Järnvägsresa på sent trettiotal… (Järnväg allmänt)

av Micke S, Wednesday, June 29, 2022, 18:06 (661 dagar sedan)

Hej alla. Är det någon som vet hur lång tid en resa från Stockholm till Östersund tog på denna tid?

Anledningen till att jag frågar är att jag fick höra att Jussi Björling satte sig på tåget för att slå Wilhelm Peterson-Berger på truten efter en dålig recension. Beundransvärt att komma fram fly förbannad efter vad jag gissar en väldigt lång resa. Situationen räddades av hushållerskan som placerade Björling i köket och dukade fram brännvin. Jussi söp sig snäll, sedan blev det inga problem.

Ändå kul att jämföra med idag, när resan tar cirka sju timmar.

Vänliga hälsningar, Micke S.

Järnvägsresa på sent trettiotal…

av Mattias Jansson, Thursday, June 30, 2022, 12:39 (660 dagar sedan) @ Micke S

Hej alla. Är det någon som vet hur lång tid en resa från Stockholm till Östersund tog på denna tid?

Anledningen till att jag frågar är att jag fick höra att Jussi Björling satte sig på tåget för att slå Wilhelm Peterson-Berger på truten efter en dålig recension. Beundransvärt att komma fram fly förbannad efter vad jag gissar en väldigt lång resa. Situationen räddades av hushållerskan som placerade Björling i köket och dukade fram brännvin. Jussi söp sig snäll, sedan blev det inga problem.

Ändå kul att jämföra med idag, när resan tar cirka sju timmar.

Vänliga hälsningar, Micke S.

Sommaren 1939 kunde man resa med tre olika tåg:
8.20-16.42, 14.15-22.38 och nattåget 20.55-6.30. Knappt 8½ timme med dagtågen alltså. Då hade sista biten från Ånge till Östersund just fått eldrift, så åren närmast dessförinnan kan det ha tagit kanske någon halvtimme längre, men knappast större skillnad än så.

(PS Källan är "små tidtabeller" eller som det stundom kallades i järnvägskretsar "Sveriges kommunikationer".)

Järnvägsresa på sent trettiotal…

av Thomas K Ohlsson, Thursday, June 30, 2022, 14:28 (660 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Sveriges kommunikationer är enligt min ringa mening en 'stor tidtabell(ssamling)'. Små tidtabeller är något helt annat...
Dessutom är jag övertygad om att det inte behövdes mer än en tidtabell för att finna förbindelserna mellan Stockholm och Östersund - även om jag för närvarande inte har tillgång till någon upplaga av Sveriges Kommunikationer utgiven 1939.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Järnvägsresa på sent trettiotal…

av Micke S, Thursday, June 30, 2022, 16:49 (660 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för era svar. Då är det inte lika imponerande att han kunde ilskan vid liv. Jag hade gissat på minst en tolv-tretton timmar.

Vänliga hälsningar Micke S.

Järnvägsresa på sent trettiotal… SvK 1938/06

av Wk, Thursday, June 30, 2022, 17:45 (660 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Sneglar vi på vad SvK från Juni/1938 erbjuder så har vi:
Stockholm C 0815 - Östersund 1705
Stockholm C 1415 - Östersund 2319
Stockholm C 2055 - Östersund 0653
D.v.s. omkring 9 timmar för dagtåget.

Järnvägsresa på sent trettiotal… SvK 1938/06

av Sune Nylén, Friday, July 01, 2022, 08:11 (659 dagar sedan) @ Wk

Som det heter i "Visan om Snoddas" som Kalle Ge sjöng i början av 50 talet; Dessutom hämtar ju Jussi rätt ofta ur glaset kraft- Snoddas han gillar nog furan - men inte i form av saft.. Se där! så kom den till nytta. Jo... jag kan alla femtioelva verserna utantill om någon undrar/Sune:-D