Danska loket Odin (Järnväg allmänt)

av Carl-Johan, Wednesday, July 06, 2022, 11:21 (659 dagar sedan)

Odin är en nybyggd replik av ett av Danmarks äldsta lok. Originalet var från 1846. För 17 år sedan började Danmarks Jernbanemuseum bygga en kopia av Odin. Arbetet avslutades i år och i sommar körs loket vid några enstaka tillfällen. Loket och två passande vagnar körs ca 1 km fram och tillbaka på ett spår som utgår från museet en bit från Odense bangård. [image]

Bok om Danska loket Odin

av Ola Ahlström, Wednesday, July 06, 2022, 15:37 (659 dagar sedan) @ ufo

Hösten 2017, i samband med ett forskarmöte i Ängelholm, hade jag sällskap på tåget söderöver med författaren till boken "Odin, Danmarks första lokomotiv og dets placering i teknologiudviklingen". Jag vill minnas att författaren, Poul Thestrup, varit chef för Järnvägsmuseet i Odense. Samtalet resulterade i att jag köpte boken om loket;
[image]
[image]

Boken är ett praktverk som verkligen kan rekommenderas för den som vill förkovra sig ånlokens utveckling fram till runt 1850 och inte minst i Odin-klassen.

Utgiven av Bane böger 2017
ISBN 978-87-91434-48-8

Ola Ahlström
Malmö

Bok om Danska loket Odin

av Anders Sandgren, Wednesday, July 06, 2022, 18:24 (659 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hösten 2017, i samband med ett forskarmöte i Ängelholm, hade jag sällskap på tåget söderöver med författaren till boken "Odin, Danmarks första lokomotiv og dets placering i teknologiudviklingen". Jag vill minnas att författaren, Poul Thestrup, varit chef för Järnvägsmuseet i Odense. Samtalet resulterade i att jag köpte boken om loket;
[image]
[image]

Boken är ett praktverk som verkligen kan rekommenderas för den som vill förkovra sig ånlokens utveckling fram till runt 1850 och inte minst i Odin-klassen.

Utgiven av Bane böger 2017
ISBN 978-87-91434-48-8

Ola Ahlström
Malmö

Originalloket Odin byggdes av Sharp Brothers (364/1846) under den tid som Charles Beyer var Chief Engineer, han blev det när Richard Roberts lämnade bolaget 1843. Bolaget hette Sharp, Roberts & Co när LSWR 45 Titan tillverkades (164/1842).
Odin's utseende kan ge en vägledning hur Titan (och antagligen även Ajax) såg ut, förutom att de var godstågslok med tvåaxliga tendrar (B1-2).