkade inlägget.

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av Lars P, Monday, June 27, 2022, 22:56 (640 dagar sedan) @ Granis

När byggdes viadukten över bangården i Pålsboda? Här finns plankorsningen kvar, men bilden är ju tagen uppifrån. Rimligen inte från nån drönare då, utan från en nybyggd viadukt? Inte ens invigd kanske? Eller fanns viadukten parallellt med gamla vägen och plankorsningen som då låg kvar en tid?

/ L G

Både viadukt och plankorsning syns på ortofotot från 1959.

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av Per Lind, Tuesday, June 28, 2022, 10:29 (640 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Utan tvekan Pålsboda

Finspång mot vänster, Örebro mot höger


Bör vara Pålsboda, med tåg från söder. Troligen tidigt 50-tal.

[image]

Jag tror det blandas rejält i detta inlägg.
Bilden är helt klart taget från den nya viadukten som gick över smalspåret och "den stora" järnvägen.
Den lilla vägen gick bara över smalspåret och betjänade husen till höger och Centralföreningens anläggning. Till höger om husen till höger går "den stora" järnvägen och syns inte i bild.
Övergången på bilden användes ända tills smalspåret lades ned.
Med andra ord kan man bara ta sig över till Pålsboda Centrum via bron och via några vägar längre bort.
-Per

Hjälp med bildindentifiering. Pålsboda

av Swempa_ÖTV, Sunday, July 03, 2022, 02:49 (635 dagar sedan) @ Per Lind

Enligt frun som är från Pålsboda är orten Pålsboda.