Fisktransport från Narvik i Luleå 1943 samt om Luleå Varv (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, June 28, 2022, 12:29 (667 dagar sedan)

[image]

"Färsk fisk från Narvik, Norge, anländer med frys- och godsvagnar. År 1943 var det oroligt i luften över Tjuvholmssundet. Bombplan flög fram och tillbaka, men efter ett par timmar var det åter lugnt. Sedan framkom det att ett tyskt kamouflerat lastfartyg vägrat att låta kustbevakningen visitera det, under åberopande att det var ett krigsfartyg. Efter order från Stockholm fick kustbevakningen verkställa visitationen och då befanns det vara ett frysfartyg, som fick anlöpa hamnen och ankra vid Stensborg. Ungefär samtidigt anlände ett svenskt mindre fartyg M/F Sigfors, som lade till vid frysfartyget och lastade isblock. Fortsatte sedan till södra hamnens långkaj. Dit anlände färsk fisk med järnväg i kyl- och vanliga godsvagnar. Efter lastningen fortsatte fartyget till finsk hamn. Lasten var avsedd för de tyska trupperna i norra Finland. Under tiden fatyget var på färd mot Finland anlände ytterligare färsk fisk, som nedisades i pråmar i väntan på nästa transport. Fotografering inom hamnområdet var förbjuden, men fotografen Gustaf Holmström hade erhållit tillstånd att föreviga denna händelse samt de tyska förråden i Karlshäll. Foto Gustaf Holmström."

Varifrån kan den mellersta G-vagnen härstamma? Den bortre är troligen en NSB G4.

Luleå Varv

Fisktransport från Narvik i Luleå 1943 samt om Luleå Varv

av Bertil Bengtsson, Tuesday, June 28, 2022, 13:53 (667 dagar sedan) @ BD

Alla vagnarna är tyska.
Den närmaste är en Verbandswagen A2, hos oss mera känd under dess västtyska beteckning "G10". Hos Tyska Riksbanorna, Deutsche Reichsbahn (DRB) hade de beteckningen Kassel eller München. Det var så många vagnar att en nummerserie inte räckte. Dock används den här som kylvagn, se ventilatorerna på taket, och har därför beteckningen Berlin.
Den andra vagnen är en gammal preussisk vagn enligt ritning IId8. De kallades Stettin hos DRB. De var föregångare till A2; skillnaden var det avrundade taket på bromskuren (som denna vagn inte har) samt att A2 var 50 mm högre (vilket syns bra på bilden).
Den bortersta vagnen är också en Verbandswagen, denna är enligt ritning A9, kallad "Dresden" eftersom den är av det rymligare slaget.
Berra

Fisktransport från Narvik i Luleå 1943 samt om Luleå Varv

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, June 28, 2022, 20:21 (667 dagar sedan) @ BD

[image]

"Färsk fisk från Narvik, Norge, anländer med frys- och godsvagnar. År 1943 var det oroligt i luften över Tjuvholmssundet. Bombplan flög fram och tillbaka, men efter ett par timmar var det åter lugnt. Sedan framkom det att ett tyskt kamouflerat lastfartyg vägrat att låta kustbevakningen visitera det, under åberopande att det var ett krigsfartyg. Efter order från Stockholm fick kustbevakningen verkställa visitationen och då befanns det vara ett frysfartyg, som fick anlöpa hamnen och ankra vid Stensborg. Ungefär samtidigt anlände ett svenskt mindre fartyg M/F Sigfors, som lade till vid frysfartyget och lastade isblock. Fortsatte sedan till södra hamnens långkaj. Dit anlände färsk fisk med järnväg i kyl- och vanliga godsvagnar. Efter lastningen fortsatte fartyget till finsk hamn. Lasten var avsedd för de tyska trupperna i norra Finland. Under tiden fatyget var på färd mot Finland anlände ytterligare färsk fisk, som nedisades i pråmar i väntan på nästa transport. Fotografering inom hamnområdet var förbjuden, men fotografen Gustaf Holmström hade erhållit tillstånd att föreviga denna händelse samt de tyska förråden i Karlshäll. Foto Gustaf Holmström."

Varifrån kan den mellersta G-vagnen härstamma? Den bortre är troligen en NSB G4.

Luleå Varv

Knappast FRYS-vagnar. Troligen avses KYL-vagnar.

anmärker
Thomas K Ohlsson

Fisktransport från Narvik i Luleå 1943 samt om Luleå Varv

av BD, Wednesday, June 29, 2022, 18:41 (666 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

[image]

Det var tydligen ett heltåg med fisk som skulle över till Finland med båt. Notera att fartygets vinschar är drivna av förbränningsmotorer vilket avslöjas av de lodräta avgasrören med ljuddämpare på toppen.


[image]

[image]

Påluckning. Den bortre vagnen ser ut att vara en då vanlig iskyld kylvagn.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Isblocken har krossats över fisklådorna.

[image]

Under tiden som lastfartyget befann sig på resa till Finland anlände ytterligare ett parti fisk, som i väntan på transport nedisades i pråmar (inhyrda från Töre).

[image]

När fartyget var på resa till Finland lastades fisken i pråmar, som täcktes med presenningar (märkta Erfurt).
Fisken hade nog bättre platsat i Norge eller Sverige. Minns från den tiden att föräldrarna ofta åt ansjovis och stuvad potatis men inte jag. Möjligen var fisk då inte ransonerad.


Samtliga bilder finns även i hög upplösning. Då går det att läsa på den allra översta bilden nr m m samt FRISCHE FISCHE AUS NORWEGEN. Den vagnen var Berlin 2186.

""Fisktransport från Narvik i Luleå 1943 samt om Luleå Varv

av Bertil Bengtsson, Wednesday, June 29, 2022, 23:34 (666 dagar sedan) @ BD

"Den bortre vagnen ser ut att vara en då vanlig iskyld kylvagn".
Jovisst, vagnen är av de äldre tyska kylvagnstyper som i Västtyskland senare fick beteckningen Tko 02.
Undrar om inte gentlemannen med näsduk i bröstfickan är chefen för de tyska förråden i Karlsvik?
Jag är dessvärre utrikes och kan inte kolla i bokhyllan...
Men "Oberleutnant Walther Zindel" var i alla fall hans titel och namn.
Berra

Fisktransport från Narvik i Luleå 1943 samt om Luleå Varv

av Bertil Bengtsson, Friday, July 08, 2022, 20:26 (657 dagar sedan) @ BD

Nu är jag hemma och har kollat i min bokhylla. Jodå, jag är rätt säker på att det är Walther Zindel. I boken "Slaget om Nordkalotten", Historiska Media 2003, finns det på sidan 36 ett foto av Walther Zindel. Det överensstämmer med mannen med näsduk.
Walther Zindel var tydligen en sympatisk man, enligt boken (av Lars Gyllenhaal). Han gifte sig svenskt och han tyckte om surströmming.
Berra