Årsvis fraktstatistik för SJ + EJ? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders_W, Wednesday, June 29, 2022, 12:25 (660 dagar sedan)

Finns det samlade siffror som visar järnvägens totala transportarbete i Sverige, år för år?

Jag funderar på att göra ett diagram, omfattande så många år som möjligt.

Årsvis fraktstatistik för SJ + EJ?

av Stefan Olsson, Wednesday, June 29, 2022, 15:58 (660 dagar sedan) @ Anders_W

Finns nog redan gjort i allmän järnvägsstatistik. Kolla på gamla Samlingsportalen om Jvm skannat dessa.

Årsvis fraktstatistik för SJ + EJ?

av Conny Sernfalk, Wednesday, June 29, 2022, 17:06 (660 dagar sedan) @ Anders_W

Finns det samlade siffror som visar järnvägens totala transportarbete i Sverige, år för år?

Jag funderar på att göra ett diagram, omfattande så många år som möjligt.

Järnvägsmuseets arkiv har ej scannad statistik t.ex. (månads rapporter) de första åren från 1856.

från 1862 - 1910 finns det årsvisa böcker "Bidrag Sveriges officiella statistik - Statens Järnvägstrafik - Trafik-styrelsens underdåniga berättelse"
Finns scannat i PDF (nedladdningsbara) genom SCB (Statistik myndigheten).

Samlingsportalen har scannad Drifttjänst statistik mellan 1932 - 1976.

Jag vet ej om EJ hade någon skyldighet att rapportera in statistik till t.ex. Sveriges officiella statistik

Årsvis fraktstatistik för SJ + EJ?

av mormorsgruvan, Wednesday, June 29, 2022, 18:42 (660 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Visst hade EJ skyldig att rapportera statistik, gäller dock ej de EJ som klassas som "utan allmän betydelse".

Årsvis fraktstatistik för SJ + EJ?

av Ola Almquist, Wednesday, June 29, 2022, 18:47 (660 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Finns det samlade siffror som visar järnvägens totala transportarbete i Sverige, år för år?

Jag funderar på att göra ett diagram, omfattande så många år som möjligt.


Järnvägsmuseets arkiv har ej scannad statistik t.ex. (månads rapporter) de första åren från 1856.

från 1862 - 1910 finns det årsvisa böcker "Bidrag Sveriges officiella statistik - Statens Järnvägstrafik - Trafik-styrelsens underdåniga berättelse"
Finns scannat i PDF (nedladdningsbara) genom SCB (Statistik myndigheten).

Finns här.

Samlingsportalen har scannad Drifttjänst statistik mellan 1932 - 1976.

Jag vet ej om EJ hade någon skyldighet att rapportera in statistik till t.ex. Sveriges officiella statistik

Här skrivs lite om saken.